Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Lillegutt vil absolutt si ifra om han syns det blir for varmt, så sol gjerne magen litt også :)

Men husk solkrem ;)

Er det som er casen... han går nesten ut av skinnet mitt når jeg sitter i sola med singlet.. og da er ikke huden "rødglødende" Derfor ser jeg med skrekk og gru på åssen tempen hans blir om jeg skulle bli litt "stekt" i tillegg :sjenert: Bruker faktor 30 jeg, men er litt rødlig etter 30 min i solveggen alikevel. Virker til at huden min sluker sola ekstra nå når jeg er gravid :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ruccola

Er det som er casen... han går nesten ut av skinnet mitt når jeg sitter i sola med singlet.. og da er ikke huden "rødglødende" Derfor ser jeg med skrekk og gru på åssen tempen hans blir om jeg skulle bli litt "stekt" i tillegg :sjenert: Bruker faktor 30 jeg, men er litt rødlig etter 30 min i solveggen alikevel. Virker til at huden min sluker sola ekstra nå når jeg er gravid :gjeiper:

Hehe, da skjønner jeg :gjeiper:

Men husk å ha en lys topp da, en svart en vil jo gjøre det varmere inni der ;)

Det er vanlig å ha mer ømtålig hud som gravid, og også å bli lettere brun :)

Bare pass deg for de berømte pigmentflekkene, de skal visst kunne sitte lenge i.

Her har solen gløttet litt i dag, men fortsatt bare vårtemp... lurer på når sommeren har tenkt å dukke opp her... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har singlet som jeg bretter ned og soler meg ned til der bikinitoppen slutter. Føler ikke for å koke lillegutt mer enn nødvendig, sikkert ikke farlig men :fnise:

:klem:

Jeg vil jo tro at kroppen vår regulerer kroppstempen innvendig med svetting etc. :Nikke: Grunnen til at han blir litt rebell ute i sola er nok ikke varmen, men lyset. Det blir lyst og de prøver å snu seg unna. Merker det jeg også at det blir heftige bevegelser når tynne plagg kommer ute i direkte sollys :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dere er så heldige osm har sommervær!! Jeg og vil ha! Her har det ikke vært så aaaaller verst da, utover dagen har jo sola titta litt fram, og gradestokken har kropet opp til 12 grader :gjeiper:

..har tenkt litt på en ting -- hva slags informasjon får dere om hva man skal gjøre hvis vannet går når hodet ikke har festet seg? Har snakket litt om det i en dagbok her inne, og ser ut som om folk får forskjellige beskjeder.. Her sier JM at hvis vannet går når hodet ikke har festet seg skal en legge seg ned og ringe ambulanse. Dette blir bekreftet av et infobrev jeg gikk fra Helse MIdtNorge i dag, der de anbefaler ambulanse til sykehuset ved vannavgang der hodet ikke er festet (har fått infobrev pga min lokale fødeavdeling har sommerstengt rundt termin, skal derfor mest sannsynlig føde i nabobyen) . Hva slags info får dere der dere bor? :klo:

Flickan - av de navnene du nevner er Erik, Andreas og Regine mine favoritter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm...nysgjerrig på hva andre sier om vannavgang og hodet ikke festet. Jeg bor omtrent som nabo til sykehuset, og har ikke tenkt så mye over slike problemstillinger ennå.

Angående navnevalg så synes jeg faktisk alle de nevnte er gode og reale navn. Liker de forholdsvis korte og litt tradisjonelle - uten å bli for gammelmodige, og synes de alle går under dette. Synes også søsken-bokstavrim, eller samme forbokstav som en av foreldrene, er fint. Det gir en ekstra slektskaps-tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Jeg har hørt at det med å legge seg ned er gammel og utdatert lærdom og at det ikke er nødvendig. Får vel spørre legen ved neste besøk.

Fant forresten en gammel tråd om det. Det ser ut til at anbefalingene virkelig spriker og jeg ble ikke noe klokere. Og etter å ha lest tråden, vet jeg ikke om jeg kommer itl å stole på legen heller om jeg spør henne. Er jo ikke sikkert hun er oppdatert. :vetikke:

LInk

Nå er det mest vanlig at hodet fester seg relativt tidlig hos førstegangsfødende, sist festet det seg i uke 32 ca hos meg, så heldigvis er det nok liten grunn til bekymring for mange her. Men for flergangsfødende er det ikke uvanlig at hodet ikke fester seg før fødselen starter.

Endret av flickan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg har hørt at det med å legge seg ned er gammel og utdatert lærdom og at det ikke er nødvendig. Får vel spørre legen ved neste besøk.

Ja, det er det jeg ble fortalt når jeg spurte jordmødrene på fødselsforb. kurset. At det var en myte dette med å kaste seg ned. Man skal ringe til føden når vannet går, punktum. Så får man instrukser fra de. De mente at selv om hodet ikke er festet så er det ingen grunn til dramatikk med å kaste seg ned i horisontalen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer googling ser det ut til at det har litt å si om hodet ligger høyt oppe eller litt nedi bekkenet. Om det ligger veldig høyt og er veldig bevegelig kan det visst ha noe for seg å legge seg ned, men hvis hodet ligger forholdsvis lavt vil det fungere som en propp og da spiller det ikke noen rolle.

Men det er visst uhyre sjelden av navlestrenge kommer i klem, flere sykehus i landet har aldri opplevd det, og det er visst også grunnen til at man har gått bort i fra den sterke og absolutte anbefalingen om å legge seg ned.

Så jeg lander vel på at jeg vil se det litt an. Hvis hodet ikke fester seg og babyen ligger høyt kommer jeg sikkert ikke til å sprette rundt akkurat, men heller ikke kaste meg ned i panikk. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre hva dere andre får beskjed om :jepp: ..jeg tror allikvel at jeg kommer til å forholde meg til de rådene vi får heromkring, er ikke vits i å sjanse på det tenker jeg. Mest sannsynlig blir det nok ikke en reell problemstilling heller, da det sies det er sjelden en fødsel starter med vannavgang. I tillegg trodde JM at lillegull kom til å ha festa seg til neste kontroll :) (og han kommer iallefall ikke før den tid ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen godt de passer så godt på deg Meaty! :kose:

Tenk så bra at du var på kontroll da!

Litt skremmende også, siden du er mindre på vei enn meg og jeg er IKKE klar enda! :lete:

Men kjenner ei som fikk jenta si rett før hun var i uke 27, og hun er 5 år i dag og frisk som en fisk! :jepp:

Hun var nesten en kilo da, så kan jo hende du har en baby på 1,5 kg eller noe i magen da, og da er jo oddsene kjempegode! :jepp:

Har de tatt UL med noe slags vektestimering av babyen forrresten?

Du er på rette stedet ihvertfall! :jepp:

Skremmende å tenke på at om dette skjer meg må jeg sikkert reise halve landet rundt for å komme på sykehus med så bra prematuravdeling, og da er det ikke mye sambo får vert der nei :sukk:

Ønsker deg ihvertfall masse lykke til uansett hva som skjer! :klemer:

Huff, håper du slipper å forløses med det første, Meaty. Selv er jeg født i uke 27 og er frisk som en fisk dag, og det er jo snart 30 år siden. Mye har skjedd på behandlingssiden siden da. :) Men det er jo ikke en ønskesituasjon akkurat, absolutt ikke. Vet at det var en slitsom tid for mine foreldre.

Meaty: Så bra at du føler deg godt ivaretatt, og at din kjære har muligheten til å være der mye sammen med deg! Det hjelper nok på, selv om ting er skremmende :troest: Sikkert en mange tanker som surrer rundt i hodene deres nå. :klemmer:

Jeg har ikke skrevet her på et par dager, men situasjonen min er nå stort sett den samme som før. Koselig å lese hilsner fra dere! :) Og veldig fint å høre om deres gode erfaringer med premature barn, enten dere kjenner noen, eller har vært et selv. ;)

Jeg har ikke hørt noe om antatt vekt på knerten, jeg var på UL samme dagen som jeg ble lagt inn, men det ble ikke sagt noe spesielt, og jeg var vel for nervøs og urolig til å tenke på å spørre. Det jeg vet er at symfysemålet mitt på rutinekontrollen på mandag for første gang lå litt over det grønne feltet, fastlegen min sa ikke noe spesielt om det men da kan vel babyen i hvert fall ikke være liten? Jeg skal jammen høre med en jordmor her om hva dette vil si.

Sist natt ble jeg ganske dårlig, jeg drev og hallusinerte i halvsøvne, så skjønte at noe var galt. Blodtrykket var høyere enn noen sinne, og resten av natta ble jeg holdt under nesten konstant oppsyn. Fikk samboeren til å komme hit klokka fem i dag morges, i tilfelle de måtte foreta keisersnitt. Men de ga meg blodtrykkssenkende intravenøst, og det hjalp veldig. Utpå morgenen sovnet jeg rolig, og samboeren sovnet i stolen ved siden av meg. Vi våknet ikke før kl. 9, og da hadde han fått parkeringsbot... Parkometerpenger var vel ikke det han tenkte mest på da han kom hit i natt, men vi fikk en erklæring fra legen som vi kan legge ved en klage til parkeringsselskapet.

Det er UTROLIG varmt her, typisk at Drammen var landets varmeste sted i går! Varmen hjelper ikke akkurat når man må ligge i senga hele dagen, det er veldig lett å få vondt i hodet. Men jeg har i hvert fall fått ei vifte å ha ved siden av senga.

Permisjon, ja...jeg lurer på hvordan dette blir nå. Dersom barnet blir født så tidlig at han må ha lungesupport, så har visstnok far rett på en stønad. Men jeg aner ingenting om hvordan ting arter seg mtp permisjonen min. Den skulle liksom starte 1. august. :sukk:

Jeg får prøve å lese meg opp på dette en dag, når jeg vet litt mer om hva som skjer.

Ellers vil jeg ønske alle en fortsatt fin helg! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her har det vært mye aktivitet i helgen! Først av alt; Krysser fingre for at babyen holder seg på plass litt til, Meaty - og at mammaen holder seg frisk videre. :klemmer: Du er vel uansett i gode hender på sykehuset! Hvordan er intrykket ditt av sykehuset til nå? Vi flytter snart til Drammen, så lurer på om jeg skal bytte fødeplass.. Men føler det er betryggende å ha plass på Ullevål også..Hmh... God bedring til deg iallefall! (og dumme parkeingsselskap som gir mannen bot!! :kjefte: )

Jeg kjenner vi ikke er helt klare her i gården - er så mange ting vi ikke har tenkt på i forbindelse med fødselen.. Er ikke sikker på om vi kommer med på kurs heller, fordi vi meldte oss på for sent. Men ut kommer han vel uansett! (og aller helst ikke før termin...)

Jeg koser meg skikkelig i sola - og har i grunn solt magen også, uten at mini har reagert veldig på det (var jo en tur i syden tidligere i år også). Line; bare hopp i det - ut og vise fram magen! Gravide er fiiiine! Jeg fikk kjøpt meg noen nye bikinier på Change - med litt mer sånn hipster-truser og større BH-er, sånn at det er litt mer stoff på kroppen og ikke bare en stoooor mage! :fnise: Følte det gikk helt greit, og har fått overraskende mange kommentarer fra folk som synes det er fint med gravidmagen (og jeg går IKKE gjerne med bikini ellers!)

Denne uken ble jeg overrasket av en gjeng med veninner som hadde arragert "Babyshower"! :rodmer: Vi begynte med det da førstemann i gjengen var gravid for 4 år siden, en veldig uhøytidlig samling av jenter for å "feire livet". Jeg er vanligvis veldig imot alle sånne amerikanske tradisjoner (halloween osv), men dette er utrolig koslig! Vi var en liten gjeng som spiste og koste oss og de hadde laget diverse små leker og mamma hadde quiz med spørsmål fra min oppvekst + blindsmaking av barnemat.. Gravid er fint :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av permisjon tar jeg 8 måneder fulltid, og så tar vi en måned hvor vi begge er hjemme, og til slutt tar mannen 1 måned hvor han er hjemme på fulltid. Deretter blir det avhold ferie og så er det barnehage i august. Farmor kan hjelpe hvis det skulle knipe med pass.

Husk at dere ikke kan ta permisjon (altså med støtte fra Nav) på likt. En av dere må ha permisjon mens den andre har ferie. I praksis det samme, men absolutt ikke for papirene til nav...

Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan dere (husker ikke hvem det var, men barnehagestart ble etter jul) klarer å strekke permisjonen så lenge ved at far er hjemme en dag i uken fra nokså tidlig og mor da jobber denne dagen. Den totale mengden permisjon blir jo ikke lenger av den grunn? Var det noe jeg ikke forsto i oppsettet eller er det noe jeg ikke har forstått av reglene?

Vi har ikke lagt vår kabal. Tanken er at jeg vil være hjemme lengre denne gang. Kanskje til jul, vi må se an litt med økonomi, jobben osv. Pappan snakker om at han helst ikke er hjemme hele uker i strekk, men strekker det ut med tidskonto. Også vil jeg helst ikke tilbake i full jobb, men gruer meg veldig til å fortelle det på jobben. Har før sagt at vi vil unngå barnehagestart i januar, men på en måte er det bedre enn midt på høsten hvor man dermed får med seg HELE bassillusk-perioden og ikke bare deler av den. Om vi i tillegg ikke har fulle uker, hjelper det kanskje litt. Drømmen er også å ha korte dager i bhg i starten, men da steiler nok min arbeidsgiver... Åh, kjenner jeg får litt angst av å tenke på dette.

Fant ut i dag at jeg bare skal jobbe 5 uker til! Det er ganske mye jeg skal rekke på jobb før jeg avslutter, så håper jeg rekker alt og at ukene går fort. Er masse jeg skal ha gjort hjemme også og vi er borte så godt som hele ferien (4 uker) og jeg vil gjerne ha ting litt på plass før de siste tre ukene, så må med andre ord begynne å finne fram ting og hva som mangler om ikke lenge. I hodet mitt er det fortsatt lenge igjen og nok av tid til å konsentrere seg om å rydde i skap og garasjen... Heldigvis har vi det aller meste av utstyr, men oversikten mangler jeg helt.

Her i byen får man ikke ambulanse om vannet går før hodet er festet. Det sa de i hvertfall for 2,5 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ruccola

Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan dere (husker ikke hvem det var, men barnehagestart ble etter jul) klarer å strekke permisjonen så lenge ved at far er hjemme en dag i uken fra nokså tidlig og mor da jobber denne dagen. Den totale mengden permisjon blir jo ikke lenger av den grunn? Var det noe jeg ikke forsto i oppsettet eller er det noe jeg ikke har forstått av reglene?

Det var nok meg :)

Som sagt så er ikke kabalen ferdiglagt, men dette er det vi jobber mot å få til :)

Vi har ekstremt fleksible jobber begge to, og kan faktisk i "verste fall" gjøre enkelte dager slik at sambo går på jobb fra 8-12 og så jeg fra 12-17. Så kan han gjøre litt på kvelden igjen ;)

Så har vi en mor som er hjemmeværende og kan hjelpe til :)

Vet ikke helt om vi får det til, men målet er ihvertfall å med dette klare å drøye barnehagestart til jul ;)

Skal se på det nå i uken håper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og så har man påvist sukker i urinen, og jeg skal til glukosebelastningstest.

Er det noen av dere som har opplevd svangerskapsdiabetes? Tviler sterkt på at jeg har det, men det vil jo være fint å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dere ikke kan ta permisjon (altså med støtte fra Nav) på likt. En av dere må ha permisjon mens den andre har ferie. I praksis det samme, men absolutt ikke for papirene til nav...

Good point om andre tenkter på å gjøre det samme som oss.

Vi kan uansett kjøre et parallelt løp, så lenge vi melder fra om vår fordeling innen 8 uker etter vår fødsel. Slik er det for oss som har utenlandske arbeidsgivere, og pengene kommer annet sted fra enn NAV.

Med en måneds felles permisjon så har vi tenkt oss på ferie sammen, og det gleder vi oss til.

Jeg har som deg, Kiri, kun kort tid igjen på arbeid (under 4 uker!), og skal rekke en masse ting før jeg går fra. Og så er jeg rammet av en forkjølelse fra en annen verden i dag, og det er kjedelig kjedelig kjedelig.... Får ikke gjort så mye jobbeting, endel småtterier bare fra snørrboblen her i sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har som deg, Kiri, kun kort tid igjen på arbeid (under 4 uker!), og skal rekke en masse ting før jeg går fra.

Åh, jeg har 3 uker + 3 dager igjen til permisjonen begynner. Jeg har nok ubevisst trappet ned ganske lenge nå, for jeg har svært lite å gjøre :ler:

Aner ikke hvordan fordelingen vår blir sånn generelt. Tenker på å bytte jobb underveis så får vi se. Hadde ønsket gradert uttak fra nyttår men det skjer ikke hos min nåværende arb.giver i allefall :sukk:

Men vi skal prøve å få 2 uker ferie sammen alle 3 i oktober da! :nigo: Italia, here we come! :biggrin:

En annen ting: hvordan er humøret og psyken deres om dagen? :sjenert:

Jeg har følt meg veldig stabil lenge, men nå syns jeg humørsvingninger og emosjonelle utbrudd har begynt å gjøre seg gjeldende igjen :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 4 arbeidsdager igjen :nigo: Og alle blir halve pga sykemelding og x-antall timer hos jordmor, kiropraktor og fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 4 arbeidsdager igjen :nigo: Og alle blir halve pga sykemelding og x-antall timer hos jordmor, kiropraktor og fysioterapeut.

haha.. Toppen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter bare på fødsel jeg :gjeiper: Siste eksamen var forrige uke, og det var siste jobbehelg også. Har foreløpig hatt nok å henge fingrene i, men ser for meg at om jeg går max over tiden blir det litt langtekkelig dette her ;)

Humøret er egentlig som det alltid har vært, men merker at jeg blir mer sliten enn vanlig. Har innført "middagshvil", og det er veldig deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...