Gå til innhold

Tobarnsmor:)


Epica

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg tilslutt startet ny dagbok.

Håper jeg får tid til å stikke innom her av og til :-)

Det har vært traaaaaaaavelt! Men mest kos ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nysjerrig på andre sine rutiner når det gjelder baby, soving og mat :)

Vi legger (dvs JEG gjør det meste) henne rundt 20-21, hun sover til 1030 - avbrutt av flere amminger på natten. Hun sover en liten lur ca kl 12-1230 alt fra en halvtime til 2 timer.

Nå la jeg henne 1430, hun sover i vippestolen så hun våkner nok snart.

Jeg føler jeg ammer myyyye noenganger.. Ammefengsel siden hun ble født pga hun tar ikke smokk eller flaske :(

Så det er slitsomt ja... Men koser oss masse også selfølgelig.

Hun er så deilig... Smilet og pludringen ;)

Hun har lagt godt på seg, og litt over gj.snitt på både vekt og høyde :)

Jeg håper det blir bedre rutiner etterhvert.. Har tidligere blitt mye grining på kveldene men det er nok fordi vi la henne sent.. hun virket overtrøtt.

Det blir byssing eller amming til hun sovner, eneste måten hun får sove på.

Lurer på om det blir bedre fra 3 mnd alder?

HS sa de utskiller søvnhormon melatonin fra den alderen..

Jeg savner sååååååååårt å ta et par øl med ei venninne i byen, bare i 2-3 timer, men må visst vente til sommeren. SUKK!

Får prøve å avvenne nattamming ved 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg prøve å venne henne til sutteklut hver gang hun skal sove, så finner hun kanskje roen bare hun har den etterhvert :)

Åååå jeg skulle tatt oppvasken! Men da vekker jeg henne.. Får vente :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Epica, fant nye boka di :vinke:

Kan skrive hvordan rutinene er sånn ca hos oss.......står opp mellom 8-9 etter amming.....Bumba ligger og leker i babygymmen en stund, ammer igjen rundt 10-11 og så slokner hun helt og da er det ut i vogna(annen hver dag er det bading før hun legges ut i vogna)....sover vanligvis til 13. Amming igjen og så leking i gymmen(hvis ikke vi skal ut på tur), amming rundt 15-15:30, så er det trilletur og da sover hun ofte til 18, amming så sitter hun i vippestolen så vi får spist middag, rundt 19-20 er det pysj på og amming in på soverommet......trenger aldri byssing for hun sovner som bare det så hun legges i vugga. Nå har rythmen endret seg litt.....hun våkner noen ganger ikke før 03, men i det siste våkner hun 01, men så sover til 07......ellers hvis hun våkner 03 så vil hun spise igjen 05 og så 07.....

Så ja er mye amming her i gården også.....men jeg har jobbet en del med å få det til og da koser jeg meg egentlig med det foreløpig. Mat kommer ikke her før 6mnd.

Håper du er innom innimellom så vi får en oppdatering!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epica!!! :klemmer:

Så gøy at du har startet ny dagbok, her vil jeg følge med! :popcorn:

Vi har vært veldig strenge på rutiner, for visst ikke hadde vi nok ikke overlevd hverdagen med to små tvillinger, alt hadde bare blitt rot. Så her begynte vi tidlig med faste sove og spisetider, og jeg tror det hjalp veldig til å få de til å sove om natten.

Så sånn ser dagene våre ut hvertfall:

7.00 Stå opp, morgenstell (vekker dem senest 7.30 hvis de ikke våkner selv)

7.30 Melk, så leke

9.30 Ta en blund

11.00 Står opp igjen

11.30 Melk og litt grøt med moset banan, så leke

12.30 Sove ute

14.00 Stå opp

14.30 Melk, så leke

16.00 Sove en halvtimes tid

17.45 Melk og grøt

Kveldsstell, nattasang og litt byssing i mørket, får litt mer melk om de vil ha, så legger de seg 18.45 og sover uavbrutt til neste morgen.

Det er sikkert vanskeligere å få til faste rutiner når man ammer kanskje, mine får bare MME og det holder de gjerne mette litt lengre. Uansett så ble alt MYE lettere her ved 3 måneders alderen, da sov de plutselig 7-8 timer i strekk, før den tid sov de max 3 timer. Så stemmer nok det der med det søvnhormonet ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :klemmer:

Koooselig dere stakk innom!

Jeg er og har vært syk...men kommer sterkere tilbake..

Lille har også vært forkjølet leeeenge..

Håper på bedre rutiner etterhvert, er vanskelig å si enda ettersom hun har vært forkjølet leeenge og derfor mer opphakket søvn...

Jeg har lagt henne rundt 20-21 vanligvis. Endel oppe på nettene pga forkjølelsen, trenger trøst - dvs pupp!

Er slitsomt at hun aldri tar smokk!! :tristbla:

Nå våknet hun ti minutter etter hun sovnet i vippestolen..

Vi står ofte opp 1030...ikke morgenmennesker vi..hehe

Hun sovner igjen 12-13, blir kort eller lang nap da.

Så igjen i 15 tiden.

Igår sov hun fra 15 til 18, så 19 til 20. la henne igjen 2115, da våknet hun endel på natten, sikkert pga sen nap på dagtid..

Håper på mer faste rutiner veldig snart!

Så godt det går så greitt med rutiner hos dere!

Jeg syns amming er slitsomt..hun tar hverken smokk eller flaske, så jeg må nok avvenne helt med amming, får jo ikke gjort annet!

Fra 4 mnd blir det fast føde også :-)

Må springe,... hun trenger meg (igjen) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir SPRØ snart!!

Eller, er vel det allerede ;)

Mi nekter å ta flaske..

Hun skrek til jeg måtte amme igår kveld, og prøvde gi henne nå (Vi stod opp kl. 08) etter en dusj sammen - men neiii.. Men nå har hun sloknet i vippestolen. Regner med det blir en mini hvil, hun pleier ikke sove lenge oppi der.

Jeg er ganske frustrert...tror jeg skal trappe ned på ammingen, men hvis hun ikke tar flaske må jeg slutte helt å amme - for jeg orker ikke dette mer psykisk- kommer meg aldri ut!

Men, vi prøver med flaske fremover - så får vi se-..

Blir fast føde fra 4 mnd, og nattavvenning fra 6 mnd - leste at de da ikke skal trenge mat på natten - evt noe vann. :)

Håper det snart blir bedre tider. Er drittlei amming.. :sjenert:

Selv om det er kos... har det gått over til å bli mer stress enn kos siste mnd.

Takk for dere deler oversikt over rutiner! :klem:

Travelt med to Tinio?

Fantastisk herlig..sover de hele natten altså?

Her våkner hun hver 2-3-4 time, alt etter.. Trenger kanskje bare litt kos (pupp that is) etter to timer, så slokner hun igjen.

Jeg ga jo MME til mi første, og hun sov gjennom natten da hun var 3 uker!

Hun her trenger mer nærhet og pupp ja..Var 7 kg på 3 mnd kontrollen! :ler:

Så godt at ammingen går bra Neytiri :klem:

Ja, glad jeg fikk det til også...men nå er jeg seriøst klar for å komme meg utav ammefengselet! :fnise:

Har snakket med to andre, de syns det ble så mye bedre når de begynte med flaske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er travelt på dagtid når mannen er på jobb ja, men holder da ut, det hjelper veldig at de sover hele natten. :Nikke: Jeg tror kanskje det var da vi begynte med litt velling at de begynte å sove natten gjennom? :klø: Husker ikke helt..

Er kjempebra at dere fikk til ammingen, men skjønner godt at du er sliten og lei. :klem: Vi kjenner ei med tvillinger som ville ha pupp heeele tiden, døgnet rundt. Hun fikk aldri fred stakkar, mannen kunne ikke ta de med på en liten trilletur alene en gang.. Men da de var blitt over et halvt år så nektet hun å amme en dag, bare tilbød flaske. Tok mange timer med skriking, men til slutt godtok de flasken. :) Tror de hun ammer fortsatt, men nå godtar de å få flaske en gang i blant. Håper dere greier å få henne til å godta flasken, er viktig at mammaen også har det bra. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noterer etterhvert mating + soving.

ble liiiite soving i helga, usikker hvorfor..

Sålangt idag: sov til 10.Mating 10 og 1040.I vogn, sov 1110 til 1220. Mat 1330 og 1415-> sovnet (sover nå..)

Oi sier du det Tinio! Jeg må altså ikke gi opp flasken...

Mannen prøvde i helga, men hun skreeeek!

Jeg klarer ikke høre henne gråte lenge så har gitt meg etter en stund når jeg har prøvd... :sjenert:

Mulig jeg ammer til 6 mnd, MEN da er det slutt på nattamming, for da skal de få nok mat på dagen :)

Men begynner med maisgrøt, velling, fruktmos etc fra 4 mnd :)

Tinio :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye: Innom å hilser på! Kjedelig å høre om ammefengselet ditt :( Vi har problemer med soving vi. Er vel alltid noe...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd forskjellige typer smokker forresten? Mine ville bare ta trøst narresmokk. Den har visst litt mer "puppefasong" enn andre smokker, og så er den så liten og lett at den ikke faller like fort ut som sånne svære tunge smokker. Bestilte de her. Mine har de minste typene som er hvit nå, men lurer på om jeg skal bestille de som er for litt større barn snart, for de var mye søtere. :fnise: Ser de har flasker der også, kanskje jenta di godtar sånn flaske? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer?!

Snuppa har dager hun våkner hver time omtrent og skravler glad og er våken...

Vi har prøvd med flaske igjen, men nytter ikke!

Nå får jeg innse at jeg må starte med nattavvenning når hun er 6 mnd - så jeg kan komme meg litt ut i februar..

Må sjekke litt ang nattavvenning.. hvordan det er..

Men den tid den sorg-så er det ammefengsel frem til den tid.. og baby på prioriteringslista;)

Uff Pupsilure...kjipt! Jeg skal besøke dagboka di snaaaart! :klem:

Har prøvd ALLE Tinio... går ikke... :(:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at hun ikke vil ha noen slags smokker da.. Men du er sikkert glad for det senere når dere slipper smokkeavvenningen. :) Sikkert ikke noe trøst nå men. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Epica :vinke:

Du får bare se fremover mot 6 mnd alderen, for da er pappaen nødt til å gjøre mer med tanke på mating enn det han gjør nå, og da får du mulighet til å ha fri :jepp:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Dere er gode! :klem:

Smokkeavvenning er ikke no stress i forhold til dette..

grusomt å ikke ha en 'propp'...

men nå har jeg introdusert banangrøt en-to ganger til dagen...

håper bare hun snart spiser kun grøt og etterhvert slutter med pupp på natten.

Svigermor skal ha henne i feb...hvordan skal det gå?!

har blitt bedre etter vi fikk vugge men hun trenger ofte pupp for å sovne og eneste som roer hvis hun våkner etter leggetid på kvelden.

blir sprø...!

er det 4 måltider med grøt eller mer som er vanlig rundt 5 mnd hvis jeg ammer et par ganger itillegg på dagen og slutter med nattamming?

hun sitter på fanget mitt nå så må stikke...snart tilbake, nå vil hun ha mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Epica :vinke:

tror jeg vet hva du snakker om med ammefengsel, men jeg føler meg ikke helt fengslet da jeg vet at om noen måneder blir det bedre, skal nyte at hun vil så mye nærhet nå.

men kan være sliten en og en dag hvor jeg skulle sååååå ønske hun tok smokk ordnlig, og at hun var gammel nok for mat. Ja jeg vet man kan begynne ved 4mnd alder, men her venter jeg til 6.

Men Jeg trodde morsmelk skulle være hovednæringen opp til 1 års alder.....altså hvis hun får 4måltider grøt og kun et par med pupp og slutter med nattamming er vel da melken ikke hovednæringen lenger :klø: ikke at jeg vet så mye om hvordan det er når dem begynner med ordnlig mat.

Her har jeg nå ENDELIG bestillt tommee tipee flasker(2) og closer to nature smokker......og hååååper hun tar det for det er jo en design som skal ligne mer på mammas bryst! Jeg har veldig lyst på en kveld kun med mannen, men når hun ikke tar flaske er det IKKE lett!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det med å amme til de er et år ligger litt i gamledager.. Nå begynner jeg jo på jobb snart og kan ikke amme på dagen eller natten - og når hun er 6 mnd skal de ikke trenge mat på natten når de har 4 måltider fast føde på dagen.

Nå når jeg våknet var jeg så leiiii hele ammingen, ble vekt hver 2.time!!

Så jeg skal prøve å gi MME eller/og grøt.. (prøvde istad, hun tok liiiite og nektet videre mating) så sovnet hun tilslutt uten pupp.

Jeg prøver med dagavvenning - at hun må ta flasken på dagen, ikke misforstå - jeg vil amme på dagen enda, men om jeg skal være i dette fengselet så ORKER jeg ikke.

Jeg tenker at, tenk HVIS jeg måtte begynne i jobb idag - da var hun nødt å spise av skje eller flaske - eller om jeg hadde brystbetennelse... Så det er greitt å være litt streng (men kjenner jeg meg selv rett orker jeg ikke gråting mye...hehe)... og jeg og mannen skal ut i februar, da SKAL jeg ut å kose meg - og svigers er barnevakt - da kan hun jo ikke få pupp.

Utrolig kresen baby nr to er, min første var altetende! Pluss tok smokk! ;-)

Jaja.. så får vi se :-)

Jeg syns MAM flaske funker best men ikke prøvd tommy sine.

LYKKE TIL! Jeg vet hvordan du har det!! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...