Gå til innhold

Store, hvite garderobskap- male?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest nybegynner

På soverommet i den nye, bitte lille leiligheten vår er det bygd inn to garderobeskap på hver sin side av sengen og de er veldig hvite.. Jeg vil gjerne male soverommet i noe annet enn hvitt og da vil jo skapene stå veldig frem. Jeg lurer litt på å kanskje male de i samme farge som veggen slik at de "trekker" seg litt tilbake, men jeg er litt redd for å gjøre det uten å høre litt rundt!

Er det noen tanker om dette? Noen andre lure forslag kanskje? :)

-Stassy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avhenger litt av hvilken farge du skal ha på veggene.

Dersom du velger en lys farge, kan det sikkert bli pent å male skapene i samme farge som veggene.

Eller hva med å male skap+vegger i en farge, for så å svampe skapene i en mørkere nyanse? Evt. male veggene i en farge, skapene litt lysere, og så svampe skapdørene i veggfargen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kjempefint å male skapene, bare pass på at du maler første strøket med oljebasert heftgrunn. Da risikerer du ikke at malingen skaller av første gang du dulter borti skapet :blunke:

Du kan få blandet heftgrunn i lyse nyanser, så hvis du har en lys farge på veggene - bland heftgrunn i samme. Hvis det blir vellykket, maler du videre i den fargen, hvis ikke: bland en annen!

Jeg regner med at du maler veggene i vannbsert akrylfarge. Du MÅ male skapet med oljemaling - vær så snill! Vannbasert tørker for fort, blir ujevnt og tåler frykelig lite!

Du kan få samme farge både i vannbasert og oljemaling. Jeg anbefaler Lady 15 eller 40 til skapene, ev. Butinox samme glans. Til veggene kan du bruke vannbasert 07 eller 10.

Tallene står for glansgraden i malingen. 0 er helt matt (finnes vel egentlig ikke), 100 er totalt blankt (som på gamle kjøkken :blunke: )

Jo høyere glans, jo lettere å holde rent. Jeg bruker 15 på panelvegger, 40 på alt av dørkarmer, dører, vinduer, skapflater etc (og på panelet over kjøkkenbenken).

Matt maling er penest på vegger, for det gir ikke så mye gjenskinn. Hvis du f.eks. skulle male taket blankt, vil det bli et voldsomt gjenskinn av lyset, og det blir ganske stressende. ( ofte vasker man ikke taket at det trenger å værehelt glatt....... malere bruker 05 silkematt i tak).

Jeg anbefaler liten rulle, korthåret, til maling på glatte skapdører. Da blir overflaten jevn og pen - gled deg! Det er kjempegøy!

Gå i byggevaren eller malerforretninger og kjøp noen fine håndtak istedet for de hvite plasdingsene som antagelig er der nå. Du kommer ikke til å kjenne igjen rommet etterpå!!!

Fortell hvordan det går, da Stassy! :hoppe:

PS: Jeg tror det blir penest å male skapet i veggfargen - da ser de mer innebygde ut. Alternativt kan du male selve skapstammen som veggen, og male dørene i en annen farge. Men jeg holder en knapp på samme farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow, flott med så mye bra tilbakemeldinger!

Det er enda litt over to måneder til vi skal flytte inn, men jeg er så spent at jeg knapt tenker på noe annet :D

jeg går og tenker og funderer på farger etc konstant, og etter at jeg begynte å lese på forumet ble ikke akkurat dette dempet!

Jeg har et annet spørsmål og i grunn, men jeg starter en ny tråd så det ikke forsvinner =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville malt skapdørene i en litt mørkere nyanse enn veggen og selve stammen i samme farge som veggen. Bruk en skumgummi-rulle når du maler glatte overflater. Har malt en del skapdører og har funnet at det gir det beste resultatet.

Lykke til.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også utrolig kjedelig hvite skap på soverommet. Løsningen for meg ble å trekke skapdørene med stoff (jeg ønsket en orientalsk stil og valgte silke, men alt kan jo duge).

Min metode var å hekte ned dørene, og stifte fast stoffene med stiftepistol på baksiden. Bare pass på å ha sikk-sakket (eller tapet) endene på stoffet så det ikke rakner. Dessuten valgte jeg å stryke bitene først så det ble helt glatt og fint.

Jeg vet det er utradisjonelt, men jeg er superfornøyd og har fått masse positive tilbakemeldinger. Synes det er litt luksus med silkeskap...!

-lykke til uansett hva du velger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
På soverommet i den nye, bitte lille leiligheten vår er det bygd inn to garderobeskap på hver sin side av sengen og de er veldig hvite.. Jeg vil gjerne male soverommet i noe annet enn hvitt og da vil jo skapene stå veldig frem. Jeg lurer litt på å kanskje male de i samme farge som veggen slik at de "trekker" seg litt tilbake, men jeg er litt redd for å gjøre det uten å høre litt rundt!

Er det noen tanker om dette? Noen andre lure forslag kanskje?   :)  

-Stassy

Stammen malte vi i samme farge som veggen, og en mørkere farge på skapdørene. Ble kanonbra, men husk å bruke oljemaling på slike galtte flater :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestem deg for om du vil fremheve skapene eller ikke før du velger farge. Hvis du vil de skal vises minst mulig og rommet er lite, kan det være lurt å ha de i samme farge som veggene. Evt. kan skapene få en høyere glans men fremdeles i samme farge. Ingen problem å male skapdører.

-puss lett over med sandpapir

-ett strøk heftgrunn

-evt sparkle sår i overflaten

-puss over med fint sandpapir

-to strøk maling

Puss med fint sanpapir mellom strøkene hvis du kjenner at du har fått støv i overflaten. Tørk godt av dørene før hvert strøk og unngå å virvle opp for mye støv før malinga har tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...