Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Sitter å skal fylle ut NAVpairene nå, og fikk beskjed på NAVkontoret at vi skal forholde oss til de nye reglene, som beskrevet her over. Men klarer ikke å finne igjen denne regelen på NAV sine sider? Noen som kan hjelpe meg med en link? :klo:

Oog, klarer ikke helt å forstå, skal både spørsmål vedr. mor og fars permisjon besvares, eller sender vi hver vår søknad?

Jeg så kjapt på det skjemaet her om dagen og sånn jeg forsto det så søker mor og far hver for seg. Altså at du søker for deg på det ene skjemaet. Det andre vet jeg ikke.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bestilt barnevogn i dag! :nigo:

De hadde ikke på lager så, da bestilte jeg like greit :) Selv om jeg sikkert kunne ringt litt rundt til ulike babyshop'er å hørt om lagerstatus.

Men det blir en simo duo, mellomblå med sort standard understell :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så kjapt på det skjemaet her om dagen og sånn jeg forsto det så søker mor og far hver for seg. Altså at du søker for deg på det ene skjemaet. Det andre vet jeg ikke.... :sjenert:

Ja, fant ut at det måtte være slik jeg og. Måtte bare spørre. Hadde egentlig sett for meg at det skulle være himla vanskelig å fylle ut disse skjemaene, men ser egentlig ikke problemet, så tenker jeg må gjøre noe feil.. :gjeiper:

Men lurer fortsatt på det der med om jeg går ut i perm. på søndag eller fredag. Står at de ikke utbetaler foreldrepenger for lør+søn, og at en arbeidsuke er på fem dager. Så slik jeg forstår det går jeg ut i perm. fredagen før tre uker :klo:

Når det gjelder hvor lang permisjon jeg skal ha, og hvor det skal komme fram hen, så må jeg jo søke perm. på jobb, og det vil komme frem der, og også til NAV når jobben søker om refusjon for foreldrepenger i perioden (de utbetaler meg lønn mens jeg er i perm). Høres dette riktig ut for dere kloke koner? :)

Jeg har bestilt barnevogn i dag! :nigo:

De hadde ikke på lager så, da bestilte jeg like greit :) Selv om jeg sikkert kunne ringt litt rundt til ulike babyshop'er å hørt om lagerstatus.

Men det blir en simo duo, mellomblå med sort standard understell :hjerte:

Grattis med vognkjøp!! :hoppe: Så gøy!! :nigo: Når får du den??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne på, fikk tips fra noen her inne om å smøre inn brystvortene med fet krem (har klødd så innmari). Og, siden jeg begynte å smøre på lørdag så har jeg ikke klødd et sekund!! :hoppe: Så om noen plages med det samme så hjelper det å smøre!! Smører etter dusj + om kvelden med denne kremen fra Burts Bees (kjøpt på Boots Apotek) :jepp:

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=4325052&c=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:danser: Danser litt for flickan som er halvveis i dag,Ruccola 24, Line som er 26 og MonThe som er 29 (og meg som er 23 i følge min termin :fnise: )

Håper alle får en fin dag :) Tenkte meg ned på nav snart jeg også, greit å finne ut av det så snart som mulig egentlig. Så har vi alt klart når søknaden skal sendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle NAV kontor har alltid operert med sine egne tolkninger av ting, så det er ikke rart vi blir forvirret :forvirret:

Jeg skjønner ingenting av det skjemaet jeg heller, og jeg aner i allefall ikke hvordan jeg skal få til en søknad med gradert uttak :klo: Mamma som er lønnsansvarlig skal få hjelpe meg :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ingenting av det skjemaet jeg heller, og jeg aner i allefall ikke hvordan jeg skal få til en søknad med gradert uttak :klo: Mamma som er lønnsansvarlig skal få hjelpe meg :nigo:

Jeg forstår det slik at du søker om hovedpermisjonen (80 eller 100 %) på ett skjema. Så er det et nytt skjema for gradert uttak som man kan sende inn litt senere, når du begynner å nærme seg noe annet enn 100 % perm liksom... ;)

Skal du ha gradert uttak? Hvordan da?

Jeg har store planer om 6 mnd helt hjemme, så 50/50 jobb og perm fra januar.... Skal ha møte med arb.giver etter påske om det, håper alt kan ordre seg sånn at det går :)

MOnthe: får barnevogna om 2-5 uker. Regner med at den kan hentes rett over påske :hoppe:

3 timer til påskeferie!! :skya: :skya: :skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at du søker om hovedpermisjonen (80 eller 100 %) på ett skjema. Så er det et nytt skjema for gradert uttak som man kan sende inn litt senere, når du begynner å nærme seg noe annet enn 100 % perm liksom... ;)

Skal du ha gradert uttak? Hvordan da?

Jeg har store planer om 6 mnd helt hjemme, så 50/50 jobb og perm fra januar.... Skal ha møte med arb.giver etter påske om det, håper alt kan ordre seg sånn at det går :)

Jeg skal begynne 20% i februar/mars og jobbe en dag i uka frem til mai/juni da jeg begynner 40% en mnd før jeg går ut i 100%. Mannen tar perm de dagene jeg jobber, og tar sine resterende uker når jeg går ut i 100%. I tillegg skal han ha 3 uker etter mine første 9 uker mens jeg har ferie. Han er ny i jobben og var tidligere student så på den måten slipper han å ta seg ferie uten lønn for at vi skal kunne ha litt tid sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noe jeg har litt peiling på.... Tjihi... NAV:)

Ja, du må inn med to søknader, en for mor og en for far.

Søknadsskjema:

http://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/Familie/Svangerskap+fodsel+adopsjon

Permisjonen din starter 3 uker (dvs 21 kalenderdager før termin) Jeg som skal ha baby 11. juli en mandag, vil dermed ha min første permisjonsdag mandag 20. juni.

Når det gjelder lengden på permisjonen, så må du skrive dette i søknaden din som du sender til NAV. denn emå jo inn uansett om du får peneger fra arbeidsgiver eller NAV. Arbeidsgiver sender inn inntektsskjema, hvor de krysser av for at du mottar penger fra de og at de krever refusjon av disse.

Til slutt... noe som gjør meg litt forvirret.. jeg spurte nemelig NAV om det samme når det gjelder disse nye permisjonsreglene, da fikk jeg til svar at disse var ikke vedtatt enda, så vi måtte forholde oss til gamle regler.... Så virker som de forskjellige NAV kontor har forskjellig oppfatning av dette :/

Takk for hjelpa! :takke: Men lurer på en ting ift det som er med uthevet skrift -- hvor isåfall skriver jeg dette??! Finner ikke et punkt hvor dette skal fylles ut jeg?? :klo: Man blir på punkt 14 bedt om å skrive inn når permisjonen starter. Og jeg finner ingen punkt hvor det står at man skal skrive inn når permisjonen slutter... ?

:danser: Danser litt for flickan som er halvveis i dag,Ruccola 24, Line som er 26 og MonThe som er 29 (og meg som er 23 i følge min termin :fnise: )

:hoppe: og :strix: for alle de overnevnte jeg også!! :hoppe::strix::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg tenker slik.... si at du skal ha 46 uker permisjon. Så skriver du når du starter permisjon, du skriver også inn prioden når fedrekvoten skal tas, og om evt far skal ha permisjon som ikke inngår i kvoten. Dvs resterende periode som ikke er nevnt blir din permisjon... så tror nok at NAV "skjønner" dette selv....

(Så lenge du ikke skal ha gradert uttak, så er det jo 46 uker etterhverandre:))

Håper du skjønte hva jeg mente:)

Skjønner hva du mener :) ..Meeen slik jeg forstår skjemaet så skal jeg ikke fylle ut noe om fedrekvoten i min søknad. Blir jo bedt om å gå til punkt 19 (og med dette hoppe over punkt 15 - 18 som omhandler fedrekvote) når jeg har fylt ut punkt 14? Eller er det jeg som misforstår?

Når dette er sagt så skal far benytte seg av "fleksibel/gradertt uttak", og ikke ha sine uker sammenhengende etter at jeg er ferdig med min permisjon..

Endret av MonThe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde fotografering i går Myzia. Jeg er så glad det er over for nå kan jeg slappe av litt før visning :ler: Men nå er det heldigvis veldig ryddig hos oss, det er bare ting i skufffer og skap jeg skal rydder bort en del av.

Får holde det pent og ryddig her framover vi også. Haha, jeg hadde ryddet skikkelig i bokhyllene og sortert bøkene etter farge ol, også kom de ikke med på bildene en gang! Fikk bilder i dag, og det ser bra ut :) Når tenker dere å ha visning? Er litt usikker siden det er påske nå - går folk inn på nettet i påsken mon tro?? :sjenert:

Må bare nevne på, fikk tips fra noen her inne om å smøre inn brystvortene med fet krem (har klødd så innmari). Og, siden jeg begynte å smøre på lørdag så har jeg ikke klødd et sekund!! :hoppe: Så om noen plages med det samme så hjelper det å smøre!! Smører etter dusj + om kvelden med denne kremen fra Burts Bees (kjøpt på Boots Apotek) :jepp:

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=4325052&c=

Så flott at det hjalp! Jeg var helt avhengig av krem de første månedene, men ser ut som om det har blitt litt bedre nå!

Jeg var på permisjonsmøte med sjefene mine i dag - det gikk veldig greit! Vi sender en "standard" søknad til NAV(uten tidskonto/gradering osv) - også lager vi en privat avtale oss imellom. Vikaren min begynner ganske tidlig, så da jobber jeg litt etter behov og lyst utover sommeren - kombinerer med litt ferie. Det blir det samme når jeg begynner igjen til våren, vi tar overgangene litt som det kommer. Veldig glad for å ha en så fleksibel arbeidsgiver (og fleksible arbeidsoppgaver)!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha visning rett etter påske (torsdagen etter, og en dag i helga) så fremt det ikke legges ut noen like leiligheter i samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende med dere som skal ha visning da, krysser fingrene for at dere får solgt fort :)

Her har jeg feiret siste dag før påsken med å sette meg inn i permisjonsreglene, troooor jeg har sånn ca forstått det, har litt igjen på fedrekvotedelen, da mannen skal ha den gradert (og han er jo så treig at han får aldri sjekka det opp selv, så da må jeg ta det :rope: )

I går kjøpte jeg inn lammeskinn, dyne, dynetrekk, laken og sånn beskytter til å ha rundt senga. Mangler bare senga nå :gjeiper: Vi har fått tilbud om å låne ei vogge, er det flere som skal ha det? Vet ikke helt om det er vits med det, vi har ca 10 meter fra stua til soverommet liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjøpte jeg inn lammeskinn, dyne, dynetrekk, laken og sånn beskytter til å ha rundt senga. Mangler bare senga nå :gjeiper: Vi har fått tilbud om å låne ei vogge, er det flere som skal ha det? Vet ikke helt om det er vits med det, vi har ca 10 meter fra stua til soverommet liksom...

Jeg synes det er fint å lære barnet å sove andre steder enn bare sengen den første tiden, også er det jo godt å ha de i øyeskue :)

Denne gangen kommer vi til å slå opp lekegrinda med en gang og bygge et koselig lite rede der. Fint om hun blir vant med lyder med en gang :) Så bytter vi nok litt på med hvor hun sover på dagtid, må jo ikke ha henne her når jeg skal støvsuge etc :)

Så moro å lese om innkjøpene deres, fint for min egen del med en liten oppfriskning også :fnise:

Jeg tror ikke det blir så altfor lenge til vi kjøper inn det siste vi trenger. De siste dagene har jeg vært veldig plaget av kynnere og klarer/orker ikke stå oppreist så lenge. Skulle egentlig på tur med hundene i dag, men tar det heller med ro og prøver meg på ukeshandelen istedet. Da har jeg iallefall en vogn å støtte meg til om det skulle bli for ille :)

Vet faktisk ikke hva vi trenger, har ikke satt meg sånn inn i det enda, hehe. Har liksom tatt det mer med ro denne gangen. Men vi trenger litt tøy iallefall, senekant, sengetøy til vogn og seng, et par rosa tepper, håndklær, bilstol, smokker og en haug med ammeinnlegg. Tror det er alt vi trenger, så blir det sikkert noe ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint å lære barnet å sove andre steder enn bare sengen den første tiden, også er det jo godt å ha de i øyeskue :)

Denne gangen kommer vi til å slå opp lekegrinda med en gang og bygge et koselig lite rede der. Fint om hun blir vant med lyder med en gang :) Så bytter vi nok litt på med hvor hun sover på dagtid, må jo ikke ha henne her når jeg skal støvsuge etc :)

Sant det :) I min drømmeverden blir det jo en baby som sover igjennom det meste og overalt, så da bør man vel kanskje legge forholdene litt til rette sånn også...

Håper det går greit med handlingen da, er ikke kjekt med plager altså!

Nå har jeg avtale med meg selv at jeg skal skrive 200 ord til på oppgaven før jeg tar påske :hoppe: :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha en kurv (som henger fra taket) som seng på natten og kommer til å bruke vognbagen som dagseng. Tror også vi monterer lekegrinda ganske raskt for å ha en sikker plass å legge henne i forhold til katt og 2-åring :gjeiper:

Vet faktisk ikke hva vi trenger, har ikke satt meg sånn inn i det enda, hehe. Har liksom tatt det mer med ro denne gangen. Men vi trenger litt tøy iallefall, senekant, sengetøy til vogn og seng, et par rosa tepper, håndklær, bilstol, smokker og en haug med ammeinnlegg. Tror det er alt vi trenger, så blir det sikkert noe ekstra :)

Samme her! Har tenkt at vi har jo alt fra sist, bortsett fra babycall'n som overvintret ute under snøen, helsetepper, litt sesongklær (dvs ikke ull som vi brukte mye sist) også alle sånne forbruksting som kremer og bleier og ammeinnlegg og sånn.. Jeg regner med at redebyggerinstinktet slår ut på disse tingene om en stund. Enn så lenger er det mer av typen "bygg ferdig lekestua, rydd i boden, få ferdig ditt og datt, gjøre alt mulig fysisk så lenge jeg har form til det".

I dag har vi bedrevet barneoppdragelse og spist en hel middag til fulle sirener fra toåringen.. Nice!

Også er vi inne i et skikkelig stim når det kommer til bilproblemer og verkstedregninger. I dag ville ikke bilvinduet igjen og det koster ikke mer enn 7600kr å få det fikset ETTER påske. Og vi skal kjøre langt i påska var planen. Og bilen var på verkstedet senest i går + for et par uker siden til over 12tusen. Bil er et skikkelig irritasjonsmoment når ting ikke virker (eller trenger å byttes pga slitasje) og det koster så sykt mye penger. Og hvorfor skjer disse tingene, som overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre, på samme mnd?!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha vogge :hoppe: Håper lillegutt vil sove der :rodmer:

lykke til med oppgaven Møffi!

:klem:

Vi skal også ha vogge! Jeg og alle søsknene mine har sovet i den, så synes det var koselig å bruke den videre :) Den kommer jo ikke til å holde så lenge, men da har vi litt tid etter fødselen til å finne en seng..

Vi skal ha en kurv (som henger fra taket) som seng på natten og kommer til å bruke vognbagen som dagseng. Tror også vi monterer lekegrinda ganske raskt for å ha en sikker plass å legge henne i forhold til katt og 2-åring :gjeiper:

Hadde dere katt da dere fikk førstemann også? Lurer litt på hvordan det blir med katt og baby - vår katt er ganske spesiell (les: sær), veldig knyttet til oss, men ikke særlig glad i andre mennesker/bråk osv - lurer litt på om han kommer til å få helt eiermine overfor babyen, eller om han stryker på dør når vi kommer hjem med en hyleklump :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler bare senga nå :gjeiper: Vi har fått tilbud om å låne ei vogge, er det flere som skal ha det? Vet ikke helt om det er vits med det, vi har ca 10 meter fra stua til soverommet liksom...

Vi skal ha vogge. Så vi kjøper seng når han har vokst ut av vogga har vi tenkt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...