Gå til innhold

Vestfold eller Bergen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er veldig fint å bo her.

Jeg liker det at det ikke er i selve sentrum av alt, men at det er kort vei til større steder med flere aktiviteter og slikt.

Der jeg vokste opp hadde vi ikke naboer boende oppå hverandre, og det synes jeg ikke alltid var like kjekt da det ikke var like enkelt å finne på noe med venner da en var avhengig av å bli kjørt. Med her jeg bor nå er det mange folk som bor rundt oss, go det er enklere å finne på ting med andre da folk bor nærmere.

JEg er forøvrig veldig glad for at jeg ikke bodde i selve Bergen, men got utenfor bykjernen nord for Bergen.

Hvor jeg helt skulle ha ønsket å vokse opp er vanskelig å si, da jeg liker begge stedene svært godt.

Men det kommer også an på hvor familien ens bor.

Jeg er veldig fornøyd at jeg vokste opp et sted hvor det ikke var så alt for langt å dra til andre i familien, og det kunne jeg ikke ha klart meg uten.

Det kan virke som et umulig valg å finne ut hvor en skal bo, så kan bare foreslå at dere setter opp en liste med for og mot på de forskjellige stedene og se om dere blik klokere av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke så rart at det blir grobunn for rasisme når hele Larvik er en innvandrerghetto.

Derfor flytter nordmenn vekk fra Larvik og til de andre nærliggende stedene, Sandefjord, Tønsberg etc.

Nå er ikke Larvik hele Vestfold da ;) Og Larvik sliter vel mer med at byen er nedslitt, bruker pengene helt feil når det kommer til kultur og byliv.

Gettoene i Larvik er det ikke såå mye av. Det finnes plenty av dem som velger å flytte fra byen pga kriminalitet og rus også, ikke bare innvandring.

Skrevet

Er innflytter fra Oslo til Sandefjord, flyttet som ungdom ufrivillig med foreldrene mine.

Sandefjord er den største snobbebyen i Vestfold, så dit ville jeg ikke flyttet hvis jeg var deg. Horten er mye lettere å få innpass i. (Har gode venner i Horten) Har du ikke penger, har du ingen verdi i Sandefjord.

Skrevet

Ingen penger, ingen verdi i Sandefjord?

Feil, feil, feil.

Selv går jeg på trygd og har utbetalt 8oookr pr mnd, kjører et gammelt vrak av en bil og bor i en muggen leilighet. jeg har mange gode venner i denne byen (jeg er også innflytter).

Mine venner er heller ikke like fattige som meg. Jeg har venner av alle "klasser".

Om man selv tror at man kun må ha penger for å bli likt i denne byen, så burde man skifte fokuset litt.

Skrevet

Et problem kanskje du vil møte på i Vestfold kontra Oslo er kollektivtrafikken. Det er nesten et must å ha bil i Vestfold.

Avstander her som egentlig er små, blir store hvis du er avhengig av buss. Også noe du bør tenke på.

Mange fine steder for barn å vokse opp på her. Horten er lite, men koselig og så er det ikke langt til Tønsberg da. Det meste du trenger får du tak i i Horten nå etter de fikk kjøpesenteret.

Bor selv ikke i Horten, men det hadde vært mitt valg hvis jeg kunne flytte fra Sandefjord.

Livssituasjonen tilsier ikke det nå, med all familie her.

Skrevet

Feil ang utsagnet om dårlig kollektivtrafikk. Man klarer seg helt fint uten bil.

Det går tog mellom alle byene, bortsett fra Horten, hvor toget stopper på Skoppum som nærmeste stasjon.

Det går ofte busser mellom byene og innad i byene.

Har til dags dato aldri hatt problemer med å komme meg noe som helst sted de gangene jeg ikke har hatt bil.

Skrevet

Hvordan er det uten bil i Bergen? I "drabantstrøkene", litt utenfor?

Skrevet

I Bergen kan man vel klare seg uten bil, så godt som uansett hvor man bor. Mange klager på kollektivtjenestene, men det er vel alltid noen som ikke er fornøyd. Selv bor vi i Åsane, nord for Bergen. Tar 20-30 min med buss til sentrum. Er som en egen by, bor vel over 40 000 msk her. Jeg har ikke lappen, og må ta buss alle veier. Funker som en kule det.

Du spurte tidl. om Natland og Fantoft. Regner med du har lest om studentbyene. Fantoft tror jeg ikke egner som familiebosted, men er veldig sentralt nå med den nye bybanen. Natland har ok boliger, og greie bussforbindelser. Slettebakken skole har i hvertfall tidligere hatt litt problemelever, usikker på nå. Men det kan du jo google litt, evt søke i lokalavisene. Vi flyttet hit pga ungenes skoler var absolutt ikke bra, og er veldig mye mer fornøyde nå!

Skrevet

Så fine svar :) Litt rart at de bygger nye familieboliger på Fantoft, hvis området ikke er så familievennlig. Er litt negativ til dette med Slettebakken skole, fant noe fra avisa der foreldre var bekymret for gjenger som gjorde hærverk og innbrudd på skoleområdet. Er visst ikke trygt der kveldstid. Men dette er kanskje ikke så stort tema som jeg tror? Flere som kjenner til denne skolen? Og hvordan synes dere HiB er, dere som har studert der?

Hører mer og mer positivt om deler av Åsane, men blir litt langt til høgskolen ved Landås.

Fortsatt glad for alle innspill! Fra begge steder. I Vestfold lurer jeg på om noen kjenner til Granly eller Åsgården skoler, eventuelt kan anbefale barne/ungdomsskole strekningen Horten - Tønsberg. Noen som trives ved HiVe? Ser flott ut med det nye høgskolebygget!

TS

Skrevet

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig i forhold til Fantoft. Jeg visste ikke om de nye familieboligene, de gamle høyblokkene er nok ikke noe sted for en familie.

Ang. buss fra Åsane til Landås så tar ikke det så fryktelig mye tid. Selv om det selvfølgelig er kortere fra sørsiden. Fra Natland er det jo kjapt med en buss, eller sykkel. Litt mer tungvint fra Fantoft, men ikke uoverkommelig.

Skrevet

Fortsatt glad for alle innspill! Fra begge steder. I Vestfold lurer jeg på om noen kjenner til Granly eller Åsgården skoler, eventuelt kan anbefale barne/ungdomsskole strekningen Horten - Tønsberg. Noen som trives ved HiVe? Ser flott ut med det nye høgskolebygget!

TS

Jeg har bare erfaringer fra Lillås skole, og der virker det som en kjempe flott skole med mange flotte lærere som virkelig tar seg tid til elevene sine :)

Angående Granly og Åsgården har jeg ikke hørt annet enn positive ting.

Og på Borre er det jo en ungdomsskole, så det er vel den de fleste går på. Vet ikke om det finnes en annen i Horten engang? :klø:

Jeg studerer på Hive, og nyter virkelig å være i det nye bygget. Det er svært, men så fort en har gått litt i gangene er det lett å finne frem til de ulike rommene.

Skrevet

Jeg kan komme litt informasjon om Bergen.

Noen her har snakket om studentboligene på Fantoft og jeg har en venninne som bor der. Byggene i seg selv er fin og grei med butikk og bybanen rett ved. Men pga av dette i tillegg til den greie prisen, bor det veldig mange utlendiger der. Jeg er ikke rasist på noen måte men dette forårsaker den del gjengaktivitet. De henger rundt sent på kveld og natt og jeg har selv gått ekstra fort på vei til bilen. Venninnen min har ett barn på 6mnd, og hun har selv sagt at hun kommer til å flytte når barnet skal begynne å leke ute alene.

Bergen i seg selv er en veldig fin by. Sentrum er utrolig fint og kjører man bare 30min en eller annen vei så er man nesten på landet. Bare 15min kjøring så kan man få fine eneboliger med hage og sjøutsikt. Jeg vet at dere ikke har råd til slik nå, men det er greit å tenke på med tanke på at dere kansje vil bo i samme by/området i de senere år.

Tilbudet på rekkehus i borettslag til en grei pris er også veldig stort.

Når det gjelder buss så kan man fint komme seg over alt uten problem. Fra Åsane går det buss til Sentrum ca hvert 5-10min.

Når det gjelder Sandefjord så har jeg familie som bor der. Det er sant som noen skrev tidligere, at man må ha penger eller status. Dette gjelder selvfølgelig ikke over alt men i enkelte områder så må man det. Familien kaller Sandefjord for rikmansbyen. Men det er en veldig fin by.

Skrevet

Småkjekset; Så moro at du bor og studerer der jeg også kanskje ender opp. Blir nok lærer eller førskolelærer på meg. Har sett på familieleilighetene til Hive, de på Borre og i Åsgårdstrand er kjempefine! Hvis Vestfold blir det nok Horten, Borre, Skoppum eller Åsgårdstrand,- Grunnet nærhet til høgskolen.

Til siste innlegg her; Vet du hva? Igår fant jeg et opptak av bybanen der vi liksom "satt på" fra Nestun inn til sentrum. De filmet i sanntid. Da vi kom til Fantoft tenkte jeg at dette var IKKE et koselig sted. Ser ikke ut som barna kan springe rundt til venner i nabolaget akkurat. Det var liksom bare disse blokkene og lite gjort ut av fellesarealene. Grått, grått... det motsatte av idyll... skoleveien til ungene virker og lang. Lang blir den også fra Nattland, men kanskje Nattland er litt koseligere? Ellers får jeg ev. prøve meg på Bergens privatleiemarked, ser bare veldig dyrt ut! Ikke Oslopriser, men ikke langt unna heller. Hvilke områder ville dere anbefale (med god buss/banedekning til Landås)?

Mye jeg lurer på asså, men dere hjelper meg virkelig! Tror en liten magefølelse så vidt eser frem her ;)

/TS

Skrevet

Jeg har bodd de aller fleste stedene i Vestfold.

Alle stedene kan anbefales, kanskje med unntak av Tjøme (litt lite miljø). Likte meg veldig godt i Holmestrand jeg da (selv om det er en liten by, Holmestrand ser kanskje ikke så bra ut når man kjører igjennom, men jeg syns det virker som om de fleste bor oppe på fjellet og ikke nede i byen, dessuten er leilighetsprisene/husprisene lavere der enn alle de andre byene i Vestfold tror jeg(kanskje med unntak av Svelvik, som jeg egentlig ikke syns er en by, men de har nå bystatus :fnise:), men Holmestrand er jo et stykke fra HiVe da (ca 25-30 min med bil). Ellers er Åsgårdstrand veldig nærme høgskolen, og er et veldig flott sted å bo, nærme sjøen :) At det er så dårlig kollektivtilbud syns jeg ikke (ihvertfall ikke med mindre man må bytte masse buss osv.), da jeg gikk på HiVe hadde de ihvertfall buss både til Tønsberg og Horten ihvertfall hver halvtime, og det syns jeg er helt ok, men hvis man krever at det går en buss hvert femte minutt, ja, da er det kanskje litt dårlig.

Skrevet

Lærerutdanningen i Vestfold kan anbefales :jepp:

Skrevet

Er innflytter fra Oslo til Sandefjord, flyttet som ungdom ufrivillig med foreldrene mine.

Sandefjord er den største snobbebyen i Vestfold, så dit ville jeg ikke flyttet hvis jeg var deg. Horten er mye lettere å få innpass i. (Har gode venner i Horten) Har du ikke penger, har du ingen verdi i Sandefjord.

Dette er jeg veldig enig i! Bodde et par år i Sandefjord, og har aldri bodd et sted hvor jeg møtte på flere "snobbete" mennesker med nedlatende holdninger. Kunne aldri tenkt meg og bodd der igjen. Og nå bor jeg i Tønsberg, stortrives. Synes overhodet ikke beskrivelsen som var litt over stemmer. Ja, bomringen er noe herk, men folk er koselige :) Er vel egentlig om sommeren "Oslosyndromet" har en tendens til å vise seg, men da er det jo fordi fiffen fra Oslo inntar byen ;) Men er null problem å styre unna. Borre er også veldig koselig, lite og idyllisk. Er nok fint for barn å vokse opp der. Sånn rent estetisk synes jeg ikke Horten er så pent, men har mange flotte bekjentskaper som bor der, en usnobbete by :) Larvik hadde jeg styrt unna...

Skrevet

Er det "snobbete" i Åsgårdstrand? Håper det ikke, er jo så nydelig...

Blir bare glad, jeg, av å høre positivt om Tønsberg. Tønsberg blir jo kanskje vår nærmeste, større by. Veldig delte meninger her, også om Sandefjord... Men lite bergensere som skryter av byen sin,- Hvor er dere?

Jeg begynner å helle litt mot Vestfold, jeg :) Så fin høgskole og flotte familieboliger! Koselige barneskoler rundt omkring i Åsg.strand, Borre og søndre Horten. Ganske billig å bo her, noe som igjen gir muligheter for ei alenemor i fremtiden. Kanskje plassen for oss? Hmmmm.

/Men ingenting avgjort...

TS

Gjest gabriela
Skrevet

Jeg er tilflytter til Vestfold, og begynte på HiVe nå i høst. Synes det er veldig fint her, hyggelige mennesker og kort vei til det meste. Har ingenting negativt å si om verken stedet eller skolen.

Skrevet

Er lite Vestfoldinnlegg til da...

Jeg bor i vestfold nå, på "landet". Og trives veldig godt med det.

Tidligere har jeg bodd i Tønsberg sentrum. Det syns jeg var helt supert, men med hund og behov for mer plass ble det ut av byen og ikke angret på det heller.

Tønsberg er en flott by, og før jul, styrer du unna farmandstredet og heller tusler nedi byen er det utrolig koselig. Hyggelige folk.

Horten er en ok by. Gikk på vgs der og trivdees godt.

Holmstrand er en liten by. Plutselig har du kjørt gjennom den :) Men den er trivelig på sin måte. Og skulle jeg bodd der måtte det blitt i hagmann ved sjøen eller oppå fjellet hvor det også er nydelig sjøutsikt. Antagelig billigste byen i Vestfold med sjøutsikt.

Åsgårdstrand er et sted jeg egentlig bare har vært på sommeren og det er kjempekoselig der. Kjenner ikke så mye til det utenom det.

Granly skole har jeg bare hørt positivt om av folk jeg har jobbet med som har barn der.

Aldri hørt at Åsgårdstrand er så snobbete, men sandefjord derimot :) Dessverre tror jeg sandefjord er litt dømt og har fått ett snobbe/sossestempel som de skal slite med å bli kvitt. Kan alltid huske å ha hørt det om Sandefjord ihvertfall.

Og en annen ting som kan være fordelen er at alt er veldig sentralt. Kort vei til 3 flyplasser. Buss og tog hver time til Oslo til grei pris (ihvertfall bussen). Kort vei til Sverige,hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...