Gjest NozMonster Skrevet 26. november 2012 #2481 Del Skrevet 26. november 2012 hva gjør egentlig en matrett til " en salat" ? mikser sammen pasta, kylling, mais, tomat og rødløk, så kalles jo det like mye som en salat som en miks av salatblader, agurk, salatbønner og ost og skinke. er det hva man heller over som er avgjørende? bruker man for.eks thousand island dressing over det første alternativet jeg skrev her, så blir det en salat, men om man bruker for.eks bernaise over så blir det plutselig bare en middagsrett.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 26. november 2012 #2482 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg lurer på hva som skal til for at stykker med mat skal kunne kalles en "rett". En trist brødskive med et stykke omelett på er vel ikke en rett, men om man steker skiva i omeletten, blir det plutselig arme riddere, og det er en rett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 26. november 2012 #2483 Del Skrevet 26. november 2012 hva gjør egentlig en matrett til " en salat" ? mikser sammen pasta, kylling, mais, tomat og rødløk, så kalles jo det like mye som en salat som en miks av salatblader, agurk, salatbønner og ost og skinke. er det hva man heller over som er avgjørende? bruker man for.eks thousand island dressing over det første alternativet jeg skrev her, så blir det en salat, men om man bruker for.eks bernaise over så blir det plutselig bare en middagsrett.... Salat er rent etymologisk bare grønnsaker med salt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 26. november 2012 #2484 Del Skrevet 26. november 2012 Salat er rent etymologisk bare grønnsaker med salt. Hvorfor heter det rekesalat og kyllingsalat da? I rekesalaten er det et par reker og resten majones. Ikke stort grønnsaker der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 26. november 2012 #2485 Del Skrevet 26. november 2012 Hvorfor heter det rekesalat og kyllingsalat da? I rekesalaten er det et par reker og resten majones. Ikke stort grønnsaker der. Er det ikke en ert eller to og? Eller er det bare i den russiske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 26. november 2012 #2486 Del Skrevet 26. november 2012 Hvorfor heter det rekesalat og kyllingsalat da? I rekesalaten er det et par reker og resten majones. Ikke stort grønnsaker der. Det er en "tilsnikelse". Språkets veier er uransakelige. Betydninger utvider seg og skifter retning. Retter med kjøtt og/eller grønnsaker blandet sammen oppi majones måtte ha et navn, og "salat" var sikkert nærliggende; fruktsalat er nok eldre enn majonessalatene (tror jeg). Man snakket også om "båndsalat" dengang lydkassetter var i bruk. Betydningen har sikkert gått langs denne linjen - noe som er surret sammen til en smørje/mølje. Et annet eksempel som kanskje kan belyse det litt: Har du vært borti fenomenet "byggris"? Det har ingen ting med ris å gjøre, men bygg kan brukes på samme måte som ris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 26. november 2012 #2487 Del Skrevet 26. november 2012 Er det ikke en ert eller to og? Eller er det bare i den russiske? ja, det er bare i den russiske det er en ert og litt andre go`saker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 26. november 2012 #2488 Del Skrevet 26. november 2012 Hvorfor heter det rekesalat og kyllingsalat da? I rekesalaten er det et par reker og resten majones. Ikke stort grønnsaker der. de fleste heter vel "reker i majones" , "egg og reker i majones" og likene.. det er jo sant det.. rekene (og eggene) ligger drukner jo i majonesen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 26. november 2012 #2489 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg lurer på hvorfor Columbus ikke tok med seg i det minste én person som hadde vært i India, eller ihvertfall sett en inder, da han la ut på sitt eventyr i 1492. Ikke bare fordi vi da hadde sluppet unna forviklingen med indere/indianere og Østindia/Vestindia, men det måtte da ha vært nyttig å hatt kunnskap om seder og skikker, geografi, språk, klima, nyttevekster, hvilke ville dyr man burde passe seg for osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 26. november 2012 #2490 Del Skrevet 26. november 2012 Hvorfor jeg alltid må på do,akkurat i det døra lukkes igjen og doen ikke er ledig lengre.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 27. november 2012 #2491 Del Skrevet 27. november 2012 Hvis det ikke er fortau langs en vei, hvorfor går alle på høyre side av veien i Oslo? Da jeg gikk på barneskolen og vi tok gå-knappen lærte vi da at vi skal gå på venste side av veien Men siden alle andre går på høyre side, er det jeg som skaper trafikkaos... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 27. november 2012 #2492 Del Skrevet 27. november 2012 Hvis det ikke er fortau langs en vei, hvorfor går alle på høyre side av veien i Oslo? Da jeg gikk på barneskolen og vi tok gå-knappen lærte vi da at vi skal gå på venste side av veien Men siden alle andre går på høyre side, er det jeg som skaper trafikkaos... Man skal vel gå mot kjøreretningen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 27. november 2012 #2493 Del Skrevet 27. november 2012 Mot kjøreretningen, da blir vel venstre riktig..? Med kjøreretningen hadde jo vært høyre. Vi lærte hvert fall at man skal sykle på samme side som bilene, altså høyre, og gå på venstre, for å være lengst mulig unna bilene når de kom bak oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 27. november 2012 #2494 Del Skrevet 27. november 2012 Det har jeg lært og, men har ikke observert det motsatte i Oslo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 27. november 2012 #2495 Del Skrevet 27. november 2012 Det har jeg lært og, men har ikke observert det motsatte i Oslo Kanskje det bare er i min bydel Her er det alltid så mange som går på høyre siden. I dag gikk jeg kanskje en kilometer langs en vei uten fortau, og det var vel meg og en til som gikk på venstre siden, resten gikk på høyre. Merkelig. Og dette er noe jeg har lagt merke til over lang tid, det var ikke noe spesielt med i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 27. november 2012 #2496 Del Skrevet 27. november 2012 kvifor aukar talet på "profilvisinga" , men ingen nye på "sist besøkende"? kan anonyme brukare sjå andre sin profil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 27. november 2012 #2497 Del Skrevet 27. november 2012 Hmm.. Kanskje jeg er lite observant? Eller går stort sett på fortau? Skal prøve å se etter fremover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KristineS Skrevet 27. november 2012 #2498 Del Skrevet 27. november 2012 kvifor aukar talet på "profilvisinga" , men ingen nye på "sist besøkende"? kan anonyme brukare sjå andre sin profil? Om ting fungerer likt som på diskusjon.no kan man se andres profil uten å dukke opp på siste besøkende om man står som skjult/anonym. I tillegg vil "gjester" altså ikke registrerte personer som er innom telle inn på statistikken men ikke komme på siste besøkende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 27. november 2012 #2499 Del Skrevet 27. november 2012 Kanskje det bare er i min bydel Her er det alltid så mange som går på høyre siden. I dag gikk jeg kanskje en kilometer langs en vei uten fortau, og det var vel meg og en til som gikk på venstre siden, resten gikk på høyre. Merkelig. Og dette er noe jeg har lagt merke til over lang tid, det var ikke noe spesielt med i dag. Dette har jeg også observert og irritert meg over, og jeg bor i Trondheim. Fra bussen til jobben gikk jeg en god strekning uten fortau, og der var jeg som regel den eneste som gikk "riktig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umuligejulie Skrevet 29. november 2012 #2500 Del Skrevet 29. november 2012 åå jeg har en bra en! hva tror dere gjør at vi nordmen er så tilbakeholdne? er ikke snakk om å få et hei tilbake om du hilser på noen på gata liksom.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå