Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ein sirkel er utan fyll

ein runding er med fyll

og ein runding i 3D er ei kule

Neineinei, for å være en kule må jo den jo ha litt tyngde også!

En tennisball er for eksempel ikke en kule, men en ball!

Og en helt rund ballong da, som hverken er kule eller ball, det er en.. eh... bare en ballong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En tom kule er vel en sfære?

Det er vel teknisk sett overflaten på en kule som er en sfære. Så en sfære behøver nødvendigvis ikke være tom. Men bra nevnt!

Og så har vi jo helt glemt en globe, som blant annet kan være en planet eller et rundt glassobjekt!

Kanskje denne diskusjonen burde deles fra tråden? Eller.. den er jo egentlig fortsatt relevant til problemstillingen mellom en prikk og en flekk som det jo er rart å lure på. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor klør det som bare fy i gommen,ørene og nesa når en blir forkjøla?

Kjennes ut som fjær som har kommet inn i nesa, gommen klør så det er ille og det kjennes ut som noe kiler/klør som rakker'n i øra. Arrrrgh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor klør det som bare fy i gommen,ørene og nesa når en blir forkjøla?

Kjennes ut som fjær som har kommet inn i nesa, gommen klør så det er ille og det kjennes ut som noe kiler/klør som rakker'n i øra. Arrrrgh

Jeg får det sånn jeg også, får ofte mange av de samme symptomene ved forkjølelse, som jeg får av pollenallergi. Og det er ikke så lett å gjøre noe med, det gir seg jo ikke og det er ikke så lett å klø seg inni hodet. Eller under ryggskinnet. Men jeg fikk tak i kortisonøredråper i Italia, det hjelper. Og kortison-nesespray hjelper noe. Og jeg kommer til å ta kortisonsprøyte i mars. Antihistamintabletter er bare til delvis hjelp. Dem bruker jeg altså også av og til ved forkjølelse, da er de nesten mer effektive enn mot rene allergiplager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får det sånn jeg også, får ofte mange av de samme symptomene ved forkjølelse, som jeg får av pollenallergi. Og det er ikke så lett å gjøre noe med, det gir seg jo ikke og det er ikke så lett å klø seg inni hodet. Eller under ryggskinnet. Men jeg fikk tak i kortisonøredråper i Italia, det hjelper. Og kortison-nesespray hjelper noe. Og jeg kommer til å ta kortisonsprøyte i mars. Antihistamintabletter er bare til delvis hjelp. Dem bruker jeg altså også av og til ved forkjølelse, da er de nesten mer effektive enn mot rene allergiplager!

Har allergi selv og kjenner til de morsomme symptomene derifra. Men jeg har ikke tenkt tanken på å bruke antihistaminer "mot" forkjølelse.Skal starte nå med tabletter uansett.Samt jeg tar kenacort T sprøyta 3 -4 ganger i året.

Den kløinga blir jeg smårar av. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allergi selv og kjenner til de morsomme symptomene derifra. Men jeg har ikke tenkt tanken på å bruke antihistaminer "mot" forkjølelse.Skal starte nå med tabletter uansett.Samt jeg tar kenacort T sprøyta 3 -4 ganger i året.

Den kløinga blir jeg smårar av. !

Det er smittsomt også... Begynner å klø bare jeg tenker på det...! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Hvorfor har noen mennesker krøllete hår. Hva er det som gjør at håret som vokser ut er krøllete

hårstråene til folk (og sauar) med krøllete hår er at dei er ovale. tverrsnittet av eit "krøllete" hårstrå er ovalt. når jenter (og gutar) flater hårer flater dei og ut denne ovalen slik at håret vert glatt/slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med hestens kropp som gjør at den kan hvile stående?

Den kobler ut muskulaturen og hviler kroppen på skjelettet Da kan den sove uten å ramle. Derfor tar det også litt tid før den kan bevege seg etter den har sovet.

Har jeg rett hestefolk?

Endret av Capricorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kobler ut muskulaturen og hviler kroppen på skjelettet Da kan den sove uten å ramle. Derfor tar det også litt tid før den kan bevege seg etter den har sovet.

Har jeg rett hestefolk?

Er det ikke også sånn at hester bare trenger 2 timer søvn eller noe sånt på et døgn? Så den ikke trenger bli stående sånn så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke også sånn at hester bare trenger 2 timer søvn eller noe sånt på et døgn? Så den ikke trenger bli stående sånn så lenge?

Her står det hvordan de gjør det. Det er kun lett søvn de kan gjøre stående. REM-søvn må de ta liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ein sirkel er utan fyll

ein runding er med fyll

og ein runding i 3D er ei kule

For noe tull, en sirkel og en runding er det samme. Og de kan være både med og uten fyll, ettersom det er formen man beskriver. Man kan til og med ha en prikkete sirkel om man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NozMonster

hårstråene til folk (og sauar) med krøllete hår er at dei er ovale. tverrsnittet av eit "krøllete" hårstrå er ovalt. når jenter (og gutar) flater hårer flater dei og ut denne ovalen slik at håret vert glatt/slett.

jeg hadde tenkt å svare at det er bindingene i håret som gjør det jeg men? (SS-Bindingene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

Jeg har lurt på noe nå i kulda. Når jeg bærer noe med den ene hånden som vesker poser ol. så blir jeg mye kaldere på den hånden som bærer noe, enn på den andre. Hvorfor er det slik? :klo: Begge hendene er jo ute i den samme kulden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hånden som bærer noe, får kuttet noe av blodsirkulasjonen. Særlig om du bærer vesken i albuekroken. Derfor blir den kaldere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, dumt spørsmål her... Men kjæresten min kjøpte feil, så vi har noen bokser med hermetisert champignon. Jeg kjøper alltid fersk sopp, så jeg lurer på... Hvordan i all verden skal den tilberedes? :klo: Er den liksom allerede ferdig, så den bare skal fiskes ut av laken og has oppi sausen, f.eks., eller skal den f.eks. stekes som fersk sopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...