Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dersom en butikk eller kjøpesenter opplever veldig mye tyveri. Hvis tyvene aldri blir tatt, må butikken / kjøpesenteret dekke slike tap helt selv? Eller kan dem få tilbake en god del gjennom ein forsikring eller noe lignende?

Anonymous poster hash: b7314...8de

Nasking og småtyverier i åpningstiden dekkes kun hvis tyven gjør opp for seg etter å ha blitt tatt. Utenom det er det rent tap for butikken.

Noe helt annet er det med innbruddstyveri og alarmen går. Da blir deler av tapet dekket av forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasking og småtyverier i åpningstiden dekkes kun hvis tyven gjør opp for seg etter å ha blitt tatt. Utenom det er det rent tap for butikken.

Noe helt annet er det med innbruddstyveri og alarmen går. Da blir deler av tapet dekket av forsikring.

Det minte meg på noe annet jeg lurte på: Er det innbrudd bare hvis noen fysisk bryter seg inn? Hvis jeg har glemt å låse døra, og noen tar seg inn i min leilighet, hva heter det da? Hvis de stjeler noe, er det tyveri. Om noen truer til seg noe jeg har på min person, er det ran. Men hva hvis de bare ser seg omkring/roter til/leter etter noe av verdi og ikke finner noe? Jeg skjønner at jeg vl ha en dårlig sak overfor forsikringsselskapet, jeg er bare ute etter definisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minte meg på noe annet jeg lurte på: Er det innbrudd bare hvis noen fysisk bryter seg inn? Hvis jeg har glemt å låse døra, og noen tar seg inn i min leilighet, hva heter det da? Hvis de stjeler noe, er det tyveri. Om noen truer til seg noe jeg har på min person, er det ran. Men hva hvis de bare ser seg omkring/roter til/leter etter noe av verdi og ikke finner noe? Jeg skjønner at jeg vl ha en dårlig sak overfor forsikringsselskapet, jeg er bare ute etter definisjonene.

Mulig det går under "trespassing" (husker ærlig talt ikke det norske ordet her og nå) og ikke innbrudd.

Men i teorien tror jeg det regnes som innbrudd selv når de går inn gjennom en åpen dør/vindu hvis du har alarm og alarmen går, selv om de bare roter litt rundt og ikke tar med seg noe.

Forsikringselskapene kan selvfølgelig ha en helt annen definisjon på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et ordentlig svar på det du spør om .. men likevel - fikk meg til å tenke på dette som jeg leste for en stund siden om nye lover som kom i juni i år, her er et lite utsnitt fra reportasjen ..

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lommekjent-i-den-nye-straffeloven-3346671.html 

- Vi har fått en innbrudds-bestemmelse jeg ikke tror politiet vil være særlig ivrige etter å håndheve. Hvis du har en enebolig med en hage med hekk og port, kan ingen gå inn her uten tillatelse. Da har de brutt straffebudet. Det står også at hvis du har et middagsselskap og du sier «Nå må du gå hjem» til gjesten, og gjesten nekter, så kan vedkommende bli straffet.

- Det var strengt.

- Du kan risikere fengsel inntil to år for hageinnbrudd. Hagen har fått større vern. Tidligere har du måttet bryte deg inn i huset eller bryte opp en lås for å komme inn under innbruddsparagrafen. 

Litt spesielt?  :laugh:

(og nå ser jeg jo at den siste setningen faktisk svarer på spørsmålet ditt også! :P )

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et ordentlig svar på det du spør om .. men likevel - fikk meg til å tenke på dette som jeg leste for en stund siden om nye lover som kom i juni i år, her er et lite utsnitt fra reportasjen ..

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lommekjent-i-den-nye-straffeloven-3346671.html 

- Vi har fått en innbrudds-bestemmelse jeg ikke tror politiet vil være særlig ivrige etter å håndheve. Hvis du har en enebolig med en hage med hekk og port, kan ingen gå inn her uten tillatelse. Da har de brutt straffebudet. Det står også at hvis du har et middagsselskap og du sier «Nå må du gå hjem» til gjesten, og gjesten nekter, så kan vedkommende bli straffet.

- Det var strengt.

- Du kan risikere fengsel inntil to år for hageinnbrudd. Hagen har fått større vern. Tidligere har du måttet bryte deg inn i huset eller bryte opp en lås for å komme inn under innbruddsparagrafen. 

Litt spesielt?  :laugh:

(og nå ser jeg jo at den siste setningen faktisk svarer på spørsmålet ditt også! :P )

Oi... Så hvis jeg har besøk og er klar for å legge meg kan jeg ringe politiet for å bli kvitt gjestene hvis de ikke gidder :ler: 

Men hvis hagen ikke er inngjerdet så er det fortsatt fritt frem da :P Blir kanskje mer gjerder fremover da :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi... Så hvis jeg har besøk og er klar for å legge meg kan jeg ringe politiet for å bli kvitt gjestene hvis de ikke gidder :ler:

Men hvis hagen ikke er inngjerdet så er det fortsatt fritt frem da :P Blir kanskje mer gjerder fremover da :P

Haha ja! :laugh: Jeg begynner å sette opp ett i morgen! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja! :laugh: Jeg begynner å sette opp ett i morgen! :opplyser:

Husk port! Ellers gjelds det visst ikke.

Jeg må si jeg digger at det blir et eget hagevern, så kan jeg slakke av litt på plantevernmidlene (ja, ok, den var dårlig)

Hageinnbrudd: 2år i fengsel, subsidiert avstraffelse med en tistel? (.. den var enda dårligere)

Kom på en til: Har man port, og det blir forbudt å gå gjennom den, blir det portforbud da?

Endret av Lutetium 71
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hageinnbrudd: 2år i fengsel, subsidiert avstraffelse med en tistel? (.. den var enda dårligere)

Kom på en til: Har man port, og det blir forbudt å gå gjennom den, blir det portforbud da?

Knakk sammen i latter her jeg satt. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk port! Ellers gjelds det visst ikke.

Jeg må si jeg digger at det blir et eget hagevern, så kan jeg slakke av litt på plantevernmidlene (ja, ok, den var dårlig)

Godt du nevnte det, så jeg ikke gjerder meg inne!  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Hvordan får man opp slik at man ser hvem som har postet så og så mye i en tråd? Jeg fikk det opp en gang for lenge siden men jeg har glemt hvordan jeg gjorde det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan får man opp slik at man ser hvem som har postet så og så mye i en tråd? Jeg fikk det opp en gang for lenge siden men jeg har glemt hvordan jeg gjorde det :)

Du går inn på forumet tråden er postet under. Her f.eks. Sosial prat og ordlek. Så klikker du på antall postinger i tråden, da kommer alle som har postet intråden opp i en egen boks.

Anonymous poster hash: 1d863...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Hvorfor er det slik at om man sover om dagen etter å ha spist mat så blir dyna og putene svett?

Du går inn på forumet tråden er postet under. Her f.eks. Sosial prat og ordlek. Så klikker du på antall postinger i tråden, da kommer alle som har postet intråden opp i en egen boks.

Anonymous poster hash: 1d863...911

Jeg skjønte ikke dette her :klo: Jeg prøvde å lese og skjønne men jeg finner ikke antall postinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kven er du mest i slekt med: Foreldre eller søsken?

I følge CSI er du mest i slekt med foreldre fordi du deler 14 dna-markører med foreldrene, men bare syv med helsøsken. (Ref. alle de episodene hvor de har funnet dna-spor fra noen andre på åstedet og så finner de ut at det er en forelder eller en søsken :P )

Hvor mye av dette som er fakta og hvor mye er ren oppdikting, er en annen sak. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

I følge CSI er du mest i slekt med foreldre fordi du deler 14 dna-markører med foreldrene, men bare syv med helsøsken. (Ref. alle de episodene hvor de har funnet dna-spor fra noen andre på åstedet og så finner de ut at det er en forelder eller en søsken :P )

Hvor mye av dette som er fakta og hvor mye er ren oppdikting, er en annen sak. :fnise:

Ja, men du er bare halvparten mora di og halvparten faren din, men du er jo 100% søskna dine(viss du forstår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du er bare halvparten mora di og halvparten faren din, men du er jo 100% søskna dine(viss du forstår)

Men er vi egentlig det?

Hadde vi vært 100% av søskna våre hadde vi vært mye likere, for bare halvparten av dna'et til far blander seg med halvparten av dna'et til mor for å bli til 100% deg.

Men er det egentlig samme halvpart eller en annen halvpart av dna'et fra hver forelder som blir brukt hver gang de "blander seg"? Endrer halvpartene seg bare litt, eller finnes det bare to halvparter å blande sammen hver gang det samme paret får et nytt barn?

Hm, nå har jeg ihvertfall fått en ny ting å fundere på en stund, for jeg tror ikke jeg kommer med noe godt svar allikevel. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

Hvorfor er det slik at om man sover om dagen etter å ha spist mat så blir dyna og putene svett?

Jeg skjønte ikke dette her :klo: Jeg prøvde å lese og skjønne men jeg finner ikke antall postinger

hvis du klikker på for eksempel "Sosial prat og ordleker" så er det liksom en tråd per linje. Tittelen på tråden står med størst skrift, og så er det den som startet tråden, tidspunkt for dette, og antall sider i tråden som står med liten skrift rett under tittelen på tråden....

Da er det bare å følge denne linjen bortover mot høyre for å se antall svar og visninger i de forskjellige trådene. I tillegg til hvem som var sistemann som svarte i tråden. Jeg tror du må trykke på ett eller annet hvor det står antall svar / visninger som ligger rett til venstre for brukernavn / avatar til den siste som svarte i tråden (litt kronglete fortalt. :jolie: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...