Gå til innhold

Tinnitus igjen...

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Anbefalte innlegg

Hei

Har testet litt forskjellig musikk, ikveld skal jeg prøve ut Brian Eno, og endel andre i samme sjanger. Har fått laget meg en liste på Spotify som varer i nærmere fire timer. Problemet er bare at jeg må ha så høyt volum, og da kan jo det hindre søvnen igjen... For å illustrere: når jeg står i dusjen med hodet under vannstrålen, hører jeg fortsatt susingen. Her en kveld toppet det seg så jeg seriøst vurderte å bruke alkohol for å slokne, menneh... tok til vettet innen vinmonopolet åpnet da :)

Når det kommer til årsaken for tinnitusen: ingen anelse. Jeg er ikke blant dem som hører på mye musikk (er en av de kjedelige som ikke eier mp3-spiller osv....), og har aldri opplevd traumer mot hode/øreregionen. Har heller ikke brukt medisiner som kan fremkalle dette, og har ikke vært utsatt for mye støy.

Så jeg er helt rådvill... vet ikke hva jeg skal gjøre

Men takk for gjennomgangen av sovetablettene, 2046

Hei på deg. Jeg vil råde deg å få legen din til å henvise deg til audiograf. De har nok mer peiling enn en øre nese hals lege :) Rett og slett fordi de bruker 3 år på å kun spesialisere seg kun på øret og hørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg. Jeg vil råde deg å få legen din til å henvise deg til audiograf. De har nok mer peiling enn en øre nese hals lege :) Rett og slett fordi de bruker 3 år på å kun spesialisere seg kun på øret og hørsel.

Det var jo det hun trodde hun henviste meg til... Jeg satt ved siden av henne når hun ringte sykehuset og forklarte problemene mine. De sa at jeg skulle komme innom (fikk klokkeslett osv) dagen etter, så skulle jeg få snakke med både øre-nese-hals (var vakthavende øre-nese-hals hun snakket med) og andre som kunne hjelpe meg. Nå angrer jeg på at jeg ikke kjeftet der på sykehuset, menmen.. gjort er gjort...

Kan jo også nevne at jeg har vært hos audiograf da jeg fikk tilpasset høreapparatene. Hun brydde seg ikke en døyt når jeg forklarte henne at jeg også slet med tinnitus. Da var det ikke like ille som nå, men jeg trodde jo at det kunne være en fordel at hun visste om det.

Er generelt misfornøyd med helsevesenet vårt, og dette har ikke bedret det inntrykket.

Men takk for innspillet! :jepp:

Edit: må forresten si at jeg ikke skjønner hvordan noen kan sovne til Brian Enos musikk.... hvertfall den jeg hørte på igår...

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brian Eno har gitt ut ganske mye forskjellig, så er ikke bare å sjekke ut en helt tilfeldig låt. Anbefaler plata hans "Ambient 1: Music for Airports".

Men generelt sett så er det ganske vanskelig å finne musikk som er bra å sovne til. Trikset er å finne noe som er rolig, innenfor en sjanger/stil som du liker. Poenget er heller ikke at musikken skal overdøve tinnitusen (eller tanker osv), men at den skal ta oppmerksomheten vekk fra det som gjør at du har problemet med å sovne.

Favoritten nå for tiden er plata "Chill Out" av et band som heter the KLF. Ellers så har jeg hørt endel positivt om Dr. Jefferey Thompson, uten at jeg enda har sjekket ham ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, synes den er helt fantastisk. men prøv også ut "the KLF - Chill Out". De to platene kan ikke sammenliknes egentlig. Dr. Jefferey Thompson jobber forresten bare med musikk som skal få folk til å sovne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikveld blir det musikk fra Biosphere :jepp:

Spotify hadde dessverre ikke de to du snakket om, så må lete litt mer etter dem :) Men det var endel med KLF på Spotify da, det skal sies, så de skal jeg teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg håper virkelig du finner en løsning. Jeg har ikke like sterk tinnitus som deg, men det kan fortsatt være helt forferdelig de gangene man konsentrerer seg om lyden.

Jeg lærte meg å leve med lyden ved å gradvis senke volumet på musikken ved sengen, inntil i går kveld, når jeg gjorde min største feil, dro på fest, hvor musikken var ALT for høy. Tinnitusen har blitt litt værre, så prøver å finne andre, raske metoder for å bli kvitt litt, helst all, lyd.

Tenker nå på laser behandling og TRT-behandling. Jeg har funnet et par laserbehandlingsklinikker som sier de kan hjelpe med øresusen.

Min gamle lærer fra videregående, som jeg fortsatt har kontakt med, går til en refleksolog.

Han sier at han har blitt gradvis bedre, men det er veldig dyrt. 700kr per time, eller 40 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Jeg ser at denne tråden er gammel, men mulig den, men legger igjen et lite tips her.

Jeg har slitt med tinnitus lenge, men så kom jeg over et nettsted som selger laserbehandling og andre hjelpemiddler. De er også produsent av formstøpte ørepropper som også hjalp meg når jeg er ute på kjøpesentere osv. De filtrer lyden slik at du hører som normalt, men det ubehagelige er borte.

Du finner produktene her: http://www.hantek.no/tinnitus_1

Det koster litt, men det fungerte bra på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget med ørene mine siden jeg var veldig lita; etter mye om og men, ørespesialist osv, fant han ut at jeg har Meniere syndrom. google d! Er ikke så kjent blant vanlige leger enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...