Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men den er jo en kule med ben. Alle bena er jo på samme side av kula. *grøss* Ekle vesner.

Er det? Jeg hadde en her tidligere, men kunne bare se ben på den ene enden. Må sjekkes nærmere neste gang pus har en. Ekle ja. Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hogwash

Hvor kommer uttrykket ex-kjæreste fra?

Latin vil jeg tro:

Ex- \Ex-\

A prefix from the latin preposition, ex, akin to Gr. 'ex or

'ek signifying out of, out, proceeding from. Hence, in

composition, it signifies out of, as, in exhale, exclude;

off, from, or out. as in exscind; beyond, as, in excess,

exceed, excel; and sometimes has a privative sense of

without, as in exalbuminuos, exsanguinous. In some words, it

intensifies the meaning; in others, it has little affect on

the signification. It becomes ef- before f, as in effuse. The

form e- occurs instead of ex- before b, d, g, l, m, n, r, and

v, as in ebullient, emanate, enormous, etc. In words from the

French it often appears as es-, sometimes as s- or ['e]-; as,

escape, scape, ['e]lite. Ex-, prefixed to names implying

office, station, condition, denotes that the person formerly

held the office, or is out of the office or condition now;

as, ex-president, ex-governor, ex-mayor, ex-convict. The

Greek form 'ex becomes ex in English, as in exarch; 'ek

becomes ec, as in eccentric.

http://dictionary.die.net/ex-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ang. sneglene. Dette har jeg lurt på lenge. Og så så jeg en gulsnegle idag. Ble nesten litt glad og nostalgisk :fnise:

Nytt spørsmål: Idag da vi var ute på tur så vi en tom boks med sjokoladepålegg langs veien. Dette er langs en trafikkert vei med ingenting på, altså kun et sted man går for å komme fra et sted til et annet, og vi var kanskje 5 minutter fra nærmeste hus. Hva får folk til å bære en tom boks et stykke av veien, for så å finne ut at man skal sette den fra seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latin vil jeg tro:

Ah, takk :)

Nytt spørsmål: Idag da vi var ute på tur så vi en tom boks med sjokoladepålegg langs veien. Dette er langs en trafikkert vei med ingenting på, altså kun et sted man går for å komme fra et sted til et annet, og vi var kanskje 5 minutter fra nærmeste hus. Hva får folk til å bære en tom boks et stykke av veien, for så å finne ut at man skal sette den fra seg?

Kanskje de har hatt den med i bilen for å smøre mat under en langtur, og så kastet den ut av vinduet da den var tom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ang. sneglene. Dette har jeg lurt på lenge. Og så så jeg en gulsnegle idag. Ble nesten litt glad og nostalgisk :fnise:

Nytt spørsmål: Idag da vi var ute på tur så vi en tom boks med sjokoladepålegg langs veien. Dette er langs en trafikkert vei med ingenting på, altså kun et sted man går for å komme fra et sted til et annet, og vi var kanskje 5 minutter fra nærmeste hus. Hva får folk til å bære en tom boks et stykke av veien, for så å finne ut at man skal sette den fra seg?

Det der med merkelig matavfall på øde steder har jeg selv ofte tenkt på. Men har slått meg litt til ro med tanken om at det er kanskje et og annet søppel som fyker ut av søppelbilen. Eller er dette en ulogisk tanke, som jeg faktisk ikke burde ha slått meg til ro med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der med merkelig matavfall på øde steder har jeg selv ofte tenkt på. Men har slått meg litt til ro med tanken om at det er kanskje et og annet søppel som fyker ut av søppelbilen. Eller er dette en ulogisk tanke, som jeg faktisk ikke burde ha slått meg til ro med?

Jeg tror det er bobiler og andre turister. Husker fra Lofoten for noen år siden, syklet jeg langs E-10. Først fant jeg ei bolle i veikanten, som en spurv hadde vært ute etter, før den ble splatta av et bildekk. Spurveskrotten eller bolla hadde fristet ei skjære, som lå like ved. Dette hadde igjen skjerpet apetitten til en uheldig revehvalp, som var dradd noen hundre meter bortover, og lå bortetter veien som et makabert byggesett. Alt, bare fordi en eller annen turist slengte en halvspist bolle ut gjennom bilruta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på mye rart, så ypperlig tråd for meg. :-)

Vet ikke om disse er blitt spurt om tidligere da jeg ikke har gått gjennom alle sidene, men la gå:

Dyr hører gjerne bedre enn det vi mennesker gjør. Betyr det at de hører støy høyere enn vi gjør også, eller bare at de oppfatter lave lyder bedre?

Hvorforheter det "Adamseplet"? Har vel ingenting med Adam, Eva og eplet å gjøre fra Bibelen? :grinele:

Hvordan har det seg at en gjerne føler seg "pølsete" og oppblåst under mensturasjon? Og at en gjerne veier litt mer i denne perioden, er det grunnet vannsamling? Hva skulle det isåfall være godt for?

Hvorfor er det noen som er allergiske mot så mye, om det ikke kommer av arv? Har tenkt det har noe med et dårligere immunsystem å gjøre, men vet jo om flere som er allergikere, som "aldri" blir syke.

Hvorfor vet jeg omtrent ikke om noen som er lesbiske, men føler det er ganske mange menn som er homofile? Er det flere menn som går åpent ut som homofil enn lesbiske jenter/kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare så ingen skal lure på det: Det står ingenting i Bibelen om at det var et eple, bare at det var en frukt. Mest sannsynlig en som bare fantes på akkurat det treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor tekopper er større enn kaffekopper... man har vel gjerne te i tekannen og ikke bare vann, så man ikke trenger å la den trekke i koppen?

Endret av Catie'
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, takk!

Har et nytt spm.

fb.png

Hva betyr dette? Stjernen og det?

Stjernen er på de du har markert som gode venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det dumt å spise paprikasteiner??

Min pappa pleide å fortelle meg da jeg var liten, at om en spiser paprika-stener, vil det vokse paprika-trær ut av ørene :)

Utover det, tror jeg ikke det er skadelig på noen måte :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Stjernen er på de du har markert som gode venner.

...føler for å utdype litt her :)

denne irriterende stjerna betyr at personen er din favoritt, og dermed får du notification på absolutt alle oppdateringer personen gjør...! :roll:

om du vil fjerne dette så du slipper alle disse unødvendige notificationene, så ser du på venstresiden på facebook. når du er på hjem., så står det "Nære venner".

Klikk der.

Da ser du øverst til høyre at det står "Varsler" og "administrer liste". der kan du altså ta av varslene, eller rett og slett slette alle fra å være favoritter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når de teiper seg under OL, hvorfor er teipen i så sterk farge? Hvorfor ikke ha en hudfarget så slipper de å lyse opp så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de teiper seg under OL, hvorfor er teipen i så sterk farge? Hvorfor ikke ha en hudfarget så slipper de å lyse opp så mye?

Hvorfor vil barn ha plaster med Hello Kitty eller tilsvarende på? Tror det er samme greia jeg. Det blir helt klart mindre vondt med et kult plaster :tommelsmil:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...