AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 http://www.dagbladet.no/2010/11/16/nyheter/dyr/innenriks/katt/14315673/ Synes du dette er positivt eller negativt, og hvorfor mener du det?
Gjest Hard Ride Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Noen katter må jo avlives, og noen må gjøre dette, men synes hun tar litt for mye selvinitiativ i denne saken. Vi vet jo ikke hvordan hun avgjør om en katt bør leve eller ei. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Jeg synes i grunn det er positivt, hvis det er et problem med hjemløse katter i området. Forutsatt at de avlives på en godkjent måte og at evt eiere blir grundig lett etter. Hun bør jo samarbeide med veterinær og/eller dyrebeskyttelse, og jeg ser det er en fra Dyrebeskyttelsen som reagerer. Men vil tro det ikke er så veldig stor aktivitet i Db på Hitra og Frøya, eller så mange fastboende å omplassere dyra til. Skal en omplassere til f eks Trondheim er det jo 3-4 timers kjøring og et stort katteoverskudd allerede. Jeg synes faktisk ikke avliving er noe dårlig alternativ til omplassering, spesielt ikke for voksne katter som alltid har vært hjemløse og derfor ikke er vant til folk. Alt stresset dyret utsettes for i prosessen med å - kanskje - greie å skaffe et hjem, er nok ofte ikke verdt det (fordi det er vanskelig å finne et fungerende hjem til en slik katt, og man bruker mye ressurser som kunne vært brukt på katter det er mer håp for). Er katteeier selv, og pusen vår ble født av en hjemløs katt - så jeg vil si jeg er veldig glad i katter og hater at de lider. Dersom man KUNNE finne et hjem til alle katter hadde det vært det aller beste, men med det overskuddet av katter og begrenset med frivillige og ressurser, synes jeg som sagt at avliving kan være et bra alternativ. Og så bør veterinærene der ute markedsføre kampanjer for å kastrere de kattene som HAR eier... 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Bra. Katter bør holdes innendørs og eventuelt luftes i bånd. De har ingen naturlig plass i norsk natur og er et fremmedelement. Det er derfor ikke naturlig at de skal løpe rundt fritt. Ville katter er per definisjon skadedyr, og bør derfor utryddes. 1
Aurora M. Skrevet 17. november 2010 #5 Skrevet 17. november 2010 Nå vet jeg for lite om saken til å kunne uttale meg bastant, men jeg tenker at om kattene er så håndterbare at hun får tak i de for å avlive de (hvis hun ikke bruker bur), så hadde det kanskje vært et håp for noen av de iallefall. Å sette igang en "avlivingskampanje" sånn helt på egen hånd, synes jeg er drøyt. Det er sant at det er fullt i mange mottak rund om, men det finnes også mottak som i perioder har noe ledig kapasitet og som også reiser et stykke for å hente, og hun burde legge ned endel ressurser i å forsøke den løsningen. Må ta forbehold om at hun har forsøkt det uten at det kommer fram i artikkelen. Avlivning bør alltid være siste utvei. Den holdningen MÅ man simpelten ha når man jobber med dette. 2
CathFoto Skrevet 17. november 2010 #6 Skrevet 17. november 2010 Jeg tenker at man ikke skal ta på seg å avlive katter fordi man selv mener "det er det beste". Jeg er sikker på at intensjonen i denne sammenhengen er god. Men om det er et stort problem med hjemløse og syke katter i ditt nabolag så snakk heller med dyrebeskyttelsen. Det er veldig mange ildsjeler i dyrbeskyttelsen/omplasseringen for dyr som vil strekke seg langt for å løse dette problemet.
Gjest Kiro Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 Jeg tenkte med en gang at dette kanskje var et bra tiltak, men nei. Jeg blir dårlig! Hva gir henne rett til å bestemme over livet til de kattene uten å prøve andre alternativer først. Hvis hun har råd til å avlive dem så burde hun jammen meg betalt for kastrering heller og latt dyrene leve, og latt naturen ta seg av "problemet". Det ville tatt lengre tid, men det er bedre enn å ta livet av uskyldige katter. Kastrering av alle uregistrerte katter er eneste måte å få ned kattebestanden! Man kan ikke gå rundt å leke Gud... 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 Nå vet jeg for lite om saken til å kunne uttale meg bastant, men jeg tenker at om kattene er så håndterbare at hun får tak i de for å avlive de (hvis hun ikke bruker bur), så hadde det kanskje vært et håp for noen av de iallefall. Å sette igang en "avlivingskampanje" sånn helt på egen hånd, synes jeg er drøyt. Det er sant at det er fullt i mange mottak rund om, men det finnes også mottak som i perioder har noe ledig kapasitet og som også reiser et stykke for å hente, og hun burde legge ned endel ressurser i å forsøke den løsningen. Må ta forbehold om at hun har forsøkt det uten at det kommer fram i artikkelen. Avlivning bør alltid være siste utvei. Den holdningen MÅ man simpelten ha når man jobber med dette. Hun fanger dem i bur, så de er antagelig ikke så håndterbare. Jeg er enig i at hun ikke burde gjøre dette bare på eget initiativ. Men hun får jo kattene avlivet hos veterinær, stort sett, så noen "myndigheter" er i hvert fall involvert. Jeg vet ikke, men jeg tviler ellers på at dyrebeskyttelsen har noen stor avdeling på Hitra/Frøya, og det er lange avstander å kjøre til andre tettsteder/småbyer eller til Trondheim. Hvis jeg skulle adoptert en katt må jeg innrømme at en voksen "villkatt", som jeg måtte reise 4 timer for å hente, er langt ned på ønskelista. Jeg vil også tro det er veldig stressende for dyret med kjøring, håndtering og tilvenning. På den annen side, hvis det finnes Dyrebeskyttelse på øyene som kan ta i mot kattene, er jo det et bedre alternativ enn å ta saken i egne hender - jeg har bare mine tvil. Har selv hatt kontakt med DB og FOD i Trondheim da katten vår rømte, og det virker ikke som de pleier å ha mye ledig kapasitet, dessverre.
Zzyzx Skrevet 17. november 2010 #9 Skrevet 17. november 2010 Jeg lurer på hva Eidsmo i dyrebeskyttelsen mener er riktig måte å håndtere problemet på, siden det denne dama gjør tydeligvis er feil i hans mening. Dyrebeskyttelsen har ikke allverdens med kapasitet, omplassering av voksne "ville" katter er ikke akkurat lett (folk vil jo gjerne ha søte kattunger, og ikke en voksen og krevende/vanskelig katt) og jeg vedder en femmer på at mattilsynet ikke hadde gjort vesentlig i denne situasjonen. Dette er sannsynligvis katter som likevel ikke hadde klart seg, og da ser ikke jeg hva det store problemet med å avlive dem er. Det er mange som ikke klarer å se disse realitetene, men bare ser de stakkars kattene som må bøte med livet. Det betyr ikke at alternativene til å avlive dem er det beste for disse kattene. 2
kazcade Skrevet 17. november 2010 #10 Skrevet 17. november 2010 Jeg er både litt ja og nei i denne saken. På den ene siden er det bra at hun engasjerer seg, og gjelder det villkatter som ikke har hjem og er for ville til å bli husdyr er avlivning eneste løsning. Det jeg derimot reagerer ganske kraftig på er at hun ifølge avisen får mannen sin til å avlive endel av dem hjemme. Med mindre mannen er veterinær synes jeg det er helt feil fremgangsmåte. Uansett om det er villkatter eller ei så fortjener de i det minste å bli avlivet på en human måte. En annen ting er at jeg synes enhver katt iallefall burde sjekkes for eventuell chip ol av veterinær før en kommer til at katten avlives, og i tillegg få tilstanden vurdert. Hvis hun bare avliver katter hun synes ser magre/syke/ville ut på egenhånd er det å gå litt for langt i min mening.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #11 Skrevet 17. november 2010 Det jeg derimot reagerer ganske kraftig på er at hun ifølge avisen får mannen sin til å avlive endel av dem hjemme. Med mindre mannen er veterinær synes jeg det er helt feil fremgangsmåte. Uansett om det er villkatter eller ei så fortjener de i det minste å bli avlivet på en human måte. Nå vet jeg ikke hvordan han gjør det, men det er både humant og lovlig å avlive katter hjemme dersom man har jegerprøve og skyter dem. Bor man sånn til som disse menneskene er dette i de fleste tilfeller mer humant, fordi dyrene slipper en lang og stressende biltur til dyrlegen. Dersom disse kattene faktisk er hjemløse synes jeg det er bedre å avlive dem, enn at de skal pines ihjel over vinteren. Men jeg håper hun sjekker ID og savnet annonser før avlivning, i tilfelle noen av disse er bortkomne katter. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #12 Skrevet 17. november 2010 Bra. Katter bør holdes innendørs og eventuelt luftes i bånd. De har ingen naturlig plass i norsk natur og er et fremmedelement. Det er derfor ikke naturlig at de skal løpe rundt fritt. Ville katter er per definisjon skadedyr, og bør derfor utryddes. Sånne som deg burde også holdes innendørs. Du er nemlig en feilvare. 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #13 Skrevet 17. november 2010 Men om det er et stort problem med hjemløse og syke katter i ditt nabolag så snakk heller med dyrebeskyttelsen. Det er veldig mange ildsjeler i dyrbeskyttelsen/omplasseringen for dyr som vil strekke seg langt for å løse dette problemet. Jeg vet ikke hvordan det er der hvor hun bor, men jeg og min mann var for en tid siden i kontakt med DB på grunn av en syk katt som hang rundt dørene hos oss vinterstid. Vi satte opp lapp på butikken, satte annonse inn i aviser og gjorde alt som var mulig for å finne eier, men til ingen nytte. Dyrebeskyttelsen sa seg villig til å ta imot katten, men ikke før pusen var frisk, noe som tok to måneder. Pusen måtte medisineres av oss både morgen og kveld, og hadde diaré. Min mann og jeg klarte å få pusen frisk, men det var slitsomt, dyrt og tidkrevende. Hvis dyrebeskyttelsen der Linda bor heller ikke kan gi noe hjelp med disse syke kattene er det tross alt bedre at de blir avlivet enn at de fryser ihjel. "Vår" syke katt var tydelig vant til å ha mennesker rundt seg, noe som forhåpentligvis gjør omplassering enkelt for DB. Men om "vår" syke katt hadde vært livredd mennesker, og om det hadde vært 10 løskatter i samme situasjon rundt i nabolaget, da er jeg redd jeg også ville ment at avlivning er den beste løsningen. I Bergen har Kattens Vern satt opp matstasjoner til sky, hjemløse katter, og de får nødvendig helsestell. Helst skulle det vært slike matstasjoner flere steder i landet så man aldri hadde trengt å avlive selvopptatte, egoistiske menneskers avlagte kjæledyr
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #14 Skrevet 17. november 2010 Jeg synes det er positivt at hun gjør denne jobben på frivillig basis. En ting er negativt - at det kun har blitt 31 katter på fire år. Men når det er sagt er jo Hitra en liten plass, så garantert ikke så mange å ta av som her i Oslo. Vurdert å flytte? :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #15 Skrevet 17. november 2010 Jeg synes det er positivt at hun gjør denne jobben på frivillig basis. En ting er negativt - at det kun har blitt 31 katter på fire år. Men når det er sagt er jo Hitra en liten plass, så garantert ikke så mange å ta av som her i Oslo. Vurdert å flytte? :gjeiper: Syns du 31 katter er lite?
Tabris Skrevet 17. november 2010 #16 Skrevet 17. november 2010 Jeg stusser litt på hvordan hun kan vite at dette er villkatter. Jeg er redd for at noen tamme katter med eiere har gått med i dragsuget her. 3
Gjest indiska Skrevet 17. november 2010 #17 Skrevet 17. november 2010 http://www.dagbladet.no/2010/11/16/nyheter/dyr/innenriks/katt/14315673/ Synes du dette er positivt eller negativt, og hvorfor mener du det? 100% negativt. Å avlive katter er ikke løsningen; derimot svekker det kattens status i dagens samfunn, ala "det er bare en katt, vi avliver den". Hvis problemet er så stort, får hun ta de inn, kastrere og øreklippe de, og sette de ut igjen! Da vil bestanden synke naturlig. Avlivning er ikke løsningen! Den eneste grunnen til at disse kattene skulle blitt avlivet grunnet sykdom, er hvis de er FIV/FeLV positive. Det tester hun ikke for. Sykdommer hos utekatter er meget lette å behandle, da disse stort sett kurerer seg selv når de kommer inn og får i seg mat og immunforsvaret kommer seg. En ormekur, en behandling mot ektoparasitter og en kur med bredspektret antibiotika er alt som skal til før flertallet av disse kattene er friske. Å temme slike katter er også mulig, men med noen må en rett og slett la de gå ute med ha en fast plass den får mat på daglig. Hun kunne evt. ringt mattilsynet. De avliver katter gratis. Har ingenting til overs for denne damen og hennes holdning til hvordan dette problemet skal løses.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #18 Skrevet 17. november 2010 Kjenner jeg ble litt betenkt når hun av og til velger å avive de hjemme. Håper hun sjekker om katten har id/chip før hun avliver de...
Capricorn Skrevet 17. november 2010 #19 Skrevet 17. november 2010 Kjenner jeg ble litt betenkt når hun av og til velger å avive de hjemme. Håper hun sjekker om katten har id/chip før hun avliver de... Tenkte det samme. Hun kan få noen rasende katteeiere på nakken hvis hun bommer der. Min har chip og tatovert i øra. I tillegg har han halsbånd med telefonnummer. Det kan han jo miste, men det burde ikke være noe problem å se i øra hans. Er enig i at det burde ryddes når det er for mange katter som går rundt å har det vondt uten hjem. Er de syke så burde de også få slippe. Dette hadde ikke vært noe problem hvis det hadde vært påbudt å merke, kastere og vaksinere kattene sine.
Gjest BabyBlue Skrevet 17. november 2010 #20 Skrevet 17. november 2010 Mange av de kattene er villkatter, og blir uhåndterlige uansett hvor mange vaksiner de får og om de blir kastrert. Det er bare så mange katter som blir omplassert i året, og synes det er nøvendig å avlive de som har minst sjanse til å få et nytt hjem. Å kastrere de og slippe de ut igjen synes jeg er et dårlig tiltak. Katter som løper fritt på den måten uten eier gir meg assosiasjoner til skadedyr. Men håper hun har en chippleser til å sjekke kattene? Og selv om katter har et hjem kan de være sky. Min katt er f.eks ikke så glad i fremmede...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå