Gå til innhold

Linda har avlivet 31 katter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns du 31 katter er lite?

Ja, i grunn synes jeg det. 31 katter på 4 år er 8 katter per år.

Men som sagt Hitra er jo ikke store plassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av de kattene er villkatter, og blir uhåndterlige uansett hvor mange vaksiner de får og om de blir kastrert. Det er bare så mange katter som blir omplassert i året, og synes det er nøvendig å avlive de som har minst sjanse til å få et nytt hjem.

Å kastrere de og slippe de ut igjen synes jeg er et dårlig tiltak. Katter som løper fritt på den måten uten eier gir meg assosiasjoner til skadedyr.

Men håper hun har en chippleser til å sjekke kattene? Og selv om katter har et hjem kan de være sky. Min katt er f.eks ikke så glad i fremmede...

Er det noen som har innført eller foreslått et slikt tiltak?

I såfall er det et svært lite gjennomtenkt et....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å poste annonymt da jeg bor på den plassen hvor dette blir gjort, og fordi jeg er svært aktiv på kvinneguiden og ikke vil bli gjennkjent.

Disse villkattene har vært et problem i mange år, her får man tak i seg katter alt for lett, og setter de bare ute når de blir lei av de, sterilisering er ikke noe folk gidder å bry seg med, da en katt er mindre verdt enn en hund. Og kan bare slippes fri når man blir lei, for katten klarer seg alltid..

Nå har det seg slik at i det området som jeg bor, og som Linda sier, er det en kai hvor det er daglig tilgang av fisk i perioder, men hva skjer når flere katter som hverken er steriliserte eller kastrerte finner hverandre, jo det blir kattebarn, kattebarn som ikke har noe hjem, men som blir villkatter.

Linda samarbeider med Mattilsynet på Frøya og dyrlegen på Hitra slik at dette skal bli gjort på en human måte.

Onde tunger som angivelige skulle ha mistet kattene sine, syns det er fint å skylde på noen som tar seg av et problem, jeg har selv sett kattene som Linda har fanget i kattefellen, og det har ikke vært noe vakkert syn med øyne som er klistrert igjen pga sykdommer, diare med mark, hårløse katter, katter som har digre sår pga slåsskamp, katter som såvidt klarer å gå, og katter som er så utsultet at de ligger halvdøde på trappa hennes.

Det har også hendt seg at personer som bor 40 minutter unna med bil har kommet med katter til henne, som de har funnet utenfor sine egne hjem og som er i dårlig forfattning, for at de skal bli tatt med til veterinær for avliving, som di ikke klarer seg. Det er verdt å nevne at Linda bruker av sine egne penger for å få de undersøkt av dyrlege før de blir avlivet om det finnes håp for de, og et godt hjem, men som oftest har kattene katteaids, eller er svært syke som nevnt ovenfor her pga vanskjøtsel eller et liv som villkatt.

Dette er ikke noe Linda gjør for gøy, og hun er ingen kattemorder. Men en villkatt her ute har ikke et verdig liv, da er det bedre at den får slutt på sine lidelser og får det godt i kattehimmelen.

Jeg kan betrygge dere at hun sjekker om katten er IDmerket, hun annonserer også gjennom venner, lapper som hun henger opp, FB og veterinær at hun har funnet en katt og om den katten har en eier.

Her hvor vi bor er dette et stort problem, og jeg syns hun er tøff som har ordnet et samarbeid med dyrlege og mattilsynet om dette problemet, og da blir det veldig feil at informasjonsansvarlig i dyrebeskyttelsen går ut å uttaler seg uten at han kjenner saken, jeg er sikker på at han ikke vet hvor Hitra er.

Linda har gjort det hun har trodd var det riktige i dette tilfellet, med å kontakte mattilsyn og dyrlege for å få gjort dette på rett måte.

Før dere langer ut om at katter kunne ha blitt gitt bort til dyrebeskyttelsen, og andre stiftelser - kattene har vært i så dårlig forfattning at de ikke hadde taklet en biltur på 4 timer..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker litt rart.

Sikker på at hun ikke bruker det at det er mange "hjemløse" (hvordan kan hun være sikker på at de er det?) eller syke katter der som en unnskyldning for å få utløp for et litt skummelt behov? (mord).

Eller kanskje jeg har sett for mye på Dexter :P

Men jeg synes det virker rart uansett.

Hvorfor ikke bare ta dem med til DB?

Endret av MissMas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare ta dem med til DB?

Hvis du leser første avsnittet i innlegget mitt (nr.13) ser du at det ikke bare er å ringe dyrebeskyttelsen hvis man har en syk, hjemløs katt i nabolaget. Slik er det i hvert fall ikke der jeg bor. Jeg vet ikke hvordan der er der Linda bor, men om det hadde vært så enkelt som å ringe DB og få dem til å ta seg av kattene hadde nok heller Linda gjort det.

AB 14:16 har jo også skrevet et langt innlegg som belyser saken meget godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen!

Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å svare her, ble tipset om denne tråden da jeg ikke er på dette forumet til vanlig. Det som får meg til å svare, er du anonyme, som kjenner meg.

Jeg takker deg så mye for støtten, og jeg er oppriktig glad for at det er noen som "backer" meg opp på det jeg gjør! Dette er noe jeg mener er en viktig samfunnsjobb, og årsaken til mitt engasjement er ikke annet enn min kjærlighet til dyr, det må dere ALDRI tvile på!

Det hele startet for 4 år siden, da en svært syk katt gikk rundt kaia her jeg bor, og jeg kontaktet dyrlegen. Han foreslo å ringe mattilsynet og få lånt en felle, og fange inn den syke katten. Dette ble gjort, og etter undersøkelser var det ingen annen utgang enn å avlive katten. MEN! Det ble observert at katten hadde melk, og da var snøballen i gang.

Jeg leita i 2 dager, og fant tilslutt kattungene. De ble flasket opp på badet mitt, undersøkt av dyrlege, og etter noen uker fikk de seg nye hjem. 2 her på Hitra, og 2 kjørte jeg til Trondheim, til bekjente som gjerne ville ha en kattunge.

Etter at dette var gjort, fikk jeg ofte forespørsler fra folk som hadde sett syke katter, spørsmål om jeg kunne skaffe feller, og tips om kattunger ved en bro. De jeg har hatt mulighet til å omplassere har blitt omplassert.

Men den fæle sannheten er at selv om det er mulig å få en syk katt frisk, er det ikke alltid like enkelt å få den mentalt frisk. Voksne katter som har gått ute hele livet er traumatiserte, og lynnet vil ALDRI bli tilnærmet slik en vanlig huskatt er. Tro meg, jeg har prøvd!!

Og til deg som lurer på hvorfor jeg ikke omplkasserer katter jeg kan ta i når de blir avlivd, da har jeg en forklaring på det. Jeg kan da ikke ta i de. Det er jo direkte livsfarlig å ta i en slik katt. Det blir brukt bur som har en vegg som kan draes mot den andre, slik at katten bli "klemt" humant mot nettingen. Via den, setter dyrlegen sprøyta. Effektivt, raskt, og uten å skremme katten for mye.

De dyrene som min mann har måttet avlive da dyrlege ikke har vært tilgjengelig, og det har hastet for kattens del, har blitt skutt mens det sitter i buret, for å unngå skadeskyting.

Vi er hele familien VELDIG glade i dyr, og gjør dette fordi vi ikke orker å se på lidelsene deres. Det håper jeg virkelig dere forstår!

Og artikkelen i Dagbladet? Den var bare latterlig. De har til og med ringt å beklaget formuleringen, de har ikke fått med seg mer enn de ønsket. De VILLE ha en sak som provoserte, når sannheten egentlig er en annen.

Tusen takk for at dere orker og lese, og TUSEN hjertelig takk til anonym som også bor på Hitra, for støtten! Jeg skulle ønske jeg visste hvem du var! :klemmer:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å svare her, ble tipset om denne tråden da jeg ikke er på dette forumet til vanlig. Det som får meg til å svare, er du anonyme, som kjenner meg.

Jeg takker deg så mye for støtten, og jeg er oppriktig glad for at det er noen som "backer" meg opp på det jeg gjør! Dette er noe jeg mener er en viktig samfunnsjobb, og årsaken til mitt engasjement er ikke annet enn min kjærlighet til dyr, det må dere ALDRI tvile på!

Det hele startet for 4 år siden, da en svært syk katt gikk rundt kaia her jeg bor, og jeg kontaktet dyrlegen. Han foreslo å ringe mattilsynet og få lånt en felle, og fange inn den syke katten. Dette ble gjort, og etter undersøkelser var det ingen annen utgang enn å avlive katten. MEN! Det ble observert at katten hadde melk, og da var snøballen i gang.

Jeg leita i 2 dager, og fant tilslutt kattungene. De ble flasket opp på badet mitt, undersøkt av dyrlege, og etter noen uker fikk de seg nye hjem. 2 her på Hitra, og 2 kjørte jeg til Trondheim, til bekjente som gjerne ville ha en kattunge.

Etter at dette var gjort, fikk jeg ofte forespørsler fra folk som hadde sett syke katter, spørsmål om jeg kunne skaffe feller, og tips om kattunger ved en bro. De jeg har hatt mulighet til å omplassere har blitt omplassert.

Men den fæle sannheten er at selv om det er mulig å få en syk katt frisk, er det ikke alltid like enkelt å få den mentalt frisk. Voksne katter som har gått ute hele livet er traumatiserte, og lynnet vil ALDRI bli tilnærmet slik en vanlig huskatt er. Tro meg, jeg har prøvd!!

Og til deg som lurer på hvorfor jeg ikke omplkasserer katter jeg kan ta i når de blir avlivd, da har jeg en forklaring på det. Jeg kan da ikke ta i de. Det er jo direkte livsfarlig å ta i en slik katt. Det blir brukt bur som har en vegg som kan draes mot den andre, slik at katten bli "klemt" humant mot nettingen. Via den, setter dyrlegen sprøyta. Effektivt, raskt, og uten å skremme katten for mye.

De dyrene som min mann har måttet avlive da dyrlege ikke har vært tilgjengelig, og det har hastet for kattens del, har blitt skutt mens det sitter i buret, for å unngå skadeskyting.

Vi er hele familien VELDIG glade i dyr, og gjør dette fordi vi ikke orker å se på lidelsene deres. Det håper jeg virkelig dere forstår!

Og artikkelen i Dagbladet? Den var bare latterlig. De har til og med ringt å beklaget formuleringen, de har ikke fått med seg mer enn de ønsket. De VILLE ha en sak som provoserte, når sannheten egentlig er en annen.

Tusen takk for at dere orker og lese, og TUSEN hjertelig takk til anonym som også bor på Hitra, for støtten! Jeg skulle ønske jeg visste hvem du var! :klemmer:

Avisene har det med å vrenge på ting så de ser verre ut desverre.

Jeg syns du gjør en god jobb og er helt enig med deg at de syke kattene burde få slippe.

Som du sier er en villkatt nesten umulig å få tam. Dette har jeg selv sett. Da er det bedre å redusere bestanden slik at de ikke formerer seg. Dette vil også gjøre det tryggere for tamkatter. Tror nok også det vil endre folks holdninger litt også. Mye av hatet enkelte har mot katter kommer av at de ikke har "kjent" andre enn villkattene i byen og tror det er slik katter er.

Hva gjør du med tanke på merking? Sjekker du hver katt? Min katt er både tatovert og chippet, men da må man jo komme nær han for å sjekke det. Han er ganske sky for fremmede fra før og hadde nok vært mye verre hvis han hadde kommet bort fra hjemmet i lengre tid. Hvis dette hadde vært en lengre periode ville han nok også vært tynn og pjuskete. Jeg ville nok vært redd for at han ville bli forvekslet med en villkatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Jeg synes at det er flott at du gjør dette Linda, her har vi ikke et så stort problem med løskatter og folk setter dem ikke bare ut når de blir leie heller (joda det skjer, men ikke i for stor grad).

Selvsagt er det synd på katter med en slik menneskeskapt skjebne, men det er også menneskers ansvar å sørge for katten, ikke bare kaste den ut når de blir leie.

Når noen tar tak i et slikt problem, så skal alle synse og mene noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Linda, jeg er nærmere enn det du tror, to hjerter henger i vinduet mitt du ser dem daglig, et er rødt og et annet er hvitt :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Linda!

Tusen takk for at du forklarte dette for oss!

Enda et bevis på at man ikke skal tro alt man leser. Jeg er en av de som var skeptisk til avlivingen.

Men jeg setter pris på at du forklarte det, jeg ser nå at jeg var litt kjapp i avtrekkeren. Det er tydelig at det blir gjort humant, og at det er gjort av medlidenhet til dyrene.

Det er trist at det skal gå så langt at det blir nødvendig...

Jeg håper at det etterhvert blir mer vanlig med sterilisering av katter, slik at man kan unngå slike situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde ha skjønt bedre da Dagbladet kontaktet meg.

Skulle aldri latt de trykke saken, som de fant igjennom lokalavisa vår. De var ute etter en sak som provoserte, og det klarte de med glans!

Jeg skjønner reaksjonene til dere som reagerer negativt, jeg hadde helt klart reagert selv om jeg hadde lest den samme artikkelen i DB. Hele sannheten kommer ikke frem, og bare overskriften "Linda har avlivet 31 katter" høres jo nifs ut!

Jeg har aldri avlivet en katt i mitt liv, og det kommer aldri til å skje heller. Men at jeg har bidratt til at det har blitt avliving, ja det er jeg med på.

Dyrlegen sjekker selvfølgelig at dette ikke er noens katt, det må dere ikke tvile på. Det er en meget profesjonell mann, som vil dyrenes beste! Han er en topp dyrlege, som jeg har veldig respekt for! Så hurra for han!

Det kommer heller ikke fram i artikkelen at jeg har fått omplassert mange av kattene som det har vært håp for. Det synes jeg var trist. Jeg har hatt mange timers arbeid med dette, og jeg gjør det av en eneste grunn, jeg er glad i dyr, og vil at alle dyr skal ha det så godt som det overhodet er mulig å ha. Jeg har jo dyr selv, og jeg tør påstå at de har det veldig godt, og er trygge, snille dyr.

Senest i forrige uke kom en kar fra Hitra hjem til meg med en voksen huskatt som hadde rotet seg bort. De fikk natte over foran peisen, og den fikk mat og kos, til jeg dagen etter klarte å lokalisere hvem som eide den slik at den fikk komme hjem.

Jeg virker jo som en bestialsk kattehater i DB. Skjønner godt reaksjonene. Det har vært en kjip uke for min del, med mange telefoner, og Fb kan jeg ikke vise meg på. Jeg burde ha tenkt meg bedre om, skulle aldri latt DB få trykke saken. Men lett å være etterpåklok.

Til dere som lurer på noe, be meg heller om mailadressen min. Jeg er ikke så aktiv på forum, selv om det nå viker som jeg har knekt koden her på kvinneguiden. (Virker som et ok forum, men hadde jeg opprettet en konto og vært aktiv her, tror jeg et nickskifte hadde vært tingen :gjeiper: )

Anonym, jeg må seriøst snart gå en tur å se etter hjerter i vinduer! :goodbye:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å gå så langt, for vinduet er på en måte ditt.. Jeg bare låner det inntil videre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle disse uønskede kattene er resultatet av uhensiktsmessig og uansvarlig avl. For å få stopp på dette må menneskene bli flinkere til å kastrere/sterilisere dyrene sine!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg burde jo selvfølgelig skjønt at det var deg!! :klemmer:

Tusen hjertelig takk uansett, det varmer skal jeg si deg! Nå skal jeg prøve å finne ut hvordan man skifter nick, for dette er vel egentlig ikke det smarteste å ha :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg burde jo selvfølgelig skjønt at det var deg!! :klemmer:

Tusen hjertelig takk uansett, det varmer skal jeg si deg! Nå skal jeg prøve å finne ut hvordan man skifter nick, for dette er vel egentlig ikke det smarteste å ha :gjeiper:

Lykke til videre med arbeidet Linda. Skjønner godt at du vil nytte nick, men vi ses vel kanskje under et annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue

Takk for det nøvendige (men sikkert ofte triste) arbeidet du gjør for alle kattene, Linda. Avisa er flinke til å fremstille saker på ekstreme måter for å få så mange lesere som mulig, men folk flest skjønner vel at dette var for pusenes beste? =)

Livet skal ikke være lett, og noen må da ta drittarbeidet, uansett hvor brutalt det enn er i noen folks øyne.

Jeg er så forbanna på folk som ikke tar ansvar for dyrene sine! :kjefte: Det er jo de som burde få kjefta huden full, ikke Linda som er en av de få som virkelig gjør noe med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...