Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken tidsregning bruker andre religioner? Regner med de ikke bruker f.kr

I islam og jødedommen følger de månen.

Dag en i den islamske kalenderen tilsvarer 16. juli 622, som var dagen Mohammed flyktet fra Mekka til Medina.

Jødisk tidsregning begynner i ca 1300 år før kristus. Den første måneden i den jødiske kalenderen er nissan, og påsken begynner den 15. nissan, som alltid havner i mars/april ifølge den greogianske kalenderen.

Jødisk tidsregning er forresten uhyre komplisert.

Månedene heter nissan, iyar, siwan, tamuz, ab, thisrei, marchesvan, kislev, tebeth, shevat, og adar 1 og adar 2.

Vanligvis går det bare til adar 2, uten at man har med adar 1, men for at det skal stemme med årstider og naturen, legger man med jevne mellomrom inn adar 1 før adar 2. I tillegg legges det med jevne mellomrom inn ekstra dager i noen av månedene, for at noen høytider ikke skal starte en lørdag, som er deres hellige dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lysrør og lysrørbaserte sparepærer suger til seg litt ekstra i startøyeblikket, men det skal ikke være av mange sekundene for å utlikne det.

Derimot kan enn grovt si at lysrør mister en halvtimes levetid hver gang de slukkes, så det kan lønne seg å la dem brenne istedenfor å slukke dem for noen få minutter. De bruker ikke allverdens strøm, men er dyre i innkjøp.

Om vinteren, dersom du har elvarme, kan du la lys brenne med god samvittighet. Tilsvarende mindre strøm må du bruke i oppvarming.

Pærer som ofte slukkes og tennes bør være glødepærer eller lysdioder.

Tilsvarende merkelig er det at man forbyr glødepærer, mens man fortsatt tillater elektrisk oppvarming! Man kunne heller forby bruk av ordinære glødepærer til utendørs belysning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får de pulveret inn i Tyrkisk pepper-drops?

Hvis du undersøker de dropsene litt nøye, kan du se at det er noe som ligner et hull på den ene siden/toppen/bunnen. Dropsene blir laget i halvdeler, så blir de satt sammen, fylt med pulver og "plugget" igjen.

Takk til Discovery Channel's How do they do it? !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan man leser av et sånt blodtrykksmåleapparat. Den nåla står jo aldri stille. Den hopper opp og ned på den skiva.

Jo, det bruker en stetoskopet til. En blåser opp mansjetten til en ikke hører pulsen lenger. Så slippes luften sakte ut. Når pulsen høres igjen har du det systoliske blodtrykket (overtrykket) - Du ser på tallet når du hører lyden. Luften slippes ut helt til pulsslagene forsvinner. Taller på skiven er da det diastoliske blodtrykket (undertrykket).

Så har jeg noen spørsmål jeg også, kanskje noen vet svarene :)

Hvor er bibelbeltet?

Hvor kommer uttrykket kaninkoker fra? En film??

Hvorfor får vi klump i halsen? Stramme muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det bruker en stetoskopet til. En blåser opp mansjetten til en ikke hører pulsen lenger. Så slippes luften sakte ut. Når pulsen høres igjen har du det systoliske blodtrykket (overtrykket) - Du ser på tallet når du hører lyden. Luften slippes ut helt til pulsslagene forsvinner. Taller på skiven er da det diastoliske blodtrykket (undertrykket).

Ahh, takk skal du ha.. For meg har det sett helt gresk ut hvordan man kan lese av når den nåla bare fyker opp og ned hver gang legen blåser opp mansjetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

Hvis du undersøker de dropsene litt nøye, kan du se at det er noe som ligner et hull på den ene siden/toppen/bunnen. Dropsene blir laget i halvdeler, så blir de satt sammen, fylt med pulver og "plugget" igjen.

Takk til Discovery Channel's How do they do it? !

det så jeg også det var veldig fascinerende å se hvordan de går stripene i Aqua Fresh tannkremen!

en ting jeg lurer på: når man åpner kjøleskapet så kommer lyset på.... hvorfor er det ikke lys i fryseren??

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du undersøker de dropsene litt nøye, kan du se at det er noe som ligner et hull på den ene siden/toppen/bunnen. Dropsene blir laget i halvdeler, så blir de satt sammen, fylt med pulver og "plugget" igjen.

Takk til Discovery Channel's How do they do it? !

Jeg har fulgt med på How do they do it? i håp om at de skal vise drops, men akkurat den episoden har jeg ikke sett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg lurer på: når man åpner kjøleskapet så kommer lyset på.... hvorfor er det ikke lys i fryseren??

Fordi man ikke pleier å lete etter nattmat i fryseboksen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sittende å se en dokumentar om 9/11 med et halvt øye i kveld. Under WTC var det 6 etasjer under bakkenivå. Disse var stort sett intakte, men likevel var menneskene i disse etasjene døde. Hvorfor? Trykkbølger? Støv? Andre forklaringer? Kanskje noen fikk det med seg også, jeg glemte å spole tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosne torskefileter, scampi og kjøttdeig? :overrasket:

Jeg har for så vidt tingene du never i fryseren min. Torsk blir mer til "planlagt middag", men scampi er jo superenkel nattmat, da. Stek opp noen og dypp f.eks i chilidip. Kjøttdeigen er også enkel å steke opp, siden jeg fryser ned i forskjellige størrelser og klemmer det flatt, men det er sjelden det jeg leter frem når jeg er fysen.

Jeg tenkte nok mer på: Sjokoladekake pent oppdelt i stykker, innbakte pølser med ost, tacohorn, vestlandslefsa, vaniljekuler, pizzastykker (hjemmelaget), diverse frukt og bær til smoothies osv. Problemet ditt er rett og slett at du er for sunn! Du vet ikke hvilke himmelske, lettlagde gleder fryseren kan skjule :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så har jeg noen spørsmål jeg også, kanskje noen vet svarene :)

Hvor er bibelbeltet?

Hvor kommer uttrykket kaninkoker fra? En film??

Hvorfor får vi klump i halsen? Stramme muskler?

Bibelbeltet befinner seg på sørlandskysten, fra Mandal eller deromkring og videre østover i agderfylkene (tror jeg).

Kaninkoker stammer fra filmen "Farlig begjær".

I filmen er Glenn Close elskerinnen til Michael Douglas, som er gift. Sjalusien hennes tar fullstendig overhånd, og en av scenene mot slutten av filmen er at familien kommer hjem fra helgetur (e.l.) og finner barnas kjæledyr, en søt liten kanin, i en fosskokende gryte på komfyren.

Er du en kaninkoker, så er du en fullstendig gæren og sykelig sjalu stalker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for så vidt tingene du never i fryseren min. Torsk blir mer til "planlagt middag", men scampi er jo superenkel nattmat, da. Stek opp noen og dypp f.eks i chilidip. Kjøttdeigen er også enkel å steke opp, siden jeg fryser ned i forskjellige størrelser og klemmer det flatt, men det er sjelden det jeg leter frem når jeg er fysen.

Det der er ikke nattmat, det er nattkokkelering! :opplyser:

Jeg tenkte nok mer på: Sjokoladekake pent oppdelt i stykker, innbakte pølser med ost, tacohorn, vestlandslefsa, vaniljekuler, pizzastykker (hjemmelaget), diverse frukt og bær til smoothies osv. Problemet ditt er rett og slett at du er for sunn! Du vet ikke hvilke himmelske, lettlagde gleder fryseren kan skjule :icon_lol:

Nope. Det går heller i at jeg bruker fryseboksen til å oppbevare råvarer, ikke ferdige retter. Jeg er en helt elendig fryseboksbruker, sånn, egentlig.

Men nå ble jeg selvsagt sulten igjen! Torskemiddagen i kjøleskapet har jeg dog ikke lyst på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Det der er ikke nattmat, det er nattkokkelering! :opplyser:

Nope. Det går heller i at jeg bruker fryseboksen til å oppbevare råvarer, ikke ferdige retter. Jeg er en helt elendig fryseboksbruker, sånn, egentlig.

Men nå ble jeg selvsagt sulten igjen! Torskemiddagen i kjøleskapet har jeg dog ikke lyst på nå.

Egenfisket torsk? Hvis ikke..FERDIGKOMPONERT RETT!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Egenfisket torsk?

Egenkjøpt!

Hvis ikke..FERDIGKOMPONERT RETT!! :)

Jo, jeg kunne jo begyne en ny trend, og fryse ned den retten. Men jeg vil ikke ha den nå! Kanskje det blir en kjekk og tørr liten brødskive? Namnam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Egenkjøpt!

Jo, jeg kunne jo begyne en ny trend, og fryse ned den retten. Men jeg vil ikke ha den nå! Kanskje det blir en kjekk og tørr liten brødskive? Namnam.

Ja, å varme en allerede seig og smakløs torsk i microen etter nedfrysing høres fortreffelig ut! :)

Sa gutten og gjorde seg klar til å ta ut ferdigpizzaen av ovnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det så jeg også det var veldig fascinerende å se hvordan de går stripene i Aqua Fresh tannkremen!

en ting jeg lurer på: når man åpner kjøleskapet så kommer lyset på.... hvorfor er det ikke lys i fryseren??

...det er da lys i fryseboksen!

Bak den plastboksen med frysetid for kjøtt, fisk fugl og grønnsaker og sånt noe. Ihvertfall i vår.

Kanskje du ikke har byttet pære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det så jeg også det var veldig fascinerende å se hvordan de går stripene i Aqua Fresh tannkremen!

en ting jeg lurer på: når man åpner kjøleskapet så kommer lyset på.... hvorfor er det ikke lys i fryseren??

Kommer an på hva slags fryser du har. Det er lys i vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...