Gå til innhold

Vestfold eller Bergen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva dere ville valg selv, å bo i Bergen eller Horten-Tønsberg området (med barn i skolealder og heller dårlig økonomi) Skal studere også, profesjonsutdanning som finnes begge steder. Noen som bor et av stedene som vil dele med seg? Blir Bergen fryktelig dyrt? Tenker ikke nødvendigvis vi må bo i sentrum, heller litt utenfor... Vi ønsker oss litt ro og natur (bor i indre Oslo nå) men også godt kollektivtilbud inn til byen.

Er jo 2 veldig forskjellige steder men det står nå mellom disse...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan Bergen er, men jeg kan fortelle litt om Vestfold.

Det er et hyggelig fylke, man kan bo sentrumsnært, ved sjøen, ved skogen, nærme fjellet - ja hva enn du selv måtte ønske.

Vestfold er ikke så innmari dyrt om man holder seg unna de dyreste stedene selvfølgelig.

Boligprisene er relativt lave her nå, så skal man flytte hit så er dette tiden. Har selv kikket på leiligheter i Sandefjord, og fant en kjempeflott leilighet, stor og luftig, for under 1,1 mill. Det er billig i forhold til hva prisene har liggi på der.

Tønsberg er nok en del dyrere. Har selv ikke kikket så mye på leiligheter der, fordi byen er en "wannabe Oslo"-by. Bomringer rundt byen, horrible parkeringsmuligheter i byen, dyre leiligheter/hus...ikke sikkert alle ser på Tønsberg slik jeg ser på byen, men jeg føler at de er iferd med å ødelegge hele byen.

Jeg ville heller satset på Sandefjord, Stokke. Horten/Holmestrand kan jo også gå. Litt avhengig av hvor man vil bo.

Larvik ville jeg heller ikke flyttet til. Det er billig å bo der, men det er en sliten by. Veldig mange som har flyttet ut av Larvik og heller bosatt seg i Sandefjord, grunnet narkonaboer, kriminalitet og lignende.

Sandefjord og resten av Vestfold har også sin dose av dette, men det er nok mer synlig i Larvik.

Flytter du til Sandefjord, så ville jeg også holdt meg unna Varden/Ringkollen. Desverre er det blitt mer eller mindre et "getto-samfunn" der og det går ikke en dag uten at det skjer noe der, alt fra knivstikking til hærverk.

Men dette stedet er avsides og man merker ikke så mye av det når man bor andre steder i byen.

Horten og Holmestrand kan jeg ikke uttale meg så mye om, sikkert andre her som kan mer om disse byene enn meg.

Vet bare at Holmestrand blir litt lite i lengden, og det var en veldig sliten by den gang jeg gikk på skole der ett år, men det er jo noen år siden nå så ting kan ha forandret seg.

Skrevet

Takk for kjempefint svar! Tenkte ikke på Sandefjord i utgangspunktet, men hører stadig mer positivt om byen. Du bekreftet hva jeg var litt redd for ang. Tønsberg. Husker Tønsberg som en idyll, men frykter den har blitt både dyr og "wannabe", som du sier. Det er vel nettopp den "Oslofølelsen" vi har fått litt nok av.

Føler at Horten kanskje er en litt vel stille by, men det kan jo forsåvidt være behagelig også. Ønsker oss ikke til et "jappested" ihvertfall, og vekk fra stress og mas.

Det som frister med Vestfold er nok korte avstander, mange idylliske steder, stor variasjon i natur på liten plass og ikke minst kysten sommerstid da :)

Hvordan er leiemarkedet/studentboliger for liten familie i Vestfold kontra Bergen?

Skrevet

Sandefjord er et ganske så "perfekt" sted ja. Det er ganske så stille og rolig i byen her, men likevel så skjer det litt av hvert. Spesiellt om sommeren.

Her i byen er det jo også ganske kort avstand til det meste, og i tillegg er det jo ikke langt om man vil ta turen til Tønsberg, eller Oslo for den saks skyld.

Leiemarkedet tror jeg nok er ganske bra egentlig. Eneste er at jeg syns det kan være litt vel dyrt, men når jeg ser priser andre steder så er det ikke så ille. Er vel bare jeg som har vært litt bortskjemt.

Vet ikke hvordan det er med studentboliger. Vet ikke om det finnes engang, så der kan jeg ikke svare deg.

Når jeg har kikket rundt på leiligheter så har det vært ganske mange leiligheter som passer bra for små familier, så tviler på at du får problemer med å finne noe.

Skrevet

Som vestfolding med akademikerforeldre så hadde jeg uten tvil valgt Bergen. I vestfold er det for lite ulikhet i befolkningssammensetningen og fritidstilbudet, så man kan risikere å bli mobbet fordi man er annerledes og velger annerledes.

Skrevet

Jeg er oppvokst 1 time utenfor Bergen, men bor nå i Horten grunnet studier.

Det som er veldig greit med å bo i Horten er at det er kort vei til det meste. Jeg jobber i sentrum ved siden av studiene, og synes at en ikke ser så mye folk ute i gatene bortsett fra store begivenheter som nattåpent 17. mai og julegateåpning. Men allikevel synes jeg det er en koselig by, men kjempe hyggelige mennesker.

For barn tror jeg det skal finnes mye forskjellige fritidsaktiviteter både utenfor i i Horten, så det er alltid noe en kan finne på.

Jeg bor ikke i studentbolig, men i nærområdet mitt finnes det 2-3 store hus hvor det er fult av studentboliger. Men det finnes også mye leiligeter til både salgs og til leie, så det burde ikke være noe problem å finne seg et sted å bo.

Skrevet

Som vestfolding med akademikerforeldre så hadde jeg uten tvil valgt Bergen. I vestfold er det for lite ulikhet i befolkningssammensetningen og fritidstilbudet, så man kan risikere å bli mobbet fordi man er annerledes og velger annerledes.

uh? Kan man bli mobbet i Vestfold? Ingen andre steder da, eller?

Dummeste jeg har hørt.

• Liker 1
Skrevet

I forhold til Bergen finnes det mange steder som en kan bo uten at man trenger å bo i sentrum. Der jeg vokste opp var det ikke et veldig bra kollektivtilbud til å begynne med, men de siste årene har det blitt mye bedre ute i distriktene. Det fører til at en kan bo på en landlig plass uten byens kjas og mas rundt seg hele tiden, men samtidig ha mulighet til å komme seg til det uten altfor store problemer.

Skrevet

uh? Kan man bli mobbet i Vestfold? Ingen andre steder da, eller?

Dummeste jeg har hørt.

Barn finner alltid noe å mobbe for, men det er greit å ha tenkt gjennom slikt på forhånd. I Vestfold er det veldig enkelt å skille seg ut, og det er det ikke takhøyde for. Som barn av de eneste akademikerne i mils omkrets ble tilværelsen uutholdelig fordi jeg hadde annen referanseramme og andre interesser enn fotball og korpset.

Skrevet

Barn finner alltid noe å mobbe for, men det er greit å ha tenkt gjennom slikt på forhånd. I Vestfold er det veldig enkelt å skille seg ut, og det er det ikke takhøyde for. Som barn av de eneste akademikerne i mils omkrets ble tilværelsen uutholdelig fordi jeg hadde annen referanseramme og andre interesser enn fotball og korpset.

Kan jo hende at det var andre ting du egentlig ble mobbet for.

Det finnes flere akademikere enn dine foreldre i Vestfold, og er det flere mil til neste akademiker...ja da bodde dere ganske langt oppå fjellet.

Skrevet

Kan jo hende at det var andre ting du egentlig ble mobbet for.

Det finnes flere akademikere enn dine foreldre i Vestfold, og er det flere mil til neste akademiker...ja da bodde dere ganske langt oppå fjellet.

Seriøst? Du tror ikke jeg vet hvorfor jeg ble mobbet? :klaske:

Poenget er at hvis man skal etablere seg på et nytt sted med barn, så bør man tenkte over om man enten passer inn i den demografiske sammensetningen eller om befolkningen er så variert at det å komme inn som ny og med nye impulser blir sett på som noe positivt. Foreldrene mine tenkte ikke over det, og resultatet var at jeg og mine søsken ble mobbet fordi vi var interessert i skolen og hadde "unormale" fritidsinteresser og foreldrene mine anses fremdeles som innflyttere etter 30 år.

Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Kjenner noen til områdene Fantoft og Nattland? Leser at ungene her går på Slettebakken skole, i alle fall de fra studentbyene. Er ikke det et "slitent" område?

Hva med Borre eller Åsgårdstrand? Jeg heller nok mer mot Hortensområdet, ev. Sandefjord, enn Tønsberg nå. Vil ikke "bo meg ihjel" prismessig. Nærhet til høgskolen er også viktig, har ikke bil.

Vanskelig valg dette, glad for alle innspill!

Skrevet

Jaja, jeg vet det er vanskelig å passe inn, og jeg skal være enig i at f.eks. Sandefjord kan oppfattes som litt anderledes, men... At det ikke finnes akademikere i Vestfold eller at alle barn blir mobbet fordi de er interessert i andre ting enn korps og fotball, blir jo litt vel drøyt å si.

Har selv jobbet mye på mange forskjellige skoler i Sandefjord og Tønsberg, og det var mange barn som virket både balanserte og lykkelige selvom de hadde interesser som orientering, strikking, sykling, data, hester, eller ingen interesser i det hele tatt.

Det var barn som ble mobbet ja, men det kunne like gjerne vært barn som spilte fotball og hadde foreldre som jobbet på Jotun for den saks skyld.

Kom ikke her å se ned på Vestfold som et fylke med idioter, og at om man er akademikere så må man bo i Oslo eller Bergen.

Snakk om hvem som mobber hvem her da...get a grip.

Skrevet

Jeg bor på Borre faktisk, og er veldig fornøyd med å bo her. Og det at høgskolen ligger i gangavstand herfra slipper en å bekymre seg for å være avhengig av bil eller bruke penger på bussen hver dag.

Skrevet

Nåtildags finnes vel akademikere overalt? Høyere utdannelse er vel helt vanlig, også i Vestfold?!

Hmm...

TS

Skrevet

Det er for mye rasisme og rus blant ungdommer i Vestfold til at jeg hadde valgt å flytte dit med barn.

Skrevet

Det er for mye rasisme og rus blant ungdommer i Vestfold til at jeg hadde valgt å flytte dit med barn.

Dette finner man stort sett overalt, så det blir litt tynt grunnlag.

Du kan reise til den mest idylliske byen du kan finne, og jeg kan garantere deg at det er mye rus blandt ungdom.

Rasisme, nja...man finner dette overalt også. Vigrid har har et nettverk i Vestfold, ja, men dette er ikke noe man ser mye til og byene og befolkningen her gjør sitt ytterste for å gi uttrykk for at de ikke er ønsket velkommen.

Sandefjord er faktisk en by jeg har opplevd minst rasisme (jeg bor sammen med en utenlandsk mann), samme med Tønsberg.

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg kan love deg at det er absolutt ikke noe bedre i Bergen.

Rus og rasisme finner man overalt, desverre.

Skrevet

Mer rus i Vestfold enn i Bergen? Er det ikke forskjeller innad i fylket da?

Spør igjen, jeg, om Fantoft, Slettebakken og Nattland...

Til deg som bor på Borre; Virker som et hyggelig sted å bo, kort vei til sjøen også! Du kjenner jo både Bergen og Horten; Hvor ville du helst vokst opp? Umulig spørsmål kanskje, det avhenger jo av så mye...

TS

Skrevet

Det er for mye rasisme...blant ungdommer i Vestfold til at jeg hadde valgt å flytte dit med barn.

Er ikke så rart at det blir grobunn for rasisme når hele Larvik er en innvandrerghetto.

Derfor flytter nordmenn vekk fra Larvik og til de andre nærliggende stedene, Sandefjord, Tønsberg etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...