Gå til innhold

Ønskelister


FruFryd

Anbefalte innlegg

Flere av dere sier jo at dere ikke nødvendigvis kjøper noe av det som står på ønselisten, og at dere er tilfreds om dere får noe som ikke står på den listen dere selv skriver.

Dere blir gledelig overrasket over at dere ikke hadde tenkt over at dere hadde ønsket "det".

Så da er ikke ønskelisten så viktig likevell? Kanskje mest som en tradisjon for noen, og det kosligste er å skrive den? :)

Eller så handler det like mye om at en blir glad for at noen mennesker kjenner en så godt og gjør sitt ytterste for å gi en flott gave som du ikke engang tenkte på at du kunne ønsket deg eller visste at du hadde lyst på, eller var klar over at du ville ha før du fikk det. ( som none nevnte så gir en ønskeliste ofte en pekepinn på interesser, behov ol.)

Flere her kicker på voksne som skriver ønskelister når de blir spurt om ønsker, hva med de voksne som blir misfornøyde med gavene de får... Gode mennesker gleder seg over at noen bryr seg nok til å finne en gave med en tanke bak, selv om de har skrevet ønskelister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min familie skriver vi også ønskelister til hverandre. Det er nok mye fordi det er en koselig tradisjon. Jeg er ihvertfall som en unge når det gjelder jul:) Det ikke alltid vi kjøper fra listene, men det er uansett en grei pekepinn synes jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg er 37 år og fulletablert med mann og to barn. Besteforeldre maser om ønskelister fra oss alle, og vi får lister tilbake. Veldig greit synes vi.

Som mange tidligere har poengtert, så er det greit å få noe man har behov for fremfor noe man ikke trenger. Vi ønsker oss ting vi trenger/har lyst på til en grei pris. max 3-400 kr. Den er ikke lang, 4-5 ønsker fra meg og min mann sammen. Det er selvsagt ikke tvang å kjøpe noe på listen, men den er veldig hjelpsom. For oss så er det gull verdt å få ønskeliste fra foreldre som har alt, dumt å kjøpe bare for å kjøpe..

Når det er sagt så synes jeg tross alt at hele gavestyret gjelder barna, og ikke de voksne. Men nå er jeg jo fortsatt min fars barn, og vil han gi meg noe jeg trenger/har lyst på, så får han lov til det..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor lagde jeg en ønskeliste på nett, og gav linken til de som spurte hva jeg ønsket meg. På denne listen hadde jeg ført opp ting i 100-kr klassen helt opp til flere tusen... Jeg har aldri vært mer fornøyd med gavene enn i fjor. Ja det er tanken som teller, jeg blir glad for alle gaver. Men er det ikke sløseri hvis folk kjøper ting du aldri vil bruke? Også med miljøhensyn?

Jeg liker ikke å bytte gaver, jeg føler det er litt frekt. Eller, hvis man må bytte størrelse, eller fordi man har tingen fra før så er det greit. Men man kan liksom ikke si, "nei den likte jeg ikke".

Jeg blir kjempe glad når folk gir meg ønskelisten sin. Da slipper jeg å kjøpe noe personen ikke ønsker seg.

Man blir jo liksom ikke sure om man ikke får gaver fra listen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier snekre sammen en og sende til min mamma, så hun kan spre den til besteforeldre og slikt. De har nemlig for vane å spørre HENNE om hva jeg kunne ha ville ønske meg til jul istedet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ønskeliste, både for moro skyld (er liksom en del av juleforberedelsene :) )og fordi det er praktisk når folk spør hva jeg ønsker meg. Men jeg gir den bare til de som spør da :) Synes også det er veldig praktisk å få ønskeliste fra andre, så har man noe å bruke som inspirasjon hvis man ikke har noen gaveideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ønskeliste er jo nettopp det. Jeg skriver og gir til foreldre og søsken, og får tilbake, enten skriftlig eller muntlig. Det er jo ikke noe krav å holde seg til ønskelista, i år har jeg for eksempel ikke kjøpt noe fra ønskelista til min mor, men noe jeg vet hun trenger og har ønsket seg tidligere.

Når jeg kjøper julegaver er ihvertfall tanken bak at mottakeren skal bli glad for gaven, og da er det gjerne mye lettere å velge riktig om man har en ønskeliste. Og selv om man ikke velger fra lista, kan man kanskje finne inspirasjon fra den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skriver ønskeliste til familien. Hvorfor? For de har bedt oss om å gjøre det. Det er ikke alltid så lett å finne på ting til voksne, og ofte så ønsker ikke folk å kjøpe noe som havner innerst i skapet. Derfor ønskeliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, når folk gifter seg så blir ingen "paffe" av ønskelister. Hvorfor er det annerledes når det gjelder jul/bursdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så handler det like mye om at en blir glad for at noen mennesker kjenner en så godt og gjør sitt ytterste for å gi en flott gave som du ikke engang tenkte på at du kunne ønsket deg eller visste at du hadde lyst på, eller var klar over at du ville ha før du fikk det. ( som none nevnte så gir en ønskeliste ofte en pekepinn på interesser, behov ol.)

Flere her kicker på voksne som skriver ønskelister når de blir spurt om ønsker, hva med de voksne som blir misfornøyde med gavene de får... Gode mennesker gleder seg over at noen bryr seg nok til å finne en gave med en tanke bak, selv om de har skrevet ønskelister.

De jeg gir gave til, og får gave av vet nok mye om deres/mine interesser, behov osv. Nå gir vi julegaver bare til de nærmeste (barn, svigerbarn, foreldre og svigerforeldre, tantebarn osv) De har jeg såpass med kontakt med at jeg vet nokså sikkert hva som er utrolig passende/upassende gave til den og den.

En ønskeliste er jo nettopp det. Jeg skriver og gir til foreldre og søsken, og får tilbake, enten skriftlig eller muntlig. Det er jo ikke noe krav å holde seg til ønskelista, i år har jeg for eksempel ikke kjøpt noe fra ønskelista til min mor, men noe jeg vet hun trenger og har ønsket seg tidligere. Når jeg kjøper julegaver er ihvertfall tanken bak at mottakeren skal bli glad for gaven, og da er det gjerne mye lettere å velge riktig om man har en ønskeliste. Og selv om man ikke velger fra lista, kan man kanskje finne inspirasjon fra den?

Det er noe av det jeg mener, og mor blir veldig gledelig overrasket over at du husket og vet at hun ønsker seg den gaven :)

Og forresten, når folk gifter seg så blir ingen "paffe" av ønskelister. Hvorfor er det annerledes når det gjelder jul/bursdag?

Jeg synes det er en viss forskjell på Bryllupsgaver og jul/bursdag. De fleste gifter seg bare en gang. Gavene er større og flottere ved et bryllup. Synes ikke du det ert forskjell på et bryllup og jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke helt normal praksis å spørre familie og venner hva de ønsker seg? Og hva er i såfall forskjellen på dette og det å skrive en fysisk ønskeliste?

I vår familie tar vi gjerne en runde rundt bordet ved en familieanledning før jul og noterer ned ønsker fra alle sammen. Ikke for å diktere hva man skal kjøpe til hverandre, men for å gi en liten pekepinn på hva man ville blitt ekstra glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liste fordi det er voksne som faktisk liker å ha noe konkret å kjøpe til meg ,i stedenfor mye tull/pynteting jeg ikke har behov for.

Modern har en tendens til å bli sur om jeg ikke har juleliste klar i november.Såå derfor skylder jeg alt listemas på henne :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ønskeliste til mamma og pappa, det er liksom litt av sjarmisen med jul; pappa ringer alltid siste uken i november og skal ha ønskelisten min :-) Selv ønsker han seg alltid snille barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke helt normal praksis å spørre familie og venner hva de ønsker seg? Og hva er i såfall forskjellen på dette og det å skrive en fysisk ønskeliste?

I vår familie tar vi gjerne en runde rundt bordet ved en familieanledning før jul og noterer ned ønsker fra alle sammen. Ikke for å diktere hva man skal kjøpe til hverandre, men for å gi en liten pekepinn på hva man ville blitt ekstra glad for.

:hakeslepp:

Blir jo bestillingsliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp:

Blir jo bestillingsliste.

Hvorfor blir det en bestillingsliste? Er da ingen som har sagt at folk MÅ kjøpe akkuratt det som står på ei ønskeliste. Er forskjell på ønskeliste og Dette krever jeg å få til jul liste. Sistnevnte vil jeg tror det er veeeldig få som skriver også.

Ser ikke problemet med at folk bytter ønskelister til jul/bursdag. Er da mye bedre å kjøpe noe folk har brukt for enn noe de har mange ting av fra før.

For meg er ønskelister en inspirasjon til hva jeg kan kjøpe, pleier å fungere veldig bra og jeg har ikke opplevd at noen ikke har blitt glade for det jeg har kjøpt selv om det ikke står på lista :)

Edit:

Må si meg veldig enig i det Strix skriver øverst på siden her :)

Endret av Sessipn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av dere sier jo at dere ikke nødvendigvis kjøper noe av det som står på ønselisten, og at dere er tilfreds om dere får noe som ikke står på den listen dere selv skriver.

Dere blir gledelig overrasket over at dere ikke hadde tenkt over at dere hadde ønsket "det".

Så da er ikke ønskelisten så viktig likevell? Kanskje mest som en tradisjon for noen, og det kosligste er å skrive den? :)

Du snur det på en måte helt på hodet her. Jeg skriver ønskeliste fordi jeg innstendig blir bedt om det fra familie som er redde for å kjøpe noe jeg ikke har lyst på. Andre familiemedlemmer kjøper bare noe, uten å være så opptatt av om jeg har lyst på det.

Siden jeg er voksen og høflig og sånn passe godt oppdratt, skriver jeg liste når jeg blir bedt om det, prøver å se glad ut når jeg får det jeg har "bestilt" på listen, og også når jeg evt får noe ganske feilslått av de som ikke har prøvd å finne ut hva jeg ønsker meg.

Julen har sine absurde sider, får man vel konkludere med. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er tre voksne søsken (over 18år) som skriver ønskelister. Det har vi alltid gjort. mamma krever hvert år lister, og det skjønner jeg godt. Hun liker å kjøpe mange litt billigere gaver til oss i stedenfor en dyr stor gave.. og da er det selvfølgelig mye gøyere for henne å gi gaver hun vet vi ønsker oss.

Mamma og pappa skriver ikke ønskelister tilbake.. da må vi mase flere ganger hva de ønsker seg, og da skriver vi søsken ned hva de svarer.. så det blir jo egentlig det samme. Jeg spør også venninner hva de ønsker seg.. og da får jeg noen forslag på sms... = ønskeliste.

Det er jo mye kjekkere å gi noe folk har lyst på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å spørre folk hva de ønsker seg til jul, og de fleste spør meg tilbake. Ramser man opp mer enn en ting, blir det jo en liste... så da lager vi lister til jul alle sammen. Skjønner ikke helt problemet med det, kjekt å vite hva folk ønsker seg? Å kjøpe noe bare for å kjøpe, det gidder jeg ikke. De julegavene kutter jeg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver ønskeliste, men deler den ikke ut. Er vel mer for å ha ett annet svar enn "vet ikke helt" når noen spør hva vi ønsker oss til jul. Ser ikke helt problemet med å ha det klart for seg hva en ønsker seg til jul. Må da være mye bedre å ha ønsker å forholde seg til, enn at alt av gaver blir byttet eller gjemt bort i et skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...