sommerfuglen1982 Skrevet 28. april 2011 #1781 Del Skrevet 28. april 2011 Lykke til med visninger og jordmor-time, Myzia Skjønner at det er litt vanskelig å planlegge babyting oppi salg og kikking på nye bosteder.. Får håpe det ordner seg og at dere finner noe raskt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 28. april 2011 #1782 Del Skrevet 28. april 2011 Gratulerer med salg Myzia! Håper derer finner nytt bosted raskt da Her syns jeg dagene går veldig fort, halvveis i uke 29 snart og et par eksamener som puster meg i nakken, så har ikke så altfor mye tid til KG.. Men er innom og leser litt, så følger med på dere Ønsker alle sammen en fin-fin dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 28. april 2011 #1783 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg hadde aldri turt å selge før jeg hadde nytt sted å bo! I allefall ikke nå som jeg er gravid.... Vi skal ha første visning i dag og håper vi er like heldige som dere Myzia. Gikk leiligheten mye over takst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 28. april 2011 #1784 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg får også lønn av bedriften, og de får etterbtalt av NAV. Kommer til å ta ut litt ferie i år, og flytte noen uker til neste år - tar det litt som det kommer... Har sendt inn papirer til NAV i går - så håper alt er i orden! I går fikk vi forresten solgt leiligheten! Vi har tjent ganske mange 100tusen på den - det kommer godt med når vi skal finne noe nytt! Kjenner at jeg får litt panikk siden vi ikke har funnet noe enda, får liksom ikke planlagt noen ting med baby-ting før vi har et sted å bo... Men skal på "en haug" visninger til helgen - så da kanskje vi finner noe! Ha en fin solrik dag alle sammen, jeg bare sitter og venter på at jeg kan dra til jordmor-time Så gøy og samtidig stressende med tanke på at dere må finne dere noe nytt ganske snart. Når flytter dere ut da? Kos dere med visninger i helgen, det er så moro Gratulerer med salg Myzia! Håper derer finner nytt bosted raskt da Her syns jeg dagene går veldig fort, halvveis i uke 29 snart og et par eksamener som puster meg i nakken, så har ikke så altfor mye tid til KG.. Men er innom og leser litt, så følger med på dere Ønsker alle sammen en fin-fin dag Masse lykke til med eksamener, satser på at det går så det suser Jeg hadde aldri turt å selge før jeg hadde nytt sted å bo! I allefall ikke nå som jeg er gravid.... Vi skal ha første visning i dag og håper vi er like heldige som dere Myzia. Gikk leiligheten mye over takst? Lykke til med vising Sunshine, skal si det er flere som skal selge/kjøpe bolig her. Klarer nesten ikke å følge med på hvem som er hvem så dere får bare oppdatere Jeg klarte å forstue ankelen når mannen skulle kjøre meg til kontrollen, da endte det med at mannen ble med og var lettere oppgitt når kontrollen tok litt tid. Han har innlevering i dag og skulle etter planen hatt lengre dag på skolen mens jeg hentet L i bhg, slik ble det ikke Jeg var visst et surrehue uten like som kunne klare noe slikt på en så viktig dag. Det ordner seg alltid, ikke sikkert han trenger å bli så lenge ellers så har jeg kanskje en snill svigerinne eller nabo som henter L Alt var fint med babisen, men med et enda høyere sf-mål enn sist så ville han sende meg på ny ul for å være helt sikker på at alt er i orden. Har nå 26,5 i uke 23. Det var nok bare mye vann som gjorde det siden jeg hadde masse av det med L også, men godt med en lege som tar det litt på alvor Da får vi forhåpentligvis også vite om det virkelig er jente eller ei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 28. april 2011 #1785 Del Skrevet 28. april 2011 Da er det jordmor igjen Spent på hvor på grafen jeg havner i dag, jeg er sånn trappetrinn-vokser når det kommer til magen midt på første gangen, HELT på toppen andre gangen, så nede mot streken tredje gangen, og jeg har en sterk følelse av å kanskje ligge høyt igjen nå Bare lagt på meg 4,5 kg Spent på hva hun sier om det også, jeg er ikke noen tynn pingle fra før av, så tenker hun syns det er helt greit (Startet på 75 kg, så har mer en nok som Rucoliten kan leve av ) Tror jeg forresten er begynt littegranne med dette venaCava greiene jeg. Noen ganger når jeg ligger, kjennes det ut som om hele rommet snurrer intenst! Nå ligge-sitter jeg i sofaen, og jeg kjenner det litt nå. ubehagelig, men gir seg med en gang jeg snur meg på siden Når er det vanlig med omvisning på føden forresten? Og er det vanlig med fødselsforberedende kurs her i norge? Tror jeg må spørre henne om det i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 28. april 2011 #1786 Del Skrevet 28. april 2011 Så moro med kontroll, akkurat vært på en jeg også Eneste jeg er spent på fra gang til gang er hvor mye høyere jeg kan komme med over det grønne feltet Vi hadde omvisning på føden når jeg var rundt uke 36. Vi var på fødselsforberedende kurs sist og fikk absolutt ingenting utav det. Det er det mest tåpelige kurset jeg har vært med på og kunne ikke ha angret mer på 400,-. Vi fikk mye mer utav praten vi hadde med jordmor alene. Nå hadde ikke vi en "etter boka fødsel" så det kan være derfor jeg føler det slik. Var det ikke noen her inne som har vært på et slikt kurs? Møffi eller Myzia? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 28. april 2011 #1787 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Æsj så dumt at du følte at kurset var bortkastet, vi skal nemlig på kurs neste uke. Jeg synes prisen er grusomt høy da, 1000 kr! Sånt burde da virkelig vært gratis, i allefall for førstegangsfødende. Endret 28. april 2011 av Sunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 28. april 2011 #1788 Del Skrevet 28. april 2011 Æsj så dumt at du følte at kurset var bortkastet, vi skal nemlig på kurs neste uke. Jeg synes prisen er grusomt høy da, 1000 kr! Sånt burde da virkelig vært gratis, i allefall for førstegangsfødende. Hvem er det som arrangerer det? Jeg tenker at vi skal melde oss på kurs i mai - gjennom oslo-jordmor.... Kiipern hvis det er bortkastede penger http://www.oslojordmor.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=4&Itemid=3 Om noen har kjennskap til disse kursene så er det knall å få vite erfaringene Det burde forøvrig absolutt ha vært gratis for førstegangsfødende syns jeg, i hvert fall de som sykehusene arrangerer.. Skal til jordmor i morgen! Gleder meg til å gå på vekta! ....særlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 28. april 2011 #1789 Del Skrevet 28. april 2011 Æsj så dumt at du følte at kurset var bortkastet, vi skal nemlig på kurs neste uke. Jeg synes prisen er grusomt høy da, 1000 kr! Sånt burde da virkelig vært gratis, i allefall for førstegangsfødende. Ja, det burde vært gratis. Kurset vi var på gikk over 3 ganger, håper dere er heldigere med kurset enn oss. Vi var 5 par og alle følte det samme etterpå. Lærte mye mer av å lese boken om fødsel som vi får fra sandvik eller av jordmor. Man kan aldri vite hvordan en fødsel blir, uansett så kan man egentlig ikke forberede seg helt til det annet enn å være klar over at det er vondt, hehe. Men som sagt, det er min mening. Sikkert mange som har hatt nytte av tilbudet også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 28. april 2011 #1790 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg var veldig i tvil om vi skulle, men tenkte vi kunne ha nytte av å få se på sykehuset og vite litt om de forskjellige smertelindrene metodene. Vi tar kurset gjennom en jordmor som er tilknyttet Ahus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 28. april 2011 #1791 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Når er det vanlig med omvisning på føden forresten? Ei jeg kjenner fikk nettopp ei jente, hun var på omvisning rundt tre uker før termin. (Tønsberg). Selv er jeg ikke like heldig, jeg har termin 20. august men siden sommer er ferietid, så har de ikke omvisning om sommeren. Så eneste mulighet for meg (som skal føde i Drammen) var 9. juni. Skulle gjerne drøyd det til nærmere opptil fødselen. Jeg har i det siste mer eller mindre bestemt meg for å ikke lese så mye rundt på nettet om det å føde. Jeg tror at det er en situasjon det er umulig å forestille seg, før man står midt oppi det. Jeg leser litt i bøker, men har fått litt den innstillinga at jeg får ta det som det kommer, og ikke bekymre meg på forhånd. Jeg vet ikke egentlig om dette er en god vinkling, men jeg har hørt om kommende mødre som tror de skal ha stålkontroll på alt, har lest om alle scenarier, og så får de seg et stort sjokk når de faktisk står oppe i situasjonen og finner ut at de ikke har kontroll likevel. Dere som har født før, har dere noen tanker om dette? Er jeg uansvarlig og naiv hvis jeg har "tar det som det kommer"-holdningen? Endret 28. april 2011 av Meaty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diabla Skrevet 28. april 2011 #1792 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Jeg tok det veldig sånn.. tar det som det kommer, gjør nok det nå og, selv om jeg vet hva det går utpå.. Eneste jeg hadde bestemt meg for var at jeg ikke skulle ha noe smertestillende... og det klarte jeg meg uten og.. får se om jeg greier det nå og.. Endret 28. april 2011 av Diabla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 28. april 2011 #1793 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg tok det veldig sånn.. tar det som det kommer, gjør nok det nå og, selv om jeg vet hva det går utpå.. Eneste jeg hadde bestemt meg for var at jeg ikke skulle ha noe smertestillende... og det klarte jeg meg uten og.. får se om jeg greier det nå og.. Oj, jeg er ei skikkelig pingle og må sikkert ha smertestillende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 28. april 2011 #1794 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg synes ikke det er noe galt i å ta det som det kommer, tvert imot. Det er klart at å lese litt om fødsel ikke skader, f.eks skriv fra jordmor om rier, slimpropp, blødninger og vannavgang. Det kan være kjekt å vite når tiden kommer, utenom det så er det faktisk ikke annet å gjøre enn å ta det som det kommer Uansett hvor mye man leser seg opp om selve fødselen vet man aldri hvordan den blir. Jeg har også bestemt meg for å ikke ha smertestillende, muligens lystgass. Utenom det vil jeg klare det uten slik jeg gjorde med L, med mindre fødselen blir vondere selvfølgelig. Men med drypp og vakum sist så satser jeg på en bedre fødsel denne gangen Uansett så er det en flott premie og alle klarer det, keisersnitt eller vanlig fødsel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 28. april 2011 #1795 Del Skrevet 28. april 2011 Jordmoren sa at jeg selv skulle ta kontakt med sykehuset ang omvisning der, det var fint å ta ca 1 mnd før termin mente hun. Fødselsforberedende kurs hadde de hatt her for mange år siden, men da den jordmoren som hadde det hadde gått av med pensjon stoppet det opp der fordi de andre jormødrene da var overarbeidet og ikke rekk over Kipt, for hun snakket veldig varmt om det, og at hun skulle ønske det var tid å starte det opp igjen. Men ikke noe å gjlre med det, jeg føler jeg er god å finne informasjon selv da Jeg lå helt oppe på det grønne igjen i dag, så ja, jeg er en trappeklatrer Hun syns det var helt ok å ikka ha lagt på meg mer enn 4,5 kg, siden magen vokser som den skal alikevel Jeg går også til fødsel med en tanke om å klare meg uten smertestillende, men det får vi se når vi står der Lystgass kommer jeg nok til å takke ja til tidlig, mens jeg kommer nok til å drøye epiduralen så lenge jeg klarer siden jeg ikke er noe spesiellt glad i nåler Har hørt man må sitte så innmari stille når de setter den for at de skal treffe riktig også, og ser for meg at det kan ikke vere lett når man har rier..... Så det får vi bare ta som det kommer tenker jeg Mamma har født fem barn med bare lystgass, så håper jeg skal klare det jeg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 28. april 2011 #1796 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg har heller ikke lagt meg opp noen formening om fødselen, og har heller ikke begynt å grue meg. Som dere sier: Man vet ikke hva man skal gjennom før man opplever det så da velger jeg å ta det som det kommer. Jeg har ikke gitt meg opp noen formening om smertestillende eller ikke for det vil jeg ta stilling til der og da. Vi har hentet vogn i dag, så nå gjenstår faktisk bare babycall og bleier så er alt klart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 29. april 2011 #1797 Del Skrevet 29. april 2011 God morgen jenter! jeg skal til jordmor senere i dag og glemte å tisse på glasset når jeg stod opp i stad Det er vel bedre å ta med en urinprøve som ikke er morgenurin, enn ingen urin eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 29. april 2011 #1798 Del Skrevet 29. april 2011 Jeg hadde "ta det som det kommer"-holdning til fødselen forrige gang, og kommer til å ha det denne gangen også. Hadde gjort meg opp tanker om at jeg skulle være lydhør for råd fra jordmor ang smertestillende, og hvis hun f eks hadde sagt at hun enbefalte meg epidural (hvis fødselen trakk veldig ut, eller jeg ble veldig sliten) så ville jeg ta det, men ha ganske høy terskel for å be om det selv. Jeg fødte uten epidural, men med lystgass. Hadde lest en del om fødsel på forhånd, men lite på forum, og kun "nøktern" faglitteratur. Jeg synes det var greit å vite lite om de forskjellige fasene, smertestillende, osv. Vi hadde omvisning på føden, det var jordmor fra helsestasjonen som viste oss rundt. Tror det bare er de som hører til akkurat den helsestasjonen i byen som får tilbud om det. Sykehuset har ikke kapasitet til å ta imot fler/alle. Jeg synes det var greit å ha vært der, men føler egentlig ikke at det hadde noe å si i forhold til fødselen. Spilte ikke noen rolle at jeg hadde vært i en fløy av sykehuset og sett en fødestue liksom. Vi var på et slags fødselsforberedende kurs som helsestasjonen arrangerte. Det varte vel 2-3 timer ca, og jeg lærte ikke noe særlig nytt der som jeg ikke hadde lest om før. Det handlet ikke bare om fødselen, men også litt om amming og barseltid, så det var jo begrenset hvor inngående de rakk å være. Synes likevel det var greit, fordi da fikk mannen en liten innføring også, han leste ikke en døyt om hverken svangerskap, fødsel eller spedbarnstid. Jeg ser det er flere jordmødre som arrangerer kurs privat, og jeg hadde neppe betalt for det, men det er meg da LineGourmet: Jeg tror det er bedre med urin enn ingen urin, ellers har jeg pleid å stikke innom med kun urinprøven dagen etter, om jeg har glemt det. Trenger ikke legetur med mindre de finner noe da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 29. april 2011 #1799 Del Skrevet 29. april 2011 Hei! Så herlig - egen terminklubb! Har ikke skrevet i emnet før, så en presentasjon er vel på sin plass: 23 + 4 på vei, termin 22. august.Komplikasjonsfritt svangerskap så langt *bank i bordet*.Antakelig får vi en gutt. Jeg har lagt på meg 8 kg, var normalvektig fra før. Synes det er mye og prøver å leve sunt med riktig mat og mosjon, men..... har desverre fått alvorlig kick på sjokolade - som jeg ellers omtrent aldri spiser.... Viljestyrken er bare ikke-eksisternede, motivasjonen er bare...vekk. Hva i alle dager kan jeg gjøre? Noen som har noen gode tips? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 29. april 2011 #1800 Del Skrevet 29. april 2011 Sist var vi på et "kurs" hos jordmor sammen med ca 5 andre par om fødsel og barseltid. Det syntes jeg var veldig bra og veldig saklig og konkret. Vi var også på sånn fødselsforberedende kurs på sykehuset en hel lørdag og da var det like før jeg reiste meg og gikk... Det var helt tydelig at disse jordmødrene var gode til å ta imot barn, men absolutt ikke til å holde foredrag for en stor forsamling! Her kan man få omvisning på fødselsavdelingen hver tordag kveld tror jeg og jeg ville mye heller bare ha gått på den enn å betale for det elendige kurset (vi hadde jo hørt alt før fra timen hos jordmor, bare at hun sa det samme på en brøkdel av tiden). Det eneste jeg mener vi fikk ut av det var at vi så hvor de tok med barnet om de må løpe rett ut med det etter at det er født og ikke kan legge det opp på magen til mamman. Jeg ville ha lest litt om de ulike smertelindringene man kan få og hvilke fordeler/ulemper disse kan ha. Hva som finnes for de ulike "gradene" av smerte også ville jeg hatt litt kunnskap om hva som er normalgangen i en fødsel og "normaltid" (nemlig 1cm åpning pr time rie og at utdrivingsfasen ikke skal ta mer enn ca én time før de setter i gang tiltak (tror jeg)). Jeg følte sist at "alt gikk på instinkt". Jeg ville ha bena opp på et tidspunkt, presse på et annet, jeg følte helt klart ditt og datt og mannen gjorde en kjempejobb. Han hadde fått en liste over motiverende ting han kunne si/gjøre Jeg er enig i at de som har lest for mye og bestemt seg på forhånd om at "jeg skal/skal ikke" er de som får de største sjokka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå