Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor langt må man flytte en edderkopp for at den ikke skal finne tilbake til eggene sine? Jeg har nemlig fått inntrykk av at de liker å være i nærheten, etter å ha sett på dem et par år og utallige ganger flyttet dem.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor langt må man flytte en edderkopp for at den ikke skal finne tilbake til eggene sine? Jeg har nemlig fått inntrykk av at de liker å være i nærheten, etter å ha sett på dem et par år og utallige ganger flyttet dem.

Flytt de til helheim eller inni en støvsuger, så går det nok bra.

Sån ellers lurer jeg på hva du driver med, flytter på edderkopper? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk hjem fra jobb i dag kjørte en politieskorte forbi meg. Og da begynte jeg å lure. Hvem er det som stiller alle trafikklysene når de kjører? For de fikk bare grønt, og alle andre fikk bare rødt, men jeg fikk grønn mann 3 sekunder etter de hadde kjørt forbi.

Har de en dings inni en av bilene som overstyrer rød/grønn, eller er det en på en sentral som sitter å følger eskorten på skjerm og stiller lysene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så kom jeg og to kompiser inn på emne dusjing. Så sier han ene at hver gang han dusjer så såper han inn hele kroppen, samt vasker seg ordentlig under føttene og mellom tærne.

Er dette normalt? Gjør dere det? Jeg gjør nemlig ikke det, og er jeg ekkel på grunn av det?

Jeg såper kun inn "utsatte områder" (under armene, underlivet, under føttene...) sånn til vanlig, og så såper jeg inn hele kroppen en gang iblant når det føles som det trengs (etter en lang, svett fjelltur for eksempel). Tror ikke det er helt ideelt for huden å såpe inn hele kroppen hver gang om man dusjer ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn at når iphonen min ringer, så må jeg noen ganger trykke på en knapp der det står "besvar" (eller noe sånt), mens andre ganger må jeg slide "besvar"-feltet sånn som når jeg låser opp skjermen? Hvorfor er det to forskjellige måter å gjøre det på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag lurer Lutetium på to ting:

1. Hva skiller en seriøs healer fra en slesk svindle-healer?

2. Hvorfor er det så godt som aldri hansker i hanskerommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det sånn at når iphonen min ringer, så må jeg noen ganger trykke på en knapp der det står "besvar" (eller noe sånt), mens andre ganger må jeg slide "besvar"-feltet sånn som når jeg låser opp skjermen? Hvorfor er det to forskjellige måter å gjøre det på?

Skudd i mørket; det ene nummeret er lagret (med navn) i telefonboka di, mens det andre er bare tlf.nummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skudd i mørket; det ene nummeret er lagret (med navn) i telefonboka di, mens det andre er bare tlf.nummer?

Nei, for hvis f.eks mamma ringer kan det være den ene varianten den ene dagen, og den andre en annen gang! Jeg har fulgt med for å finne et mønster, men skjønner det ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn at når iphonen min ringer, så må jeg noen ganger trykke på en knapp der det står "besvar" (eller noe sånt), mens andre ganger må jeg slide "besvar"-feltet sånn som når jeg låser opp skjermen? Hvorfor er det to forskjellige måter å gjøre det på?

Jeg må slide når jeg har på tastelås og trykke når tastelåsen ikke er på enda. Tror jeg da. Kan det være samme sammenheng hos deg, eller er dette noe jeg innbiller meg?

Edit: og med tastelås mener jeg kodelås.

Endret av Mynona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slide når jeg har på tastelås og trykke når tastelåsen ikke er på enda. Tror jeg da. Kan det være samme sammenheng hos deg, eller er dette noe jeg innbiller meg?

Edit: og med tastelås mener jeg kodelås.

Åååå, det høres jo egentlig veldig logisk ut! Kanskje telefonen er lagd sånn at hvis den har gått i "dvale" (kodelåsen PÅ) så funker det ikke å trykke på skjermen før man har gjort slide-bevegelsen som er med på å låse opp telefonen? Snedig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

I dag lurer Lutetium på to ting:

1. Hva skiller en seriøs healer fra en slesk svindle-healer?

2. Hvorfor er det så godt som aldri hansker i hanskerommet?

1. En seriøs healer tar ikke betaling ...

2. Det lurer jeg også på. Hvorfor heter det hanskerom?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Det lurer jeg også på. Hvorfor heter det hanskerom?

Teori del 1: Tenk deg de gamle, åpne bilene der man måtte ha hatt på for at ikke håret skulle blåse vekk. Da hadde man også på seg kjørehansker av lær som man oppbevarte i hanskerommet når man ikke kjørte. Noen kjører fremdeles med hansker, men da har de nok sikkert et glatt ratt.

Teori del 2: Før var vel rattene laget av polert tre og man fikk bedre tak i rattet med skinnhansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Teori del 1: Tenk deg de gamle, åpne bilene der man måtte ha hatt på for at ikke håret skulle blåse vekk. Da hadde man også på seg kjørehansker av lær som man oppbevarte i hanskerommet når man ikke kjørte. Noen kjører fremdeles med hansker, men da har de nok sikkert et glatt ratt.

Teori del 2: Før var vel rattene laget av polert tre og man fikk bedre tak i rattet med skinnhansker.

Begge disse svarene er plausible :). Dette har jeg aldri tenkt på. Men når sant skal sies, har jeg heller aldri anstrengt meg noe for å finne ut av dette, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag lurer Lutetium på to ting:

1. Hva skiller en seriøs healer fra en slesk svindle-healer?

2. Hvorfor er det så godt som aldri hansker i hanskerommet?

Kan ikke hjelpe deg med nummer 1 (spørsmål, altså, ikke dobesøk), men 2 har med å gjøre at de faktisk produserte biler i gamledager også. Du vet, på den tiden det var vanlig å gå med både hansker og hatt, mens man sa De og Dem og snakket sånn som de gjør i filmavisen. Ikke bare hadde man hansker og hatt, man hadde forskjellige varianter. Kjørehansker, arbeidshansker, penhansker osv. Til og med lommetørklær fantes i dagligdags- og festvariant. Mye å holde styr på om man ikke har egnet oppbevaringsplass.

I dag er vi mer opptatt av at vi må få med oss skiene når vi skal ut og mosjonere en vinterkveld - derav skiboks. Så gjenstår det å se om navnet består når den globale oppvarmingen setter inn for fullt, og vi ikke lenger bruker ski. Vi er også langt mer opptatt av mobiltelefoner enn de var i gamledager, så vi har mobilholdere i våre moderne biler. Spennende å se hva de blir brukt til når vi får mobiler som bæres som en klokke.

Enkelte ord er så innarbeidet at de forblir i språket, og av og til finner man opp nye ting som trenger nye navn. Hattehyllen er jo det logiske stedet å plassere hatten, selv om de færreste bruker hatt i dag - og hva skulle vi ellers kalt det? "Hyllen"? Det kan få stygge konsekvenser, siden man ikke bør plassere noe som veier mer enn en hatt der (helst ikke en hatt heller, egentlig, men det var mer søndagskjøring i gamledager). Man hadde ikke behov for å ha med seg så mye dilldall før i tiden, så det var litt begrenset hva de kunne plassere i oppbevaringsboksen ved pasasjersetet. Hansker var nok det opplagte valget - derav hanskerom.

Folk bruker hansker i dag også, men vi har blitt et latere og mer slaskete samfunn, så nå slenger vi heller rundt oss med hansker, vanter og votter enn å plassere dem der de hører hjemme. Det er heller ikke uvanlig at hanskerommet er for fullt av penner, "gjør det selv"-bøker, servietter, CD-er, kvitteringer og vinduspusseskinn (som selvsagt hører hjemme i dørlommen) til å få plass til hansker. Kanskje man snart bør vurdere om "oppbevaringsboks på hjul" er bedre enn "bil".

TLDR: Fordi vi i gamledager ble enige om at det skulle hete -og brukes som - hanskerom, men moderne mennesker har for lite selvkontroll til å benytte det på korrekt vis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatten av* for sofie777 og Antlers for gode forklaringer! Jeg hadde vel en anelse om at det var noen arkaiske opprinnelser til disse uttrykkene. Hanskerommene var vel også meget mindre før i tiden, enn nå. Mange av dagens hanskerom har plass til en pakke kjeks, et par hansker og en halv chihuahua før det begynner å bli vanskelig å lukke det igjen.



*Opp på hylla med deg! :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke hjelpe deg med nummer 1 (spørsmål, altså, ikke dobesøk), men 2 har med å gjøre at de faktisk produserte biler i gamledager også. Du vet, på den tiden det var vanlig å gå med både hansker og hatt, mens man sa De og Dem og snakket sånn som de gjør i filmavisen. Ikke bare hadde man hansker og hatt, man hadde forskjellige varianter. Kjørehansker, arbeidshansker, penhansker osv. Til og med lommetørklær fantes i dagligdags- og festvariant. Mye å holde styr på om man ikke har egnet oppbevaringsplass.

I dag er vi mer opptatt av at vi må få med oss skiene når vi skal ut og mosjonere en vinterkveld - derav skiboks. Så gjenstår det å se om navnet består når den globale oppvarmingen setter inn for fullt, og vi ikke lenger bruker ski. Vi er også langt mer opptatt av mobiltelefoner enn de var i gamledager, så vi har mobilholdere i våre moderne biler. Spennende å se hva de blir brukt til når vi får mobiler som bæres som en klokke.

Enkelte ord er så innarbeidet at de forblir i språket, og av og til finner man opp nye ting som trenger nye navn. Hattehyllen er jo det logiske stedet å plassere hatten, selv om de færreste bruker hatt i dag - og hva skulle vi ellers kalt det? "Hyllen"? Det kan få stygge konsekvenser, siden man ikke bør plassere noe som veier mer enn en hatt der (helst ikke en hatt heller, egentlig, men det var mer søndagskjøring i gamledager). Man hadde ikke behov for å ha med seg så mye dilldall før i tiden, så det var litt begrenset hva de kunne plassere i oppbevaringsboksen ved pasasjersetet. Hansker var nok det opplagte valget - derav hanskerom.

Folk bruker hansker i dag også, men vi har blitt et latere og mer slaskete samfunn, så nå slenger vi heller rundt oss med hansker, vanter og votter enn å plassere dem der de hører hjemme. Det er heller ikke uvanlig at hanskerommet er for fullt av penner, "gjør det selv"-bøker, servietter, CD-er, kvitteringer og vinduspusseskinn (som selvsagt hører hjemme i dørlommen) til å få plass til hansker. Kanskje man snart bør vurdere om "oppbevaringsboks på hjul" er bedre enn "bil".

TLDR: Fordi vi i gamledager ble enige om at det skulle hete -og brukes som - hanskerom, men moderne mennesker har for lite selvkontroll til å benytte det på korrekt vis.

:laugh:

Takk for dagens største sprutlatter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt de til helheim eller inni en støvsuger, så går det nok bra.

Sån ellers lurer jeg på hva du driver med, flytter på edderkopper? :klo:

Jeg vil ikke drepe dem og de er i veien for inngangen min. Derfor flytter jeg dem istedenfor å drepe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig å spise opp hele osten? På jobben har vi felles lunch hvor det blir handlet inn brød og pålegg. Når det er under 1 cm igjen av gulosten så kaster folk den og åpner en ny pakke. Greit at det er vanskelig å skjære den siste biten, men er det virkelig vanlig å bare kaste god mat på den måten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...