Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva står ASA for, bak selskapsnavn? Jeg vet hva det er, men klarer ikke å få bokstavene til å bli noe.

det skjønner jeg godt at du ikke klarer, for det hadde vært mer logisk om det het AAS..

Har ikke skjønt hvorfor det heter ASA siden det står for Allmennaksjeselskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skjønner jeg godt at du ikke klarer, for det hadde vært mer logisk om det het AAS..

Har ikke skjønt hvorfor det heter ASA siden det står for Allmennaksjeselskap..

Tipper de har tatt utgangspunkt i Aksjeselskap, og bare slengt på en "allmenn" på slutten for å få ASA. Men så fant de ut at Aksjeselskapallmenn var fryktelig teit, så de satte allmenn først, og håpet ingen giddet å bry seg. Det funket helt til nå. :sukk:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge kristendommen blir man frelst om man tror på Jesus, ikke sant? Men hvordan blir det da med personer var født før Jesus? De fikk jo ikke noe sjanse til å bli frelst. Eller er de automatisk frelst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

Ifølge kristendommen blir man frelst om man tror på Jesus, ikke sant? Men hvordan blir det da med personer var født før Jesus? De fikk jo ikke noe sjanse til å bli frelst. Eller er de automatisk frelst?

dei som vart fødd før Jesus var jøder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dei som vart fødd før Jesus var jøder.

Ja, men nå var det ikke det jeg lurte på.

Unnskyld, nå var jeg litt krass. Det var ikke meningen.

Mulig spørsmålet var litt uklart, får prøve igjen.

Hvis det er slik at personer som ikke tror på Jesus ikke blir frelst, hvordan er det da med folk som ikke visste at Jesus eksisterte? Altså ikke folk som bare ikke tror, men folk som aldri fikk sjansen til å høre om ham?

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsreisespørsmål:

Ta f.eks filmen Tilbake til Fremtiden, der Marty McFly reiser tilbake til 50tallet. Han oppfatter den tiden som fortid, mens folk som lever der oppfatter sin tid som nåtid. Da gjelder vel det samme om man reiser fremover i tid? Altså at folk i f.eks 2050 oppfatter vår nåtid som fortid? Det jeg egentlig vil frem til er, om tidsreier er mulig, så lever det vel folk i f.eks 1950 enda? Så hva er da virkelig, og er nåtid bare tull? Fins vi egentlig nå i det hele tatt, eller er vi bare levd historie for folk i for eksempel år 2147? Mens de er urnestoff for folk i 5076?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

dei som vart fødd før Jesus var jødar. dei var lite interessert i å bli frelst. frå ca år 28 og fram til år 33 vart folk frelst. frå år 33 til i dag vert folk frelst fordi dei trur Jesus lever.

eller misforsto eg spm ditt for 2. gobg? spør igjen om du ikkje fekk svar

edit: rota med årstala

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skulle folk som ikke har hørt om Jesus og som levde før han eksisterte bli frelst? Og hvorfor skulle de ville bli frelst? De levde vel i sus og dus uten å vite om Jesus de. Akkurat som at vi nå lever i sus og dus og aner ikke hva som skjer om 70 år.

Lute: Har du sett Fringe?

Endret av Mynona
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble strikking til? Altså, noen må jo ha funnet ut av det først, så hvordan i alle dager har den personen kommet fram til at "hey, hvis jeg tar pelsen til den sauen der, trekker og tvinner litt og surrer til en stump. For så å surre det rundt to pinner, så får jeg meg et fint skjerf"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble strikking til? Altså, noen må jo ha funnet ut av det først, så hvordan i alle dager har den personen kommet fram til at "hey, hvis jeg tar pelsen til den sauen der, trekker og tvinner litt og surrer til en stump. For så å surre det rundt to pinner, så får jeg meg et fint skjerf"

Det har jeg lurt på også. Men jeg har lurt mer på prosessen. Altså "hvis jeg tar denne tråden rundt disse to pinnene og drar litt av tråden gjennom en løkke hundrevis av ganger, så vips har jeg en genser"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidsreisespørsmål:

Ta f.eks filmen Tilbake til Fremtiden, der Marty McFly reiser tilbake til 50tallet. Han oppfatter den tiden som fortid, mens folk som lever der oppfatter sin tid som nåtid. Da gjelder vel det samme om man reiser fremover i tid? Altså at folk i f.eks 2050 oppfatter vår nåtid som fortid? Det jeg egentlig vil frem til er, om tidsreier er mulig, så lever det vel folk i f.eks 1950 enda? Så hva er da virkelig, og er nåtid bare tull? Fins vi egentlig nå i det hele tatt, eller er vi bare levd historie for folk i for eksempel år 2147? Mens de er urnestoff for folk i 5076?

Det hjelper hvis man tenker på tid som en dimensjon, på samme måte som høyde, bredde og dybde. Jeg mener at jeg sitter "her" og du er "der". Du eksisterer, selv om du er "der" og jeg ikke kan se deg. Du derimot er uenig og mener at det er du som er "her" og jeg som er "der".

Litt mer konkret så mener nordmenn at i nord ligger Svalbard og Nordpolen, mens i sør ligger Tyskland og Italia. Italienerne mener derimot at i nord ligger Danmark og Tyskland, mens i sør ligger Afrika. Sør og nord blir altså relativt, på samme måte som fortid og fremtid. Forskjellen blir bare at vi klarer å reise i sør/nord. Vi klarer ikke å reise i tid (enda).

Det er ihvertfall den forenklede "barneversjonen" av tidsteorien. I virkelighet er det mer en "big ball of wibbily wobbly timey wimey...stuff".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tipper de har tatt utgangspunkt i Aksjeselskap, og bare slengt på en "allmenn" på slutten for å få ASA. Men så fant de ut at Aksjeselskapallmenn var fryktelig teit, så de satte allmenn først, og håpet ingen giddet å bry seg. Det funket helt til nå. :sukk:

Du er så søt på din egne merksnodig måte :ler:

Hvordan er det mulig å kjede seg men allikevel ikke har lyst til å finne på noe?

...tiltaksløs? :vetikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi voksesmerter fordi vi vokser?, eller er det bare et random navn?

Jeg har fortsatt det jeg kaller voksesmerter, selv om jeg sluttet å vokse for tjue år siden.

Det kjennes ut som nøyaktig samme verkingen som voksesmertene jeg hadde som liten, men det er verking som kommer av at jeg er sliten i kroppen etter en lang dag på jobb eller mye trasking.

Så det er strengt talt ikke voksesmerter, men det kjennes helt likt ut fordet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :fniser: Hver gang jeg ser ASA begynner jeg å prøve å få det til å stemme, og blir så fokusert på det at jeg glemmer hva det er jeg egentlig leser. Samme hver gang pensumboken refererer det almennaksjeloven som asal. Jeg blir så fokusert på forkortelsen at jeg glemmer å få med meg lovteksten :klaske:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsreisespørsmål:

Dette minner meg om romvesnene i Slaughterhouse 5:

"These aliens live with the knowledge of the fourth dimension, which, they say, contains all moments of time occurring and reoccurring endlessly and simultaneously. Because they believe that all moments of time have already happened (since all moments repeat themselves endlessly), they possess an attitude of acceptance about their fates, figuring that they are powerless to change them."

Vi har en tendens til å ha et linært syn på tid, som er naturlig i og med at det er slik vi oppfatter det, men dersom tidreise eksisterer (eller kommer til å eksistere, som i denne sammenhengen er det samme), vil ikke tiden lenger oppfattes som linær. Men fram til det eventuelt skjer vil jeg si at fortid, fremtid og nåtid eksisterer i den forstand at vi tror det eksisterer. Det er vanskelig å forholde seg til et annet konsept når det ikke finnes noenting som tilsier at tiden ikke er linær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...