Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det har det i alle fall vært alle de ganger jeg har kjøpt biletter. Traveldocument-number er noe en kan erstatte passport-nummeret med dersom det skulle være nøvendig av ulike årsaker.

takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hvorfor menthol/peppermynte og lignende fungerer så bra på sår hals, og har så rask effekt...

Lurer også på hva det engelske ordet for pålegg (på skiven) er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hva det engelske ordet for pålegg (på skiven) er!

Kjøttpålegg er ihvertfall Cold cuts, men ellers tror jeg ikke de har en fellesbetegnelse. Hvis de har, vil jeg gjerne vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha diskutert tema med mine engelske bekjente, måtte vi konkludere med at på engelsk har man ingen samlebetegnelse for ting man legger oppå én enkelt skive. Allikevel brukte de 'spread' for pålegg som kan smøres ut og 'cold cuts' for pålegg som må skives opp. 'Fillings' og 'stuffing' trur jeg kun funker i tilfeller det er snakk om to skiver som legger mot hverandre med innholdet i midten.

Forøvrig inneholder peppermynte en type olje hvor store deler av den er stoffet 'mentol', og mentol fungerer som en naturlig klødemper, smertestiller og bakteriedreper som enkelt kan passere vårt fordøyelsessystem samtidig som den er i direkte kontakt med organene problemene ligger hos. Derfor kan man føle at den har relativ kjapp effekt. Her er forøvrig en link til tema jeg leste noen år tilbake, dersom noen skulle finne spesiell interesse i denne urten: ( http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/ment_pip.htm )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor menthol/peppermynte og lignende fungerer så bra på sår hals, og har så rask effekt...

Menthol påvirker kuldereseptorene i hud og slimhinner (stikk motsatt, men sammenlignbart med effekten av chilipepper), og den har en svak smertestillende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anji

Lurer veldig på en ting. Hva regnes som alternativ musikk? Nå for tida på iTunes f. eks. Nesten all musikk jeg laster ned blir regnet som det. Hva er greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer veldig på en ting. Hva regnes som alternativ musikk? Nå for tida på iTunes f. eks. Nesten all musikk jeg laster ned blir regnet som det. Hva er greia?

Det er den musikken man tyr til, når man er lei av alt det andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor pusten er så effektiv som smertedemper.

Jeg trener yoga, og der er pusten alfa og omega for å klare å komme lenger ned i øvelsen og dermed øke bevegeligheten. I tillegg brukes jo pusteøvelser mot alt fra fødselssmerter til angst og panikkanfall.

Hva skjer i kroppen når man puster på en kontrollert måte? Og er det selve pustingen i seg selv, eller det at man blir avledet fra smerten ved å fokusere på pusten, som gir effekten?

Jepp, jeg lurer på mye rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har noe med at når man puster dypt så får man mer oksygen i blodet (jeg aner ikke om det skjer altså) eller blodsirkulasjon eller noe sånt, så smerten heles raskere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor pusten er så effektiv som smertedemper.

Jeg trener yoga, og der er pusten alfa og omega for å klare å komme lenger ned i øvelsen og dermed øke bevegeligheten. I tillegg brukes jo pusteøvelser mot alt fra fødselssmerter til angst og panikkanfall.

Hva skjer i kroppen når man puster på en kontrollert måte? Og er det selve pustingen i seg selv, eller det at man blir avledet fra smerten ved å fokusere på pusten, som gir effekten?

Jepp, jeg lurer på mye rart!

Tror det har endel med at mange "puster med skuldrene" fordi de stresser, isteden for å hovedsakelig puste med mellomgulvet. Når du puster skikkelig, får disse musklene en etterlengtet pause, og man får derfor (ihvertfall midlertidig) mindre verk.

Akkurat hvordan det kan virke inn på fødselssmerter, er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor man får vondt i skuldrene av å drikke øl. Ihvertfall får jeg det :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Lurer på hvorfor man får vondt i skuldrene av å drikke øl. Ihvertfall får jeg det :sjenert:

Du løfter altfor ofte på altfor tunge seidler, tenker jeg :ler:.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hvorfor man får vondt i skuldrene av å drikke øl. Ihvertfall får jeg det :sjenert:

Du løfter altfor ofte på altfor tunge seidler, tenker jeg :ler:.

Bruk sugerør! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du løfter altfor ofte på altfor tunge seidler, tenker jeg :ler:.

Ha, ha. Ja, det kan jo tenkes, men har testet at det også gjelder små bokser.

Får nesten som ising i begge skuldrene. Veldig ekkelt, men øllen går jo ned lell :ol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha. Ja, det kan jo tenkes, men har testet at det også gjelder små bokser.

Får nesten som ising i begge skuldrene. Veldig ekkelt, men øllen går jo ned lell :ol:

Får du det med andre drikker også, eller bare øl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer på hvorfor man får vondt i hodet hvis man ikke spiser? Jeg får iallefall det, går det mer enn 4 timer mellom hvert måltid får jeg vondt i hodet.

Lurer også på hvor mange gram puppene mine veier, men det kan nok ingen her svare på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor man får vondt i hodet hvis man ikke spiser? Jeg får iallefall det, går det mer enn 4 timer mellom hvert måltid får jeg vondt i hodet.

Lurer også på hvor mange gram puppene mine veier, men det kan nok ingen her svare på :P

Lavt blodsukker.

Du kan jo ta en kjøkkenvekt og legge puppene på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvor mange gram puppene mine veier, men det kan nok ingen her svare på :P

Jeg og en venninne veide våre for noen år siden :fnise:

Fant en kjøkkenvekt og lempa di på uten å bøye oss så vi fikk kroppsvekta på og... Husker ikke hva vi kom frem til da.. Rundt en halvkilo på hver tror jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...