Gå til innhold

Hvordan skal dere feire julen i år?

*Lillian*

Anbefalte innlegg

Hvordan skal KG-folket feire julen i år? Sammen med familie eller venner eller noe helt annet?

Jeg har siden i fjor sagt at 2002 var den siste gangen jeg skulle feire julen på normal måte så lenge jeg ikke har barn eller noe sånt, og det står jeg fortsatt for.

Derfor skal jeg i år melde meg som frivillig på alternativ jul i Oslo (om jeg fortsatt bor i området til jul), og være med å hjelpe til å lage en hyggelig juleaften for de som ikke har noen å feire med. Det tror jeg er en mer meningsfylt julekveld for meg enn å sitte og gumse mat og åpne pakker som folk kjøper bare for å kjøpe. Familien min har selvsagt reagert på dette og har ikke særlig sansen for at jeg ser det sånn - men jeg har ikke så gode minner fra juleaften og greier fra før, så hvorfor ikke gjøre noe helt nytt?

Hva sier dere? Kunne dere noensinne tenkt dere å gjøre noe sånt på julekvelden, eller er familieselskap "hellig" for dere? Jeg kaller det familietragedie i min familie....

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal feire julen hjemme hos oss selv og muligens invitere sambos familie til julemiddag.

Om jeg kunne tenke meg å feire en alternativ jul?

Tja, kanskje. Men jeg vet at jeg ikke kommer til å gjøre det (kanskje senere, men ikke nå).

Har ingen STORE juletradisjoner eller oppfatter julen som hellig, men det er en tid for å være sammen med venner og familie på den litt annen måte enn ellers i året.

Jeg liker stemningen i julen. Ikke dagene rett FØR jul, som er preget av stress, men julaften og dagene mellom jul og nyttår. Da er det fredlig og rolig. Alt stresset er overstått og jeg rekker å roe meg HELT ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig en fin tanke og jeg er glad for at mennesker (som deg) vil feire julen sammen med de som ikke har så mye og ikke har så mange, men jeg personlig hadde aldri greid det...

Julen for meg er hellig. Den er ikke hellig på en religiøs måte for jeg er ikke spesielt religiøs av meg, men julen er for meg årets beste dager. Der man kan kose seg ubetinget sammen med sine kjære. Pakker og god mat er for meg bare en liten del av det som er jul. Det viktigste for meg er samholdet, kjærligheten, varmen, lysene, luktene og bare det å være glad i hverandre. Dette er en årstid som bringer frem det beste i de fleste og det er jeg veldig glad for.

Jeg og min kjære samboer bytter hvert år på hvem vi feirer julen sammen med så julen for oss er å kjøre rundt omkring i landet og besøke familiene våre. I år skal vi feire julaften hos hans foreldre, romjula hos min mor og nyttårsaften hos min far. Alle disse tre familiene bor på forskjellige steder så bilen vår får jammen kjørt seg i jula! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen skal tilbringes med mine barn og kanskje jeg inviterer min eksmann, ihvertfall på julaften. Tenker at vi skal til mine eks-svigerforeldre på 2. juledag. Tidligere har det alltid vært masse folk og masse selskapelighet i julen - nå setter både ungene og jeg pris på en roligere feiring hvor vi virkelig slapper av sammen, spiser god mat, sitter foran peisen og ser på TV eller bare snakker sammen ... Jeg samler alltid opp noen fridager til julen slik at jeg får god tid til å vaske, pynte, bake og handle ... for juledagene slapper vi bare av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er samholdet, kjærligheten, varmen, lysene, luktene og bare det å være glad i hverandre. Dette er en årstid som bringer frem det beste i de fleste og det er jeg veldig glad for.

Mmh, skjønner hva du mener Isiselin - men jeg har ikke sånne minner fra julen siden jeg var liten, jeg, og derfor er ikke dette noe jeg forbinder med julen.. Dessverre :-?

Håper selvsagt at jeg en gang kan glede meg til jul og glede meg til å feire den på den måten de fleste av oss som har tak over hodet gjør det, men så lenge jeg ikke klarer det så har jeg funnet ut at det er bedre for meg å gjøre noe godt for andre som ikke har det så bra istedenfor å gå inn i den sedvante juledepresjonen min :lol:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmh, skjønner hva du mener Isiselin - men jeg har ikke sånne minner fra julen siden jeg var liten, jeg, og derfor er ikke dette noe jeg forbinder med julen.. Dessverre :-?

Håper selvsagt at jeg en gang kan glede meg til jul og glede meg til å feire den på den måten de fleste av oss som har tak over hodet gjør det, men så lenge jeg ikke klarer det så har jeg funnet ut at det er bedre for meg å gjøre noe godt for andre som ikke har det så bra istedenfor å gå inn i den sedvante juledepresjonen min :lol:

Lillian

Synd at du ikke har slike minner til julen. Det håper jeg du vil få. Og det at du vil gjøre den bedre for andre som ikke har det så bra er veldig beundringsverdig. Det er nok egoisme i verden. Det er bra at noen veier den opp med litt godhet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi skal feire julen hos min mamma og hennes mann+ famile fra begge sider. Og forhåpentligvis blir den feiret som høygravid, litt spesielt, siste julen vi bare er to i den lille familien vår.- jeg og mannen, neste år har vi en liten gutt :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er siste julen før h*lvete bryter løs, nei da :) . Men dette er siste julen min kjære og jeg er "bare kjærester" og garantert kommer til å feire julen med våre respektive familier - hva det blir til neste år er vi ikke blitt helt enige om.

En jeg kjenner har foreldre som har gått fra hverandre nå nettopp, og julen føler hun kommer til å bli stusselig, så hun vurderer å stille opp som frivillig i alternativ jul hun også. Synes det er kjempeflott at folk er villige til å stille opp på slike arrangement, men selv vil jeg helst feire jul med mine nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke helt hvordan vi skla feire julen i år.

Egentlig "skulle" vi ha vært til hans foreldre, men siden de har gått fra hverandre nå i løpet av dette året, så ble vi tvunget til å finne andre løsninger.

Alt avhenger litt om den ene reiser bort, eller ikke... Om det kommer noen andre på besøk til dem, osv...

Sånn det ser ut nå, så får svigerfar annet besøk, og vi inviterer svigermor hjem til oss... (Og da blir alle lykkelige) *håpe håpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Planen i år, den er klar.

Vi skal hjem til mine foreldre.

Min og hans familie bor i hver sin del av landet, og vi bor ikke noen av disse stedene. Om vi får det til, med ferie og sånn, så skal vi gjerne feire nyttår hos hans familie.

Men jula, den skal vi feire sammen med min familie (var motsatt i fjor, så det er bare rettferdig...)

Det er fint at noen vil bruke tida til de som ikke har noen andre, det beunderer jeg, men jeg ser nesten aldri familien min, eller hans, så vi prioriterer det slik. Jula er nok "hellig" for meg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vet du? Det synes jeg hørtes kjempekjekt ut.

Drømmen min er et stoooort hus med plass til mang overnatningsgjester, og så kan min familie, og min samboers familie komme til oss og feire jul. For... da slipper vi begge åvære borte fra familiene våre.... men, da må jo familiene vår forsake sin jul da, så det skjer vel neppe... ikke har vi stort hus heller... bare ei leilighet....

På den annen side.... jeg hadde hatt kjempe restasjonsangst og nærmest nervøst sammenbrudd antakelig, lenge før maten skulle serveres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år får jeg sikkert en SUPER jul...

Vanligvis så har det vært bare meg og mamma'n min, ettersom hun er alene, som har feira. Det har vært koselig, men ganske stusslig. Er vant til at vi er flere som spiser og åpner pakker, og ett stort familieselskap på kvelden, så det ble litt trist med bare oss to.

I år derimot er både mamma og jeg invitert til familien til sambo, så jeg skal få feire min førse jul sammen med min kjære, og hans familie.

Tror nok det blir kjempe koselig ja!!!

Elsker julaften.. Ligge å se på tv, Donald og tre nøtter til Askepott, gomle nøtter og mandariner og kjenne den gode lukten av ribbe som sprer seg.

Evt gå i kirka å få enda mer julestemning. Ikke hvert år vi har gått da, men nesten...

Spise en fantastisk middag, og se glade ansikter når pakkene skal åpnes..

Julen er hellig for meg. Det er for meg en familiesammenkomst. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine
og kjenne den gode lukten av ribbe som sprer seg.

Mener du det alle østlendingene anser som å være ribbe, eller mener du det alle vi fra vestlandet spiser på julaften, gjerne kaller ribbe, men må påpeke at vi mener pinnekjøtt, siden østlendinger innbiller sine naive hoder at "ribbe" kommer fra griser?

Ellers hørtes det ut som om du får ei fin jul ja. Jul sammen med sin kjære, det er det beste! (jeg skal altså ta med min "hjem" i år :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets julefeiring blir VELDIG spesiell for meg! Siden jeg giftet meg i sommer er dette første året min MANN skal feire sammen med meg! Og jeg GLEDER MEG! :hoppe: Skal feire med min side av familien.. Så det blir nok veldig tradisjonell jul for oss.

Min familie har aldri gått i kirken på julaften, men i år skal vi lage vår første egne tradisjon som vi vil føre videre til vår egen familie: kirken på julaften!

Min kjære har de siste 2-3 årene hjulpet til med gamle som ikke har noen å feire med på julaften. En menighet her i Bergen arrangerer julefeiring med mat osv, og min kjære har da vært med å rigge til og å hente de gamle før festen og kjøre dem hjem når det er over. Synes det har vært så fint gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det alle østlendingene anser som å være ribbe, eller mener du det alle vi fra vestlandet spiser på julaften, gjerne kaller ribbe, men må påpeke at vi mener pinnekjøtt, siden østlendinger innbiller sine naive hoder at "ribbe" kommer fra griser?

....kverulant.....? :wink: Er det ikke det samme om det er svineribbe eller saueribbe hun mener da...... Hun beskriver sin jul, og bruker også de begreper hun forbinder med sin jul...... NEMLIG! :lol:

Jeg skal feire jul sammen med min mann og hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Zalomine

Klart det, altså bare prøvde å se/lukte den jula hun beskriver.

Skulsa bor i Ålesund. Jeg er fra Ålesund. Normalt sett betyr begrepet "ribbe" nemlig pinnekjøtt når folk fra Ålesund snakker om sin jul. Derfor bare lurte jeg. Men selvsagt er det ikke viktig for meg da... jeg bare lurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg noe helt vannvittig til jul!

Begge døttrene mine kommer hjem.

Den eldste kommer fra USA og den yngste kommer fra Norge.

Julen starter på tradisjonellt vis med risengrynsgrøt på lillejulaften etter vi har pyntet juletreet.

Disse gammle ungene mine forlanger fremdeles gotteri i julestrømpen sin på julaften morgen.

Heldigvis har vi parabol så vi får med oss sølvguttene på NRK klokken fem.

Til levende lys og nydelig sang, setter vi oss til bords og nyter årets pinnekjøtt. :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Hvordan jeg skal feire jul?

Si det...

Skal så klart hjem til mor.

Vet ikke om det bare blir jeg, mor og mine 2 søstre...

Tanteungen min skal til sin far.

Etter far gikk bort så har egentlig julen vært svært vanskelig så klart.

Gikk på et hvis i fjor da tanteungen min var med, men blir nok verre for oss alle i år...

Men julen kommer uansett!

Hilsen ei som pleide å elske juleaften med hele familien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...