Frimag Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Hei, jeg og en vennine snakker om å dra på språkreise med STS til Isle pf Wight neste sommer. Hvis vi drar så planlegger vi å bo i STS Club isteden for vetsfamilie og være med i sports programt deres i ridning. Jeg har aldri drukket, hatt sex eller vært på fest og er en ganske bedskjeden person. Har selv vært med i to ulike CISV programer når jeg var 11(Brasil i en månede) og 13 år gamel(Utveksling til Canada) Vi vil være 15 år den sommeren og skal starte vårt sist år på ungdomskolen. Mødrene våres er litt usikre siden de var med på språkreise for rundt 32 år siden og det ble en del festing, alkohol og andre uansvalige ting. Så jeg lurte på hva dere mener om dette.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Jeg skjønner godt at mødrene deres er engstelige. Jeg var selv på språkreise som tenåring, og ja det var mye festing. Dette til tross for at våre foreldre ble forsikret av arrangørene i det vide og det brede om at sånt ikke ville skje. Du sier du aldri har drukket eller hatt sex. Det betyr ikke at du aldri kommer til å gjøre det. Moren din er nok redd du skal bli utsatt for noe ubehagelig, og man er særlig sårbar når man er langt borte fra familien og i et fremmed land. Likevel synes jeg dere burde få dra, for det er en fin opplevelse å ta med seg også. Men kanskje heller bo hos vertsfamilie? Og vær åpne og ærlige med foreldrene deres. Vis at dere er ansvarsbevisste og modne for alderen. Klarer dere det over lang tid? Det nytter ikke å være ansvarsbevisst i et par uker eller et par måneder. Dere må vise at det er sånn dere faktisk er, ikke bare et prosjekt for å få viljen sin. Om man er ærlig og reflektert rundt det man opplever så vil foreldrene deres se at dere tar fornuftige valg. F.eks. om dere i dag blir invitert på fest, hvordan håndterer dere det? Snakk åpent om det, ikke bare si det du tror de voksne vil høre. Vi gjennomskuer det nemlig raskt når en 15-åring sier "jeg kommer ALDRI til å drikke alkohol, i hvertfall ikke før jeg er 18". Det er langt mer troverdig når du snakker åpent om dine tanker rundt alkoholbruk, både på godt og vondt. Vis at du tenker selv og ikke lar deg styre av hva andre ungdommer tenker. Vær ærlig om du iblant føler deg fristet og lurer på hvordan det vil være å drikke, hvis det er sånn du føler. Da er det lettere å stole på at du forteller sannheten. Og husk at mødrene deres antakelig husker godt hvordan det var å være 15. De husker nok at det var lett å la seg rive med av de andre, og at man iblant gjorde ting man ikke hadde lyst til. De husker kanskje også at de selv har lurt sine foreldre trill rundt, eller at deres venner gjorde det. Tenåringer tenker ofte at foreldrene ikke skjønner noenting når de nekter dem å gjøre det de har lyst til. Ofte er det motsatt. Foreldre nekter tenåringene sine å dra på fest nettopp fordi de skjønner hvordan det er å være i den alderen der. Vi har alle vært der en gang skjønner du. Klær, sminke, hårfrisyrer, musikksmak osv forandrer seg med tida, men følelsene til en tenåring gjentar seg generasjon etter generasjon.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Jeg var også på språkreise da jeg var 15, for 20 år siden. Jeg var også en beskjeden jente, med stor interesse for hest. Det var også STS, og jeg opplevde ingen festing. Det var sikkert noe, men ikke som jeg deltok i. Jeg var for det meste i stallen :-)
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Ikke det du spør om, men jeg anbefaler deg på det varmeste å vurdere et år som utvekslingselev istedet, hos en vertsfamilie! Det gjorde jeg, og har aldri angret et sekund
Sheherasade Skrevet 2. november 2010 #5 Skrevet 2. november 2010 Hei. Jeg var for noen år siden reiseleder for STS språkreiser i Frankrike. Noen av de som var med snek seg ut og festet, og noen gjorde det ikke. Ingen kan tvinge deg til å gjøre noe du ikke vil, så hvis ikke dere vil være med på det så lar dere være. Enkelt og greit. Som reiseledere er det umulig å kontrollere at alle ligger og sover hele tiden, og det er vi klar over. Men det viktigste er å oppfordre deltagerne til å bruke huet og ikke gå alene, selv om vi også påpeker at de som tas på fersken kan risikere å sendes hjem. Men mht mødrene deres må dere jo bare snakke med dem og si det som det er. Og så er det opp til dem om dem stoler på dere eller ikke. De bør jo kjenne dere såpass. Siden du har vært på CISV to ganger er du jo ikke helt "fersk" i gamet heller. Men jeg synes dere bør dra hvis dere kan. Det er uansett en erfaring for livet og kjempebra for å forbedre språket! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2010 #6 Skrevet 3. november 2010 Det er sikkert festing og drikking osv, men hvem som gjør det er jo helt individuelt. Jeg var 15 da jeg var med STS til Oxford, og jeg og min venninne drakk ikke, og snek oss ingen steder. Deltok på alle aktivitetene og var på skolen hver dag. Og vi hadde det kjempegøy! Jeg tror 15 er en perfekt alder for å dra på språkreise. Er man eldre, så tenker man kanskje mer på at man har lyst til å prøve å drikke osv, og blir kanskje lettere med de eldste ut. Men det er selvsagt personligheten som avgjør det...
Gjest idakaroline Skrevet 3. november 2010 #7 Skrevet 3. november 2010 Jeg var på språkreise som 14 åring! Jeg var en av de yngste på gruppa. Var vel kanskje en til som var på min alder, om jeg ikke husker feil. Jeg reiste med EF, og syns det var helt toppers! Jeg var i Bournemouth i tre uker, noe som var fantastisk! Jeg vet at det var veldig mange som snek seg ut på kveldstid og festa som bare det. Veldig mange av dem skulka skolen dagen etter, men det fikk aldri noe konsekvenser noe jeg nå i ettertid føler var dumt. Ikke at det gikk utover oss andre, men når EF sier at sånt skal få konsekvenser og det ikke blir det, da kan man begynne å lure. De må jo ha skjønt at noe var på gang når det var så mange som ikke dukket opp! Jeg har alltid vært veldig voksen for alderen og de fleste tok meg som om jeg skulle være 16 åring. De ville derfor ha meg med ut på fester, men jeg ville overhodet ikke. Festing og drikking har aldri vært min greie. Jeg ble kjent med flere som var et år eldre enn meg, og vi hadde det kjempe artig uten alkohol i kroppen! Foreldrene mine syns det var kjempe bra for meg å være med på språkreise. Etter språkreisen sa de at de hadde fått ei datter som var mye mer selvstendig og selvsikker. Jeg dro alene og kjente ingen på forhånd. Dette gjorde at jeg måtte ta initiativ til å bli kjent med nye mennesker, gjøre diverse ting osv. Du sier at du og ei vennine tenker på å reise sammen. Nå vet ikke jeg hvor nære dere er eller noe sånt, men jeg kan si det at det var veldig mange som reiste sammen med venner på språkreisa jeg var på. Dette lønte seg nok i starten da alt var nytt og skremmende. Etter en og en halv uke, sklei de mer og mer fra hverandre. Det er sånt man må være forberedt på hvis man skal reise sammen med noen. Jeg angrer overhodet ikke på at jeg reiste alene! Jeg bodde hos en vertsfamilie, og det var greit i starten. Etterhvert ble det bare slitsomt. Jeg kom dårligere og dårligere overens med familien og det ble mye tull. I den tredje uka av språkreisen, tok jeg kontakt med min norske leder. Hun snakket med familien, og det ble noe bedre. Hadde det ikke vært for at det var den siste uka, hadde jeg fått byttet familie tvert. Hvis jeg skulle reist på noe sånt igjen, skulle jeg absolutt valg studenthjem eller noe lignende. Og når du har vært på noe lignende tidligere, vet du hva det går ut på å være borte fra familien og gjøre ting på egenhånd. Språkreisen min var alt i alt veldig fin, og jeg lærte ekstremt mye både av engelsk kultur, språk og om meg selv! Absolutt verdt det! Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå