Gå til innhold

Speidern


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

ta kontakt med den lokale gruppen og spør!!

selv var jeg speiderleder i flere år og vi hadde barn av humanetikere med.. (under lovnad om å ikke nevne religion)

ingen av oss lederene hadde noen interesse av å blande inn religion.. Vi snakket heller litt om medmennekselighet, samarbeid osv

men mest handlet det om turer, telt, bål og knuter osv -kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Speiderbevegelsen ble stiftet av Lord Baden Powell, og han bygde på kristendommen, derav kristen formålsparagraf.

Har selv vært NSF speider i ca 10 år uten at kristendommen har vært påtrengende.

Det er nevnt noe om Gud i speiderloven, og i Speiderløftet heter det "jeg lover etter beste evne, tjene Gud, hjelpe andre og leve etter speiderloven". Høres veldig alvorlig ut, men ble ikke vektlagt hos oss. På landsleir var det alltid stod gudstjeneste på søndagen.

Ellers er speideren veldig kjekt, man får venner og man reiser på tur, og man lærer å klare seg litt uten mamma og pappa.

Det er også ungdomsgrupper i Røde Kors som driver med en del lignende aktiviteter, men som ikke er så fokusert på friluftsliv som enkelte speidergrupper er. De lærer om organisasjonen, flyktningeproblematikk, rasisme, førstehjelp, friluftsliv osv. De er nøytrale i forhold til religion.

Se mer på http://www.redcross.no/ungirodekors/forside.asp

Som aktiv Røde Korser vil jeg selvfølgelig anbefale dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var speider da jeg var mindre og sluttet fordi det ble slik masing om kristendom. Vi hadde alltid en halvtimes andakt og bibel-lesing før vi kom i gang med det vi skulle gjøre på møtet.

Det skal nevnes at prestefruen holdt møtene og at vi var hjemme i presteboligen. Jeg er også fra en svært kristen bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var speider da jeg var mindre og sluttet fordi det ble slik masing om kristendom. Vi hadde alltid en halvtimes andakt og bibel-lesing før vi kom i gang med det vi skulle gjøre på møtet.

Det skal nevnes at prestefruen holdt møtene og at vi var hjemme i presteboligen. Jeg er også fra en svært kristen bygd.

Akkurat dette her jeg er redd for. Jeg tror som sagt på Gud, men ikke på den kristenskapen som sånne predikanter preiker om.... Jeg vil at barna skal lære om religion, men ikke bli messet for.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4H er et glimrende alternativ for de som ikke ønsker å melde barna inn i en organisasjon med religion som fundament. 4H er nøytralt både partipolitisk og religiøst (at fra jehovas vitner og læstadianere, via hedninger og humanetikere, til jøder og muslimer er velkommen). Jeg er oppvokst med 4H kan rett og slett ikke fatte hvordan jeg skulle ha klart meg uten. Har hatt noen fantastiske år, har opplevd utrolig mye, men også lært mye. 4H legger vekt på natur og omgang med dyr, men også praktiske ferdigheter og opplæring i organisasjonsarbeide. Det er ungene selv som er både leder, kasserer og driver hele klubben sin. Utrolig nyttig, og veldig bra! Du kan lese mere her: www.n4h.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har alergi med saken å gjøre?

Om det er dyr du tenker på, så er det ingen tvang, bare en mulighet. Man har mulighet til å holde på med dyr dersom man vil, men det er fint mulig å unngå det også :)

Hver unge holder på med en oppgave de selv har valgt i ett år. De som vil kan f.eks ha en oppgave om hund/katt/kanin osv, men det er også oppgaver om håndarbeide, laging av kniv, baking, dyrking av urter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet blir at ungen lengter seg syk etter dyr, så jeg må finne noe som kan få tankene hennes vekk fra det. Hun elsker å være ute, leke i naturen, samle steiner, gå i skogen osv så jeg tenkte speiding kunne være et alternativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg var liten synes jeg det var mest nerdeunger som gikk i speideren...

Tex; har ungene lyst til å gå i speideren da? Etter min mening bør ungene få velge sånt selv. Har de ikke lyst er det ikke noe mer å mase om og har de lyst er det vel det samme om det er litt Jesus inni bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette her jeg er redd for. Jeg tror som sagt på Gud, men ikke på den kristenskapen som sånne predikanter preiker om.... Jeg vil at barna skal lære om religion, men ikke bli messet for.....

Det er ingen predikanter i speideren. Har sett at du nevner hvor viktig Gud er for deg mht bryllupet, er det da så ille med 10 min andakt før et møte på 90 minutter? Og i NSF har de ikke bibeltime/andakt i det hele tatt, de har kun kristen formålsparagraf. Hvis du er kristen selv må det da være grenser for hvor ille det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Problemet blir at ungen lengter seg syk etter dyr' date=' så jeg må finne noe som kan få tankene hennes vekk fra det. Hun elsker å være ute, leke i naturen, samle steiner, gå i skogen osv så jeg tenkte speiding kunne være et alternativ...[/quote']

tror nok at speideren vil være kjempe-egnet..

bare gå å spør dem hvordan de forholder seg til religion der i troppen.. og jeg vedder ganske mye på at svaret du får er at det bryr de seg ikke spes mye om..

(jeg har vært medlem av speideren i over 10 år nå.. og har ennå til gode å møte noen andre enn KFUK og KFUM speidere som er opptatt av kristendom.. min erfaring begrenser seg jo til to kretser, men.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at det er ille. Men jeg vil ikke at ungene skal delta i noe som er reilgionspreget, utover det de lærer på skolen. For meg er religion en frihetssak, og jeg ønsker at barna mine skal få ta valg rundt religion ved konfirmasjonsalderen.

Og ingen har vel sagt noe her om at de vil eller ikke vil gå i speidern, jeg har ikke spurt dem engang, jeg har ikke bestemt noe som helst, jeg var bare ute etter å finne ut mer om hva det var.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er ikke snakk om at det er ille. Men jeg vil ikke at ungene skal delta i noe som er reilgionspreget' date=' utover det de lærer på skolen. ....[/quote']

og som sagt; dersom speideren på Lørenskog er noe som helst som noen av de hittil 6 speidergruppene jeg har vært involvert i, så er religion et ikke-tema

men helt sikkert på dette kan du ikke være før du spør dem som faktisk driver speideren hos deg.. så gå/ring å spør!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Meinghet? Aldri hørt om. KFUK/M-speidere er tilnknyttet statskirken og har kristent innhold (eks andakt, deltar på en og annen gudstjeneste).

NSF-speidere er frittstående, men har også kristen formålsparagraf (men det vet ikke de fleste, så den blir sett på som ikke-kristen). Liten forskjell i innholdet ellers.

Hvis man ikke er redd for at barna skal høre litt om Jesus, ville jeg valgt den speiderforeningen som er nærmest der man bor.

Speideren er definitivt morsomst når man kommer i patrulje, mange faller av lasset etter år som meis/ulvunge, dvs før de kommer i patrulje. Det er synd, for de går glipp v så utrolig mye!!

men nå kan dere ta det helt med ro. det nye er nemlig at kfum/kfuk og nsf speiderne skal slå seg sammen og bli til norsk speider forening (tror jeg det var).

så da slipper dere dilemmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...