Gå til innhold

Fraser/uttrykk du misliker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg holdte på å "dø på meg".

Helt rart.

Hehe vet, men sier det selv :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg vet jeg kommer til å få pepper nå, men jeg bare hater når folk skal omtale samboer/kjæreste/ektemake for 'min kjære' i annenhver setning:

Min kjære ditt, min kjære datt, min kjære, min kjære, min kjære!

:bond:

Han/hun har et navn! Bruk det (før det tilter for meg)!

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Ja, jeg vet jeg kommer til å få pepper nå, men jeg bare hater når folk skal omtale samboer/kjæreste/ektemake for 'min kjære' i annenhver setning:

Min kjære ditt, min kjære datt, min kjære, min kjære, min kjære!

:bond:

Han/hun har et navn! Bruk det (før det tilter for meg)!

Du er ikke den eneste. Like irriterende er det med svensker som konstant kaller kjæresten for Elskling :spy:

Skrevet

Jeg hater når noen omtaler datteren sin som "tøtta". Hva er det for et ord, egentlig? :klø:

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg hater når noen omtaler datteren sin som "tøtta". Hva er det for et ord, egentlig? :klø:

Helt enig. Avskyr virkelig det ordet! Det klinger alt for likt tøyte, noe jeg antar ingen vil at deres lille prinsesse (et uttrykk jeg også får kløe av) skal assosieres med.

• Liker 3
Skrevet

Serr..? FORBANNER DET ORDET!!

Care..

Lissom..

Sant?

Skjønner du?

Vennen..

Eller når den personen du snakker med sier "m-m", "jah" midt i setningen flere ganger, virker h*n utrolig lite interessert, og selvsentrert! Respektløst spør du meg!

:popcorn:

Gjest Eurodice
Skrevet

Svigersønnen min er fra et sted i nærheten av Harstad. Han sier "tøtta" om datteren sin og forsåvidt om jenter i det hele tatt. Jeg har hørt andre fra Nordland si det, også. Kanskje det er spesielt for Nord-Norge, ikke vet jeg. Det høres mistenkelig likt "tøyte" som en annen skrev her. Videre vakkert synes jeg ikke det er.

Skrevet

Svigersønnen min er fra et sted i nærheten av Harstad. Han sier "tøtta" om datteren sin og forsåvidt om jenter i det hele tatt. Jeg har hørt andre fra Nordland si det, også. Kanskje det er spesielt for Nord-Norge, ikke vet jeg. Det høres mistenkelig likt "tøyte" som en annen skrev her. Videre vakkert synes jeg ikke det er.

Tøtta er helt vanlig i nord ja, og det er langt, langt fra et stygt ord, heller et søtt og pent ord om ei lita jente.

Skrevet

Jeg hater når folk sier at "de holdt på å le seg ihjel" Jeg ler skikkelig bare noen få ganger i året, det vi for det meste driver med er tørrlatter/høflig latter.

Gjest Spinell
Skrevet

Ja, i Nord Norge har de jo så fargerikt språk at det bare er sjarmerende at de kaller alle hunkjønnsmennesker, sine egne døtre inkludert, for løsaktige kvinnfolk :fnise:

Fra spøk til alvor; jeg tror ikke uttrykket bare er brukt i nord. Mulig det har spredd seg de senere årene, men jeg har hørt folk fra andre kanter av landet bruke det, også.

Skrevet

Jeg hater når folk sier at "de holdt på å le seg ihjel" Jeg ler skikkelig bare noen få ganger i året, det vi for det meste driver med er tørrlatter/høflig latter.

Jeg "flirer meg ihjel" ofte jeg, men det har vel noe med personligheten å gjøre og hvor man er fra i landet. Tørrlatter må være noe fine folk driver med.

Skrevet

Tøtta er helt vanlig i nord ja, og det er langt, langt fra et stygt ord, heller et søtt og pent ord om ei lita jente.

Tøtta blir brukt på deler av Vestlandet også uten at det er noe negativt ment. Det har nok samme betydning som i nord.

Tøle derimot ;) Det er ikke så pent å si om noen

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg ler skikkelig bare noen få ganger i året, det vi for det meste driver med er tørrlatter/høflig latter.

Det hørtes litt trist ut, egentlig. Basert på egen erfaring kan jeg bare si at "vi" aldri driver med høfliglatter. Jeg ler flere ganger om dagen, og når jeg ler så mener jeg det. Hysterisk latterkrampe har jeg derimot ikke så mange ganger i året.

Skrevet

- Elsk. Som i "denne kjolen er så elsk!" Forferdelig.

- Lættis.

- Awesome. Det ordet har virkelig tatt helt av det siste ordet. Skulle tro alle har signert en kontrakt om å bruke ordet minst to ganger per setning.

- Fittefis. Ekleste ordet jeg vet.

Gjest Eurodice
Skrevet

Fesk, fette. Ikke for det at jeg synes sistnevnte er et pent ord skrevet med "i", heller, men på nordnorsk er det forferdelig, synes jeg.

Skrevet

Jeg klarer ikke de som bruker ordet hvem istedenfor hvilken eller hvilket. Det heter ikke hvem bok er det? Det heter hvilken bok er det?

Vi i nord bruker ikke ordet hvilken/hvilket, men da sier vi kordan/korsn ikke kem/kæm.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er fryktelig lei av klisjeer- i jobbsammenheng!- som:

* "Vi får ta det som en utfordring..bla bla" (sagt når noe er skikkelig ille)

* "Det er uheldig at..." (når en ansatt har gjort den bommerten)

* "Nå går vi på med krum hals" (sagt når stressnivået allerede er faretruende høyt)

* "Må være løsningsorientert"

* "Sånn har det nå alltid vært gjort her da..bla bla" (sagt når en ansatt kommer med en brilliant ny idè)

:forvirret:

• Liker 2
Skrevet

Huff, ja. Same med "snuppa", i grunnen. Grusomme kallenamn, ikkje søtt i det heile tatt.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Huff, ja. Same med "snuppa", i grunnen. Grusomme kallenamn, ikkje søtt i det heile tatt.

Syns det er greit om en gutt kaller dama si snuppa, men om en far kaller dattra si det... Syns det blir litt ehr rart

Skrevet

Syns det er greit om en gutt kaller dama si snuppa, men om en far kaller dattra si det... Syns det blir litt ehr rart

Tykkjer begge deler er fælt :spy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...