Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke grøttyper er det som ikke inneholder melk? Hirsegrøten fra Holle og Sinlac fra Nestle vet jeg om, hvilke andre typer finnes der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av Holle-grøtene inneholder så vidt jeg vet melk. De har kanskje ikke så mye smak, men da kan man jo tilsette det man ønsker å smakssette med. For eksempel er mos av blåbær (frosne) og banan en hit her i gården. :)

Gjest pysepusen
Skrevet

Alle grøtene fra Holle er uten melk (jeg synes hirsegrøten smaker godt jeg). De finnes også med smakstilsetning. Ellers kan du jo kjøpe en grøt som heter Den første grød (helsekost) eller lage din egen av hirseflak, maismel, rismel, havre - you name it!

Skrevet

Holle vet jeg om, men finnes det ingen andre? Er utrolig tungvindt å måtte bestille grøt på nett synes jeg. Vi får ikke tak i Holle på annet vis her, og det hadde vært veldig greit å kunne gått i butikken og kjøpt grøt.

Gjest pysepusen
Skrevet

Da hadde jeg sett om jeg fant hirseflak eller noe annet slikt og laget selv :) Det er veldig enkelt :) Må du passe på gluten også? Hvis ikke har du jo mange valg. Her må vi passe på gluten og melk, så her kan jeg ikke lage all type grøt heller. Men om det bare er to typer grøt du kan lage, så kan du jo ta oppi forskjellig type fruktmos slik at smaken blir forskjellig! :)

Skrevet

Etterhvert kan du også lage havregrøt, enten av små havregryn, eller ved å knuse havregrynene kort i foodprocessor først. Det er også lurt å bløtlegge havregrynene en stund før koking for at de skal bli lettere å fordøye. Nå er han vel såpass stor at det ikke er noe problem med gluten?

(Jeg prøvde å lage grøt av havremel, og det ble bare klin).

Skrevet

Hvor kjøper man hirseflak? På helsekosten, for der tar de ikke inn noe som ligner barnemat? Dessuten må de og kokes. Finnes det virkelig bare sinlac i butikkhyllene?

Vi har jo alltids havregryn, men jeg liker instant grøt og ønsker meg et alternativ i butikken ;)

Skrevet

Hva med semulegrøt? Tar ekstremt kort tid å koke, ihvertfall.

Og hva er greia med en helsekost som ikke tar inn barnemat? :klø:

Gjest pysepusen
Skrevet

Helsekosten tar inn barnemat her, et stort utvalg også!:-)

Skrevet

Jeg kokte havregrøt i går kveld. La i bløt havregryn i varmt vann fra vannkokeren, fikset drikke og lokaliserte jenta, og gav grynene et lett oppkok, før jeg blandet i hjemmelaget sviskemos. Jeg tror hele prosessen tok meg mindre enn ti minutter inkludert å plassere ungen i stolen. :ler:

(At hun spiste villig ca fem skjeer før resten føk veggimellom, er en annen historie, men det skjer med det aller meste for tida.)

Hirseflak får du hos helsekosten. Det smaker sagmugg (seriøst!).

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg kokte havregrøt i går kveld. La i bløt havregryn i varmt vann fra vannkokeren, fikset drikke og lokaliserte jenta, og gav grynene et lett oppkok, før jeg blandet i hjemmelaget sviskemos. Jeg tror hele prosessen tok meg mindre enn ti minutter inkludert å plassere ungen i stolen. :ler:

(At hun spiste villig ca fem skjeer før resten føk veggimellom, er en annen historie, men det skjer med det aller meste for tida.)

Hirseflak får du hos helsekosten. Det smaker sagmugg (seriøst!).

Hvordan lager du hjemmelaget sviskemos?

Jeg synes hirseflak gir en god grøt og han jeg har prøvd den ut på spiste også mye! Så blir spennende å se om minien her liker det like godt som hirsegrøten sin!

Skrevet

Jeg tar to pakker svisker i en kasserolle, fyller på vann så det dekker sviskene, gir det et oppkok, og lar det hele småkoke noen minutter. Etterfyll gjerne med litt vann. Når det har blitt litt avkjølt, moser jeg det hele med stavmikser med tilhørende bolle. Bruk gjerne litt av kokevannet i tillegg, for ellers har sviskemosen en tendens til å bli litt seig. :)

Skrevet

Hva med semulegrøt? Tar ekstremt kort tid å koke, ihvertfall.

Og hva er greia med en helsekost som ikke tar inn barnemat? :klø:

De får visstnok ikke solgt det.

Da får jeg vel bare innfinne meg med at de eneste instant-alternativene er hirse og sinlac. Sinlac inneholder mer sukker en all annen barnemat til sammen, så da er det kun hirse igjen.

Skrevet

De får visstnok ikke solgt det.

Da får jeg vel bare innfinne meg med at de eneste instant-alternativene er hirse og sinlac. Sinlac inneholder mer sukker en all annen barnemat til sammen, så da er det kun hirse igjen.

Da burde de ihvertfall ha mulighet til å spesialbestille inn grøt mot at du eventuelt kjøper det som blir bestillt inn? Det er vel begrenset hvor mange grøtesker det er i en forsendelse, og de går vel neppe ut på dato før de blir spist opp?

Merkelig butikk...

Skrevet

De var ikke villige til det, så da bestiller jeg på nett selv. Greit nok, men savner muligheten til å kunne gå i butikken og handle.

Gjest pysepusen
Skrevet

Men Holle lager da flere instant-grøter enn hirse :) Ris, havre og en til tror jeg. Og noen av grøtene fra 6 mnd. er tilsatt smak også mener jeg!

Gjest pysepusen
Skrevet

...men hvor bestiller du fra nett? Hilsen en som liker å gjøre sine innkjøp der ;)

Skrevet

Hei

har du en liten melkeallergiker?

Sinlac fra nestle er melkefri. Hvis du bruker Holle sin grøt bør du blande den med morsmelkerstatning (du får det gratis hvis du har et barn med melkeallergi, forutsatt at legen hjelper deg med vedtak). Morsmelkerstatning uten melk (Neocate eller den andre som jeg ikke husker navnet på) smaker veldig spesielt og du bør prøve å venne barnet til det så tidlig som mulig.

Havregrøt og tilsvarende kokt på vann eller rismelk gir ikke nok næring for et lite barn, det er ikke nok jern, fett, mineraler etc som er tilsatt i de ferdige barnegrøtene. Barn skal ikke ha soyamelk, annet enn i mindre mengder, da det inneholder et hormonlignende stoff.

Hvis du orker å ta turen til Sverige så kan jeg på det sterkeste anbefale barnegrøten fra Ena'Go, de har banangrøt og eplegrøt, begge deler smaker godt og er tilsatt det man trenger. Er fra 6 mnd.

Håper dette var til hjelp, send meg en pm hvis jeg kan bidra med annen info om melkealleri. begynner å blir dreven :)

Skrevet

Jeg er ganske så dreven selv også, men takk :)

Det er nok ikke mulig å dra til Sverige herifra (eller mulig er det alltids om man har god tid ;) ) så det går nok ikke. Synd de skal ha mye bedre tilbud i andre land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...