kiri Skrevet 9. september 2011 #2681 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg hadde spiral etter jeg fikk M, så legene må ha ulik oppfattelse om man anbefaler det for kortere tid enn 5 år. Mannen var aldri helt fornøyd med den spiralen siden han kunne kjenne trådene som stakk ut. Jeg fikk vanvittige smerter og ble innlagt på sykehus etter 5 mnd og da tok de ut spiralen siden de ikke visste om det var den eller blindtarmen som forårsaket smertene. Etter det gikk jeg på carazette(?) og var fornøyd med de. Det blir nok de igjen på meg. I går ble det bare 20 knipeøvelser på meg, men så langt i dag her jeg tatt 30 og siden jeg tar de fleste om kvelden/natten, så ligger jeg "godt" an. Utsette-alt-til-siste-liten er mellomnavnet mitt Jeg har lyst til å kjøpe sånn "trenings rokkering" for å trene opp magen på en litt "gøy" måte. Er det noen her som har prøvd de? Har de effekt?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 9. september 2011 #2682 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg tar knipeøvelsene når jeg ammer, jeg, kiri. Og når jeg sitter her og surfer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 10. september 2011 #2683 Del Skrevet 10. september 2011 Takk for påminnelsen på forrige side. Jeg har knipi siden jeg leste innlegget Jeg prøver å knipe hver dag, men det varierer hvor mange det blir. Snuppa vår bæsja så til de grader i går, etter 8 dager med forstoppelse. Vi måtte faktisk klippe av bodyen for den måtte dras over hodet og det var fullstendig uaktuelt. Det var som seigt lim og klint utover hele ryggen hennes. Og det skjedde typisk nok ti minutter før vi skulle levere henne fra oss og dra ut og spise. Hun hadde visst hatt mye magesmerter resten av kvelden, men da vi kom hjem var hun helt fin (hadde fått sukkervann), og i dag har hun vært seg selv igjen etter å ha vært ganske urolig noen dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfuglen1982 Skrevet 10. september 2011 #2684 Del Skrevet 10. september 2011 Jeg har også tenkt på spiral, har vært på apoteket og hentet den ut med resept, og skal til legen for å sette den inn denne uka. Legen min sa ikke at den måtte sitte inne i 5 år, men den kunne sitte i opptil 5 år før den måtte byttes eller tas ut fikk jeg beskjed om. Her er det ikke aktuelt med søsken før om et par år, så jeg vil ha den til feks tidlig sommer 2013 og så ta den ut og være uten prevensjon, det synes legen min hørtes ok ut. Har gått på pillene i 10 år før jeg sluttet for å bli gravid og har ikke veldig lyst til å begynne på det igjen, derfor prøver jeg noe nytt Håper det blir bra til alle KG damene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 10. september 2011 #2685 Del Skrevet 10. september 2011 Ja en spiral MÅ ikke sitte i 5 år, men mange leger mener kanskje det er bortkastet/unødvendig å bruke dem om de tas ut relativt fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 11. september 2011 #2686 Del Skrevet 11. september 2011 Vi hadde også tidenes bæsjelekkasje her om dagen, Sunshine Sånn går det når jeg tar på bleia i halvsøvne :gjeiper: Ellers må jeg bare skryte litt av den flinke gutten min som har begynt og sove lengre på nettene, i går fikk han pupp halv ti og sov til fire Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 11. september 2011 #2687 Del Skrevet 11. september 2011 Jeg ønsker meg et prevensjonsmiddel som skal holde ca 1 år. Min alder tilsier at jeg bør få fingeren ut om jeg skal ha flere barn. Har nå passert de 36, og en ny runde med baby omkring 37-38 er ok, vil helst ikke for nærme 40... Gleder meg til bedre rutiner på nettene, jeg også, Møffi. Hos oss soves det i 3-4,5 timer, hvilket er fint, men det er rape-og-fise-seansene som tar sånn tid hos oss! I natt var vi heldige, kanskje fordi gutten har hatt avføring to dager på rad? Da var det 8 dager siden sist, det har gitt noen "voksne" fjerter, skal jeg hilse og si! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 11. september 2011 #2688 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Jeg ønsker meg et prevensjonsmiddel som skal holde ca 1 år. Min alder tilsier at jeg bør få fingeren ut om jeg skal ha flere barn. Har nå passert de 36, og en ny runde med baby omkring 37-38 er ok, vil helst ikke for nærme 40... Si fra hvilket prevensjonsmiddel som passer disse kriteriene! ----- Er det morsmelks-barn som bæsjer så sjeldent som 1 gang i uka bare? Her bæsjes det rundt 4-5 ganger i døgnet. Senest i stad med tidenes største bleie og bæsj opp til skulderene! :gjeiper: Lillemann var veldig fornøyd etterpå da Gleder meg til bedre natterutiner/søvn jeg også. Vi hadde en uke for en stund siden hvor han sov 5 timer i strekk, men nå de siste ukene så er det maks 4 timer... stort sett rundt 3- 3 1/2. Men jeg har blitt flinkere til å kutte ned våken-pausen på natta da Endret 11. september 2011 av LineGourmet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 11. september 2011 #2689 Del Skrevet 11. september 2011 Jeg er virkelig en anti-hormon-kvinne, så hvis det ikke blir spiral, så ender vi vel med å hoppe av i svingen. Etter å ha praktisert det i 7 år tidligere, med stort hell (ingen uønsket graviditet), så lurer jeg på om vi bare skal la det stå til nå. Det blir helt vilt hvis vi skulle bli gravide igjen innenfor et år, men så er det jo det vi vil også da. Ha et barn til, altså. Men optimalt sett skulle de bli født med minimum 1,5 års mellomrom. Jeg vil gjerne ha kropp til å klare det, og da er det et bekken som skal på plass. Det er noen brystmelkbarn som bæsjer sjelden Det er faktisk normalt at det kan gå opp til 14 dager mellom hver bæsjebleie i perioder. Det sies også at brystbarn ikke får forstoppelse, men det skal jeg ikke gjøre meg klok på. Ihvertfall inneholder morsmelk ingen avfallsstoffer, så noen barn utnytter det hele, og holder seg til å tisse. Tips til å korte ned våkenpauser om natten mottas med stor takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 11. september 2011 #2690 Del Skrevet 11. september 2011 Tips til å korte ned våkenpauser om natten mottas med stor takk!! Samme her!! :gjeiper: Vi blir gjerne sittende i 1-2 timer pr nattamming..... Herlig... Forsøker å snakke minst mulig, ikke ha på for mye lys etc. Men bleie må gjerne skiftes pga bæsj, og da må mn jo nødvenigvis på med lys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myzia Skrevet 11. september 2011 #2691 Del Skrevet 11. september 2011 Mannen klarte å miste pc'en min i gulvet i forrige uke, så da har det vært datafritt her en stund (egentlig helt ok.. ). Har også vært på 6-ukerskontroll med både baby og meg, og har kommet fram til at jeg også prøver meg på spiral. Har gått på Cerazette tidligere og har vært veldig fornøyd med det, men ser også at det kan være greit å slippe å huske pillene (tatt i betraktning at jeg ble gravid i "det øyeblikket" jeg sluttet på pillen).. Er det ikke slik at det er lavere dose hormoner i Cerazette, isåfall er vel det et ok alternativ til dere som ikke vil ha spiral? Mini vokser som bare det - han har gått opp over 2kg siden fødselen (7 uker i dag), så han tegner seg til å bli en skikkelig plugg! De to siste ukene synes jeg ting virkelig har begynt å gå seg til, og vi begynner å få fine rutiner på både dag og natt.. det har kanskje med at vi begynner å bli bedre kjent? Jeg har forsøkt en uke nå uten melk (dvs ikke drikkemelk+yoghurt ol), og jeg synes det hjelper på magevondten hans. Har hørt tidligere at dersom man skal kutte melken må man kutte ALT som har melk i seg, men legen her mente det også var verdt forsøket å kutte ned på de store melkemengdene. Vi har hatt flere kvelder den siste uken hvor han ikke har hatt vondt i magen i det hele tatt (fram til nå har han hylgrått minst en halvtime hver kveld) - så det er et tips til andre som har baby med "periode-vondt"! Jeg har også begynt å se meg om etter ulike aktiviteter vi kan gjøre på dagtid - siden vi har flyttet til en ny by kjenner vi ikke så mange her enda. Ser at lokalavisen har mange gode tips - blant annet var vi med på trilletur med turistforeningen her om dagen - veldig koselig (og ikke minst god trim) - anbefales virkelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 11. september 2011 #2692 Del Skrevet 11. september 2011 her er vi på barselskafè og babysang. har også veldi lyst å prøve babysvømming Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 11. september 2011 #2693 Del Skrevet 11. september 2011 Nettopp gjennomgått 3 timers kveldsamming... *stønn* .. Tror det var sjokoladeisen som var årsaken til det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 12. september 2011 #2694 Del Skrevet 12. september 2011 Her har jeg kuttet ut sjokoladen *savne, savne*, men lillegutt har mer normal farge på avføringen og er mer rolig på kveldene, så da er det verdt det Nattmatingen vår går veldig greit, sikkert fordi vi samsover og han heller ikke bæsjer om natta (eventuelle tissebleier skiftes i mørket i senga) Prøver oss på litt trilleturer eller gåturer med sjal her også, men nå har han funnet ut at han bare vil sove 45 min - 1 time i strekk om dagen, og så skal han opp! Så blir ikke lange turene akkurat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 12. september 2011 #2695 Del Skrevet 12. september 2011 Er det andre her inne som ikke praktiserer samsoving, mon tro? Vi har vår liggende på rom like ved vårt soverom, med døra åpen slik at jeg våkner av sutring på natta. Jeg tør rett og slett ikke ha han oppe i dobbeltsenga, da samboer sover så urolig (ruller hit og dit i søvne). En annen ting er at jeg- etter den første uka da den lille sov på vårt rom- har funnet ut at jeg sover generelt bedre av å ikke ha han like ved. Da våkner jeg ikke av det minste knyst og at han lager lyder i søvne. Vår lille har en tendens til å gjøre fra seg *skikkelig* på natta, så bleieskift må foregå på badet i full belysning...tror dette bidrar til å vekke han opp veldig. Dumt, men man kan ikke styre dette, akkurat.. Ellers er jeg imponert over hvor mye mini sover på natta: han sovner ca 21, og sover til 2-3. Da er det MAT på timeplanen! Så sover han i 3 timer til. Bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 12. september 2011 #2696 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Jeg har forsøkt en uke nå uten melk (dvs ikke drikkemelk+yoghurt ol), og jeg synes det hjelper på magevondten hans. Har hørt tidligere at dersom man skal kutte melken må man kutte ALT som har melk i seg, men legen her mente det også var verdt forsøket å kutte ned på de store melkemengdene. Vi har hatt flere kvelder den siste uken hvor han ikke har hatt vondt i magen i det hele tatt (fram til nå har han hylgrått minst en halvtime hver kveld) - så det er et tips til andre som har baby med "periode-vondt"! Tja... jeg vet ikke, men her har magevondtene også blitt mye bedre i det siste. Jeg spiser ikke noe annerledes Jeg tror kanskje det har med å gjøre at de blir større og at fordøyelsen går seg til? Tips til å korte ned nattamminger mottas med takk her også. Her har jeg fått kortet ned etter at jeg skifter bleie på badet med kun lyset fra gangen på (betydelig mørkere enn flombelysningen :gjeiper: . Passer også på at han har teppe og er god og varm når han spiser - og nå har jeg da hatt 3 netter hvor jeg kun har brukt 1 time på 2 pupp + bleie = søvn Og jeg snakker ikke med han, til nød et kyss eller 2 edit: han sover maks 4 timer på natten i strekk - finnes det noen måte å lure han til å sove bare bitte litt lenger? Endret 12. september 2011 av LineGourmet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 12. september 2011 #2697 Del Skrevet 12. september 2011 Her har vi Vesla i et teppe, med dyna bare lett over beina. Da er det lett å flytte henne over til mat, og hun er da god og varm hele tiden og slipper å våkne av å bli lagt tilbake til en kald seng. Vi samsover ikke. (Utenom når mor sovner ifta ammingen da ) hun kommer oppi til oss på morningen. da hender det at vi dupper litt begge to, men stort sett ligger vi bare å "prater" litt før vi står opp Men nå må jeg bare spørre: Hvordan merkere dere at en pupp er tom? Kjenner jo at den er slappere etter hun har spist mye, men hun gir aldri noe uttrykk for at der er tomt. (Sovner som regel bare) Så jeg aner ikke Siden hun sovner ifra ofte, legger jeg henne alltid til den puppen hun fikk fra sist, og så bytter jeg etter en stund. (Skal vist gjøre det for å unngå at de bare får formelk om de spiser tettere enn 3 timer ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 12. september 2011 #2698 Del Skrevet 12. september 2011 Vi samsover heller ikke. Ang tomme bryst så blir brystet aldri HELT tomt. Mener å ha hørt at barnet kan suge til det er 10% igjen, mens når man pumper er det 20% igjen. Man må vel bare erfare seg fram og kjenne etter på seg selv.. Her tror jeg at jeg har fått sopp på venstre pupp Det gjør så innmari vondt å amme og også etter ammingen, men er ikke sår som jeg var tidligere. I morgen ringer jeg legen/helsestasjonen. Jeg har funnet en ny strategi for knipeøvelser Målet er å ta 100 hver dag og til nå har jeg tatt serier med 10 og det har virket så uoverkommelig mye når jeg ofte ikke begynner med knipingen før på kvelden og det har i det siste bare blitt mellom 40 og 60. Nå har jeg heller delt det i fire (amme)økter og tar serier med 15+10 mens jeg ammer (før og etter bleieskift) og da er det mye mer overkommelig mentalt sett Har større tro på at jeg klarer å fortsette med dette. Så får jeg bare håpe at jeg gjør det riktig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 12. september 2011 #2699 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Her har jeg også funnet ut at koffeinholdig kaffe holder knerten VÅKEN! Har gjennom stort sett hele svangerskapet og etter fødselen drukket koffeinfri kaffe - elsker det - men nå var vi gått tom for det, og jeg drakk etpar store glass kaffe latte på ettermiddagen. Da var det en som slett ikke ville sove hele kvelden. Hyggelig med selskap og våken gutt, nå da mannen er vekkreist Og endelig sovnet han og nå sover han virkelig godt! Sjokolade har jeg også kuttet ut...nesten... Har en eller annen teori om at hvis jeg spiser det ofte og i små mengder, så venner gutten seg til det. Før eller siden får jeg rett Vi samsover heller ikke. Jeg kunne godt tenke meg det, og vi ligger rolig nok begge to til at det fint går, men mannen var aldeles smadret den lille uken vi praktiserte det... Han var så redd for å rulle over knerten! Så da var det bare å få hengt vuggen opp i soverommet vårt, og i den ligger baby og svever en god meter fra sengen vår. Jeg sover som en stein uansett, og baby må virkelig skru opp volumet for at jeg skal våkne og forstå at det skal MAT til. Enkelte ganger er det mannen som vekker meg med en sulten bylt i armene Hvordan er det med dere som har fått ammingen godt etablert - pumper dere dere innimellom og lar mannen eller andre mate baby? Selvsagt hvis dere skal ut noen steder (har dere begynt å dra avsted i flere timer allerede?), men også når dere er der hjemme - slik at mannen også får en tett og god relasjon til barnet ganske tidlig? Her er mannen veldig tent på det, og har så lyst å gi mat han også. Det vil jeg også veldig gjerne at han skal, vi skal bare være sikre på at ammingen fungerer først - og jeg synes vi begynner å nærme oss det tidspunktet nå, hvor jeg pumper meg og mannen mater fra kopp. Flaske kan vi vente litt med, men det blir neste trinn. Ellers føler jeg meg i toppform, og har allerede arbeidet i hagen siden etpar dager etter fødselen, og her forleden var jeg på min første joggetur på maaange måneder! Riktignok jogging i sneglefart og bare etpar kilometer, men dog... Nå skal jeg ikke overdrive og være utålmodig og ufornuftig, men lytte til kroppens signaler. Og kroppen signaliserte at nå var det på tide å finne frem joggeskoene igjen Jeg fikk den berømte todagers gangsperren, skulle tro jeg hadde løpt et halvmarathon! Jeg opplever forøvrig heller ikke at puppene mine blir helt tomme for melk. Har sjekket flere ganger når gutten har lagt lenge ved et bryst og stadig vil ha mer å spise ved å håndmelke brystet - og det kommer massevis av melk ut - som kiri skriver; det kan ikke gå tomt. Da er det greit å få sjekket kvaliteten på melken også; om vi er kommet langt nok i måltidet og ammingen har vært effektiv nok til at det er den melken som metter som kommer ut. Det er bare å sjekke melken noen ganger underveis i ammingen, så har man etterhvert full kontroll over hva som er forrett, hovedrett og dessert! Og har jeg et spent bryst på andre siden, så legges han til der, når det første brystet har vært igjennom hele menyen... Endret 12. september 2011 av Pastill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 12. september 2011 #2700 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Jeg skrev egentlig masse i stad og mistet selvsagt nettet akkurat da jeg postet så hele innlegget ble borte... Sopp høres ikke godt ut Kiri Vi har samsovet innimellom, men mest fordi det har vært koselig eller lettvint Nå sover hun ved siden av meg i sin egen seng. Sengen står med kortenden mot meg og der ligger hun på tvers. Det er ikke lenge før jeg må legge henne normalt, men foreløpig får hun plass. Det fine med det er at jeg har lett tilgang til å dytte smokk eller stryke litt på panna hvis hun er urolig. Det anbefales forresten at barnet sover det første året i samme rom som foreldrene pga krybbedød. Har man ikke plass til vanlig sprinkelseng kan man kjøpe en mindre versjon som skal settes intil foreldrenes seng (det heter vel bedside crib tror jeg...). Den gjør det lett å amme om natten, i tillegg til at den tar liten plass. Tips til kjapp amming har jeg ikke for her har det gått fort og greit fra 2-3 ukers alder. Det er sjelden hun spiser før 7 om morgenen (sovner rundt 00-01)og så sover hun til 10-11. I dag sov hun faktisk fra 00-09.30! Hun bruker vel 10-15 minutter på et måltid, og hvis hun spiser om natten halvsover jeg gjennom det, og ofte lar jeg henne bare ligge ved siden av meg resten av natta. Hun trenger ikke rapes lenger heller, for det promper hun bare ut. Vi startet tidlig med å gi fra flaske i tillegg til ammingen. Hun får ikke så ofte flaske, men det er utrolig kjekt å ha den muligheten. Sørg bare for å kjøpe flasker beregnet på spedbarn så må de jobbe litt for å suge ut melken. Jeg pumper litt nå og da, og har hatt mye barnevakt allerede. Foreldrene mine er våre naboer så de har passet henne minst en gang i uka i 1-3 timer. På fredag var vi på date og var borte i 5 timer. Noen ganger har hun fått NAN, men nå har jeg innsett at jeg må jo bruke opp melka i fryseren også så vi satser på å gi det fremover. I tillegg ser det ut til at hun blir veldig hard i magen av NAN. I helga fikk jeg også smaken på vin igjen så jeg tipper jeg kommer til å pumpe og fryse melk så jeg kan ta meg et glass eller to i helgene. Hun spiser veldig ofte på kvelden så jeg rekker ikke bli "edru" etter et glass før hun vil ha mat igjen. Da må jeg i såfall begynne å drikke etter kl tolv når hun sover. I kveld sovnet hun kl 22, så nå er jeg spent på hvor lenge hun sover.... Endret 12. september 2011 av Sunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå