Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

åå jeg har en bra en! hva tror dere gjør at vi nordmen er så tilbakeholdne? er ikke snakk om å få et hei tilbake om du hilser på noen på gata liksom..

Det ikke vanlig å hilse på tilfeldig forbipasserende på gata uansett land. Jeg har vært i mange og aldri opplevd det. Hvor mener du det er så vanlig?

Snakker du med turister så sier de at vi et veldig hyggelig folk. Blide og imøtekommende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem kom på ideen om at disse nye lyspærene er bedre enn de gamle? De bruker jo eviglang tid på å bli lyse. Når jeg skal på do f.eks. har jeg tre valg:

1. Skru på lyset 5 minutter før jeg skal inn dit

2. Tisse i halvmørket

3. La lyset stå på hele tiden.

Jeg velger da det siste, og minst miljøvennlige alternativet, og regner med at det finnes flere som tenker slik. Nå har jeg ikke satt meg veldig inn i saken, men ser ikke for meg at de bruker så mye mindre strøm at det kompanserer for at de står på så mye mere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er fortau langs en vei, hvorfor går alle på høyre side av veien i Oslo? :klo:

Da jeg gikk på barneskolen og vi tok gå-knappen lærte vi da at vi skal gå på venste side av veien :opplyser: Men siden alle andre går på høyre side, er det jeg som skaper trafikkaos...

Har man ikke bedre oversikt som fotgjenger når man går på høyre side? I så fall er gir det jo mening, selv om det ikke er riktig ut i fra barnelærdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke bedre oversikt som fotgjenger når man går på høyre side? I så fall er gir det jo mening, selv om det ikke er riktig ut i fra barnelærdommen.

Egentlig ikke, for da går man nær de bilene som kommer bakfra. Går man på venstre side, vil man være lengst unna de bilene man ikke ser komme :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kom på ideen om at disse nye lyspærene er bedre enn de gamle? De bruker jo eviglang tid på å bli lyse. Når jeg skal på do f.eks. har jeg tre valg:

1. Skru på lyset 5 minutter før jeg skal inn dit

2. Tisse i halvmørket

3. La lyset stå på hele tiden.

Jeg velger da det siste, og minst miljøvennlige alternativet, og regner med at det finnes flere som tenker slik. Nå har jeg ikke satt meg veldig inn i saken, men ser ikke for meg at de bruker så mye mindre strøm at det kompanserer for at de står på så mye mere.

På steder som jeg vanligvis har lyset på i mindre enn 10 minutter, bruker jeg bare en vanlig lyspære (om jeg i det hele tatt får tak i!). Mer enn nok lys, og full lysstyrke med en gang. De stedene jeg har lyset på i timer av gangen, bruker jeg sparepærer.

Du kan lett regne ut hvor mye strøm som blir brukt. Antall watt på pæra x antall timer den er på, gir deg kilowatt-timene. For eksempel 10min = 1/6 time, en pære på 60watt = er 0.06kW, har man på denne pæra i en time, har man brukt 0.01kW. For å bruke opp en hel kWt, må man altså ha den 60watts pæra på konstant i nesten 17timer!

Egentlig er det helt vanvittig å prøve å spare penger ved å bytte ut vanlige pærer med sparepærer. Ikke bare sparer man ganske så lite på dette, i forhold til å gjøre noe med oppvarmingen i huset (fyre med ved om man har mulighet/varmepumpe/bytte til bedre isolasjon), men pærene i seg selv bidrar jo også til å varme opp! Det er oppvarming/varmetap som får tusenlappene til å fly, ikke belysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det norske ordet/setninga tilsvarende "to frame someone?"

Å lure noen.

Å lure noen tilsvarer vel mer det engelske "to trick someone"? Er noe litt mer uskyldig tenker jeg :)

"To frame someone" går mer spesifikt på det å sette opp ei felle. Som i å konstruere en falsk sak/falske bevis sånn at en uskyldig blir dømt for en forbrytelse h*n ikke har begått. Kan ikke helt komme på om vi har noe tilsvarende uttrykk på norsk? :klo:

"Å fabrikere bevis imot noen" kanskje....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å lure noen tilsvarer vel mer det engelske "to trick someone"? Er noe litt mer uskyldig tenker jeg :)

"To frame someone" går mer spesifikt på det å sette opp ei felle. Som i å konstruere en falsk sak/falske bevis sånn at en uskyldig blir dømt for en forbrytelse h*n ikke har begått. Kan ikke helt komme på om vi har noe tilsvarende uttrykk på norsk? :klo:

Finne en syndebukk, ville jeg sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne en syndebukk, ville jeg sagt.

Godt forslag! :) Det kan nok brukes i en del tilfeller, men ikke helt dekkende? Når du finner en syndebukk så er en forbrytelse begått og en vil finne en annen person å gi skylda, altså defensivt. Men "to frame someone" kan også brukes offensivt, når det begås en forbrytelse der selve hensikten er å ramme den som blir uskyldig dømt.

Den siste der er litt mer vrien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lurer jo noen da vel :snurt:

Vet at vi ikke har norske ord som kan erstatte alle de engelske, men jeg syns lure er et dekkende ord her. Blir lurt i en felle er kanskje mer dekkende ja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kan man skrive "God jul og til lykke med babyen" på julegavelappen til et par som venter barn snart? Eller er det feil å si før barnet er født?

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger sett ordet "bonusbarn" her på KG, og tenkte at det var det nye PK-ordet for attpåklatt. Men så ser jeg at noen bonusbarn er større enn de andre barna, så hva betyr det da? Et uplanlagt barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere ganger sett ordet "bonusbarn" her på KG, og tenkte at det var det nye PK-ordet for attpåklatt. Men så ser jeg at noen bonusbarn er større enn de andre barna, så hva betyr det da? Et uplanlagt barn?

Partners barn. Høres (for meg) finere ut enn "stebarn", og er heller ikke begrenset til gifte par.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonusbarn er vel bare et annet ord for stebarn ;)

Edit: Der var Chloe- hakket raskere gitt.

Endret av kristines1990
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor jeg aldr klarer å somle meg til å tenke på julegaver før midten av desember.

Og så lurer jeg på hvorfor jeg aldri tenker på å kjøpe julepynt til neste år i januar. Da er det jo kjempebillig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bonusbarn er vel bare et annet ord for stebarn ;)

Nope, men mange tror det.

Bonusbarn er en (ofte lett sarkastisk) måte å si at en i hverdagen må slite med en tidligere partners barn, og at hele forholdet vil bli preget av å måtte avtale alle sosiale begivenheter med mer eller mindre hevngjerrige ekser, som er bitre på deg for at barna begynner å kalle deg for mamma/pappa.

Stebarn er barn du får foreldreansvar for når du entrer et forhold med eksisterende barn etter at din partners partner er dau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ganske fascinerende definisjon på stebarn, men korrekt er den ikke. Stebarn er partners barn som ikke er ditt. Uten videre begrensninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historisk så var steforeldre den personen som har foreldreansvar for deg etter din biologiske forelder er død/borte. Idag har det blitt mer vanlig å bruke det om partner til biologisk forelder, uavhengig av relasjon og ev gjenlevende foreldre.

Men takk for svar på bonusbarn. Ingen av mine gjetninger var visst riktige. Brukes dette ordet i det virkelige liv også? Har kun sette det på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er mulig å sove med øynene åpne? Har våknet av at jeg har fått rusk i øyet noen ganger. Det kan jo ikke komme inn der hvis øynene er lukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...