Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Myndighetene lanserte det som ble kalt "kunnskapsløftet", men jeg forstod aldri om det skulle vise til en heving av kunnskap, eller en lovnad om kunnskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Myndighetene lanserte det som ble kalt "kunnskapsløftet", men jeg forstod aldri om det skulle vise til en heving av kunnskap, eller en lovnad om kunnskap.

Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt helt, men de innførte en ny reform som gjorde så

skolene måtte endre struktur og opplæringen blant annet ja. Kan vel si at det var/er et forsøk på kompenseheving for et av målene var/er at norsk elever ikke skal komme så mye dårligere ut enn andre i verden (ved tilpasset opplæring og nye lærerplaner blant annet). Opptakskravet til lærerhøyskolen ble også endret/økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt helt...

Hvis de mente å løfte (altså heve) kunnskapen, så kaller de det kunnskapsløftet. Hvis de derimot lover (altså et løfte) at de skal levere kunnskap, så kan de også kalle det kunnskapsløftet.

Jeg har absolutt tro på det første, men artig læll...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inggolf

Hvis de mente å løfte (altså heve) kunnskapen, så kaller de det kunnskapsløftet. Hvis de derimot lover (altså et løfte) at de skal levere kunnskap, så kan de også kalle det kunnskapsløftet.

Jeg har absolutt tro på det første, men artig læll...

Heheheee, sånn j.. Kanskje et par ufrivillige "ordspill" fra deres side :Hehe:

Men ja, det handler nok om å løfte opp kunnskapsnivået..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianere, eller snarere veganere - bruker de ingenting av dyreprodukter? Melk, fisk, skalldyr, skinn, lær, kan de bare sitte i sofaer med stofftrekk, har de hund eller katt, hva fores de med, gir de barna sine kjøtt?

Jeg tenkte lenge at jeg ikke burde spise noe jeg ikke kunne tatt livet av selv, men kom til at det var absurd. Om jeg måtte, kunne jeg ha kverket en høne eller et dådyr, men ikke en okse, er det noen prinsippiell forskjell mellom disse dyrene? Jeg kan ingentig om bygningsteknikk eller avløpshåndtering, dermed skulle jeg etter den logikken ikke ha lov til å bo eller gå på do. Bomullsklær ville vært en umulighet fordi vi ikke kan dyrke den her osv osv, mao bare dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianere, eller snarere veganere - bruker de ingenting av dyreprodukter? Melk, fisk, skalldyr, skinn, lær, kan de bare sitte i sofaer med stofftrekk, har de hund eller katt, hva fores de med, gir de barna sine kjøtt?

Det varierer nok fra person til person, men er man strengt veganer så bruker man ingen produkter som kommer fra dyr. Dette inkluderer ting som mange ikke tenker på f.eks ull, honning og gelatin. Mange biprodukter fra dyreindustrien brukes også i kosmetikk og hudpleie, f.eks royal jelly. Slike produkter prøver en veganer å unngå. De fleste ville nok klart å sitte i en skinnsofa, men ville aldri hatt en hjemme hos seg. De fleste er fornuftige nok til å ikke gi barna sine en rent vegansk diett, men de færreste som ikke spiser kjøtt selv serverer dette til barna sine. Noen tillater at barna spiser det de selv vil borte, men vil ikke ha noen dyreprodukter i hjemmet sitt f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok fra person til person, men er man strengt veganer så bruker man ingen produkter som kommer fra dyr. Dette inkluderer ting som mange ikke tenker på f.eks ull, honning og gelatin. Mange biprodukter fra dyreindustrien brukes også i kosmetikk og hudpleie, f.eks royal jelly. Slike produkter prøver en veganer å unngå. De fleste ville nok klart å sitte i en skinnsofa, men ville aldri hatt en hjemme hos seg. De fleste er fornuftige nok til å ikke gi barna sine en rent vegansk diett, men de færreste som ikke spiser kjøtt selv serverer dette til barna sine. Noen tillater at barna spiser det de selv vil borte, men vil ikke ha noen dyreprodukter i hjemmet sitt f.eks.

Takk. Mye å tenke på! :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan veganer bruke plast og syntetiske stoffer? Dette produseres jo av olje, som er organisk masse fra prehistoriske dyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan veganer bruke plast og syntetiske stoffer? Dette produseres jo av olje, som er organisk masse fra prehistoriske dyr.

Veganer kan ikke bruke plastikk, siden det er animalske produkter i plastikk. Dvs at De ikke kan kjøre bil, sykle eller ta toget :P

Endret av Despicable Me
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganer kan ikke bruke plastikk, siden det er animalske produkter i plastikk. Dvs at De ikke kan kjøre bil, sykle eller ta toget :P

Sykle kan de, hvis sykkelen er av metall og alle gummidelene er av gummi. Men det kommer til å knirke fælt uten kjedeolje, da...

Men når mennesker er pattedyr, så kan vel heller ikke veganer ha sex, i alle fall ikke bj's..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gjest Eurodice

Sykle kan de, hvis sykkelen er av metall og alle gummidelene er av gummi. Men det kommer til å knirke fælt uten kjedeolje, da...

Men når mennesker er pattedyr, så kan vel heller ikke veganer ha sex, i alle fall ikke bj's..?

Dildoer og vibratorer er vel også utelukket? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykle kun på grusveier da. Asfalt er gjennomtrukket med mange millioner år gamle døde dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...