Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen
1 time siden, Kara W skrev:

Jeg er like teit, for jeg har heller aldri tenkt på det :P 

Hva folk gjør inni husene sine har jo ikke kommunen noe med, egentlig.  Det finnes ruller med søppelposer man kan kjøpe i matbutikken.  Disse er jo ikke noe mer miljøvennlige enn at kommunen deler ut gratis til alle.  Jeg ville faktisk tro at det er mindre miljøvennlig at kommunen deler ut, for da får de som ikke bruker handlenett dobbelt så mye plast.

Skal man være skikkelig miljøvennlig tenker jeg at man ikke bruker noe ekstra plast, men kaster alt rett i søppelspannet sitt, for så å bære den ut og tømme det rett i søppeldunken, uten pose rundt.

Også har vi oransje sekker til papir og gjennomsiktige til plast, men de glemmer jeg å tenke på som søppel.  De hentes jo på helt andre dager og av andre biler enn søppelet :ler: 

Nei du har forsovet rett mtp miljø her ja, men matavfalls posene vi får er miljøvennlig. Trodde alle i Norge fikk det og at det liksom var "obligatorisk " nettopp pga miljø. 

Vi har bare Coop marked og her har de ikke salg av poser på butikken! Bare søppelsekker og brødposer ol. 

Vi har ikke pose i selve søppeldunken som du beskriver, vi hiver posene rett oppi dunken. 

Noen andre i tråden som vil dele hvordan de gjør dette eller hvordan de har det i sin kommune!? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, førstedamen skrev:

Nei du har forsovet rett mtp miljø her ja, men matavfalls posene vi får er miljøvennlig. Trodde alle i Norge fikk det og at det liksom var "obligatorisk " nettopp pga miljø. 

Vi har bare Coop marked og her har de ikke salg av poser på butikken! Bare søppelsekker og brødposer ol. 

Vi har ikke pose i selve søppeldunken som du beskriver, vi hiver posene rett oppi dunken. 

Noen andre i tråden som vil dele hvordan de gjør dette eller hvordan de har det i sin kommune!? 😁

Her er det kun matavfall og papp/papir som sorteres, resten går i restavfall. I restavfallet brukes typisk plastposer fra butikken, bioavfall får vi utdelt poser til med jevne mellomrom, trenger man flere må man kjøpe. Alt går i ulike dunker, posene hives bare rett i dunken, eventuelt også løst avfall.

Et annet sted jeg har bodd går restavfall i vrengte handleposer, plast i blå og bioavfall i grønne. Blå og grønne deles ut av kommunen, man knytter en pose på dunken ved behov. Disse hives i samme dunk (alt avfall må i poser, ingenting løst), papp og papir i egen.

Enda et tredje sted hives både plast og restavfall i handleposer eller andre plastposer, bioavfall går i egen pose, alt sorteres i separate dunker. Kan ikke gjøre rede for hvordan det er med utlevering av poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi dunker til rest, papir og bio, samt sekk til plast. Sekker fås av renovasjonsbedriften. Får ikke poser til avfall. 

Det ryktes at vi også skal få egen dunk til glass og metall, det ønsker jeg velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dunker ute: glass og metall, bioavfall, papp og papir, restavfall og så har vi en egen stor pose til plastavfall. 

Glass og metall, papp og papir kaster vi bare rett i dunkene. Bioavfallet har egne poser som vi får av renovatørene. Om vi knyter en bioavfallspose på dunken ute er det et tegn til renovatørene om at vi trenger nye poser. Plastavfall samler vi i gamle handleposer som knytes sammen og kastes i de store posene vi får av renovatørene. For å få nye knyter vi en plastpose på hvilken som helst dunk, utenom bioavfallsdunken. Restavfall kastes også i gamle handleposer inne og knytes og kastes i dunken ute.

Jeg er veldig glad for at vi sorterer såpass mye, mange steder de ikke har så mange ting de sorterer.

Endret av K@tt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å kaste restavfall direkte i søppelspannet som søppelbilen tømmer, eller må man ha pose rundt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Roseh skrev:

Er det lov å kaste restavfall direkte i søppelspannet som søppelbilen tømmer, eller må man ha pose rundt? 

Helt avhengig av hvor du bor :) Her hvor jeg bor nå er det ok, men der jeg bodde før må alt i pose. Sjekk med renovasjonsselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg holder på å se en dokumentar om stammer som har levd ekskludert fra omverden. 

Så da lurer jeg på: Gjelder landets lover dem også? Teknisk sett er de jo innbyggere i landet, men de vet det ikke selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp en snutt av et intervju de gjorde men engelske prins Harry tjenestegjorde i Afganistan.  Hvordan gikk det til? Han var flyver.  Hadde han med seg sikkerhetsvakter der nede til enhver tid?  Hans sikkerhet er jo i høysete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par uker siden møtte jeg en person med langt hår, pupper og skjeggvekst (typen ikke barbert seg på 2 dager).  Jeg regner med at det var en person som gjennomgår en kjønnsoperasjon.  Klærne var ganske kjønnsnøytrale.  Er det mest sannsynlig at dette er noen som holder på å bli en kvinne?  Og bør jeg da referere til dem som han eller hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kara W skrev:

For et par uker siden møtte jeg en person med langt hår, pupper og skjeggvekst (typen ikke barbert seg på 2 dager).  Jeg regner med at det var en person som gjennomgår en kjønnsoperasjon.  Klærne var ganske kjønnsnøytrale.  Er det mest sannsynlig at dette er noen som holder på å bli en kvinne?  Og bør jeg da referere til dem som han eller hun?

Kan være at det er en kvinne med skjegg. Så jeg synes det beste er å gå utifra navnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza

Hvis noen superliker deg og du bare liker vanlig på Tinder. Blir det match da?

Endret av Winza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22/06/2017 den 3.26, The Kitten skrev:

Jeg holder på å se en dokumentar om stammer som har levd ekskludert fra omverden. 

Så da lurer jeg på: Gjelder landets lover dem også? Teknisk sett er de jo innbyggere i landet, men de vet det ikke selv. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Rettsvillfarelse

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lurven
På 2.7.2017 den 1.27, Kara W skrev:

hen eller det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Winza/Jacklost skrev:

Hvis noen superliker deg og du bare liker vanlig på Tinder. Blir det match da?

Ja. Superlike sin egenskap er jo for at personen vil vise at han/hun har liket deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva nøyaktig er det som gjør at insektene flyr lavere ved lavtrykk? Man sier jo at "flyr svala lavt, blir det regn", det er fordi den følger etter insektene. Men hvorfor flyr insektene lavt ved lavtrykk, og høyt ved høytrykk? Er de sensitive for trykket i lufta, eller er det luftfuktigheten som avgjør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I filmen The beach blir 3 stykker bitt av hai, en døde og en ble satt ut i skogen for å dø.  Hva skjedde med den tredje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så store sprik i fengselsdommer i USA? F.eks 104 år for drapsforsøk og 10 år for drap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
7 timer siden, Mystix skrev:

I filmen The beach blir 3 stykker bitt av hai, en døde og en ble satt ut i skogen for å dø.  Hva skjedde med den tredje?

han begynte å jobbe på sushi resturant i drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...