Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor ofte det skjer at foreldre forveksler tvillingene sine. Altså at de har lagt fra seg babyene og pluttselig ikke husker hvilken som er hvilken og bare bestemmer seg for at den til høyre er Per, mens den andre er Ole.

Også lurer jeg på hva som skjer dersom en mann dør mens en dame er gravid med hans barn. Har det ufødte barnet fortsatt rett på arv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest santus

Jeg funderer ofte over ordet "gardin".

Hvor i alle dager kom det fra, og hvorfor. Hvis jeg sier "gardin" flere ganger etter hverandre blir jeg småsprø :gjeiper: Ja ja, godt ikke alle bekymringer er så alvorlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer ofte over ordet "gardin".

Hvor i alle dager kom det fra, og hvorfor. Hvis jeg sier "gardin" flere ganger etter hverandre blir jeg småsprø :gjeiper: Ja ja, godt ikke alle bekymringer er så alvorlige!

Ordet kom fra det latinske ordet 'cortina', som vistnok betyr noe i retning 'forheng' eller 'tildekk'. På engelsk sier man forsåvidt også 'curtain' per dags dato, men det norske ordet 'gardin' stammer nok fra det tyske 'gardine', som var en germanisering av det franske ordet 'courtine', som igjen kom fra det latinske ordet nevnt over her.

Den situasjonen du nevner er i mitt tilfelle mellom meg og ordet 'paraply'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg har lurt på en stund nå er .. tenk om det vi oppfatter som OPP egentlig er NED? Altså, at jorda, solsystemet, universet egentlig peker i motsatt retning, at det vi tror er opp peker egentlig nedover? :hakeslepp:

Så da blir det jo på en måte slik at nordpolen er nedover i universet og Sydpolen peker oppover i universet!

Akk, alle disse spørsmålene om universet! :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe jeg har lurt på en stund nå er .. tenk om det vi oppfatter som OPP egentlig er NED? Altså, at jorda, solsystemet, universet egentlig peker i motsatt retning, at det vi tror er opp peker egentlig nedover? :hakeslepp:

Så da blir det jo på en måte slik at nordpolen er nedover i universet og Sydpolen peker oppover i universet!

Akk, alle disse spørsmålene om universet! :vetikke:

Opp og ned gir bare mening iforhold til tyngdekraft. Man trenger ikke bevege seg ut i rommet heller. Tenk på australienerne, for dem er det mye mer naturlig at sydpolen er "opp", siden beina deres peker sånn ca mot nord når dem står på bakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har noen uforklarlige opplevelser rett som det er. Når jeg har lagt meg og er i ferd med å sovne, kommer jeg ofte i en slags mellomtilstand. Kroppen er helt avslappet, mens jeg får en bølgende (vet ingen bedre beskrivelse) fornemmelse i hodet, mellom søvn og våken tilstand. Samtidig begynner sengen å riste svakt, det vil si den gjør jo ikke det, men det føles slik. Så sovner jeg. Jeg merker selvfølgelig ikke at jeg gjør det.

I denne mellomtilstanden hender det også at jeg "faller". Da er jeg plutselig lys våken igjen.

Du Lutetium som har greie på så mye, har du en forklaring på dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Takk skal du ha, Lutetium. Når jeg leser dette, demrer det for meg. Jeg plukker brokker frem fra glemselen. Det stod helt stille for meg hva dette fenomenet ble kalt.

Nå skal jeg snart innta horisontalen og håper på en rolig natt og koselige drømmer, ikke sånne hvor det sitter et vesen oppå brystkassen og klemmer pusten ut av en :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Lutetium. Når jeg leser dette, demrer det for meg. Jeg plukker brokker frem fra glemselen. Det stod helt stille for meg hva dette fenomenet ble kalt.

Nå skal jeg snart innta horisontalen og håper på en rolig natt og koselige drømmer, ikke sånne hvor det sitter et vesen oppå brystkassen og klemmer pusten ut av en :fnise: .

Ok.

Ha en god nattlammelse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Jeg bare lurer på hvorfor det er så inn i gamperumpa kjedelig her på KG i kveld? :hakeslepp:

synes akkuratt det samme..

meeeen, det kan nok ha noe med at det trossalt er lørdag kveld (eller natt til søndag som man kanskje sier på dette tidspunktet), og de fleste her har vel kanskje et liv utenfor cella`s 4 vegger? :vetikke:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det uhygenisk å ikke vaske hender etter toalettbesøk, om de ikke har kommet i nærheten av avføring/urin? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes akkuratt det samme..

meeeen, det kan nok ha noe med at det trossalt er lørdag kveld (eller natt til søndag som man kanskje sier på dette tidspunktet), og de fleste her har vel kanskje et liv utenfor cella`s 4 vegger? :vetikke:

:fnise:

Og da lurer jeg på om dette er noe vi bare skal finne oss i? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk på australienerne, for dem er det mye mer naturlig at sydpolen er "opp", siden beina deres peker sånn ca mot nord når dem står på bakken.

Oi! Det har jeg aldri tenkt på før. Så rart! Kanskje globuser og kart er lagd "opp-ned" hos dem i forhold til hos oss! :hakeslepp: Fascinerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dyr får rynker, men de blir ihvertfall grå når de blir gamle. Søte boffser med gråstripet pels i ansiktet er nutteplutt!

Jeg lurer på hvorfor det er så utrolig mange folk uten vanlig folkeskikk.

Jobber i butikk og ser alle slags mennesker i løpet av et par uker. Hvor vanskelig er det å svare når man sier hei liksom? På trass har jeg begynt med tegnspråk til de kjipeste som bare ser dumt på meg når jeg sier hei.

Når de spør hva jeg driver med, svarer jeg bare "Å, jeg trodde du var døv siden du ikke svarte meg". Pleier å hjelpe på neste gang jeg ser dem :fnise:

Hahaha!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal nå sjekke inn reisen min på internett hos ryanair. og det står de vil ha dokument nummer, er det det samme som pass nr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal nå sjekke inn reisen min på internett hos ryanair. og det står de vil ha dokument nummer, er det det samme som pass nr ?

Ja, det har det i alle fall vært alle de ganger jeg har kjøpt biletter. Traveldocument-number er noe en kan erstatte passport-nummeret med dersom det skulle være nøvendig av ulike årsaker.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...