Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Det varierer sikkert fra kommune til kommune, som alt annet med NAV. Nå har vi endelig funnet ut hvordan vi skal ta ut permisjonen her i huset, det er jo kun mannen som har krav på betalt permisjon, så han skal ta ut ca 35 uker over en periode på 2 år. Forhåpentligvis blir jeg ferdig med master på samme tid.

Ellers er jeg i super form om dagen. I helgen har jeg gått i bymarka her begge dagene. På lørdag til en topp hvor turen tar 1 1/2 time, og søndag til 2 topper hvor turen totalt tar omtrent 3 timer. Er god trim å gå så mye i oppoverbakker, og jeg føler det er bra for bekkenet å gå på mykt og ujevnt underlag også. Tenkte å gå den korteste turen i kveld også hvis jeg orker det. Må jo trimme bort all isen og sjokoladen jeg spiser :fnise:

Det begynner virkelig å nærme seg for en del av dere nå, er så spent på deres vegne. :hoppe: Ikke sååå lenge til vi snart har masse fødselshistorier her. :rodmer:

Her blir det også til at mannen tar gradert en periode mens jeg studerer videre, mest sannsynlig tar jeg ett fag fra jul og så masteroppgaven fra høsten... Er litt spent på om jeg klarer og få den ferdig til "vanlig" tid, men vi får se :)

Så kjekt at du er i så god form! Jeg prøver også og gå turer, merker at jeg bruker MYE lengre tid enn før, og må ha med vann for blir så fort tørst, men er kjekt og komme seg ut litt også da :)

--

I går gikk jeg inn til et vann og satt der og hvilte mens en familie litt bortenfor grillet og sånn, plutselig kastet faren seg uti vannet og reddet opp den ene ungen! Fikk helt sjokk jeg, det gjorde selvfølgelig de også... Heldigvis så det ut til at det gikk bra, men ble skikkelig skremt altså... Er liksom det værste marerittet det der..

Huff, lillegutt kommer til å måtte gå med hjelm og redningsvest bestandig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:fryser:

Her blåser det som det aldri har gjort før og i dag måtte jeg fyre i ovnen, det er ikke noe hverdagslig på denne tiden av året. Vi var heldige som fikk noenlunde fint vær på 17.mai, men etter det har det bare vært drittvær. Jaja, lov å håpe at vi får vår dose nå for at det blir en fin sommer :sol:

I dag har jeg hatt en daff dag, enda en :sjenert:

Skulle sååå ønske de hadde noe til meg på jobb, men slik er det desverre ikke. Kontrakten min utløper også siste dag i juni så da er det takk og farvel der. Ikke kommer jeg til å fortsette der heller slik som de behandler de ansatte, da måtte det være en lederstilling der jeg kunne ha litt mer innflytelse isåfall.

De siste dagene har jeg nesten bare vært inne og sove, spist, gått tur og vasket klær. Slik går dagen, hver bidige dag.

Om tiden går fort denne gangen? :sarkasme::riste:

Ellers så skal jeg på kontroll på torsdag og nestehelg reiser vi hjem til min mor og søster, det gleder jeg meg til. Mannen er i tillegg ferdig med siste eksamen til uka og så har han fri 2 uker for så å jobbe 2 uker. Etter det har han fri hele juli og halve august. I tillegg skal vi på ultralyd den niende juni pga sf-mål og det blir spennende å se ift terminen og kjønn også. Klarer ikke stole blindt på at det er ei tulle. Bekkenet har faktisk blitt mye bedre helt av seg selv, mye fordi jeg ikke løfter L like hyppig som før. Så altså, når jeg oppsummerer det slik så er det jo ikke så ille alikevel :tongue:

Jeg har de siste dagene begynt å kjenne ubehag i ribbeina, det er babis som ligger å gnir seg mot. Kan ikke huske L lå så høyt oppe allerede på denne tiden, det er jo 10-14 uker igjen.

Vi var inne på innkjøpslister for ikke så altfor lenge siden, noen som husker hvilken side de ligger på? Jeg er helt blank i forhold til det jeg var med L, kanskje fordi nå vet jeg ikke helt hva vi har og ikke har. Kom gjerne med listene igjen iallefall, dere som har de klare :jepp:

Det er helt merkelig å tenke på at det snart skal fødes her inne, nå er det sannelig ikke lenge igjen for de første. Og skulle dere føde nå så er det heller ingen krise, det husker jeg var en deilig følelse når jeg ventet L. Jeg er sjeleglad for at vi snart bikker uke 28, da har babyene 90% sjanse for å overleve. Dog kan det jo bli sykdommer etc, men de har iallefall god mulighet til å overleve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det at tiden går saktere nå som sykemeldt enn da jeg jobbet. Nå er det ikke så mye annet å gjøre enn å ta det med ro og forberede seg til fødsel - så da er det kjekt å kunne oppdatere seg litt på andre gravide her inne som tidsfordriv... :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste dagene begynt å kjenne ubehag i ribbeina, det er babis som ligger å gnir seg mot. Kan ikke huske L lå så høyt oppe allerede på denne tiden, det er jo 10-14 uker igjen.

Vi var inne på innkjøpslister for ikke så altfor lenge siden, noen som husker hvilken side de ligger på? Jeg er helt blank i forhold til det jeg var med L, kanskje fordi nå vet jeg ikke helt hva vi har og ikke har. Kom gjerne med listene igjen iallefall, dere som har de klare :jepp:

Ja, jeg har stadig ubehag på høyresiden, i høyde med navelen når lillemann bukter og spreller seg. Det ligger sikkert noe organ under der som han bruker som trampoline eller noe :ler: *Au!*

Og jeg er tilbake på jobb i dag etter 100 % sykemelding forrige uke. Selv om jeg ikke er så motivert for jobb om dagen, så er det deilig med det sosiale :) Også er det desto mer ålreit når man kan dra hjem... :fnise: Jeg er ikke så god på å være hjemme hele dagen jeg... da er det bedre delvis sykemelding for meg :)

Nå er jeg i oppkjøringen mot permisjon og i morra skal jeg ha møte med sjefen min om overlapping til vikar for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også null arbeidsmotivasjon om dagen. Jeg jobber fremdeles 60%, og trives egentlig med det, men jeg sliter veldig med å få unna de arbeidsoppgavene jeg skal. Jeg vil helst bare være sosial og surre på nett etter husting for det krever en del surfing for å bestemme baderomsting og da frister det veldig å gjøre det når jeg sitter foran stor og fin skjerm... Nå tror jeg kanskje jeg endelig er ferdig med det, så da mangler vi bare litt møbler før alt er bestilt og i orden. Kjøkkenet er levert og det som kunne monteres er montert. De manglet selvsagt en god del, så det blir litt ventetid før alt er i orden :forvirret: Heldigvis får vi brukt kjøkkenet likevel, det er bare vifta og kjøleskapet + noen dører som mangler. Kjøleskapet får vi neste uke så da ordner det seg akkurat i tide før neste helgs flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Merker vel fårsåvidt at arbeidsmoralen har fallt pittelitt, men ikke mer enn at jeg går på jobb hvær dag selv om jeg oftere og oftere tenker at det hadde vert godt å vere hjemme :)

Men jeg liker jobben min og har en super sjef som "maser" om at jeg må kjenne på kroppen og ta pauser når jeg må! :jepp:

Men det jeg sliter mest med er vel det å finne begrensningene mine i forhold til kunder, for når jeg hjelper en kunde er kunden i fokus - ikke meg og ikke Ruccoliten.. Husker på å ikke løfte, men ellers så løper jeg, strekker meg, bøyer meg og gjør ellers ting som jeg pleier.

Tror ikke det er farlig da, men får av og til et lite stikk av dårlig samvittighet etterpå fordi jeg kommer på at jeg er jo jammen gravid :sjenert:

I går hadde jeg mye kynnere på jobb, så fikk beskjed om å gå å slappe av litt for de så det på meg.

Tror nok ikke jeg blir noe sykmeldt eller noe, klarer mine 80% helt frem til permisjon får vi tro :) Det er ihvertfall målet så får vi ta ting som det kommer ;)

Nå skal jeg på jobb og så har jeg fri i morgen. Sånn sett er det deilig med bare 80% akkurat nå, man får liksom en dag hjemme innimellom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt merkelig å tenke på at det snart skal fødes her inne, nå er det sannelig ikke lenge igjen for de første. Og skulle dere føde nå så er det heller ingen krise, det husker jeg var en deilig følelse når jeg ventet L. Jeg er sjeleglad for at vi snart bikker uke 28, da har babyene 90% sjanse for å overleve. Dog kan det jo bli sykdommer etc, men de har iallefall god mulighet til å overleve :)

Ja, nærmer seg for fler av oss nå :jepp: Lillemann må veeldig, veldig gjerne holde seg i magen til rundt termin, men er sprøtt å tenke på at fødselen kan sette igang når som helst om 4 knappe uker :hakeslepp: Gleder oss veldig til han er her da :rodmer:

Men det jeg sliter mest med er vel det å finne begrensningene mine i forhold til kunder, for når jeg hjelper en kunde er kunden i fokus - ikke meg og ikke Ruccoliten.. Husker på å ikke løfte, men ellers så løper jeg, strekker meg, bøyer meg og gjør ellers ting som jeg pleier.

Tror ikke det er farlig da, men får av og til et lite stikk av dårlig samvittighet etterpå fordi jeg kommer på at jeg er jo jammen gravid :sjenert:

Jeg tenker som så at sålenge du ikke presser deg selv, men gjør ting som føles ok ift kroppen (altså ikke gjør vondt/er ubehagelig) så er det ingenting i veien for å strekke seg/løpe og gjøre ting som man pleier. Kroppen sier jo ifra når du må ta det med ro, så det vitkigste er at du lytter til den ! :klemmer:

Jeg er sykemeldt 100% siden sist uke, og ut denne uka. Oppi hodet mitt er planen at jeg skal tilbake på jobb neste uke, og jobbe de to siste ukene før jeg går ut i permisjon, men det kjennes ærlig talt ut som om det går i vasken. Men får se hva legen sier når jeg skal dit på mandag.

Dagene kan bli litt lange mens jeg er hjemme.. Kranglete, vonde hender (karpal Tunnel i begge hendene) gjør sitt for at jeg ikke klarer å gjøre mange ting, f.eks. å bake/male etc, så mange av småprosjektene jeg kunne tenkt meg å gjøre før lillegull kommer ligger på vent.. Blir mye KG/tv/soving/boklesing her for tiden... :kghjerte::fnise:

Ønsker alle en fin dag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig hvor kort tid det er igen, ja! De første i terminklubben har vel termin om 5 uker bare?!

Jeg har jobbet fulltid fram til nå, og kommer nok til å gjøre det fram til permisjon, minus en uke ferie i juni. Heldigvis har vikaren min begynt allerede denne uken, så da er vi plutselig to om én jobb! Jeg er jo egentlig veldig glad i jobben min, og gruet litt til å "gi den fra meg", men det ser ut til å bli veldig bra med vikaren! Er jo en utrolig bra mulighet til å få diskutert jobben i dybden med noen!

Jeg har begynt å drømme masse om amming og pupper om natta - tror hjernen begynner å fokusere på de viktige tingene nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det liten tvil om redebyggerinstinktet har slått til for fullt! Ikke at jeg gjør noe som helst av babyting, men skal ha alt unnagjort i hus og hage. Og det er endel når man er skippertakmennesker som oss og det nå har ligget brakk en stund.. Jeg har så LYST(!) til å få ryddet inni skap og organisert flere av rommene i 2. etg bedre, kjøpe skapseksjon til loftstua og gå gjennom hele min garderobe og rydde i garasjen og kvitte seg med massevis av ting til loppemarked, få levert el-avfall og alle mulige slags ting som dette. Fra jeg kommer hjem fra jobb går det i ett med middagslaging+spising, tid til M, legging og etter det braker det løs og jeg er produktiv som bare det helt til jeg legger meg alt for sent (ofte rundt midnatt) hver dag. På jobben skriver jeg lister over alt som skal gjøres privat, lager handleliste, krysser ut ting jeg gjorde i går og generelt har lav arbeidsmoral :sjenert:

Føler det hjemme har all fokus nå og skulle gjerne hatt lang "husmorferie" og flere timer i døgnet og fått unna mange ting.

Mannen er bortreist en uke nå, M er i trassalder og jeg er til tider nokså hormonell, så jeg føler jeg får kjørt meg, men som jordmor sa så vil det snart stoppe av seg selv, så jeg holder på så lenge det går (og det bør det gjøre en god stund til). I dag har jeg vært effektiv på jobb hele dagen og har dermed mindre energi til å holde på ute, så det ble datajobbing og KG i kveld. Har litt å ta igjen her.

Sist uke hadde jeg en litt ekkel opplevelse. Mannen skulle reise bort neste morgen og vi skulle ta en skikkelig sjau i det bomba huset før han dro. Jeg har vært litt gretten på han en stund og dermed hatt "ryddenekt" nede med all sånn smårydding som jeg syntes han ikke bidro til. Oppe i loftstua hadde vi et BERG av rene klær som skulle brettes og massevis av ting og tang som skulle vært tatt opp på loftet. Planen var altså å rydde og stå på sammen etter M var lagt.

Vi har trolig spist noe som ikke var helt bra og jeg får mageknip som blir verre og verre. Kjenner etter en stund at kroppen vil tømme seg og går på do. Roper på mannen og sier til han mens han er på vei opp trappa at jeg ligger på badegulvet med buksa på knærne, bare for at han ikke skal få sjokk. Han henter en bøtte i full fart og sånn går tiden en stund for meg. Noe av det som skjedde tidlig da jeg fødte sist var at kroppen tømte seg og jeg følte meg ikke helt sikker på at dette bare var pga maten, så jeg tok det ekstra med ro og kjente etter. Jeg som er livredd for funksjonshemmet barn ville IKKE føde i uke 26! Og mens jeg holder på med dette går tankene om at dersom vi trenger krisebarnevakt nå, så er det ikke særlig hyggelig (selv for meg med nokså lav husmorstolthet) å få en annen eller flere inn i huset. JEG hadde vanskelig for å finne rene klær i haugen, mange ting som ikke var ryddet vekk osv og da kan man jo se for seg hvor mye en fremmed må lete.. Mannen tenkte det samme og skal hilse og si han var effektiv! Så innen vi la oss var det et helt annet hus og det var både "overflateryddet" og endel nedover i "grunnsystemet". Jeg fikk sortert ut klær som er for små til M, vi fikk diskutert litt løsninger på nye oppbevaringsmuligheter, jeg fikk vist han hvor ting og tang av babyutstyr er lagret/til hvem det er lånt ut til, hvor M har sommerklær/neste størrelse og flere andre ting som han ikke har hatt oversikt over eller trengte oppfrisking i. Det er veldig godt å se (igjen) at selv om mannen kan svikte noe (i mine øyne) på daglig rydding av fellesting og litt manglende initiativ til å få ting gjort, så kan han absolutt når han må/kommer i gang. Da ser han det samme som meg :) Om jeg skulle bli innlagt i dag, så vil jo han kunne være endel hjemme og snakke med meg, men jeg tar det ikke for gitt at JEG husker alt om sommerklær og hva som trengs av nye pysjer og solhatter osv når ammetåka setter inn og babybobla får ekstremt tykke vegger. Da er det godt at vi er to som vet.

Vi bestemte oss den kvelden for at så ille som det var i huset sist uke, skal det ikke bli igjen.

Så framover nå skal det ryddes mer i grunnsystemet, dvs inni skuffer og skap og få organisert ting bedre. Om vi får besøk synes de nok vi har det relativt ryddig, men åpner de et skap, endrer de nok mening.. Men vi vet hva som er hvor, selv om det ikke står kant-i-kant og at det helt sikkert er endel ting vi kunne kvittet oss med. Det er her planen er nå. Husker jeg var sånn sist også, men da tror jeg ikke det begynte så tidlig og nå må vi jo ha inn barnevakt og sist kunne vi bare låse døra da vi dro på sykehuset.

Det er annerledes med nr to!

Puh må få gjort litt til før jeg legger meg og nå er vel den som leser svett i øya av alle mine detaljer :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*svett*

:ler:

Her har vi ikke gjort stort enda. Jeg tar verden med knusende ro, spesielt med tanke på at vi skal flytte neste helg og huset langt i fra er ferdig. Jeg skjelte ikke en gang ut Norema fordi de har rota til kjøkkenbestillingen noe veldig så kjøkkenet blir garantert ikke ferdig før neste uke.

Det ordner seg alltid ;)

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har et idiot-sikkert tips til hvordan avgjøre om man bare har tyntflytende utflod, eller fostervannslekkasje? :sjenert:

*line har googlet så mye at hun har blitt helt hypokonder* :gjeiper:

Neida, men begynte med truseinnlegg for et par uker siden for det kom etterhvert så mye... men jeg syns det bare blir tynnere og tynnere og mer og mer...? :klo:

edit: hvor vanlig er det eventuelt å lekke fostervann?

Endret av LineGourmet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, jeg tror jeg hadde ringt føden og bedt om å få komme inn for en sjekk :)

Men de sa noe på svangerskapskurset: Ta ut truseinnlegget og se om det forsvinner i trusa. Gjør det det kan det være fostervann, blir det sittende igjen litt i trusa er det utflod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, jeg tror jeg hadde ringt føden og bedt om å få komme inn for en sjekk :)

Men de sa noe på svangerskapskurset: Ta ut truseinnlegget og se om det forsvinner i trusa. Gjør det det kan det være fostervann, blir det sittende igjen litt i trusa er det utflod.

Skal ta det opp med jordmor i dag. Sannsynligvis er det bare utflod :)

Hvordan var svangerskapskurset? Bra og nyttig?

Skal neste uke jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal også på sånn kurs neste uke :) På Ullevål da...

(Forøvrig en god del utfold her også, egentlig skikkelig plagsomt :sjenert: )

---

God helg, jenter!!! :klemmer: Her står jeg på farten hjem barndomsbyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes svangerskapskurset var nyttig :) Det var veldig nyttig for mannen, og ganske nyttig for meg. Nå vet vi når vi skal kontakte føden og litt hva vi kan forvente oss. Jeg følte i allefall en trygghet da vi gikk ut derfra.

Telise: Du kan hekle, strikke, sy, scrappe gamle blider du aldri har fått inn i album, vaske babytøy, gjøre klart til babyen kommer, se på tv, se på hele sesonger av ulike serier, bake til barselsbesøk osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telise: Shopping på nettet1 Nå har du god tid til å søke masse info om hva du har bruk for, og så lete det opp. Barnetøy, babystol, babygym, amme-BH'er og ammeinnlegg...hvis du da ikke har det hele allerede?

Videre kan du bestille og lese en masse bøker om søvnvaner og aktiviteter for spedbarn, du kan lage din egen uro til å henge over stellebordet eller melde deg på et hjemmekurs om "smertefri fødsel"...

Jeg så forøvrig en you-tube snutt her forleden dag om "orgasmiske fødsler" - det var en ny vri på det hele, du!! Budskapet var at smerte oppleves individuelt, og noen fødsler er da helt klart hardere enn andre, men det er fascinerende å tenke på at man kan ha stor innvirkning selv mht måten man tenker på. Noen kvinner opplever en fødsels som nærmest orgasmisk! Holy smoke, sier bare jeg :)

..noe for deg? - hvis du da ikke skal ta keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååå, nå merker jeg at jeg også har lyst til å ha litt fri til å gjøre alle de gode tipsene her! Føler jeg bruker all energi på jobb, og har liksom godtatt at det bare er sofaen når jeg kommer hjem, men det hadde kanskje vært ok å ha litt energi etter jobb også?!!

Jaja, nå er det helg, så bare 10 dager jobb igjen før litt ferie!

Jeg har hørt et nyttig tips om at man bør lage opp en del middager og kaker og fryse ned - man har vel kanskje ikke så mye tid til å tenke på sunne middager og bevertning til gjester når babyen er der :)

Argh - synes den utfloden er noe plagsomme greier - skulle gjerne vært foruten! Jeg bekymrer meg også for at det er såpass mye, men både lege og jordmor sier det er greit.. "Fint" å se at flere har samme problem!

(uh, merker det ble litt ekkelt å snakke om kaker og utflod i nesten samme setning :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsjda, kaker og utflod er helt normalt å blande i et samtaleemne mellom gravide :ler:

:fnise: Det er plutselig en del temaer om ikke er så tabu lenger :) I dag da jeg våknet var det en tørket stripe nedover fra den ene puppen, tror kanskje melken begynner å komme! Måtte jo fortelle mannen om det, føler at puppene begynner å bli litt "av-sensualisert" her i gården...

Fikk forresten en amme-bok av jordmor ved forrige kontroll, noen som har lest i den? Hva er deres tanker om amming, tenker alle at det skal gå greit? Har liksom tenkt at det skal gå helt fint og at jeg gjerne vil fullamme, men ser jo at man kan støte på problemer også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...