Gå til innhold

Lærerutdannelse

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Heisann

Noen som vet noe om lærerutdannelsen? Har gått lenge arbeidsledig og kunne tenke meg å studere neste år, har mest lyst på sykepleien, men læreryrket er også interessant, kan det være negativt å søke to utdannelser (dette er på samme høyskole)?? Noen som har tatt utdannelse som lærer. Har problemer med matematikk så det kan bli et problem for meg, men det er kanskje ikke på så veldig høyt nivå?? Håper noen har peiling på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærerutdannelsen er på 4 år. Du trenger ikke å ta alt på lærerskolen, det 4. året (fordypning) kan du ta et annet sted som har et bedre studietilbud i det du vil fordype deg i, men det må være relatert til en undervisningssituasjon. Jeg tok IT (og fortsatte med det), andre har tatt engelsk eller samfunnsfag som går dypere enn det de pleier å tilby på lærerskoler.

Sånn som utdanningen er nå, så har man 10 vt matematikk. Det er IKKE enkel matematikk. Det er faktisk mer enn pluss og minus. Du vil komme til å få semiavansert geometri, sannsynlighetsberegning og et par andre ting som elevene faktisk skal ha i 10. klasse på ungdomsskolen. På den annen side, så er du ikke alene om å ikke være verdens beste i matte på lærerskolen, det er flusst av de som stryker. Noen skoler tar høyde for dette, og setter opp ekstrakurs i dette. Følg disse, og jobb mye, så burde du klare å stå. Det at du er dårlig i matte betyr ikke at du ikke vil være flink i andre fag!

Du kommer til å ha noen obligatoriske fag, og noen valgfrie. Norsk, matte, pedagogikk, NSM (natur-samfunn-miljø) og religion er i hvertfall obligatoriske, mens praktisk-estetiske fag, som musikk, håndarbeid, drama og gymnastikk er valgfrie. (Du velger et av disse fire.) I tillegg skal du velge et valgfag til i 3. klasse, f.eks. engelsk, samfunnsfag, naturfag eller matematikk, eller andre fag som de tilbyr på studiestedet.

Det burde ikke være noe problem å søke både på lærerskole og på sykepleierstudiet, selv om de ligger på samme sted. Alle som kommer fra videregående skriver opp inntil 8 forskjellige studiesteder når de søker, og jeg tror ikke det er noe annerledes for andre som vil begynne senere heller. Du må fylle ut et skjema med koder etc, som blir behandlet maskinelt. Det er ingen person som tenker "Jasså, så hun lurer på å bli noe annet i tillegg! Det kan vi ikke ha noe av!". ;)

Vær klar over at sykepleiere også må kunne regne. De skal kunne regne ut medisinbruk, noe jeg anser som viktigere enn å klare å lære små og store barn å regne! Så forbered deg på å måtte jobbe med matematikk på begge disse studiene. Men ikke la det være så viktig. Du finner alltids noen som kan hjelpe deg med dette!

Håper du fikk litt mer info om lærerskolen. Spør gjerne videre. :)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ta lærerutdannelsen din ved å studere på universitetet.

Da velger du selv hvilke fag du tar, og kan således helt unngå matematikk.

Du må ha minst to fag som er relevant for skoleslaget du seinere vil jobbe i, men det er lurt å la det tredje faget også være et skolefag. (Lettere å få jobb, hvis du kan undervise i tre fag istedetfor to!)

For å få fast jobb i skolen, må du ta et års ped. utdanning ("ped.sem") når du er ferdig med alle fagene. Den foregår også på universitetet og er spesielt beregnet på universitetsutdannede.

Dette er en litt lenger vei å gå enn bare å ta lærerhøyskolen, spesielt hvis du også velger å ta hovedfag, men du kan selv velge fag som interesserer deg mer, og helt skippe alle de kjedelige fagene.

Du vil neppe få jobb i barneskolen, for de vil helst ha allmenlærere fra lærerhøyskolen, men på ungdomsskolen er det vanlig med universitetsutdannede (ikke i små kommuner, forresten- virker som de foretrekker allmenlærere), og selvsagt på videregående.

Dette var etter den "gamle" ordning.

Fra i høst begynte universitetene med bachelorgrad og mastergrad. Bachelorgrad får man, som kjent, etter tre år. Jeg vet ikke om en slik bachelorgrad er nok for å komme inn på ped. sem, eller hvordan denne ordningen slår ut i forhold til det jeg fortalte deg, men ta en telefon dit så kan vel noen svare på det!

Uansett, du slipper å slite med matte. hvis du går den veien! Anbefales!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke på begge utdannelsene, men du må vel sette opp en prioritering.

Matten er ikke helt enkel. Du bør kunne klare 10. klasse pensum rimelig bra + at du får all den didaktiske biten i tillegg.. Men jeg tror du fint skal klare å komme deg gjennom den!

Er du i tivil om du vil bli lærer, så ikke ta lærerskolen. Du bør være motivert og virkelig ha lyst tilå bli lærer for å utdanne deg som allmennlærer. Det er kjipt å ha en profesjonsutdannelse og ha svære lite motivasjon for det yrket etter endt utdannelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
mens praktisk-estetiske fag, som musikk, håndarbeid, drama og gymnastikk er valgfrie. (Du velger et av disse fire.)

Vi valgte mellom musikk eller kunst og håndtverk det ene året, og heimkunnskap og kroppsøving det neste.

Det er kjipt å ha en profesjonsutdannelse og ha svære lite motivasjon for det yrket etter endt utdannelse...

*host* *hark* ..ja ja. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ville bare minne deg på at hele lærerutdanninga er forandret fra dette skoleåret!!

Noen nye fag, andre fag blir dratt over to år (var ett år tidligere), fag bytter plass, noen går bort.. osv.

Jeg vil anbefale at du snakker med noen som enten går første året i år, eller ta kontakt med dne høgskolen du ønsker å studere ved. (Eventuelt universitetet).

Har du mer lyst til å bli sykepleier, da søker du sykepleier på førstevalget, og lærerutdanningen på andrevalget.

Når det gjelder matten, så kommer du gjennom den. Som de andre sier, du er ikke den eneste som synes matte er vanskelig. Nå er matten strukket over 2 år (5 vekttall i året) noe som kanskje gjør det enklere? (man går ikke så raskt gjennom pensumet). Matematikken er på enkelte deler opp til 3 klasse på videregående, men går ikke noe høyere opp (med andre ord ikek vanskeligere). Det meste ligger på ca 2 klasse vgs (2mx).

Lykek til med valget!!

-Ei som har tatt første året på lærerhøgskolen, og har nå ett års pause, før hun fortsetter neste år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kan du lese om den nye allmennlærerutdanningen.

Jeg synes ikke du skal la matematikkredselen hindre deg i å ta lærerutdanning. Min erfaring er at matematikk på lærerutdanningen ikke er uoverkommelig, faktisk tvert i mot, hvis du ikke er alt for negativt innstilt. Du lærer matte for å kunne lære det bort - derfor er forståelsen av matematikken sentral.

Selv om jeg er forholdsvis flink og glad i matematikkfaget fikk jeg mange aha-opplevelser da jeg tok matten. Formler jeg tidligere har lært og pugget ("det bare er sånn") lærte jeg å forstå, og det gjør alt så mye lettere :blunke:

Jeg tror at de fleste som stryker på matematikkeksamen på lærerutdanningen rett og slett har vært for negative og ikke giddet å jobbe med faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...