Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Hurra! I natt har vi holdt oss til 15 minutters amminger, og raping har ikke vært nødvendig før nå på morgenen og da kun en 5-minutters seanse. Det har jo vært en drøm. Det som gjorde susen, i tillegg til at fordøyelsen gjerne fungerer bedre og bedre, og jeg ikke har spist sjokkis :ler:, er at vi pakket han inn i samme dyne hele natten. Ingen bysselalle i kald dyne. Dessuten har vi ikke skiftet bleie i det hele tatt (ingen bæsj, bare tiss og bleien føles tørr selv om den er tung) i natt. Søvnperiodene har riktignok vært noe kortere enn de kan være, vi var nede i 2 timer på det korteste, men fikk også en periode med 3,5 timer. Deilig med korte våkenperioder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott, Pastill! Herlig å få sove litt.

Her har mamma fått seg 7,5 timer med søvn i natt, eksl. relativt korte nattmat-sessions :)

Gjør utrolig godt, føler at man har masse overskudd istedet for å føle seg som en gmmel ullsokk.... :sovne:

Takker for tips ang. å korte ned nattmaten, har hjulpet veldig. Pakker han godt inn, slår av nesten alt av lys, og prøver så godt jeg kan å være musestille.

Flaskemating, ja.....har ikke prøvd pumpa engang, hehe. Skrudde fra hverandre Avent manuell pumpe, kokte delene, og har ikke hatt ork til å sette den sammen igjen. What gives?! :skratte:

Må vel krype til korset...men den fremstår som den rene Rubiks kube for ei som er laaaangt inne i ammetåka nå.... :gjeiper:

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi sjekket at han tar flaska, men har ikke hatt behovet for å pumpe noe enda... Skal snart begynne med litt barnevakt, har et gavekort på kino som går ut i oktober og skal på fest om to helger, så får nok finne frem pumpa igjen snart :)

Så deilig at folk begynner å få mer rutiner på ting :) Unner alle en god natts søvn og enkle babyer :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg en skikkelig sovebaby! Hun sovnet som sagt kl 22 i går, og sov helt til 08! Da fikk hun mat og var våken en halvtimes tid før hun sov videre til 11.30. Ny mating, litt prating og kos og nå sover hun faktisk igjen! :daane: Denne luren blir neppe veldig lang, men jeg nyter hvert minutt! Jeg burde egentlig kommet meg i dusjen mens hun sover, men jeg vurderer å gyve løs på kjellerstua med grønnsåpevann så da er det vel liten hensikt i å dusje først. Kjellerstua har ikke vært i bruk til annet enn oppbevaring siden søsteren min bodde der for snart 2 år siden. Og siden vi har pusset opp masse siden da er det masse støv og drit der nede.

Der våknet snuppelure igjen, så det vare visst bare en bitteliten powernap som stod på planen. Jeg gleder meg til hun får litt mer regelmessig sovemønster på dagtid også, for da blir det lettere å planlegge dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastill: du imponerer stort med å jogge allerede! For meg høres et par kilometer veldig langt ut og slettes ikke noe som er "bare". Nå skal det sies at jeg alltid har blitt mobbet for at jeg ikke liker å svette og jogging tror jeg må være noe av den aller verste måten man kan svette på...

Så flinke dere er som har hatt barnevakt allerede. Jeg er skikkelig hønemor/kontrollfrik der og sist hadde vi barnevakt første gang etter 6 mnd. Da var vi på fest rett nedi gata og jeg kunne gå hjem om det trengtes. Skal sies at M var et barn som måtte sovne med puppen i munn og som aldri var noe "tretimersbarn", så om hun skulle ha pupp om to timer eller ti minutter visste jeg aldri. Det samme gjaldt med søvn. Denne gang er jeg nøye med at lillesøster skal kunne sovne av seg selv.

En bommert vi gjorde sist var at vi ga henne flaske da hun var nokså liten og tenkte da at "fint, hun tar flaske" også gjorde vi ikke det noe mer. Husker ikke når vi fant ut at hun ikke ville ha flaske likevel, men da jeg var innlagt på sykehuset da M var 5,5mnd måtte både M og mannen bli med for at hun skulle få seg mat...

Åh, så mye enklere alt er med nr to når man vet hvilke feller man ikke skal gå i!

Og dere som har sånne sovebarn skal være veldig fornøyd med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg også et skikkelig sovebarn. Hun sover i skrivende øyeblikk...

Sovnet kl 21:00 i går, våknet 06:15 for litt mat, sovnet igjen og sover altså enda. Måtte ha sjekket at hun puster flere ganger, blir jo nesten bekymra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vilt hvor mye bebissene deres sover! Her står også jubelen i taket i dag:

Mannen gav mat for første gang i går, og det ble flaskemating med det samme. Vi ville prøve om han tok den. Etter masse skriking - gutten var jo allerede sulten og hadde sagt ifra - så fikk mannen endelig overtalt småtten til å ta flasken. Og da gikk det unna, gitt. Helt til baby hørte min nysgjerrige stemme som spurte hvordan det gikk. Ny hylerunde! Heldigvis er mannen en garvet flaskemater, og beholdt roen og fikk småtten hektet på igjen. Da flasken var tom, var baby fremdeles sulten og fikk full runde med puppen. Da falt han i dyp søvn etterpå, og satte ny soverekord på 5,5 timer :) Så det ble en virkelig god natt for oss alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vilt hvor mye bebissene deres sover! Her står også jubelen i taket i dag:

Mannen gav mat for første gang i går, og det ble flaskemating med det samme. Vi ville prøve om han tok den. Etter masse skriking - gutten var jo allerede sulten og hadde sagt ifra - så fikk mannen endelig overtalt småtten til å ta flasken. Og da gikk det unna, gitt. Helt til baby hørte min nysgjerrige stemme som spurte hvordan det gikk. Ny hylerunde! Heldigvis er mannen en garvet flaskemater, og beholdt roen og fikk småtten hektet på igjen. Da flasken var tom, var baby fremdeles sulten og fikk full runde med puppen. Da falt han i dyp søvn etterpå, og satte ny soverekord på 5,5 timer :) Så det ble en virkelig god natt for oss alle.

Så bra, Pastill!!! :) Det er sånn vi gjør det også for å få han til å sove lengre om natta; hyppig pupping på kvelden :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, Pastill!!! :) Det er sånn vi gjør det også for å få han til å sove lengre om natta; hyppig pupping på kvelden :fnise:

Her er det også hyppig mating på kvelden. Hun spiser seg rett og slett opp til natten, og det er heeeelt greit når hun sover så mye som 6-9 timer sammenhengende! Helt fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, hun spiser aldri sjeldnere enn annenhver time på kvelden, og aller helst hver halvannen time. Men jeg merker forskjell på pupp og flaske, for når jeg gir flaske spiser hun ikke like ofte. Det kan jo være hun ikke spiser seg like mett på pupp fordi det går tregere å få ut melka på kvelden, mens flaska er enklere å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, blir mer mett med flaske virker det som. I kveld måtte hun få 60mm med erstatning også får å bli mett. Kavet bare ved puppen, selv om jeg fikk pumpet ut 90mm til sammen på puppene etterpå. Skjønner ingenting jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her og... Er ikke bare på kvelden heller her da.. hender han kaver og spreller og sparker for å komme seg vekk fra puppen, men så vil han innerst inne ha men vil ikke alikevel.. Trodde det var pga han hadde vondt i magen eller noe, men av og til hjelper det å legge han til det andre brystet :sjenert: Skjønner det ikke helt jeg men, kan hende det er pga det går tungt å få ut melk ja.. Er med på den :fnise:

Har aldri gitt han MME jeg, og ikke målt hva han får i seg heller, sovner jo så da er han vel noenlunde mett... Vanskelig å vite :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kavinga har vi hatt noen runder av også. Da hun var yngre var det økedøgn som var årsaken og hun roet seg etter en flaske NAN. Kaver hun nå er det som oftest rap som skal ut. Da hylskriker hun når jeg løfter henne opp til hun får rapet, og så roer hun seg. Hvis det ikke er rap tilbyr jeg den andre puppen, og hvis hun ikke roer seg tar jeg henne bort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig intereressant å lese om deres erfaringer, og dette med kaving ved puppen har også forundret meg. Dere er så gode å ha, altså :) Kjempestor hjelp at dere deler deres opplevelser og erfaringer!

Her har vi vært avsted på jobb for første gang siden før sommerferien. Et møte jeg skulle delta i, og baby var med! Amming foregikk under møtet i møtelokalet, og når lillemann lå på magen min og kikket etter spisning, så hadde møteleder skarp konkurranse om oppmerksomheten tjhi ;)

Vi skal avsted i dag også - baby blir fôret med forretningsplaner og strategien for de kommende 3 år, ikke bare morsmelk... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården kaves det også vilt ved matfatet....jeg strever med å skjønne hva han kaver og skriker for; ikke så greit bestandig. Regner med det ofte er luft i magen som gjør vondt... Godt å se at det er fler som opplever dette ja. Han vil ha mat, deretter ikke, så er det sutring og mor blir forvirret :gjeiper:

Baby spiser i alle fall ofte og mye: lagt på seg over 300 gr pr uke de 2 siste ukene....er dette normalt? Leste at gjennomsnitt var 100-210 gr pr uke.

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her og... Er ikke bare på kvelden heller her da.. hender han kaver og spreller og sparker for å komme seg vekk fra puppen, men så vil han innerst inne ha men vil ikke alikevel.. Trodde det var pga han hadde vondt i magen eller noe, men av og til hjelper det å legge han til det andre brystet :sjenert: Skjønner det ikke helt jeg men, kan hende det er pga det går tungt å få ut melk ja.. Er med på den :fnise:

Kaving innimellom her også, og nå nylig har jeg kommet frem til en ny mulig årsak ved siden av treg utdriving, luft i magen, bæsj etc: nemlig at han er trøtt, men i stedet for å roe seg og sovne, girer seg opp og "leker" med puppen i stedet (ergo: han er mett også egentlig) :ler:

----

Angående nattamming så virker det som noe har løsnet hos oss nå. :) Har hatt flere netter nå hvor det er superenkelt å få han til sovne raskt etter pupp, eventuelt på pupp :happy: Det er vel sikkert noe med at de vokser seg til å begynner å skjønne forskjellen på dag og natt tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baby spiser i alle fall ofte og mye: lagt på seg over 300 gr pr uke de 2 siste ukene....er dette normalt? Leste at gjennomsnitt var 100-210 gr pr uke.

Så flott! Høres ut so finfin vektoppgang :) Her hadde vi 300 g i uka i en periode :fnise: Men så ble lillegutt født spinkel også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen øvre grense for vektoppgang på barn som bare får morsmelk. Får de morsmelkerstatning og havner over skalaen vil nok helsesøster råde til å gi litt mindre mme. Her har vi også hatt vektøkning på rundt 300 gram i uka. Som oftest ligger hun på rundt 200-250 gram og jeg tror aldri hun har vært under 200 gram. Likevel synes jeg hun er lita, og bruker fremdeles str 56 så jeg er lykkelig ;) Kanskje hun rett og slett blir liten og tykk :fnise: Jeg tok på henne en pysj i str 62 i går, men den vet jeg er litt liten i størrelsen. Men jeg må vel begynne å se på de andre klærne som ligger i skapet hennes så hun ikke vokser fra noe før det blir brukt.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående nattamming så virker det som noe har løsnet hos oss nå. :) Har hatt flere netter nå hvor det er superenkelt å få han til sovne raskt etter pupp, eventuelt på pupp :happy: Det er vel sikkert noe med at de vokser seg til å begynner å skjønne forskjellen på dag og natt tenker jeg ;)

Satt å diskuterte akkurat dette med noen venninner her en dag :) At plutselig er måltidene så mye kortere!

Vi kom frem til det at når de har vokst litt, så får de rett og slett melken ut raskere, og drikker like mye på kortere tid :jepp:

Vi var tre stykker med akkurat samme opplevelsen, så vi kom frem til at det måte vere grunnen :fnise:

Så kanskje Lillemann rett og slett er raskere ferdig med måltidet nå, og merker at han er god og mett og fornøyd :)

Vesla mi er blitt så stor! :daane:

Hendene er ikke skjøre babyfingrer lenger, men sterke gode hender med godt med kjøtt på!

Lårene er blitt gode og runde, dobbelhaken er godt tilstede og hun er så sterk blitt! Hodet holder hun i flere minutter av gangen. Titter seg ivrig rundt og skal ha med seg alt :)

Og så står hun faktisk på fanget vårt! :hakeslepp:

Går faktisk oppover magen vår om vi holder henne på fanget!

Vi passer på å ikke gjøre dette i mange sekunder i slengen, det er vel ikke "normalt" å vere så sterk så tidlig? Eller er det det? :klo::vetikke:

Hun vokser ihvertfall kjemperaskt og er sikkert bortimot 5,5 kg allerede! :hakeslepp:

Så lenge babyene følger sin egen kurve, så er alt normal vektoppgang med MM :)

Går de veldig opp eller ned i forhold til sin egen kurve, så pleier de vel å lete etter en grunn, men ellers er alt bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...