Gå til innhold

Legge seg ned når vannet går

Ciara

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Ved siste kontroll var ikke hodet til babyen festet, og jeg fikk beskjed om å legge meg ned å ringe fødeavdelingen hvis vannet går. Og det er jo i utgangspunktet greit. Men så begynner jeg å tenke meg litt om. Hva hvis jeg går ute på gata, er i butikk eller på kafé? Er det så akutt at jeg skal legge meg rett ned på fortauet om nødvendig? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg visste aldri om hodet var festet, og fikk heller ikke spørsmål eller beskjed om å legge meg ned da jeg ringte til fødeavdelingen etter at vannet plutselig gikk. Jeg trodde nesten det var gammeldags praksis, jeg?

Ikke skjønner jeg vitsen, heller. Hvis det er for at babyen ikke skal få navlestrengen rundt hodet, er jo navlestrengen fortsatt full av blod, og ergo stiv som en vannslange med fullt trykk.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste aldri om hodet var festet, og fikk heller ikke spørsmål eller beskjed om å legge meg ned da jeg ringte til fødeavdelingen etter at vannet plutselig gikk. Jeg trodde nesten det var gammeldags praksis, jeg?

Ikke skjønner jeg vitsen, heller. Hvis det er for at babyen ikke skal få navlestrengen rundt hodet, er jo navlestrengen fortsatt full av blod, og ergo stiv som en vannslange med fullt trykk.

Jeg fikk også beskjed om at det var veldig usannsynlig at navlestrengen skulle komme i klem, men at man ble anbefalt å legge seg ned for sikkerhets skyld. Som deg synes jeg vel det er å overreagere, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man skal legge seg ned er ikke at man er redd for at ungen skal få navlestrengen rundt hode eller hals. Men navlestrengen kan komme i klem mellom babyens hode og bekkenet når babyen siger nedover. Jeg har ikke fått noen slik beskjed av lege eller jordmor, men tror nok jeg kommer til å stoppe opp der jeg er og ringe føden med en gang hvis vannet går.

Link til nettdoktor.no

Edit:

Jeg synes ikke det er å overreagere. Hvis noe kan være skadelig for babyen, så vil i hvert fall jeg gjøre hva jeg kan for å beskytte den. Jeg spiser ikke spekemat under svangerskapet heller, selv om det i de aller fleste tilfeller går bra.

Endret av Marikke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulike anbefalinger ulike steder i landet. Her ved St. Olavs har de gått bort i fra de anbefalingene, og mener det er gammeldags, men jeg tror at f eks de ved Haukeland fortsatt anbefaler det.

Så synes ikke det er så lett å vite jeg :vetikke:

Jeg kom til den konklusjon at jeg kom til å ta det med ro, men ikke nødvendigvis legge meg rett ned uavhengig av hvor og hvilken situasjon jeg var i. Nå festet hodet seg ho meg, så jeg slapp problemstillinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall kan vel navlestrengen like gjerne komme i klem under fødselen, hvis man for eksempel traver rundt under åpningsfasen? :kverulerer:

Sammenlikningen med å ikke spise spekemat er søkt, synes jeg. Det er snakk om sprikende anbefalinger som delvis er gått bort fra (i hvertfall ved det (universitets)sykehuset hvor jeg fødte, mens når det gjelder å unngå spekemat, er det blant de offisielle rådene som gis fra statlig hold. Så her synes jeg du blander kortene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, ok, skal slutte å blande kort.

Men for å kverulere tilbake: Hodet fester seg jo en gang i løpet av fødselen, og hvis navlestrengen ligger innimellom der, blir den jo fullstendig skvist, og da må ungen ut på null komma svisj. Når hodet først er festet, er det vel ingen andre steder den kan komme så til de grader i klem? Den er jo ganske sterk, så den tåler en del trykk. Mot slutten av fødselen har jo jordmor/lege kontroll på babyen uansett, og kan få fortgang i sakene hvis babyen blir dårlig.

Må bare tilføye at jeg jeg ikke er noen ekspert på dette, altså. Bare at jeg synes det høres fornuftig ut å gjøre hva man kan for å unngå at navlestrengen blir klemt av, selv om risikoen er bitteliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tilføye at jeg jeg ikke er noen ekspert på dette, altså. Bare at jeg synes det høres fornuftig ut å gjøre hva man kan for å unngå at navlestrengen blir klemt av, selv om risikoen er bitteliten.

Joda, men når alle(?) universitetssykehusene, som er de som skal være eksperter på dette, sier at det er gammel lærdom, og at det ikke er nødvendig, så bør vi kanskje stole på det og? Er jo litt dumt å bruke ambulanse til trasport f eks dersom det egentlig ikke er behov for det. Og dessuten skremmer det jo den gravide unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men når alle(?) universitetssykehusene, som er de som skal være eksperter på dette, sier at det er gammel lærdom, og at det ikke er nødvendig, så bør vi kanskje stole på det og? Er jo litt dumt å bruke ambulanse til trasport f eks dersom det egentlig ikke er behov for det. Og dessuten skremmer det jo den gravide unødvendig.

Enig i det. Greit å forholde seg til hva sykehuset sier. Derfor synes jeg også Ciara bør forholde seg til de beskjedene hun har fått. Det skader i hvert fall ikke å være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa til meg at jeg skulle legge meg rett ned og bli fraktet til sykehus i ambulanse dersom vannet gikk. Da jeg spurte jordmoren om denne praksisen kunne hun ikke tro at legen hadde sagt det. Hun bare lo av det og forklarte at dette var eldgammel praksis som de hadde gått bort i fra.

Hun mente også at når vannet går detter hodet rett ned i bekkenet før noe annet rekker å falle i veien, dessuten ligger visstnok navlestrengen så langt unna bekkenåpningen at det ikke er noe fare.

Jeg trenger ikke engang opplyse om at hodet ikke er festet når jeg skal ringe føden, for det tar de visstnok ikke noe hensyn til uansett.

Så det er tydelige forskjeller rundt omkring. Man får jo bare følge de instruksene man får, eller gjøre som man selv ønsker.

Endret av Bestee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor hadde kort tid før jeg fødte reddet et barn fra å dø under fødsel. Hodet hadde ikke festet seg, moren hadde fått beskjed om at det ikke var så farlig, og dermed la hun seg ikke ned da vannet gikk. Da hun kom på sykehuset falt navlestrengen ut, og min jordmor, som da var på vakt, dyttet henne ned i en seng, dyttet navlestrengen opp igjen og måtte sitte og holde på navlestrengen i senga mens de ble trillet opp på operasjonssalen. Ungen ble forløst med hastesnitt, hadde fått kuttet surstofftilførsel på grunn av navlestrengen og det var bare nummeret før at ungen døde. Min jordmor sa derfor at det kan være uhyre viktig å legge seg ned hvis man har fått beskjed om at hodet ikke er festet, man vet aldri om man er blant de få prosentene der hodet ikke festes ved vannavgang. Det går som oftest bra å ikke legge seg ned, men tar man sjansen?

På mitt sykehus får man beskjed om å legge seg ned hvis hodet ikke er festet, og jeg mener at hvis det kan stå om livet til ungen er det ikke noe å lure på engang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor hadde kort tid før jeg fødte reddet et barn fra å dø under fødsel. Hodet hadde ikke festet seg, moren hadde fått beskjed om at det ikke var så farlig, og dermed la hun seg ikke ned da vannet gikk. Da hun kom på sykehuset falt navlestrengen ut, og min jordmor, som da var på vakt, dyttet henne ned i en seng, dyttet navlestrengen opp igjen og måtte sitte og holde på navlestrengen i senga mens de ble trillet opp på operasjonssalen. Ungen ble forløst med hastesnitt, hadde fått kuttet surstofftilførsel på grunn av navlestrengen og det var bare nummeret før at ungen døde. Min jordmor sa derfor at det kan være uhyre viktig å legge seg ned hvis man har fått beskjed om at hodet ikke er festet, man vet aldri om man er blant de få prosentene der hodet ikke festes ved vannavgang. Det går som oftest bra å ikke legge seg ned, men tar man sjansen?

På mitt sykehus får man beskjed om å legge seg ned hvis hodet ikke er festet, og jeg mener at hvis det kan stå om livet til ungen er det ikke noe å lure på engang.

:sjokkert: Utrolig merkelig at det er forskjellige anbefalinger på dette dersom det faktisk er en reel fare for at slike ting kan skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hos meg var ikke hodet festet når vannet gikk. Jeg hadde fått beskjed om å legge meg rett ned, uansett hvor jeg var, og ringe til føden. Jeg var heldigvis hjemme da vannet gikk og la meg ned med en gang. Ble hentet med ambulanse.

På sykehuset (Ålesund sykehus) fikk jeg beskjed om at hodet fortsatt ikke var festa. Måtte da ligge, fikk ikke lov å stå opp for å gå på do, osv. Det tok faktisk over 12 timer fra vannet gikk til hodet festet seg, og jeg endelig fikk lov å sitte/gå.

Jordmor forklarte senere at dersom hodet er veldig bevegelig (som i mitt tilfelle) må man ligge, men er hodet mindre bevegelig, men fortsatt ikke festa, så slipper man å ligge.

jeg ville iallfall lagt meg ned selv om jeg hadde fått beskjed om at dette var gammel lærdom. Det er tross alt barnet sitt liv som står på spill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også legge meg ned om jeg kommer i den situasjonen.

Om det er en omdiskutert ordning bryr jeg meg ikke om i tilfelle det kan gjøre barnet sikrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg fikk beskjed om at hvis vannet skulle gå før uke 30 da skulle jeg legge meg ned, etter det var det ikke så farlig. Jeg prøvde å spørre hvorfor, men det klarte hun ikke å svare ordentlig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hodet var ikke festet når vannet gikk, så jeg ringte føden for sikkerhetskyld. De sendte ambulanse ba meg ligge (jeg lå når vannet gikk). Jeg synes det var helt greit, bedre føre var. Hadde jeg vært ute og gått ville jeg hvertfall ringte, kanskje satt meg ned eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konklusjon: Da legger jeg meg ned, og håper at jeg ikke befinner meg på Oslo S når det skjer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at det er ulike praksis ute og går. I følge Riksen, der jeg fødte og gikk til kontroller, er det ikke nødvendig å legge seg ned hvis vannet går og hodet ikke er festet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg fikk også beskjed av jordmor om å legge meg ned dersom vannet gikk før hodet var festet; og jeg bor i en forholsvis stor by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Konklusjon: Da legger jeg meg ned, og håper at jeg ikke befinner meg på Oslo S når det skjer ;)

Kanskje en ide å holde seg mest i ro hjemme og slappe av i tiden rundt termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...