Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Takker for respons vedr. vektoppgang, jenter :)

Godt å høre at han nok er normal....!

De vokser så fort! Artig å lese om jenta di, Ruccola.

Gleder meg til mini blir mer robust; større og sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har plutselig gått opp for meg også hvor stor jenta vår har blitt Ruccola. Hun står ikke mye enda, men kan fint stå litt hvis holder henne. Hun nekter ofte å ligge, og vil sitte rett i ryggen og se seg rundt. Sånn kan hun sitte veldig lenge. Her om dagen kunne jeg også leke skikkelig med henne og hun gliste og lo. Det morsomste er når hun "prater" med oss. Innimellom har vi lange pratestunder, andre ganger kommer det bare noen få lyder før hun blir lei. Jenta vår er vel også 5,5 kg nå tror jeg. Hun var i allefall 5,3 forrige uke. Innimellom glemmer jeg at hun bare er 2,5 måned fordi hun er så sterk i kroppen, våken og "med". Jeg gleder meg til hun kan snakke skikkelig for jeg ser hun har veldig lyst til å prate med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så står hun faktisk på fanget vårt! :hakeslepp:

Går faktisk oppover magen vår om vi holder henne på fanget!

Vi passer på å ikke gjøre dette i mange sekunder i slengen, det er vel ikke "normalt" å vere så sterk så tidlig? Eller er det det? :klo::vetikke:

Hun vokser ihvertfall kjemperaskt og er sikkert bortimot 5,5 kg allerede! :hakeslepp:

Lillemann kan også "gå" :ler: Står og går litt sånn vinglete og helst på magen og oppover ;)

Tipper han er ca 5 kg nå, hadde jo litt slow start vi til tross for god fødselsvekt - men han er superfin og helt perfekt :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å diskuterte akkurat dette med noen venninner her en dag :) At plutselig er måltidene så mye kortere!

Vi kom frem til det at når de har vokst litt, så får de rett og slett melken ut raskere, og drikker like mye på kortere tid :jepp:

Vi var tre stykker med akkurat samme opplevelsen, så vi kom frem til at det måte vere grunnen :fnise:

Det har jeg også lagt merke til! Og har vel kommet fram til samme konklusjon :fnise: Før så kunne jeg liksom sette meg godt til rette og lese litt bok mens jeg ammet men nå er det liksom over på null komma niks, og hun er da mett. Har prøvd å pumpe litt etterpå bare for å sjekke at hun virkelig har spist seg mett på den korte tida og det er så og si tomt! :)

Tror også hun kaver litt fordi hun faktisk er mett men jeg har ikke helt forstått det at hun har spist seg mett på den korte tida... Dumme mamma!!

Her er nok snuppa kommet opp i rett rundt 6kg nå, hun er 2 måneder i morgen. Da skal vi på helsestasjonen på fysio så tenkte jeg skulle benytte anledningen å veie henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere andre er så langt foran :ler: Det er en kjempefordel for sånne som meg som skal lære ALT fra begynnelsen av hva babyer angår. Hadde aldri skiftet en bleie før jeg for litt over tre uker siden stod med en bylt i armene som hadde tisset masse i bleien sin... Jeg tror jeg nærmest har hatt "babyallergi" før jeg fikk min egen. Forunderlig hvordan ting kan forandre seg, og interesser og verdier kan byttes ut på et blunk! Nå er det redebygging og familiefokus for alle penga - og det sluker nærmest all tid.

Dere som har barn fra før: Hvordan kommer man ut av denne her boblen??

Jeg regner med det er sunt å ha andre interesser enn baby, selv om jeg har tenkt å være rimelig navlebeskuende og babyfokusert en stund til. Snuser faktisk også litt på en ny stilling på jobb, selv om jeg først skal tilbake på arbeid om 8 måneder. Har altså begynt å tenke på det allerede nå, og har til og med blitt kontaktet av en headhunter med nytt, spennende arbeid utenfor den virksomheten jeg er i. Lurer på om jeg skal tilbake i arbeid før permisjonstiden min utløper... Men samtidig merker jeg at jeg gleder meg ENORMT til tiden som kommer med småtten her hjemme, jeg gleder meg også veldig til å møte de jeg skal være i mødregruppe med :)

Men altså: Hvordan kommer man tilbake til "det vanlige livet" - som likevel overhode ikke vil være som før? Er så spent på hvordan ting blir. Og hva er deres erfaringer hva mødregrupper angår? Fungerer det? Hva skal til for at de skal bli bra - og hva skal man unngå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pastill;

jeg har vel ikke så mye råd å komme med, men for min egen del passer jeg på å ta meg en tur ut uten babyen innimellom. Men det kommer selvfølgelig an på matsituasjonen. Jeg ammer, men han tar greit flaske med melk jeg har pumpet. Vi bruker Medela Calma, en flaske der barnet må "jobbe" på samme måten som når de dier fra brystet, og ammingen blir ikke forstyrret.

Så jeg har fått vært en del ute på shopping og andre ting med venner, mens pappa har vært hjemme med gutten. Jeg synes i hvert fall dette er utrolig deilig av og til, men nå er vel min situasjon litt annerledes, siden vi bodde på sykehuset i 2,5 mnd og jeg setter nok ekstra pris på en tur ut i ny og ne...

Men det er i hvert fall viktig å ta godt vare på mammaen til babyen også, så jeg synes ikke man skal ha dårlig samvittighet om man er litt "ego" en sjelden gang. ;)

~

Sånn ellers her går ting mye bedre mtp sutring og gråt om natta. Jeg har begynt å gi ham hyppigere, men litt mindre måltider når det nærmer seg sengetid, da blir han trøttere og sover bedre. Bæring i slynge virker også veldig søvndyssende på ham. Nå har han nådd 3400 gram og 50cm,altså "vanlig" babystr., og jeg trenger ikke vekke ham til måltider hver 3. time lengre. Forrige natt sov han fem timer i strekk, det var utrolig deilig! Om et par-tre uker er han 4 mnd, da kan vi begynne forsiktig med velling, det blir spennende! Heldigvis trenger man ikke korrigere alderen når det gjelder mat, siden tarmsystemet har vært i bruk helt siden han ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Pastill: jeg har det akkurat på samme måte! :fnise: kjenner meg så til de grader igjen i det du skriver.

Jeg hadde også "babyallergi", og føler nå at jeg har blitt sendt til det ytre rom; en annen galakse- fullstendig stupforelsket i en fantastisk liten tass, og fullstendig i min egen boble. :rodmer:

Håper at ting går seg til, slik at det blir mulig å løfte blikket vekk fra....ja nettopp -babyen!- et øyeblikk, og "se" verden rundt seg litt mer. (jeg lar CNN være valgt kanal på tv'n på dagtid, iallefall, så får jeg med meg nyheter...) :sjenert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barn fra før: Hvordan kommer man ut av denne her boblen??

Jeg regner med det er sunt å ha andre interesser enn baby, selv om jeg har tenkt å være rimelig navlebeskuende og babyfokusert en stund til. Snuser faktisk også litt på en ny stilling på jobb, selv om jeg først skal tilbake på arbeid om 8 måneder. Har altså begynt å tenke på det allerede nå, og har til og med blitt kontaktet av en headhunter med nytt, spennende arbeid utenfor den virksomheten jeg er i. Lurer på om jeg skal tilbake i arbeid før permisjonstiden min utløper... Men samtidig merker jeg at jeg gleder meg ENORMT til tiden som kommer med småtten her hjemme, jeg gleder meg også veldig til å møte de jeg skal være i mødregruppe med :)

Men altså: Hvordan kommer man tilbake til "det vanlige livet" - som likevel overhode ikke vil være som før? Er så spent på hvordan ting blir. Og hva er deres erfaringer hva mødregrupper angår? Fungerer det? Hva skal til for at de skal bli bra - og hva skal man unngå?

Hehe. Høres kjent ut :fnise:

Jeg tror jeg stupte inn i bobla og krabbet så sakte ut av den at jeg ikke fikk helt med meg endringen ut av den...

Når det gjelder jobb så syntes jeg det var "ille" og skulle gjerne vært hjemme lengre. Det hjalp ikke at jeg kom tilbake til en "kjedelig tid" i prosjektet og hadde konsentrasjonsvansker og problemer med å holde fokus på jobb. Mannen var da hjemme i 3 mnd og da han begynte på jobb og M i barnehagen ble ikke ønsket noe mindre. M ble syk etter 2 dager med tilvenning (totalt 5 timer...), vi ble småsyke, hun ble vanskelig å legge, stuptrøtt om ettermiddagen og skulle "tanke opp" all den tilknytningen hun savnet i løpet av dagen og skulle dermed bæres mye. Typisk nok blei det veldig hektisk på min jobb akkurat i denne tiden. Om jeg hadde visst at det kom til å bli sånn som dette skulle vi hatt en mnd med overlapp mellom barnehagestart og jobbstart. Å gå fra å være hjemme alene hele dagen med pappa (som ikke hadde barselgruppe, venninner som var hjemme med barn, venninner som man kunne gå på kafe med på dagtid osv) til å være fulltid i barnehagen midt i basillusksesongen var nok veldig brå overgang.

Ang barselgruppe så merkes det at det er en gruppe mennesker som kun har én ting til felles; nemlig at man fødte barn på ca samme tid. Hos oss var det et par som "meldte seg ut" fra start, men vi andre møttes ukentlig på cafe og hadde stor glede av det. Ei har blitt en veldig god venninne, mens resten nå er "facebookvenner" og kun det. Men det var veldig godt å møte likesinnede som hadde samme interessen av å snakke om fødsel og amming og bæsjing og utvikling og vektoppgang og alle andre detaljer som får barnløse til å himle med øynene det året vi var hjemme. Det var et veldig godt innslag i uka når man går hjemme med barn.

Til tirsdag skal jeg møte barselgruppa og gleder meg masse. Håper vi blir en fin gjeng sånn som sist.

Hvordan man blir det er vel avhengig av at noen tar initiativ til å møtes og drar det hele i gang. Det KAN være en fordel å møtes ute på kafe de første gangene for å "utjevne sosial status" og møtes litt mer på nøytral grunn. Da slipper noen å styre masse for å få besøk, det er plass til barnevognene inne osv..

Jeg har hørt om folk som opplever barselgruppa som en konkurranse om å ligge først i utviklingen/vektoppgangen osv, så det bør man vel prøve å motvirke.

I går kjøpte vi babycall, en fra Avent/Philips og jeg blei skikkelig skuffa! Babydelen har ikke oppladbare batterier!!! Så den må enten stå med strømkabelen i eller man må putte i vanlige batterier. Jeg trenger den først og fremst når hun skal sove ute i vogna og da vil jeg ikke styre med hverken skjøteledning eller nye batterier hele tiden!

Skal forsøke å bytte den. Hvilken babycall har dere og er dere fornøyd? Jeg vil ha en som stråler så lite som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om folk som opplever barselgruppa som en konkurranse om å ligge først i utviklingen/vektoppgangen osv, så det bør man vel prøve å motvirke.

Dette har jeg hørt også. Så jeg har takket nei til å være med i barselgruppe, siden sønnen min som er født nesten 11 uker for tidlig, ikke har mulighet til å henge med på utviklingen til de andre. Helsesøster sa at jeg kunne komme i en gruppe med barn som er født når sønnen min hadde termin, men det blir heller ikke det samme, fordi vi har utfordringer og ballast som de andre foreldrene ikke har noe forhold til. Så jeg har startet min egen barselgruppe, med foreldre vi ble kjent med på nyfødt intensiven, som har samme erfaringer som vi selv har. Det er to barn det er snakk om, det ene ble faktisk født noen timer etter gutten min, og det andre barnet ble født en uke etterpå. Alle tre barna var født i uke 29 eller 30, og sykepleierne sa det var utrolig sjelden at de hadde så mange premature barn som kom nesten på samme tid, og i tillegg lå "likt" an i løypa. Vi ble en sammensveiset gjeng i løpet av alle ukene på sykehuset, vi har grått og gledet oss sammen i motgang og medgang, og jeg setter utrolig stor pris på å fortsatt ha kontakt med dem. Så der har vi vært heldige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fått sammensatt barselsgruppe enda, men jeg vet det er mange på min alder der, så jeg gleder meg! :)

Skal bli godt å komme litt mer ut av huset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som elsker å være inne og pusle med huset. Det kan vel hende jeg begynner å bli rastløs når alle pappesker er tomme og alle rom er i orden, men foreløpig synes jeg det er et ork å dra ut av huset. Men jeg skal få med meg barselgruppemøtene likevel for de virker som en koselig gjeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på barselgruppe med helsestasjonen forrige uke, de aller fleste var eldre og flergangsmødre. Følte ikke helt kjemien var der, men vil møte de et par ganger til før jeg gir opp :)

Ellers føler jeg at ammetåka letter her, har lyst til å gå på shopping, har begynt litt trening og bør absolutt få meg en tur til frisøren :sjenert: Skjønner ikke helt at jeg har overlevd så lenge her hjemme med kun amming og kos :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det der med at kjemien er der, er jo så avgjørende for at en slik gruppe skal fungere, Møffi! Det er litt som et lotteri, det her med mødregruppe/barselgruppe *krysser fingre for at jeg kommer i en ok gjeng*

Jeg synes dagene bare flyr forbi her hjemme, er så mye jeg har lyst til og som jeg ennå ikke har funnet tid til. Akkurat nå ligger det 8 spisestuestoler fra IKEA i stuen som skal skrus sammen. Har ikke kommet lenger, etter handlingen forrige uke (alene på IKEA med baby, fikk kjørt alle stolene hjem selv - kan tro jeg var stolt!).

Ellers har jeg også blitt en dreven nettshopper! Og så er jeg jo hjemme på dagtid og kan ta imot når postbudet kommer med pakker. Postmannen har sett det meste nå, tror jeg... Med håret til alle kanter, og melkeflekker på nattøyet og gulpekluten i hånden, tar jeg imot pakker.

Skal ellers også sørge for å komme meg ut på en cafè snart, Meaty ;) Avtalt lunsj med venninne i morgen. Det tar litt tid å venne seg til tanken om å amme i offentlighet, men det har jeg altså tenkt til. Nå har snart hele slekten og alle mine kolleger sett meg, så da er det på tide å utsette resten av verden for det :ler: Men det er nå veldig stor aksept for amming her vi bor, så jeg regner med det skal gå fint. Tror jeg er den som synes det er mest merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjøpte vi babycall, en fra Avent/Philips og jeg blei skikkelig skuffa! Babydelen har ikke oppladbare batterier!!! Så den må enten stå med strømkabelen i eller man må putte i vanlige batterier. Jeg trenger den først og fremst når hun skal sove ute i vogna og da vil jeg ikke styre med hverken skjøteledning eller nye batterier hele tiden!

Skal forsøke å bytte den. Hvilken babycall har dere og er dere fornøyd? Jeg vil ha en som stråler så lite som mulig.

Har det samme merket her hjemme - og samme problem... Virker som dette er tilfellet uansett hvilken philips/avent-modell man går for. Men jeg har nå tenkt å gi den en sjanse og lader opp foreldreenheten nå. Blir batteriene i babydelen så fort oppbrukt altså? Mannen har gått til innkjøp av 80 stk batterier her forleden, så vi har så det holder en liten stund, ihvertfall. Men altså, hvorfor lager de ikke babyenheten med oppladbare batterier, når foreldreenheten har det? Totalt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder jobb så syntes jeg det var "ille" og skulle gjerne vært hjemme lengre. Det hjalp ikke at jeg kom tilbake til en "kjedelig tid" i prosjektet og hadde konsentrasjonsvansker og problemer med å holde fokus på jobb. Mannen var da hjemme i 3 mnd og da han begynte på jobb og M i barnehagen ble ikke ønsket noe mindre. M ble syk etter 2 dager med tilvenning (totalt 5 timer...), vi ble småsyke, hun ble vanskelig å legge, stuptrøtt om ettermiddagen og skulle "tanke opp" all den tilknytningen hun savnet i løpet av dagen og skulle dermed bæres mye. Typisk nok blei det veldig hektisk på min jobb akkurat i denne tiden. Om jeg hadde visst at det kom til å bli sånn som dette skulle vi hatt en mnd med overlapp mellom barnehagestart og jobbstart. Å gå fra å være hjemme alene hele dagen med pappa (som ikke hadde barselgruppe, venninner som var hjemme med barn, venninner som man kunne gå på kafe med på dagtid osv) til å være fulltid i barnehagen midt i basillusksesongen var nok veldig brå overgang.

Holy smoke... Her fikk jeg altså noe å tenke på mht oppstart i barnehage... :) Mulig vi må ta noe ferie eller ihvertfall noen fridager i forbindelse med det. Og satse på hjelp fra bestisene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke blitt spurt om barselgruppe en gang jeg... :S

Kan du ikke spørre helsesøster eller på helsestasjonen, da :) Hvis du har lyst til å være med, ville det jo være forferdelig ærgerlig om du skulle gå glipp av muligheten!

Her spurte helsesøster om jeg foretrakk en gruppe med førstegangsfødende, eller om jeg heller ville være med i en gruppe med folk på egen alder og dermed gjerne også noen flergangsfødende mødre. Dette gjorde hun ved første hjemmebesøk hos oss etter fødselen. Og så skulle hun sende ut en e-mail til oss alle sammen når småtten er omkring 4-5 uker gammel. Men først hadde jeg etterlyst informasjon om mødregruppe/barselsgruppe! Jeg ville ihvertfall sikre meg om at jeg kom med ;) Så syng ut, Diabla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang barnehagestart så er det mye mindre sykdom i august enn da M startet i januar. Da var det så kaldt at de var inne hele dagen og med alle "snørrungene" var det nok av ting å plukke opp for ei som hadde levd et beskyttet liv. Det hjelper mye bare at de er ute noen timer om dagen.

For å legge til enda litt så våknet hun fortsatt om natten og gjorde det mer rundt barnehagestart. Det var liksom så tydelig at hun var både utslitt av barnehagen og savnet oss. Det gjorde noe med lysten til å jobbe overtid (eller bare fulle dager), for å si det sånn...

Men mange har hatt en mye enklere bhg-start enn oss og jeg tror det hjelper masse om besteforeldre kan hente litt tidligere sånn at dagene ikke blir så lange.

I morgen skal jeg møte min barselgruppe. Er kjempespent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig tenk til å takke nei jeg.. men har ikke hørt noen ting så syns det var litt merkelig.. med førstemann spurte dem jo første gang hu kom hjem til oss... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...