Gå til innhold

Sukkerfri jul!


Kames

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 7 år som ikke tåler hvitt sukker. Men vi prøver så godt vi kan å leve så normalt som mulig, og vil gjerne han som alle andre skal kunne kose seg i høytiden med sånt som de fleste tar som en selvfølge.

Derfor vil jeg bake til jul, og pleier lage eget godteri. Men det eneste jeg har en god oppskrift på, er pepperkaker- der bruker jeg brunt sukker. er det noen som har prøvd ut andre ting og kan anbefale det?

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å legg inn dette på matforumet.

Kanskje en overskrift som henspeiler seg på kaker og godteri som ikke er lagd på hvitt sukker, men at brunt sukker er helt ok. Det er jo ikke sukkerfritt, men kun en type sukker som ikke kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfekt, småkaker og bakst er ikke noe problem uten sukker. har laget sukkerfritt snop i snart ett år og det er mer en vane nå. Ikke noe problem i det hele tatt så lenge man ser etter alternativer. Han tåler altså brunt sukker? Da kan du jo bytte ut sukker med brunt sukker. Eventuelt kan du kjøpe palmesukker (fra helsekost) som har en veldig god og fyldig smak, litt karamellaktig. Jeg bruker mye sukrin og stevia (som nå kan kjøpes i alle helsekostbutikker. Sukrin smaker som sukker, men oppfører seg litt rart i bakst, men absolutt verdt å prøve og heller bruke litt sukrin og blande det med stevia (som er en urt som er 300 ganger søtere enn sukker, en naturlig søtning med andre ord). Den tradisjonelle marsipanen som lages med mandler og melis kan du lage med mandler og sukrin (fås også som sukrinmelis!).

Det finnes mange blogger med masse fin inspirasjon til sukkfri snacks og med litt kreativ tenking kan du fint få oppskriftene litt mer "julete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips!

Ja, han tåler sukkererstatninger, men det er ikke bare å bytte ut hvitt sukker med brunt sukker. Brunt sukker har en særegen smak og oppfører seg på en annen måte enn hvitt sukker i bakst. Samme gjelder sukrin, fruktose og alle andre ting. Derfor forsøker jeg å finne oppskrifter som bruker de alternativene. Har prøvd endel, og funnet mange oppskrifter, men trenger mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...