Gå til innhold

Verdenshistorien må skrives om

mysan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Wiki-artikkelen sier at det har vært gjort utgravninger på stedet siden midten av 90-tallet. Jeg hadde ikke hørt om det selv, så for meg er verdenshistorien allerede omskrevet, kan du si. Men jeg ser at forfatteren John Anthony West har en ganske kontroversiell teori om sivilisasjonen i Egypt. Han mener at den oppstod langt tidligere enn de fleste andre forskere i feltet mener. Begrunnelsen hans for det, så langt jeg har forstått det, er påståtte tegn på regnvannserosjon på sfinxen som iflg ham og et par andre forskere, må knyttes til klimatiske forhold som man må 10.000 år tilbake i tid for å finne. Han tar funnene ved Göbekli Tepe til inntekt for sitt syn, ettersom han anser at kultstedet er et klart tegn på sivilisasjon, og måtte være bygd av mennesker som levde i organiserte bysamfunn. Resten av fagmiljøet heller til at stedet er bygd av jeger/sankere som et kultsted, og at kultstedet går forut for "sivilisasjon" i betydningen "bysamfunn". Det er visstnok heller ingen tegn til at det har vært beboelse der. Men jeg er sikker på at det var et interessant foredrag, selv om ikke alle vil være enige i konklusjonen om at verdenshistorien må revideres mhb på fremveksten av sivilisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...