Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Moro med ei jente til i klubben, blir nok moro for storesøster å få ei lita jente som hun kan dolle opp :)

Grunnen til at jeg nå er 100% sykemeldt er at jeg har en 60% stilling på salg og 40% i resepsjon. Resepsjonen kan jeg ikke være pga bekkenet, så da er det bare de 60 som gjenstår. I den avdelingen orker jeg ikke tempoet og alle mål etc, salg på det "nivået" er utrolig krevende og tar mye energi Jeg snakket med jobb i dag og hørte om muligheten for å jobbe 2-3 dager i uka i en annen avdeling som ikke krever like mye. De er jo like vrange denne gangen som de var forrige gang, men de skulle se hva de kunne få til. Nå vet de iallefall at jeg vil jobbe og ikke være hjemme å late meg, skulle det ikke ordne seg nå så har jeg ikke dårlig samvittighet. Godt å få samtalen unna for det er ikke så festlig å si til sjefen at jeg ikke har energi og ork til akkurat den stillingen nå. Jeg har jo bare jobbet i den avdelingen siden oktober, men hun har 4 barn selv og vet at ikke alle svangerskap er en dans på roser :)

Endret av Minnimusepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minniemusepus: Da kan arbeidsplassen ha det så godt mener jeg. Sjekk om du kan få svangerskapspenger i stedet for sykepenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå tenker jeg også sånn. Men det er lov å håpe at de finner noe selvom jeg har min tvil :) De er vel mer opptatt av at det nå er nav som må betale meg og ikke dem, bryr seg derfor ikke om en har jobbet der i noen år og faktisk kan være en ressurs for bedriften.

Hvordan er det med dere som har kommer langt, har dere kjøpt inn mye? Husker vi hadde det meste klart når vi var rundt 30 uker :) Og er det noen som skal bestille 3d ultralyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på terminkalkulatoren på babyverden nå og dersom jeg har termin 24. august så skulle unnfangelsen skje rundt 29. novemer. Vel, 30 november fikk jeg positiv test :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt vogn + bilsete, og har en del klær (kjøpt litt + arvet mye). Ellers har vi så og si bestemt hva slags seng + stelleløsning vi skal gå for (kommode m/ stellematte på toppen, og badebalje inni dusjen) , men venter med å kjøpe dette til rommet er ferdig. Gleder meg foresten veeeldig til å innrede barnerommet!! :hoppe:

Ellers når det gjelder innkjøp så kan jeg egentlig ikke se for meg at vi kommer til å kjøpe så mye mer "store ting" enn de overnevnte + madrass/sengetøy, iallefall ikke før behovet evt. melder seg. Blir jo endel "småtteri" som stelleprodukter/gulpekluter/flasker selvfølgelig! Hva med dere andre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på terminkalkulatoren på babyverden nå og dersom jeg har termin 24. august så skulle unnfangelsen skje rundt 29. novemer. Vel, 30 november fikk jeg positiv test :fnise:

Supereffektivt lite frø da! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med gutt :) Jammen må jeg si at dette blir en gutte-sommer her på KG.

Gratulerer så masse med gutt i magen, Meaty. :klemmer:

Ja vi er en skikkelig gutteklubb her etterhvert...

Tusen takk! :) Ja det ser ut til at juli/ august-klubben sprenger alle statistikker, kanskje det er ny KG-rekord når det gjelder prosentandel gutter? :fnise:

Jeg har opplevd stor entusiasme fra familien min det siste døgnet etter at jeg var på UL, det blir jo første barnebarnet til foreldrene mine, og første oldebarnet til de to besteforeldrene mine som jeg har igjen nå. Mormor døde i oktober, jeg vet at hun ville vært henrykt over å bli oldemor, og jeg måtte gråte litt i går kveld da jeg kikket på UL-bildene og tenkte at jeg så gjerne skulle ha vist dem til henne. I tillegg døde svigerfar tre uker før det, så det siste halvåret har vært en blanding av godt og vondt. Farfar har lungekreft (pga røyking, og jeg er så :kjefte: pga det!), og lever på lånt tid, men det føles utrolig godt å kunne bringe et lyspunkt inn i livet hans, sånn at han ikke stopper å kjempe.

Mange er så snille og hjelper oss med å kjøpe det vi trenger. Mamma har spurt hva slags klær hun skal kjøpe inn, hun har bare ventet på å få høre kjønnet, pluss at hun sponser oss med 10 000,- som vi skal bruke på vogn. Pappa skal kjøpe bilsete med base, og farmor er allerede i gang med å strikke noe "blått og lite", som hun sa da jeg snakket med henne i dag. :fnise: Hun er strikkemaskin deluxe, og har vel bare klødd i fingrene etter å begynne. Samboers familie har også vært veldig snille, og skaffet en vogn og et bilsete som vi kan bruke når vi er på besøk der borte. Jeg ser for meg at det er veldig kjekt å slippe å dra med vogn på fly. Men jeg lurer veldig på hvor lenge man bør vente før man tar med en baby på en 2-timers flyreise? Er det noen av dere som har slik erfaring?

En annen ting jeg har begynt å lure på: Er det slik at terminen blir flyttet flere ganger, eller kan jeg allerede nå si fra til sjefen hvilken dato jeg må regne med å starte permisjonen? Har man vanligvis flere UL-undersøkelser enn den ene jeg akkurat har vært på? Sikkert dumme spørsmål, men jeg synes det er bedre å spørre dere her inne, enn å legge det ut til spott og spe i graviditetsforumet. :sjenert:

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så moro å høre om alt utstyret som er kjøpt inn, gleder meg til vi også skal ut å kjøpe litt. Må si det er rart å være en av de siste i gruppa når jeg var en av de første sistgang.

Moro å innrede barnerommet, kanskje dere kan legge ut bilder dere som vil så vi kan få litt inspirasjon vi som "henger litt etter" :fnise:

Her gleder jeg meg til å male sengen rosa. Det blir ikke før til sommeren når L skal få flytte til stor seng. Det blir nok stas kan jeg tenke meg, for både han og oss :)

Ja, hun må ha vært supereffektiv. Ikke somla på veien akkurat :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med familie som gleder seg, høres ut som dere har hatt en tøff tid det siste året. Da er det godt å kunne bringe frem et lyspunkt, spesielt når alle tar del i det :)

Du fikk en termin på ul'en du var på? Da er det den du blir å bruke i permisjonssøknader og på helsekortet. Vanligvis er det bare en ultralyd og de finner rett termin på denne.

For min del er jeg ikke enig i jordmoren når gynekologen målte det anderledes i tillegg til både tester og eggløsning. Ellers så hadde jeg brukt den jeg fikk nå :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så moro å høre om alt utstyret som er kjøpt inn, gleder meg til vi også skal ut å kjøpe litt. Må si det er rart å være en av de siste i gruppa når jeg var en av de første sistgang.

Moro å innrede barnerommet, kanskje dere kan legge ut bilder dere som vil så vi kan få litt inspirasjon vi som "henger litt etter" :fnise:

Her gleder jeg meg til å male sengen rosa. Det blir ikke før til sommeren når L skal få flytte til stor seng. Det blir nok stas kan jeg tenke meg, for både han og oss :)

Ja, hun må ha vært supereffektiv. Ikke somla på veien akkurat :fnise:

Skal ikke se bort ifra at det kommer bilder av rommet etterhvert, iallefall i dagboka mi! :) (men er ikke i nærheten av å være ferdig altså, rommet må pusses opp først! )

Så koselig med rosa barneseng. Ei lita prinsesseseng det! *smelter* :rodmer: Her kommer vi til å gå for hvit, sånn at de passer til aalle ungene vi skal ha :fnise:

.får håpe hun ikke har det like travelt resten av svangerskapet, da er hun straks ute! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et veldig vanskelig år bak oss vi også, uten at jeg vil gå i detalj (for lett å kjenne igjen), så derfor er dette barnet svært ønsket både av hele familien. Vi trenger alle noe å se frem til nå :)

Vi har kjøpt:

- bilsete og 2 baser

- dyne til vogn og seng

- pute (blir vel ikke brukt med det første, men det var halv pris ;) )

- 2 pakker vaskekluter

- 3 barnebøker på Mamutsalget

- 2 helsetepper

- 2 sett sengetøy til seng

- 1 sett sengetøy til vogn

- 5-6 plagg i hver av de 3 minste størrelsene

- en bamse med rangle i

Vi har ikke kjøpt så veldig mye enda, men jeg tenkte å begynne med det de neste ukene for med husoppussing har jeg nok å tenke på. Vi har bestemt oss for vogn (Emmaljunga City Cross), og den skal foreldrene våre sponse :)

Vi kjøper nok stellebord og seng på IKEA, og ellers trenger vi klesskap til barnerommet, og kanskje en ammestol som kan stå der inne. Utover det tror jeg kanskje bare jeg skal kjøpe ammepute, meitai, litt mer klær, diverse stellesaker og kanskje noe sengetøy.

Vi har også fått noe brukt:

- En sengdyne

- Baby bjørn

- Manuell brystpumpe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med familie som gleder seg, høres ut som dere har hatt en tøff tid det siste året. Da er det godt å kunne bringe frem et lyspunkt, spesielt når alle tar del i det :)

Du fikk en termin på ul'en du var på? Da er det den du blir å bruke i permisjonssøknader og på helsekortet. Vanligvis er det bare en ultralyd og de finner rett termin på denne.

For min del er jeg ikke enig i jordmoren når gynekologen målte det anderledes i tillegg til både tester og eggløsning. Ellers så hadde jeg brukt den jeg fikk nå :)

Tusen takk for oppklaring! :) Ja, jeg fikk en termin som var 5 dager tidligere enn menstermin. Så da kommer jeg til å fortelle sjefen i morgen når han må ha min erstatter klar.

Må være litt forvirrende (og irriterende)for deg at de som liksom skal ha greie på dette ikke er enige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte fjerne quoten i innlegget så det blir kanskje litt rotete.

Monthe

Du har dagbok du ja, da må jeg inn å huke av på mine innlegg :) Hadde vært veldig gøy med bilder, finner alltd litt inspirasjon hos andre når jeg ikke er veldig kreativ selv.

Ja, jeg har lyst å male den rosa. Til L hadde vi sengen hvit, men nå tror vi dette blir siste unge og tar sjansen på å male den. Sengen har forøvrig både mannen, hans eldre søster og lillebror hatt. Da er det moro at våre barn også kan bruke den, spesielt for foreldrene hans :)

:fnise: nei, må satse på at hun holder seg der i noen uker til, he he. Men rundt uke 38 kan hun gjerne komme om hun er klar for det.

Meaty

Det er fint når det går den veien da ;)

Ja, det er mest irriterende egentlig. Jeg skjønner jo godt at de gir meg den terminen ut fra målene for da er det kanskje ei jente som vokser mindre enn andre. Men å ignorere meg helt og ikke høre på hva min gynekolog har gitt for termin synes jeg er dårlig. Hadde jeg hadd sykluser der jeg ikke visste eggløsning eller ikke hadde vært på ul så hadde jeg ikke tenkt noe mer på det men :sjenert:

Sender dere en klem Meaty og Sunshine, høres ut som dere har hatt litt å stri med det siste året :klem:

I dag er det fredag jenter, håper dere får en strålende helg :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvordan får legen meg til å være 24+1 når babyverden sier 24+3? :vetikke:

Endret av Møffi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Møffi: Regn deg tilbake fra termin, så får du riktig uke og dag ;)

F.eks jeg som har termin 6 aug som er på en lørdag, det er da 40+2

(Det min jordmor bruker)

Da er jeg alltid +2 på lørdager, +1 på fredager altså er torsdager min byttedag på ukene :)

Så regner jeg torsdager bakover 39, 38, 37........ til jeg kommer til dagen i dag :) og finner da uken og "plussen" ;)

Jeg gjorde dette og jordmoren var helt enig i logikken min, og gikk utifra den, selv om hun egentlig fikk et litt annet tall på dette hjulet sitt (Var to dager forskjell tror jeg)

Jeg hadde jo fått 5 dager forskjell med UL-mannen, så var mildt sagt forvirret ja! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen mitt sa at hjulet hun brukte egentlig var litt ubrukelig, fordi det tok utgangspunkt i at alle mnd har 30 dager, og et svangerskap på 282 dager (ikke 283 som er det "nye riktige") så det ble helt feil. Hun sa at det jeg fant på nettet sannsynligvis var mer riktig hvis det tok utgangspunkt i 283 dager.

Men det blir jo ca riktig uansett, 2 dager fra eller til spiller jo egentlig ingen rolle, ungen kommer når den er klar ;)

Endret av flickan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har "peiling" på vann i kroppen?

Fikk senebetennelse i venstre hånd for ca 3 uker siden. Smertene gikk fra tommel/pekefinger og nedover i håndleddet. Kjøpte støttebandasje, som har hjulpet godt, og jeg bruker den fortsatt innimellom (på jobb). Den siste uken har jeg i tillegg blitt så "rar" i høyrehånden. Når jeg våkner om morgenen føles den helt "stiv", og jeg klarer ikke å løfte noe med den/kytte hånden sammen. Har merket at jeg har begynt å få litt vann i kroppen, på den måten at jeg får noen svake sokkemerker etter sokkene + at ringen på hånda sitter litt bedre. Jeg kan allikevel ikke se at jeg er hoven, verken på hendene eller anklene. Så lurer på, Kan vondt`en i høyrehånda ha noe med vann i kroppen å gjøre? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt uvanlig under graviditet pga økt blodmengde og mer vann i kroppen. Det har vist noe med at det blir "trangt" i ene venen i håndleddet, som kan gjøre at man dovner og opplever prikking i hånden. Det er ikke behagelig og kan nedsette funksjonen i hånden. Hvis det blir veldig plagsomt kan det opereres med et forholdsvis enkelt inngrep, men det er ting man kan gjøre for å forhindre at det går så langt. Drikk masse vann og unngå for mye salt i kosten (unngå ferdigmat), unngå bevegelser som gir gjentatte bøyninger/vridninger i håndleddet (strikking, legge sammen tøy, osv). Noen har nytte av behandling hos kiropraktor eller fysioterapeut.

Om det vedvarer hadde jeg tatt kontakt med lege eller jordmor for nærmere råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med lister på hva dere har kjøpt jenter :)

Vi har kjøpt:

- Vogn TFK Joggster twist med hardbag + allværstrekk til sportsdelen

- Maxi Cosi bilsete med 2 baser + MC fester til vognen slik at vi kan ha bilsetet på vognunderstellet

- Hvit sprinkelseng, IKEA

- Madrass + overmadrass + madrassbeskytter + laken + sengekant

- 100*80 dundyne og 65*80 dundyne + liten pute (som han får bruke senere)

- Madrass + overmadrass + laken + sengekant til vuggen

- Gulliver hvitt stellebord, IKEA

- Babydan stellematte

- badebalj med stativ, Barnas Hus

- Medium håndklær til å ha oppå stellematta (10 stk)

- Div vaskekluter og babykluter

- 2 stk lammeskinn (hvitt og grå/brunt)

- trappegrinder oppe og nede

- 3 leker fra Lamaze, e bay :sjenert:

- koseklut-bamse (måtte bare ha den løven :gjeiper: )

Klær:

Klær str 50:

4 stk bodyer

4 stk bukser uten ben

2 stk pysjer med ben

Klær str 56:

7 stk bodyer

3 stk pysjer uten ben

2 stk sparkedress m/ben

1 stk Ole brumm dress m/ben

4 stk bukser u/ben

1 stk velourdress (jakke + bukse)

1 sett body + bukse (blå/grå)

1 sett genser + snekkerbukse

1 stk sparkebukse med ben

Klær str 62:

9 stk bodyer

1 stk jakke + bukse sett

1 stk pysj m/ben

1 stk name it body + bukse

2 stk stoff bukser

1 stk cord bukse

1 stk name it pysj m/ben

Vil ikke kjøpe mer i str 62, erfaringsmessig er dette den mest populære visittgave str :fnise:

Ellers div sokker, smekker, strømpebukser, ullvangsokker, nyfødt luer og tøfler

Har også kjøpt Reima dress og lue str 6-9 mnd på salg (70%)

+ litt ullklær (str 4-10 mnd) fra Joha eller noe sånn.. Falt helt for det blå mønsteret med noe stjerner osv på :rodmer:

Arvet/fått brukt:

- Ammepute, Baby Dan

- Baby gym

- Vippestol

- Reserve vogn (til bruk i barnehagen etterhvert Emmaljunga ett eller annet)

- Div gutteklær

Jeg regner meg som litt ferdig nå... Har igjen bare stelleprodukter og litt småtteri. Føles veldig ok ettersom bekkenet mitt har sviktet totalt i løpet av de 3 siste dagene. Såvidt jeg kommer meg opp fra senga, butikk-turer er omtrent umulig :sjenert:

:klemmer:

Endret av sommerfuglen1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...