AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #1161 Del Skrevet 18. oktober 2011 Når jeg puster med åpen munn om vinteren kommer det frostrøyk ut, og det kommer til og med frostrøyk når jeg bare puster gjennnom nesen til og med. Men hva skjer når jeg promper om vinteren. Kan man se frostrøyk fra rumpa mi? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 19. oktober 2011 #1162 Del Skrevet 19. oktober 2011 fløte - til sauser og supper kan godt fryses og gjerne som isbiter, men fryser du kremfløte kan den bli litt kornet men det har ingenting å si for smaken Flott! Da er det bare å dra frem isterningbrettet! om du vet at du skal bruke en del fløte i ulike retter de neste to tre ukene og er litt usikker hvor mye en isfløte terning er så kan du kjøpe laktosefri fløte, noe dyrere men smaken er den samme Kan jeg ikke likegodt kjøpe alminnelig fløte? Holder den lengre, kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 21. oktober 2011 #1163 Del Skrevet 21. oktober 2011 Når jeg puster med åpen munn om vinteren kommer det frostrøyk ut, og det kommer til og med frostrøyk når jeg bare puster gjennnom nesen til og med. Men hva skjer når jeg promper om vinteren. Kan man se frostrøyk fra rumpa mi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 21. oktober 2011 #1164 Del Skrevet 21. oktober 2011 Hvorfor er det slik at når man stiller seg i den korteste køen, bak de med færreste varer, så kommer man alltid senere frem til kassa enn de i den andre køen på butikken?! Fordi at de som har greid å finne så mange varer åpenbart er mest butikkvant og rutinert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #1165 Del Skrevet 21. oktober 2011 Når jeg puster med åpen munn om vinteren kommer det frostrøyk ut, og det kommer til og med frostrøyk når jeg bare puster gjennnom nesen til og med. Men hva skjer når jeg promper om vinteren. Kan man se frostrøyk fra rumpa mi? Kan du ikke prøve og gi oss tilbakemelding på resultatet? Bare dra buksa litt ned og sjekk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #1166 Del Skrevet 21. oktober 2011 Jeg lurer på hvordan kroppen vet at man har klippet bort hår en plass. La oss si at man klipper bort noe "nedentil." Da vil jo håret vokse ut igjen til maksnivå, men hvordan vet kroppen at hår har blitt fjernet? Kan skjønne det ved voksing og barbering at man kanskje stimulerer hårsekkene eller noe, men hvis man bare klipper av en "lokk."? Hvordan vet kroppen da at noe har blitt fjernet, og at det skal vokse ut igjen? Hmmm... fryktelig merkelig ting å lure på, men jeg gjør altså det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 21. oktober 2011 #1167 Del Skrevet 21. oktober 2011 Jeg lurer på hvordan kroppen vet at man har klippet bort hår en plass. La oss si at man klipper bort noe "nedentil." Da vil jo håret vokse ut igjen til maksnivå, men hvordan vet kroppen at hår har blitt fjernet? Kan skjønne det ved voksing og barbering at man kanskje stimulerer hårsekkene eller noe, men hvis man bare klipper av en "lokk."? Hvordan vet kroppen da at noe har blitt fjernet, og at det skal vokse ut igjen? Hmmm... fryktelig merkelig ting å lure på, men jeg gjør altså det. hæææ? den skjønte jeg ikke helt? håret ditt vokser like raskt hele tia, men la oss si at du deler hodet ditt inn i 2- høyre siden klipper du ned til 3 cm, og ventresiden har du hår ned til midt på ryggen/ned til puppen. Da vil det jo selvfølgelig se ut som at høyresiden vokser myyyye raskere enn venstresiden, fordi man ser lett forskjell på når håret er 7 cm enn 3 cm, enn når det er 25 eller 29 cm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 21. oktober 2011 #1168 Del Skrevet 21. oktober 2011 hæææ? den skjønte jeg ikke helt? håret ditt vokser like raskt hele tia, men la oss si at du deler hodet ditt inn i 2- høyre siden klipper du ned til 3 cm, og ventresiden har du hår ned til midt på ryggen/ned til puppen. Da vil det jo selvfølgelig se ut som at høyresiden vokser myyyye raskere enn venstresiden, fordi man ser lett forskjell på når håret er 7 cm enn 3 cm, enn når det er 25 eller 29 cm Men kroppshår veks jo berre ut til ein viss lengde. Korleis veit kroppen når noko er klipt av? Viss du stussar "dotten" slik at det berre er 1 cm kort hår igjen, korleis veit kroppen at no er mykje av hårlengden blitt klipt bort, slik at det må vokse ut så og så mange cm igjen? Når du ikkje gjer noko med kroppshåret, held det seg jo i stabil lengde... Så eg lurar på det same som AB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 21. oktober 2011 #1169 Del Skrevet 21. oktober 2011 Men kroppshår veks jo berre ut til ein viss lengde. Korleis veit kroppen når noko er klipt av? Viss du stussar "dotten" slik at det berre er 1 cm kort hår igjen, korleis veit kroppen at no er mykje av hårlengden blitt klipt bort, slik at det må vokse ut så og så mange cm igjen? Når du ikkje gjer noko med kroppshåret, held det seg jo i stabil lengde... Så eg lurar på det same som AB aaah....sånn ja! hår er en merkelig greie serru...det vokser i vekstperioden, og stopper og vokse i hvileperioden ( to faser ) . med tanke på hvileperioden og at klærne våre sliter ned hårene, så blir de aldri lange nok til at de blir ute av kontroll kanskje litt rart forklart, men skjønner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 22. oktober 2011 #1170 Del Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Men kroppshår veks jo berre ut til ein viss lengde. Korleis veit kroppen når noko er klipt av? Viss du stussar "dotten" slik at det berre er 1 cm kort hår igjen, korleis veit kroppen at no er mykje av hårlengden blitt klipt bort, slik at det må vokse ut så og så mange cm igjen? Når du ikkje gjer noko med kroppshåret, held det seg jo i stabil lengde... Så eg lurar på det same som AB Jeg er for trøtt til den kompliserte forklaringen akkurat nå, så veldig forenklet: Hår har en terminallengde (som kan variere litt fra person til person). Håret, uansett hvor på kroppen, vet ingenting om at det blir klippet eller barbert. Det fortsetter bare å vokse akkurat så lenge det skal, og deretter faller det ut, enten håret på daværende tidspunkt er 90 cm langt, eller 2 mm. Vi røyter jo litt hver dag. Når det gjelder hodehår er det normalt å miste opptil 100 hårstrå per dag. Disse hårstråene som faller ut blir erstattet av nye, noe som er lettest å se på toppen av hodet, hvor vi ofte kan se en del småhår med en litt tynnere tupp enn hår som har blitt klippet med saks. Endret 22. oktober 2011 av Antlers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #1171 Del Skrevet 22. oktober 2011 Når jeg puster med åpen munn om vinteren kommer det frostrøyk ut, og det kommer til og med frostrøyk når jeg bare puster gjennnom nesen til og med. Men hva skjer når jeg promper om vinteren. Kan man se frostrøyk fra rumpa mi? nei. jeg har prøvd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #1172 Del Skrevet 23. oktober 2011 jeg lurer på en ting om tarmene våre. når man må fise, så kjenner man at bobla kommer igjennom tarmen. men man kjenner det bare i den nederste delen. hvordan samles tarmgassen seg opp før den vil ut? kommer det en stor boble fra magesekken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 23. oktober 2011 #1173 Del Skrevet 23. oktober 2011 jeg lurer på en ting om tarmene våre. når man må fise, så kjenner man at bobla kommer igjennom tarmen. men man kjenner det bare i den nederste delen. hvordan samles tarmgassen seg opp før den vil ut? kommer det en stor boble fra magesekken? Jeg er ikke sikker, men tror det har noe med mørk materie å gjøre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #1174 Del Skrevet 25. oktober 2011 Hva betyr et.al? I pensumtekster står det gjerne henvisning til eks Hansen et.al. Og hva er en førsteamanuensis? Det samme som en med doktorgrad? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 25. oktober 2011 #1175 Del Skrevet 25. oktober 2011 Og hvem er sisteamanuensis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
desperate Skrevet 25. oktober 2011 #1176 Del Skrevet 25. oktober 2011 et.al. betyr noe av det samme som "med flere" visstnok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AloeVera Skrevet 25. oktober 2011 #1177 Del Skrevet 25. oktober 2011 Ser at det kom frem et godt svar på det med hårlengde. men hva med øyevipper da? De blir jo ikke slitt ned. Har fått kuttet ned litt av øyevippene mine på den ene siden, men jeg hørte at de ville vokse ut igjen. Men da kommer jo det samme problemet. Resten av vippene vokser jo ikke? Så hvordan vet kroppen min at de som er kuttet litt av skal vokse?.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 25. oktober 2011 #1178 Del Skrevet 25. oktober 2011 Ser at det kom frem et godt svar på det med hårlengde. men hva med øyevipper da? De blir jo ikke slitt ned. Har fått kuttet ned litt av øyevippene mine på den ene siden, men jeg hørte at de ville vokse ut igjen. Men da kommer jo det samme problemet. Resten av vippene vokser jo ikke? Så hvordan vet kroppen min at de som er kuttet litt av skal vokse?.... Det blir akkurat samme prinsippet som med hodehår (bortsett fra at vi ikke pleier å klippe øyevipper så ofte, da ) Vi "røyter" øyenvipper også, selv om det ikke er så lett å legge merke til som når vi mister hår fra hodet. Øyenvippene vokser selvsagt ut igjen, men om du er uheldig er flere av de i hvileperioden; dvs. at de har nådd sin maksimale lengde og ikke vokser mer. De bare venter på å falle ut. Hvileperioden til øyenvipper er mye lenger enn hvileperioden til hodehår, så da kan vippene forbli korte/skamklipte en god stund. Det var slik myten om at man ikke måtte klippe øyenvippene, fordi de kom til å forbli korte for alltid oppstod. Øyevippen vet som sagt ikke at den har blitt klippet. Om øyevippen er "programert" til å vokse til den er 1 cm lang, så vokser den akkurat så lenge det tar å bli en cm lang, hviler litt og faller deretter av. Om vi klipper av halve øyenvippen, vil den ikke vokse seg dobbelt så lang som den egentlig skulle ha vært, så den faller da rett og slett ut når den er en halv cm lang og ferdig vokst. En ny vipp erstatter den gamle, og om vi ikke rører den, vil den vokse til den blir en cm lang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 25. oktober 2011 #1179 Del Skrevet 25. oktober 2011 Hva betyr et.al? I pensumtekster står det gjerne henvisning til eks Hansen et.al. Og hva er en førsteamanuensis? Det samme som en med doktorgrad? jeg har aldri sett det i norske bøker, men det er ganske vanlig å bruke det i engelske. det er fra latin, også betyr det alia respektiv(e?). om forfatteren siterer eller henviser til andre, men ikke skriver alle navnene, så kan han skrive ett av navene og et.al, hvor h*n da mener " og andre" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #1180 Del Skrevet 26. oktober 2011 jeg har aldri sett det i norske bøker, men det er ganske vanlig å bruke det i engelske. det er fra latin, også betyr det alia respektiv(e?). om forfatteren siterer eller henviser til andre, men ikke skriver alle navnene, så kan han skrive ett av navene og et.al, hvor h*n da mener " og andre" Ah, takker Mistenkte at det betydde noe sånt, men fant ingen logisk forklaring på hvorfor det het et.al. Står ofte m.fl. (med flere, husker ikke helt hvordan de pleier forkorte det), men har også sett et.al i norske pensumtekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå