Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann,

Er det noen her som kan anbefale meg en bæresele av noe slag, som er "ferdig monteret"? Altså ikke noe som må foldes, knytes og tilpasses til noe særlig grad. Vil helst ha noe jeg bare kan smette rett inn i, og om det skal være noen festemekanismer at det skal være knapper eller spenner som er lette å klipse på. BabyBjørn ser jo veldig enkelt og greit ut, men jeg har lest at de er skikkelig fyfy, men kanskje det finnes noe liknende som er bra for ungen? Vil gjerne bruke den fra hun er nyfødt. Pris er ikke så viktig, men helst ikke mer enn 1500-2000 kr.

Er det forresten sant at man ikke skal ha babyer i bæreseler i mer enn 20 minutter om gangen? (da er det jo litt upraktisk...)

TS :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Manduca :Nikke: Den er ergonomisk, dermed kan du ha barnet der lengre :)

Skrevet

Manduca :Nikke: Den er ergonomisk, dermed kan du ha barnet der lengre :)

Takk for tips! De så jo supre ut :) Kan babyen sitte fremover når den blir litt større? Hvis ikke, burde det være noe problem, eller sitter de fint vendt mot den som bærer selv når de er litt eldre?

TS

Skrevet

Når barnet blir eldre er det mer naturlig at barnet blir båret på ryggen din.

Jeg bærer 3-åringen i Manduca på ryggen innimellom

Skrevet

Jeg har en Beco Butterfly 2, og er kjempefornøyd med den. Se her: http://www.becobabycarrier.com/index.asp

Jeg bruker den til å bære toåringen på ryggen, eller babyen på magen. Det er kjapt å justere reimene, så det er lett å bytte barn :)

Jeg har ikke prøvd Gemini, men det ser ut som om man kan bruke den forovervendt også. Men det er alltid mer anatomisk riktig å bære barnet mot seg (evt på ryggen)

Skrevet

Jeg har en Beco Butterfly 2, og er kjempefornøyd med den. Se her: http://www.becobabycarrier.com/index.asp

Jeg bruker den til å bære toåringen på ryggen, eller babyen på magen. Det er kjapt å justere reimene, så det er lett å bytte barn :)

Jeg har ikke prøvd Gemini, men det ser ut som om man kan bruke den forovervendt også. Men det er alltid mer anatomisk riktig å bære barnet mot seg (evt på ryggen)

Signerer på denne - Beco Butterfly 2 er genial. Bruker den foreløpig innendørs for å kunne gjøre ting i huset selv når babyen er klengete. Hun sovner etter kort tid i den.

Skrevet

Beco Buttefly 2, kan kun brukes med baby mot magen, evt på ryggen. Utrolig enkel å bruke, føles veldig sikker ut, veldig god å ha på seg (som en god ryggsekk). Pappaen i huset er også stor fan :)

Gemini har ikke jeg prøvd, men der kan du bruke babyen ut mot verden når du har h*n på magen, før de er eldre skal de helst ikke sitte forovervendt grunnet alle inntrykkene de ikke klarer å ta inn. Når de allikevel blir eldre snur de hodet lett rundt og får sett det de vil se :) Så jeg synes ikke det er noe problem å ha Beco Butterfly 2. Har også hørt at med Gemini så er det "vanskeligere" å få ungen på ryggen, med Butterfly fester du nemlig lett på magen og bare "sklir" over på ryggen uten fare for at den lille faller ut, skal være litt verre med Gemini.

Formsydd bæresele som vi alle har nevnt bare forskjellige varianter går fint an å bruke i mer enn 20 min. En BabyBjørn anbefaler man derimot ikke å bruke i mer enn 20 min. (ikke like ergonomisk riktig, det er froskestilling man trakter etter å få barnet til å sitte i).

Så da er det bare smak og behag, evt pris som du må ta hensyn til når du skal velge ;)

Skrevet

Takk for tips! De så jo supre ut :) Kan babyen sitte fremover når den blir litt større? Hvis ikke, burde det være noe problem, eller sitter de fint vendt mot den som bærer selv når de er litt eldre?

TS

Nei, såvidt jeg vet er det bare i babybjørn man kan det, men man kan bære på ryggen som en over her sa.

Babybjørn har faktisk kommet med en ny ergonomisk bæresele, men vet ikke noe om hvordan den er å bære i da.

Gjest pysepusen
Skrevet

Den nye babybjørnen anbefales heller ikke... og de trenger strengt tatt ikke sitte forover.

Skrevet

Det er sant at de ikke trenger å sitte forover, men jenta mi nekter å sitte innover nå, og vi har derfor blitt nødt til å bruke babybjørn innimellom (vi har den gamle typen, kjøpte den brukt før jeg fikk henne og hadde satt meg litt inn i dette med bæring). Den er helt fryktelig å bære i for meg (får utrolig vondt i skuldre og rygg), men vi pleier å gjøre det hvis vi er ute og hun blir helt krakilsk, gråter og nekter å ligge i vogna. Da bærer vi henne gjerne sånn i ti minutter eller noe, og hun elsker å sitte fremover. Hun skal helst opp og se, men det er ikke så lett når man ligger i en vogn :fnise: Sitte på ryggen er så klart et alternativ da, men har ikke testet det ut ennå.

Skrevet

Hun skal helst opp og se, men det er ikke så lett når man ligger i en vogn :fnise: Sitte på ryggen er så klart et alternativ da, men har ikke testet det ut ennå.

OT, men: Livet vårt ble mye bedre da vi gikk over til sportsvogn, sånn at hun kunne se litt.

Skrevet

dersom du har elastisk bæreskjal, kan du bære fremover på magen fra 5-6 mnd tror jeg det sto! Kalles for lotusstillingen.

http://www.youtube.com/watch?v=0WzVwOTCdcc

ikke den beste filmen, men du ser vertfall litt!

Skrevet (endret)

Manduca til nyfødt synes ikke jeg er noe særlig, da er Beco Butterfly bedre. I tillegg er Becoen mye enklere (for de som ikke er vant til ryggbæring) å bruke til ryggbæring når barnet ønsker å se mer. Manducaen er super fra 4-5 mnd og kan brukes lengere enn Beco, men som sagt, til nyfødt så er Beco Butterfly bedre.

Det er generelt sett ikke anbefalt å bære framovervendt, hovedsakelig av tre årsaker:

• * Ved framovervendt bæring har ikke babyen mulighet for å skjerme seg om det blir for mange inntrykk, og små barn bruker foreldrene som referansepunkt i forhold til lyder og bevegelser, hvis mamman ikke reagerer på høye lyder så vil barnet se og ikke minst føle det (ryggen er langt mindre taktil) og dermed blir de heller ikke skremt av hunden som bjeffer/naboen som hamrer osv. Og hvis de bæres mage mot mage så har de mulighet til å legge seg nedpå brystet og sove/slappe av når verden går altfor fort forbi. Her er en kronikk om stress i bæresele.

• * I de selene som er beregnet til framovervendt bæring så vil barnet henge etter skrittet, dette er ikke heldig for umodne hofter og ikke minst så vil alt press havne på ryggsøylen - et lite barn har c-formet ryggsøyle fra de er i magen, s-formen utvikles ikke før barnet er klar for å reise seg. Det er forsåvidt mulig å knyte framovervendt som er noenlunde ergonomisk korrekt i meitai/vevd sjal og til dels elastisk sjal (støtte fra knehase til knehase, rompa lavere enn knærne og med avrundet rygg, noe liknende den videoen over, men i videoen er sjalet aaaaltfor slakt og babyen får ikke nok støtte!), men det er innmari tungt og blir ikke helt hundre prosent uansett.

• * Det er langt tyngre å bære slik for den som bærer.

Hvis barnet vil se mer har du to bedre muligheter: ringslynge/formsydd på hoften slik at han får sett mer eller å bære høyt på rygg med meitai/formsydd sele/vevd sjal slik at barnet kan se over skulderen din. Ved å bære på rygg får barnet mulighet til å se seg rundt, men samtidig mulighet for å skjerme seg for inntrykk, det blir båret korrekt og det er lett å bære på rygg (mister blikkontakt, men siden magen er mer taktil en ryggen så kjenner barnet bedre om bæreren er rolig).

Endret av Concertina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...