Gå til innhold

pølemakaronigrateng

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest matglad

hei!

Har lenge vært på utkikk etter en oppskrift som inneholder pølse, makaroni og ost. Denne skal grattineres i ovenen. Men det må jo være noe mer oppi for at det skal bli noe smak.

Har noen et tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg bruker å lage saus av en pose Toro hvitsaus, men bruker bare 5 dl melk (istedet for 7 som det står på pakken). Får en mer fyldig saus på denne måten. I denne sausen tar jeg tomatpure, ost og de krydrene som jeg ønsker. Jeg liker den sterk, så jeg tar bla cayennepepper og det jeg ellers måtte ha for hånden. Jalapenopepper er også godt.

Jeg bruker grillpølser, da jeg syns at disse har mer smak enn vanlig kjøttpølse. Man kan også bruke bayonneskinke som man kutter opp i små biter. Men personlig syns jeg at pølse er best. Steker den i ovnen i ca 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi bruker en litt annen variant av denne retten. Lages i langpanne el. Man koker salt lamme- eller fårekjøtt. Skjærer det opp i småbiter. Deretter kokes makaronien, så lager man hvitsaus med kraft fra kjøttet i. Makaronien blandes i sausen. Pannen smøres og strøs med strøkavring. Så har man lagvis i makaroni, så kjøtt og makaroni igjen. Etterpå krydrer man på toppen og steker i ovnen til det begynner å bli brunt på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en spesialitet, skinkegrateng, som jeg har funnet på og lager uten oppskrift: Du kan sikkert bytte ut skinken m pølse her. Da lager jeg en tykk, hvit saus og blander i et par egg etter at den er ferdigkokt. Muskat, salt og pepper må også til! Koker makaroni, et par desiliter, og har oppi, samt litt revet ost sammen m skinketerninger (bokseskinke). Bruk pølse isteden du! Smør en form og hell alt oppi, ha strøbrød på toppen og drypp over litt smeltet smør. Står i ovn på 200 grader en halv times tid eller til alt er gjennomstivnet. God m chilisaus og salat til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrållan - ikke innlogget

Pølsemakaronigrateng fra Skrållans barndom

Kok opp makaroni.

Lag hvit saus, smak til med salt og pepper og muskat.

Bland inn makaroni og pølsebiter.

Stivpisk eggehviter og vend inn i 'røra'.

Hell over i smurt form, strøkavring på toppen.

Stekes i ovn, usikker på tid og varme akkurat nå....

Serveres med kokte poteter, råkost og smeltet smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...