Pringle Skrevet 11. mars 2015 #5481 Del Skrevet 11. mars 2015 (endret) Hvorfor skrus bakgrunnslyden/musikken i alt fra filmer, serier, dokumentarer til youtubesnutter opp, når folk begynner å prate? Endret 11. mars 2015 av Pringle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 11. mars 2015 #5482 Del Skrevet 11. mars 2015 På film så er det mye lyder i tillegg til pratingen, f.eks glass som klirrer, biler som kjører forbi, bomber som eksploderer osv. Hvordan gjør de det når de skal dubbe filmen? Klarer de å fjerne bare selve pratingen, eller spiller de inn alle lydene på nytt? Forskjellige lydspor, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 12. mars 2015 #5483 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Det å legge på ny lyd (dører som lukkes, hester som tramper osv.) kalles Foley. Her er en video på YouTube. Det finnes mange flere Endret 12. mars 2015 av sofie777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 12. mars 2015 #5484 Del Skrevet 12. mars 2015 Hvorfor skapte ikke Gud én religion? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nietsoj Skrevet 12. mars 2015 #5485 Del Skrevet 12. mars 2015 For at vi skulle få valget. Jeg fikk spørsmålet; Hva er din guilty pleasure sang? i en annen tråd. Hva er egentlig det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 12. mars 2015 #5486 Del Skrevet 12. mars 2015 For at vi skulle få valget. Jeg fikk spørsmålet; Hva er din guilty pleasure sang? i en annen tråd. Hva er egentlig det? En sang man liker som man egentlig burde være "flau" over å like. Jeg kan innrømme at min guilty pleasure er Hannah Montana. Synes det er ustyrtelig morsomt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 12. mars 2015 #5487 Del Skrevet 12. mars 2015 Hvorfor skapte ikke Gud én religion? Religioner er da menneskeskapt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PPM Skrevet 12. mars 2015 #5488 Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg lurer på hvorfor det er sånn at når man strekker en ballong eller et gummistrikk til det blir varmt, så blir det kaldt igjen når man slipper tilbake. Kaldere enn omgivelsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uredd Skrevet 12. mars 2015 #5489 Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg lurer på hvorfor det er sånn at når man strekker en ballong eller et gummistrikk til det blir varmt, så blir det kaldt igjen når man slipper tilbake. Kaldere enn omgivelsene. Grunnleggende regler i termodynamikk. Varme er konstant i forhold til trykk og volum. Når du strekker strikken endrer du trykk og volum dermed stiger temperaturen. Noe av denne varmen overføres til omgivelsene og når du slipper strikken går trykk og volum tilbake til det opprinnelige, men noe av varmen er tapt. Dermed er den kaldere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PPM Skrevet 12. mars 2015 #5490 Del Skrevet 12. mars 2015 Grunnleggende regler i termodynamikk. Varme er konstant i forhold til trykk og volum. Når du strekker strikken endrer du trykk og volum dermed stiger temperaturen. Noe av denne varmen overføres til omgivelsene og når du slipper strikken går trykk og volum tilbake til det opprinnelige, men noe av varmen er tapt. Dermed er den kaldere. Jo, skjønner at den er reversibel. Men... er det pga trykk og volum at gummi blir varmt når man strekker i det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uredd Skrevet 12. mars 2015 #5491 Del Skrevet 12. mars 2015 Jo, skjønner at den er reversibel. Men... er det pga trykk og volum at gummi blir varmt når man strekker i det? For det meste. Noe av varmen skyldes også friksjon i selve strikken. For at det skal være kaldere etterpå ma man dermed holde strikken stram lenge nok til at friksjonsvarmen pluss noe av entalpien blir overført til omgivelsene. Slipper du strikken med en gang vil den derfor være varmere enn før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #5492 Del Skrevet 13. mars 2015 Hvordan får noen til å tisse på do uten at det høres? Hvis man har fastlønn, får man da samme lønna i februar som bare har 28 dager? I så fall, blir ikke det feil? Anonymous poster hash: 8c792...880 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 13. mars 2015 #5493 Del Skrevet 13. mars 2015 Hvordan får noen til å tisse på do uten at det høres? Anonymous poster hash: 8c792...880 Noen ganger treffer jeg bare så perfekt i skålen at det ikke lager noe lyd. Men bare noen ganger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inggolf Skrevet 13. mars 2015 #5494 Del Skrevet 13. mars 2015 Noen ganger treffer jeg bare så perfekt i skålen at det ikke lager noe lyd. Men bare noen ganger... Enig, synes ikke det er noe vanskelig akkuratt Evt kan noen flak papir legges ned i doen før man tisser, men hvorfor er det så viktig å gjøre tissinga lydløs egentlig ab? Og ja, fastlønn er fastlønn. Andre måneder har 31 dager så det utjevner seg vel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 13. mars 2015 #5495 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Hvorfor trykker jeg på tilbaketasten uten å merke at markøren er utenfor skrivefeltet? Hvorfor må det føre til at det jeg har skrevet, slettes? Hvorfor har dette større sjanse til å skje jo mer tekst jeg har skrevet, og jo mer fantastisk dypt og flott jeg synes det er? Og hvorfor lærer jeg ikke?? Endret 13. mars 2015 av Pringle 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 14. mars 2015 #5496 Del Skrevet 14. mars 2015 Hvis man har fastlønn, får man da samme lønna i februar som bare har 28 dager? I så fall, blir ikke det feil? Anonymous poster hash: 8c792...880 Hvordan blir det feil? Du har jo fast lønn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #5497 Del Skrevet 14. mars 2015 Hvordan blir det feil? Du har jo fast lønn... Jo, men hvis jeg jobber færre dager blir jo det feil? Anonymous poster hash: 8c792...880 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #5498 Del Skrevet 14. mars 2015 Jo, men hvis jeg jobber færre dager blir jo det feil? Anonymous poster hash: 8c792...880 FAST lønn betyr at den er FAST. Anonymous poster hash: 7c1a6...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #5499 Del Skrevet 14. mars 2015 FAST lønn betyr at den er FAST. Anonymous poster hash: 7c1a6...b9f Ja, jeg skjønner det. Men jeg får jo lønn for dager jeg ikke jobber om måneden har færre dager? Klart jeg får det tilbake på en eller annen måte (de månedene med 31 dager kanskje) Anonymous poster hash: 8c792...880 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charactouy Skrevet 14. mars 2015 #5500 Del Skrevet 14. mars 2015 Fast månedslønn er årslønn delt på antall mnd utbetalt. I min jobb er det 11, får feriepenger i den 12. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå