Minnimusepus Skrevet 22. mars 2011 #1481 Del Skrevet 22. mars 2011 Lykke til på kontroll Telise Er like gøy hver gang med kontroller, med unntak av vekta selvfølgelig Ja, ser det er flere som plukker opp ungene og tusler ut. Nå er jo jeg litt kjasete av meg da, også er de jo så hyggelige tantene. Akkurat der skal de ha all verdens skryt, de har en faktastisk stab med blide og engasjerte ansatte. Det har vært mye vikarer pga mangel på penger og ansatte, men de faste har virkelig klart å holde motet oppe. Ingen tvil om hvor vi vil ha inn neste baby iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 22. mars 2011 #1482 Del Skrevet 22. mars 2011 Det er klart at startvekten har noe å si og iallefall 20 kg. Nå gikk du jo opp ganske normalt i forrige svangerskap også, men du gikk det kanskje lett av deg? Klart at 11 kg er en del, men så lenge du vet selv at du ikke putter i deg all verdens av godterier og usunn mat så er det ikke så mye mer du kan gjøre. Jeg var ganske ekstrem når jeg ventet førstemann og spiste minimalt for å ikke gå opp, slik gjør jeg ikke nå. Prøver å spise jevnt samt drikke masse. Har også blitt flinkere nå enn sist til å gå turer eller svømme. I dag går jeg f.eks til foreldremøtet og heller sitter på med mannen hjem. Det er 3 km og en fin gåtur Jeg har 10 kg mindre nå enn med L og merker allerede at det er anlegg for å gå mer opp nå enn sist. Forrige gang hadde jeg ikke gått opp noe før uke 20, nå er jeg ca 1,5 kg opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 22. mars 2011 #1483 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg må si jeg irriterer meg litt over å ha blitt satt tilbake 12 dager, det ødelegger hele svangerskapsboka og helsekortet. Også kan jeg ikke forstå at det er mulig, det kan rett og slett ikke stemme, he he. Jeg tok eggløsningstester og vi hadde kun sex en dag den perioden. Når jeg testet positivt var jeg 3+4 i følge forrige mens, altså 25 dager på vei. Om jeg nå er 12 dager mindre ville jeg ha vært 13 dager på vei når jeg testet positivt, altså under eggløsningen Jeg tok mange tester og fikk ikke positivt resultat før rett over en uke etter el. Tror heller det er ei lita jente der inne som kanskje vokser litt senere, de gadd iallefall ikke høre på hva jeg hadde å si på ul'en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 22. mars 2011 #1484 Del Skrevet 22. mars 2011 Ja, kanskje det er det jeg skal gjøre. Jeg har liksom vanskelig for å tro at det er den 24. Men på en annen side, om jenta er liten av vekst så er det jo fint om hun blir litt lengre der inne og vokser noen gram ekstra Jaja, skal på kontroll den 31, får høre med legen da. Utrolig teite ul folk iallefall Det er jo greit å tenke litt på hva man putter i seg. Jeg er av den oppfatning av at jeg kan ta meg en is på en onsdag om det forblir med den ene. Og vi er tålig flinke til å spise riktig mat så der har jeg ikke dårlig samvittighet. I stad hadde jeg meg 2 skiver med nugatti, ikke sunt men det er veldig sjeldent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 22. mars 2011 #1485 Del Skrevet 22. mars 2011 Det går ikke å regne tilbake sånn Minnimusepus, for terminen sier ingenting om når befruktning skjedde, men hvor langt i modningen barnet er kommet. Det kan være flere grunner til at du blir satt tilbake. Egget kan visstnok gå i "dvale" i begynnelsen sånn at utviklingen skjer senere enn normalt, dette er litt omstridt riktignok, og det er ingen god dokumentasjon på at det skjer, men også folk som vet nøyaktig når de ble befruktet (IVF), opplever å bli satt kraftig tilbake i termin. Det at du fikk positivt på EL-test er heller ikke garanti for at EL skjedde da, kun at nivået av det luteiniserende hormonet (LH) er forhøyet (noe som normalt betyr at egget slippes innen 12-48 timer),men egget kan godt slippe senere likevel, og husker man på at sædceller under gode forhold kan leve opptil 5-7 dager kan altså befruktningen ha skjedd senere enn du tror. Statistisk sett er UL-termin den mest riktige. Men det er ikke sånn at alle foster utvikles helt likt, og det kan jo være at du bærer på ei jente som er litt mindre enn snittet. Likevel er nok terminen din nokså riktig, selv om det kan være noen dager avvik. MEN om det bekymrer deg veldig i forbindelse med å evt gå over tiden kan du kanskje snakke med jordmor om dette? At du frykter at terminen er veldig feil, og at du f eks ikke vil gå opptil 3 uker over (som blir nesten 5 uker etter menstermin) Vet at folk har fått gjort avtaler om å ikke gå mer enn 1 uke over e.l. i liknende situasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 22. mars 2011 #1486 Del Skrevet 22. mars 2011 Men hva med når jeg fikk positiv test da, det må jo ha noe å si? Ja, jeg er mest redd for å måtte gå nesten 4 uker over termin men det var de ikke på sykehuset. Om egget hadde gått i dvale eller om befruktningen har skjedd 5-7 dager senere så hadde jeg vel ikke fått positiv test såpass tidlig? Hvis det skjer at jeg går over tiden, så kommer jeg til å sette med på bakbeina og kreve en vekstestimering når det har gått en uke over ul termin. Selvom den ikke alltid stemmer den heller så kan de iallefall se. Leste også litt om at babyen kunne gå i dvale og ikke vokse på en uke, men jeg er ingen lege så jeg vet ikke. Kommer nok ikke til å tenke så mye mer på det før det nærmer seg termin. Det bare irriterer meg litt når jeg egentlig skulle vært 20 uker i skrivende stund :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 22. mars 2011 #1487 Del Skrevet 22. mars 2011 Kan legge til at jeg også var på ul i uke 12 da det ble målt til å være ca termin 13. august Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 22. mars 2011 #1488 Del Skrevet 22. mars 2011 La oss regne litt på det for moro skyld La oss si at du er en av de som får utslag på test tidlig, på DPO 9 (som er blant det tidligste noen tester positivt) og at EL skjedde senere enn du trodde. Det flytter terminen din 2 dager fram fra din opprinnelige menstermin. La oss i tillegg anta at fosteret ditt er av de som naturlig vokser litt saktere (283 dager er jo kun et gjennomsnitt), og som derfor vil trenge 5 dager ekstra på å modnes, da er vi oppe i 7 dager forflyttet termin totalt, det er bare 5 dager fra din UL-termin, som kanskje ikke er så ille? La oss i tillegg anta at du bærer på ei jente som er lita av vekst naturlig, og at UL-terminen din er 2-3 dager feil pga dette. Ikke noen krise, og mer nøyaktig enn det er ikke termin uansett. Husk at det er veldig få som blir født PÅ termindagen (ca 5%), så terminfastsetting er ikke noen nøyaktig vitenskap. Du får trøste deg med at 70% av alle flergangsfødende føder før termin, og at du sannsynligvis slipper å gå over. Men bare så det er sagt, jeg skjønner din engstelse i forhold til overtid, og ville nok bedt om akkurat det samme om jeg skulle gå mye over i din situasjon. Jeg bare prøver å forklare at det kan finnes grunner til at termin spriker såpass mye, og at det ikke trenger å bety at UL er så mye feil likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 22. mars 2011 #1489 Del Skrevet 22. mars 2011 He he, ja jeg har forsøkt å regne slik flere ganger. Men når ul i uke 12 i tillegg stemmer overens med min beregning så irriterer det meg litt. Tar det opp med jordmor og lege og hører hva de sier. Vi bestiller uansett en 3d ultralyd omkring uke 25 Nå går jeg bare å venter på skikkelige bevegelser Fortsatt usikker på om det er babyen jeg kjenner. Har du kjent noe enda Flickan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 22. mars 2011 #1490 Del Skrevet 22. mars 2011 Kan legge til at jeg også var på ul i uke 12 da det ble målt til å være ca termin 13. august Så ikke denne før nå.. Ja, da hadde jeg bekymret meg mer i forhold til overtid.. Jeg synes du skal snakke med din jordmor/lege om akkurat det. Som nevnt over er det ikke sikkert det blir aktuelt, kanskje føder du "lenge" før termin. Men i ditt tilfelle ville jeg nektet å gå noe særlig over. (du får komme og bo hos meg i tiden rundt fødselen, på St.Olavs er de ikke så strenge på å sette igang. Her vurderes igangsetting etter 1 uke allerede ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 22. mars 2011 #1491 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) nix, ikke kjent noe. Ikke har jeg mage heller, så jeg føler meg ikke trygg på at jeg er gravid i det hele tatt jeg Edit: hadde ikke alle mast sånn at om at flergangs skal kjenne alt så tidlig hadde jeg ikke tenkt særlig over det, men nå gleder jeg meg veldig til UL så jeg får sett at det virkelig er noe der. Men det er hele 2 uker til Endret 22. mars 2011 av flickan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 22. mars 2011 #1492 Del Skrevet 22. mars 2011 Så ikke denne før nå.. Ja, da hadde jeg bekymret meg mer i forhold til overtid.. Jeg synes du skal snakke med din jordmor/lege om akkurat det. Som nevnt over er det ikke sikkert det blir aktuelt, kanskje føder du "lenge" før termin. Men i ditt tilfelle ville jeg nektet å gå noe særlig over. (du får komme og bo hos meg i tiden rundt fødselen, på St.Olavs er de ikke så strenge på å sette igang. Her vurderes igangsetting etter 1 uke allerede ) Ja, lenge før termin hadde ikke vært dumt. Kan godt gå noen dager over, men da får'a komme Jeg trodde også vi gikk 1 uke over termin, men slik var det ikke mer. Var kun i 2009 de gjorde slik men pga at sykehuset i Kristiansand ville ha 2 uker måtte Arendal det også nix, ikke kjent noe. Ikke har jeg mage heller, så jeg føler meg ikke trygg på at jeg er gravid i det hele tatt jeg Edit: hadde ikke alle mast sånn at om at flergangs skal kjenne alt så tidlig hadde jeg ikke tenkt særlig over det, men nå gleder jeg meg veldig til UL så jeg får sett at det virkelig er noe der. Men det er hele 2 uker til Magen kommer tidsnok, sparkene derimot- veldig utålmodig der jeg også. Vi er liksom de siste i klubben som kjenner liv selvom vi er like langt eller lengre (enn det var da de kjente spark) og 2. gangs. Nå har det nok vært over gjennomsnitt mange som har kjent liv tidlig her, tror ikke jeg kjente noe før rundt uke 19-20 med L. Jeg skal til legen neste torsdag og er igrunnen klar for å jobbe igjen Fortsatt sliten, men noen dager i uken hadde vært fint så jeg kunne følt at jeg bidro litt jeg også Jeg har en salgsjobb innen hotell der jeg nå kun sitter på utgående. Jeg skal jobbe med å få sendt ut tilbud etc. Men, det er jo alltid et men. Jeg synes denne jobben er veldig tung nå som jeg er gravid, er jo sliten fra før og da hjelper det ikke å sitte i 7,5 time å ringe utgående salgs-samtaler. Er jeg helt på jordet når jeg sier det? Jeg kunne godt ha jobbet med noe som ikke krevde så mye energi, om jeg kan si det på den måten. F.eks sitte på booking, hjelpe til på økonomi eller gjøre litt andre ting. Jeg ser nå at salg på dette nivået (ikke en butikkselger) er beinhardt og det krever virkelig energi og mot nor jeg ikke har overskudd av nå. Huff, jeg høres lat ut men jeg er vanligvis en av dem som virkelig gir alt jeg har og har mot og energi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peace Skrevet 22. mars 2011 #1493 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg kjente ikke noe før uke 22 ca, og har morkaka bak - så jeg gikk lenge og hørte på alle som snakket om denne morkaka foran som gjorde at man ikke kjente noe, men var jo ikke en av dem... Men nå skal det sies at jeg er førstegangs; men tror ikke det spiller inn i alle tilfeller det heller; har hørt om noen flergangsmødre som har kjent spark senere med de neste barna.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 23. mars 2011 #1494 Del Skrevet 23. mars 2011 Jo men det er jo en slitsom jobb, har vært ganske ør i hodet flere ganger nede på økonomiavdelingen. Tror de har nok folk der, de har just ansatt noen som jobber 80%. Men jeg tenker at det er jo samme om de betaler meg for å jobbe på salg eller booking, så lenge jeg kan være der å gjøre en god innsats. Jeg orker ikke tanken på å jobbe på salg i dette sv.skapet, det var tungt bare den tiden jeg ikke var gravid. Som du sier så er 2 svangerskap ganske forskjellig fra nr.1, en skal ha energi til eldste også. Skal høre med jobb før jeg drar til legen, jeg har lyst til å komme tilbake å sosialisere meg litt igjen. Nå som jeg føler jeg har mer energi så håper jeg det ordner seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 23. mars 2011 #1495 Del Skrevet 23. mars 2011 Uff, jeg føler med dere som sliter på jobben. Jeg har vært heldig selv, jobber i butikk og styrer på hele dagen, men det har gått utrolig fint hittil. Men jeg har den luksusen at jeg kan slenge meg på sofaen og se på TV resten av kvelden, om jeg vil. Får vel nyte den tiden nå mens man kan. Jeg har vært på UL i dag, var så spent at jeg knapt fikk sove i natt. Tenkte alle slags tanker, tenk om det faktisk ikke ER noe inni der? En kan jo bli sprø av mindre, det er utrolig hvilke tanker man klarer å konstruere inni hodet sitt når man er spent og urolig. Men, det gikk kjempefint! Hadde time kl 8, så slapp å vente da vi kom til sykehuset (Drammen). Jordmor var en kjempehyggelig dame, en sånn flott person som viser ekte omsorg og får deg til å føle deg veldig godt ivaretatt. Samboer fikk hakeslipp da det første hun sa da jeg hadde lagt meg ned var "Og hvor mange er det inni her, da"? Men det var (heldigvis) bare en inni der, en aktiv og fin gutt! Så da har jeg hatt rett hele tiden, jeg har nemlig følt at det var en gutt. Jeg ble egentlig litt målløs av hele situasjonen, hadde trodd på forhånd at jeg skulle begynne å grine, men jeg bare lå der og smilte. Det er rart hvor lite man kjenner av bevegelser, enda jeg kunne se på skjermen hvor mye den lille rørte på ben og armer, så kjente jeg ikke noe der og da, i hvert fall. Terminen ble flyttet litt, fra 25. august frem til 20. Jordmor sa at jeg er 19 uker i dag, så det er jo kjempefint. Fikk også satt meg opp på jordmorsamtale og omvisning på fødeavdelingen, det som er litt synd er at det er så tidlig som 9. juni. Hadde håpet å få det litt nærmere termin, men de har ikke dette tilbudet om sommeren. Uansett, er utrolig glad og lettet nå, hadde tenkt å sove et par-tre timer før jeg skal jobbe senskift, men det spørs om det blir noe soving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 23. mars 2011 #1496 Del Skrevet 23. mars 2011 Gratulerer med gutt, Meaty, du har masse å glede deg til :)Nå er det virkelig en stor gutteklubb her. Hørtes ut som en veldig fin opplevelse du hadde med din jordmor og UL-undersøkelsen. Jeg husker at jeg synes opplevelsen var helt OK forrige gang, men da hadde jeg allerede vært på 3 UL i forbindelse med et forskningsprosjekt jeg var med på, så det var nesten blitt rutine for meg. Dessuten husker jeg at jeg var litt skuffet over at mannen ikke var mer entusiastisk, han virket nesten skuffet etter UL (det var første for han) og sa han hadde forventet mer. Nå i etterkant kan jeg egentlig skjønne det. Alle snakker om hvor stor opplevelse det er og forventningene blir tilsvarende høye. Blir nesten umulig å leve opp til. Nesten som når man går og ser en film på kino som er skamrost av alle andre, da blir jeg nesten alltid skuffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 23. mars 2011 #1497 Del Skrevet 23. mars 2011 Gratulerer med gutt i magen! Kanskje oddsene nå virkelig er på min side så jeg har en lite huleboerinne....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 23. mars 2011 #1498 Del Skrevet 23. mars 2011 Så moro med ul Meaty og gratulerer så masse med en liten gutt i magen Høres ut som om dere ble godt tatt i mot, virker som drammen sykehus er helt topp. Min mor har født alle oss 3 der og har blitt veldig godt ivaretatt. Skjønner godt at du ikke får sove, hadde ikke jeg heller klart tror jeg, he he Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 23. mars 2011 #1499 Del Skrevet 23. mars 2011 Det er vel sånn sett stor sjans for at du har en huleboerinne Ruccola Det er vel ikke så mange som ikke har vært på ul nå og bare 3(?) jenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 23. mars 2011 #1500 Del Skrevet 23. mars 2011 Hvor mange er det som har igjen ordinær UL egentlig? Føler jeg er sistemann ut og eneste igjen, men det er kanskje flere som fortsatt venter? Jeg driver fortsatt og prøver å overtale mannen til at vi ikke skal vite kjønn denne gangen heller. Skjønner ikke helt hvorfor han føler han har vetorett på å bestemme det i grunnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå