Gjest Inggolf Skrevet 25. september 2013 #3881 Del Skrevet 25. september 2013 Hvor står dette? Jeg har hatt med dyret på toget mange ganger og de sjekker aldri billett, jeg har jo trodd det er fordi hun er såpass liten. I oslo og akershus så må hundene ikke ha billett uansett.. som jeg skrev over her; De som er under 40 cm fra skulderen og ned, kjører gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hattifnatten Skrevet 25. september 2013 #3882 Del Skrevet 25. september 2013 I oslo og akershus så må hundene ikke ha billett uansett.. som jeg skrev over her; De som er under 40 cm fra skulderen og ned, kjører gratis. Nå fikk jeg ikke med meg om det var snakk om tog eller buss i dette tilfelle, men reiser man med Ruter-buss så må man betale barnebillett for hund uansett størrelse. Utdrag fra ruters hjemmeside: " Hund. Du betaler barnepris for hunder - uansett størrelse. Førerhund for blinde reiser gratis." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inggolf Skrevet 25. september 2013 #3883 Del Skrevet 25. september 2013 Nå fikk jeg ikke med meg om det var snakk om tog eller buss i dette tilfelle, men reiser man med Ruter-buss så må man betale barnebillett for hund uansett størrelse. Utdrag fra ruters hjemmeside: " Hund. Du betaler barnepris for hunder - uansett størrelse. Førerhund for blinde reiser gratis." Det var det aldri snakk om faktisk, men jeg tenkte automatisk tog av en eller annen grunn Så begge har rett: Buss krever barnebilett...Tog krever barnebilett om hunden er høyere enn 40 cm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hattifnatten Skrevet 25. september 2013 #3884 Del Skrevet 25. september 2013 Det var det aldri snakk om faktisk, men jeg tenkte automatisk tog av en eller annen grunn Så begge har rett: Buss krever barnebilett...Tog krever barnebilett om hunden er høyere enn 40 cm Da løste det seg jo greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 25. september 2013 #3885 Del Skrevet 25. september 2013 aa, så kult! hvorfor har ALLE kuer flekker da? fins det noen uten? De fleste norske kuer har flekker, da den mest utbredte rasen her til lands er NRF (Norsk rødt fe) som er en blandings av litt forskjellig. Denne rasen er alltid flekkete, enten rødbrun med hvite flekker, eller svart med hvite flekker. Det var visst omstridt når de startet opp avlsarbeidet på denne kombirasen i sin tid, fordi de valgte å gi f i utseende og heller konsentrere seg om helse og fruktbarhet. Her har kanskje Norsk Kennel Klubb noe å lære? Kilde: Wiki bl.annet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 25. september 2013 #3886 Del Skrevet 25. september 2013 De fleste norske kuer har flekker, da den mest utbredte rasen her til lands er NRF (Norsk rødt fe) som er en blandings av litt forskjellig. Denne rasen er alltid flekkete, enten rødbrun med hvite flekker, eller svart med hvite flekker. Det var visst omstridt når de startet opp avlsarbeidet på denne kombirasen i sin tid, fordi de valgte å gi f i utseende og heller konsentrere seg om helse og fruktbarhet. Her har kanskje Norsk Kennel Klubb noe å lære? Kilde: Wiki bl.annet Også så søte de faktisk ble selv om de ga F i utseende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 25. september 2013 #3887 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Også så søte de faktisk ble selv om de ga F i utseende. Det er trivelige dyr. Jeg har faktisk en ku på koppen min, bør kanskje legge ut bilde av den i koppstråden når jeg har vaska'n. Endret 25. september 2013 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 25. september 2013 #3888 Del Skrevet 25. september 2013 aa, så kult! hvorfor har ALLE kuer flekker da? fins det noen uten? Det finnes ganske mange ku-raser som er ensfarget. De fleste man ser i Norge er kjøttfe. Men finnes også noen andre, og noen norske raser som er ensfargede. F.eks. vestlandsk raudkolle kjøttfe: Angus, Charolais, Limousin, Highland Cattle Ikke sikker på hva de klassifiserer Jerseyfe som, de er vell litt allroundfe, som NRF Highland cattle synes jeg er kule kyr: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 25. september 2013 #3889 Del Skrevet 25. september 2013 Det finnes ganske mange ku-raser som er ensfarget. De fleste man ser i Norge er kjøttfe. Men finnes også noen andre, og noen norske raser som er ensfargede. F.eks. vestlandsk raudkolle kjøttfe: Angus, Charolais, Limousin, Highland Cattle Ikke sikker på hva de klassifiserer Jerseyfe som, de er vell litt allroundfe, som NRF Highland cattle synes jeg er kule kyr: Wannabe-yak! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blasé Skrevet 25. september 2013 #3890 Del Skrevet 25. september 2013 KØDDER DU ? er det en ku? oii Det finnes ganske mange ku-raser som er ensfarget. De fleste man ser i Norge er kjøttfe. Men finnes også noen andre, og noen norske raser som er ensfargede. F.eks. vestlandsk raudkolle kjøttfe: Angus, Charolais, Limousin, Highland Cattle Ikke sikker på hva de klassifiserer Jerseyfe som, de er vell litt allroundfe, som NRF Highland cattle synes jeg er kule kyr: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 25. september 2013 #3891 Del Skrevet 25. september 2013 Wannabe-yak! Hehe, ja de ser litt sånn ut. Men er langt ifra like hissige som yakokser! KØDDER DU ? er det en ku? oii Kødder ikke nei, dette er skotsk høylandsfe, hardføre og relativt små. Det finnes faktisk en del av dem i Norge skulle jeg hatt hobbykyr så hadde det blitt denne rasen her. Men... jeg skal jo ikke ha noen ku. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 25. september 2013 #3892 Del Skrevet 25. september 2013 Nå fikk jeg ikke med meg om det var snakk om tog eller buss i dette tilfelle, men reiser man med Ruter-buss så må man betale barnebillett for hund uansett størrelse. Utdrag fra ruters hjemmeside: " Hund. Du betaler barnepris for hunder - uansett størrelse. Førerhund for blinde reiser gratis." Det var det aldri snakk om faktisk, men jeg tenkte automatisk tog av en eller annen grunn Så begge har rett: Buss krever barnebilett...Tog krever barnebilett om hunden er høyere enn 40 cm Men en ting er hva reglene sier - jeg lurte på om det i det hele er noen som gidder å kjøpe billett for bikkja, eller blir avkrevd dette, eller blir stoppet i kontroll uten gyldig billett for hund over eller under 40 cm, sykkel, eller spark? (Og hvorfor må man egentlig (ihvertfall i prinsippet) betale for dette, og ikke for barnevogn eller kjelke eller et kattebur med eller uten katt?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 25. september 2013 #3893 Del Skrevet 25. september 2013 Highland cattle synes jeg er kule kyr: Den ser ut som en okse blandet med islandshest! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 26. september 2013 #3894 Del Skrevet 26. september 2013 Hvorfor har nyhetsbrevet til ark kjeden omg i seg? (nyhetsbrev.omg.no/t/y-l-tilluid-yutkkkca-dblabla) - Endret litt på slutten der, for ikke å drive med ren reklame. Så det tilfeldigvis fordi nettet var litt treigt, urlen er vel en slags videsendingsadresse, den sendte meg videre til ark.no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 26. september 2013 #3895 Del Skrevet 26. september 2013 Men en ting er hva reglene sier - jeg lurte på om det i det hele er noen som gidder å kjøpe billett for bikkja, eller blir avkrevd dette, eller blir stoppet i kontroll uten gyldig billett for hund over eller under 40 cm, sykkel, eller spark? (Og hvorfor må man egentlig (ihvertfall i prinsippet) betale for dette, og ikke for barnevogn eller kjelke eller et kattebur med eller uten katt?) Jeg sto og ventet på bussen en gang sammen med hunden min, og rundt hjørnet gjemte en gjeng kontrollører seg. Jeg gikk like gjerne bort til dem og spurte, og fikk da til svar at det var opp til bussjåføren om han ville kreve billett eller ikke. Slapp unna både billett og bot den dagen, ihvertfall. Ellers var det kanskje 10-20% av gangene jeg reiste med hund at jeg ble avkrevd billett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 26. september 2013 #3896 Del Skrevet 26. september 2013 Men en ting er hva reglene sier - jeg lurte på om det i det hele er noen som gidder å kjøpe billett for bikkja, eller blir avkrevd dette, eller blir stoppet i kontroll uten gyldig billett for hund over eller under 40 cm, sykkel, eller spark? (Og hvorfor må man egentlig (ihvertfall i prinsippet) betale for dette, og ikke for barnevogn eller kjelke eller et kattebur med eller uten katt?) Jeg pleier alltid kjøpe billett, men det er av erfaring.... Fordi de fleste kontrollører liker ikke hunder, og hvert fall ikke den rasen min hund er (kan se veldig skummel ut, men er en sofagris.......) Så det koster meg så lite å betale 15 kr. Om bussjåføren sier jeg ikke trenger å stemple så gidder jeg selvfølgelig ikke det. (han ene på ruten jeg ofte tar med dyret på ELSKER bikkja, så han blir alltid kjempeglad når vi kommer på! Han er helt fantastisk, går ut av båsen sin for å hilse på og hele pakka. Herlig type!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 26. september 2013 #3897 Del Skrevet 26. september 2013 Hentet dette fra "rare ting du trodde på som barn"-tråden. At så fort jeg hoppet var jeg i verdensrommet, uansett om det var fra en stein eller trappetrinn. Verdensrommet, faktisk... Da lurer jeg på....... hvor begynner egentlig verdensrommet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 26. september 2013 #3898 Del Skrevet 26. september 2013 Hentet dette fra "rare ting du trodde på som barn"-tråden. Da lurer jeg på....... hvor begynner egentlig verdensrommet? Offisielt "starter" verdensrommet fra 100km og oppover. Felix Baumgartner var med andre ord et godt stykke unna da han jumpet ut fra ca 39km høyde. Men det er ingen skarp grense på det, det er flust av luftmolekyler også over denne høyden, slik at f.eks den internasjonale romstasjonen som går i bane godt over 300km over oss, likevel jevnlig må justere opp banen sin med rakettmotorer. De stadige kollisjonene med luftmolekyler selv i den høyden, gjør av den hele tiden mister litt av banefarten og blir dratt inn. Romstasjonen kan man faktisk se med det blotte øye! Anbefaler folk å ta en tur inn på www.heavens-above.com, legge inn posisjonen sin, og ta en titt på tabellen "10 day predictions for: ISS" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 26. september 2013 #3899 Del Skrevet 26. september 2013 Offisielt "starter" verdensrommet fra 100km og oppover. Felix Baumgartner var med andre ord et godt stykke unna da han jumpet ut fra ca 39km høyde. Men det er ingen skarp grense på det, det er flust av luftmolekyler også over denne høyden, slik at f.eks den internasjonale romstasjonen som går i bane godt over 300km over oss, likevel jevnlig må justere opp banen sin med rakettmotorer. De stadige kollisjonene med luftmolekyler selv i den høyden, gjør av den hele tiden mister litt av banefarten og blir dratt inn. Romstasjonen kan man faktisk se med det blotte øye! Anbefaler folk å ta en tur inn på www.heavens-above.com, legge inn posisjonen sin, og ta en titt på tabellen "10 day predictions for: ISS" Takk!! (du er veldig smart) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 26. september 2013 #3900 Del Skrevet 26. september 2013 Takk!! (du er veldig smart) Jeg er egentlig bare et kjøtthue som liker populærvitenskap. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå