Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Jeg hadde fulgt jordmors anbefalinger, man så er jeg førstegangs også.. (husker ikke i farten om du er det)

Du kan jo få gradert/aktiv sykemelding da, hvis du får veldig dårlig samvittighet ovenfor jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor er den fagpersonen du har å forholde deg til ang graviditeten. Hun ville aldri rådet deg til noe uten å ha begrunnelse for det. Er du villig til å risikere tidlig fødsel for å ha god samvittighet ovenfor arbeidsplassen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor er den fagpersonen du har å forholde deg til ang graviditeten. Hun ville aldri rådet deg til noe uten å ha begrunnelse for det. Er du villig til å risikere tidlig fødsel for å ha god samvittighet ovenfor arbeidsplassen?

Signerer denne!!

Jeg hadde ikke gjort annet enn å sykemelde meg i dette tilfellet. En ting var om du var sliten og ikke hadde andre grunner, men her kan det iflg jordmor føre til for tidlig fødsel. Det vil vi ikke ha noe av før om noen uker :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, litt sånn "flink pike syndrom",men tror allikevel at det er best om du tenker på deg selv og hun i magen. Du vil vel ikke føde 10 uker før termin?

Tror virkelig ikke jordmor hadde anbefalt 100 % sykemelding hvis hun ikke så at det var nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere jenter :sjenert:

Telise: jeg kommer i samme situasjon på fredag.. da skal jeg til legen og jm anbefalte meg å be om 100% sykmld neste gang jeg skulle til legen.

Har som deg skikkelige nedpress-smerter. Stikker og kniver inni der jeg ser for meg at åpningen er. Kjennes ut som om noe er i gang, så jeg må bare legge meg når det setter i gang. Slitsomt med sånne vondter når det enda er flere uker igjen :fnise:

Håper du lytter til råd og tar godt vare på deg selv og vesla i magen. Jobb er jobb :gjeiper:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller er det faktisk bedre at man er 100% borte fordi man da ser at det blir for mye på de andre og setter inn tiltak. Om du er bare litt sykmeldt, blir det bare litt mer på de andre og da slipper man kanskje unna å ansette en vikar nå, men kan drøye det litt til?

Det kan hende at det beste du kan gjøre for dine arbeidskolleger er å være HELT borte sånn at de faktisk får avlastning og ikke fordelt dine oppgaver seg imellom.

(Men jeg kjenner ikke din jobb og hvordan det er der, ville bare poengtere at det ikke MÅ bli verre for de andre).

Hvordan går det med samvittigheten din overfor barnet om du fortsetter i jobben pga kolleger?

(Unnskyld lite hyggelig spørsmål, men forsøkte meg på flere formuleringer og dette var den mildeste måten jeg klarte å formulere meg på..)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hos meg går jobbeffektiviteten så utrolig opp og ned. Jeg kan ha dager/perioder hvor jeg bare sitter og ser inn i pc'n og er skamfull over at jeg mottar lønn, mens andre ganger jobber jeg både fredag kveld og søndag ettermiddag/kveld for å få ting gjort. I går var jeg ikke særlig produktiv, men skal hilse og si jeg har hatt nok å henge fingrene i i dag. Det er så typisk at alt skjer på en gang når ting først blir purret på/tatt opp. I dag kom arbeidstilsynet til min jobb og det fører alltid med seg litt arbeid. Dette kom typisk nok etter natten hvor jeg lå med litt "vondt i magen" over noe jeg ikke hadde fullført på et annet prosjekt + at jeg nå må fullføre bittelitt jobb på et tredje prosjekt. Ingen dag hvor jeg har kjedet meg, for å si det sånn.

I morgen ettermiddag reiser vi til Kristiansand. Skal bli fint med en tur selv om det er litt styr akkurat i kveld med både klesvask og pakking + overtidsjobbing (som plutselig blei litt KG-tid...)

Når man ikke har vasket det man skal ha med seg er det så plundrete å få pakket ferdig.

Jeg synes tiden jeg er inne i nå (uke 25) er en fin graviditetstid. Har energi og massevis av lyst til å gjøre alle mulige prosjekter hjemme. Magen synes godt, men er ikke kjempestor, formen er bra og hormonene er stort sett kontrollerbare. Synes at tiden flyr og skulle gjerne hatt enda mer egnetid hvor jeg fikk gjort alt jeg har lyst til. :sengekos: er heller ikke noe å klage over (for meg, mannen får vel aldri nok :gjeiper: )Jeg vet at ting blir tyngre snart, så får nyte det mens jeg kan. Gruer meg til sommernettene for synes det er varmt nok nå og våkner nok som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ukene på 20-tallet var veldig fine! Det var når jeg rundet 30 at alt plutselig føltes slitsomt og tungt. Tenk hvordan det skal bli! :sprettoy: Nå synes jeg alt jeg gjør er et pes, og jeg blir andpusten bare av å kle på meg :sukk: Jeg er liksom konstant sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg alt jeg gjør er et pes, og jeg blir andpusten bare av å kle på meg :sukk: Jeg er liksom konstant sliten.

Enig med deg... Har følt det sånn jeg og hvertfall siden jeg passerte uke 31 :sjenert: Men, det er vel et tegn på at vi nærmer oss den magiske uke 40 da :rodmer:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ukene på 20-tallet var veldig fine! Det var når jeg rundet 30 at alt plutselig føltes slitsomt og tungt. Tenk hvordan det skal bli! :sprettoy: Nå synes jeg alt jeg gjør er et pes, og jeg blir andpusten bare av å kle på meg :sukk: Jeg er liksom konstant sliten.

Helt enig! Leste at livmoren vokser såpass at den presser på lungene, er sikkert det det kommer av..

Her har vi planlagt enda mer babyrom i det siste, så nå gleder jeg meg til tur på IKEA, enten blir det på fredag eller neste helg. Kjenner jeg har kommet litt i redebyggermodus for tiden, men er kanskje ikke så rart med ni uker til termin :ler:

---

Har forresten prøvd og laste opp bilde av min beskjedne 31-ukers mage, men får det ikke til :sukk:

Endret av Møffi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos meg går jobbeffektiviteten så utrolig opp og ned. Jeg kan ha dager/perioder hvor jeg bare sitter og ser inn i pc'n og er skamfull over at jeg mottar lønn, mens andre ganger jobber jeg både fredag kveld og søndag ettermiddag/kveld for å få ting gjort. I går var jeg ikke særlig produktiv, men skal hilse og si jeg har hatt nok å henge fingrene i i dag. Det er så typisk at alt skjer på en gang når ting først blir purret på/tatt opp.

Henger meg på denne... Det er helt vilt hvor fullstending tom for energi jeg kan være enkelte dager, mens andre er normalt produktive.

Hos oss er det også nedskjæringer og omstrukturering, hvilket medfører uroligheter i organisasjonen, og selvfølgelig usikkerhet mht egen stilling. Spesielt de dagene hvor ting går i sakte kino. Har heldigvis en forståelsesfull sjef som mener jeg må belage meg på at jeg ikke er like produktiv som ellers. Første gang han sa det, tenkte jeg han var litt mannsjåvinistisk, det er da ingen sykdom å være gravid! Men nå synes jeg det er skjønt at han viser rommelighet og forståelse. Enkelte dager virker jeg bare ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere enn meg som har fått vann i kroppen? Jeg trodde ikke det skulle komme så tidlig, er jo bare i uke 27. :sjenert: Men jeg føler meg virkelig tung, og anklene mine har liksom blitt borte. Leggene mine er som to stokker som går rett over i føtter! Jeg har også hørt fra et par stykker at de kan se på ansiktet mitt at jeg har mye vann i kroppen. Ser vel ut ca. som han karen her:

ballongfisk_new_medium.jpg

I dag skulle jeg i konfirmasjon, og hadde gledet meg til å bruke et par fjonge sko som jeg kjøpte på slutten av sommeren i fjor. Men jeg fikk dem ikke på, det var ikke snakk om! :grine: Så det endte med at vi måtte kjøre innom en butikk på vei til konfirmasjonen, sånn at jeg fikk kjøpt meg et par romslige ballerinasko.

Tror jeg får kjøpe støttestrømper, og se om det hjelper. Som om jeg ikke føler meg usexy nok fra før. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

I dag skulle jeg i konfirmasjon, og hadde gledet meg til å bruke et par fjonge sko som jeg kjøpte på slutten av sommeren i fjor. Men jeg fikk dem ikke på, det var ikke snakk om! :grine: Så det endte med at vi måtte kjøre innom en butikk på vei til konfirmasjonen, sånn at jeg fikk kjøpt meg et par romslige ballerinasko.

Tror jeg får kjøpe støttestrømper, og se om det hjelper. Som om jeg ikke føler meg usexy nok fra før. :sukk:

Så kjedelig da :troest:

Du må passe på å senke saltinnholdet i kosten din, da salt holder på vann. Drikk også mye.

Støttestrømper er en god investering så du ikke hovner så innmari i beina.

Ta dem på deg med en gang du står opp, helst før du setter deg opp fra sengen faktisk ;)

Ikke akkurat sexy, men det er ikke åreknuter og hovne beun heller :)

Jeg kjøper de som heter "travel socks" på apoteket. De er stramme, men alikevel behagelie på og ser ut som vanlige sokker så sant du ikke drar opp buksebeinet :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjedelig da :troest:

Du må passe på å senke saltinnholdet i kosten din, da salt holder på vann. Drikk også mye.

Støttestrømper er en god investering så du ikke hovner så innmari i beina.

Ta dem på deg med en gang du står opp, helst før du setter deg opp fra sengen faktisk ;)

Ikke akkurat sexy, men det er ikke åreknuter og hovne beun heller :)

Jeg kjøper de som heter "travel socks" på apoteket. De er stramme, men alikevel behagelie på og ser ut som vanlige sokker så sant du ikke drar opp buksebeinet :fnise:

Tusen takk for tips! Da skal jeg skaffe meg sånne strømper i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg en ting dere;

Hva er egentlig den store forskjellen på pysjamas og sparkedrakt/heldrakt? :klo:

:sjenert: Jeg driver å prøver å gjøre garderoben til lillemann komplett for første 1-2 mnd skjønner dere... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig med skoene da Meaty, støtter forslaget om støttestrømper, bruker det selv innimellom, men burde nok blitt enda flinkere til det..

Si meg en ting dere;

Hva er egentlig den store forskjellen på pysjamas og sparkedrakt/heldrakt? :klo:

:sjenert: Jeg driver å prøver å gjøre garderoben til lillemann komplett for første 1-2 mnd skjønner dere... :ler:

Jeg aner ikke hva som er forskjellen på pysjamas og heldrakt, kan det ha noe og gjøre med om de har fot eller ikke?

Vi kommer til å bruke litt om hverandre, noen er lissom typisk pysjamas pga motivet, mens resten blir nok "dagdrakt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pysjene har ofte noe tynnere stoff, men ikke alltid Men jeg har sett barn i barnehagen til J som bruker drakter vi bruker om natten, på dagen, så det er vel ikke så opplagt hva som er hva. Kjøp noen du synes er fine, og avgjør selv om det skal være pysj eller lekedrakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pysjene har ofte noe tynnere stoff, men ikke alltid Men jeg har sett barn i barnehagen til J som bruker drakter vi bruker om natten, på dagen, så det er vel ikke så opplagt hva som er hva. Kjøp noen du synes er fine, og avgjør selv om det skal være pysj eller lekedrakt :)

Hehe.. ok, takk flickan og Møffi :ler: Var redd jeg stilte et skikkelig teit spørsmål og hadde gått glipp av noe elementert som alle visste :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har heldigvis ikke fått noe særlig vann i kroppen. Fikk aldri det forrige gang, så håper å slippe unna greit denne gangen og, selv om jeg blir gående gravid hele sommeren denne gangen. Unngå salt (husk at halvfabrikata inneholder mye salt) og drikk masse vann. Det kan være lurt å kutte ned på karbohydrater også, fordi mange av de matvarene binder vann. Asparges og sitrusfrukter skal virke vanndrivende, samt te og kaffe (men ikke overdriv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Det jeg prøver å passe på, er at de ikke går for høyt opp i halsen.

Passer også på at der er god knapping nede til å raskt kunne skifte bleier om natten :)

Tror også at en nattdrakt er tynnere enn de man bruker på dagen (De er vel ofte i velour)

jeg ser det som en fordel med fot på når de er så små, men igjen vokser de jo raskere utav den da.

Har også kjøpt nattposedrakt på HM i tynn bomull! Syns den virket kjempepraktisk siden vi får i august og det gjerne er for varmt til å ha dyne på (Vi har soverom på loftet, er varmt der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...