VirreVapp Skrevet 15. mars 2011 #1401 Del Skrevet 15. mars 2011 Elsker min Brio Go i alle fall Har jo ikke brukt den enda, men venninna mi har den også. Mye derfor det ble den til slutt, hun kan ikke få fullrost den nok. Hun har ikke hatt noen problemer i vinter, så blir spennende å se om jeg blir like fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 15. mars 2011 #1402 Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg har lest noen tester nå og ser flere sier den er veldig dårlig på vinterføre og grus med de små hjulene, og det var jo det jeg trodde... Men ja hva jeg ender opp med er jeg enda ikke sikker på. Holder fremdeles en knapp på City Cross, men er litt usikker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 16. mars 2011 #1403 Del Skrevet 16. mars 2011 Ikke lett med vognvalg, håper dere finner en dere liker Vi skal til østlandet i helgen og tenkte meg innom babyshop på slependen, kanskje vi er heldige og finner en billig vogn der. Ser på nettet at vi fort må regne med 3500,- for en brukt simovogn fra f.eks 2008. Da kan vi igrunnen legge til noen lapper og heller prøve å finne en ny vogn vi liker. Får se hva vi finner Storebror er i skikkelig trassealder nå og jeg er sliten etter bare å ha kledd han til barnehagen. Alt fra tannpuss til påkledning er en kamp. Nå er jeg glad jeg er sykemeldt, 2 svangerskap er definitivt ingen dans på roser, he he. Fikk vært på kid i går og kjøpte rosa teppe og laken, kjøpte også noen klistremerker på panduro så jeg kan begynne med albumet hennes. Må få surret meg til det med henne også, lagde et fint album til storebror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille*Trille Skrevet 16. mars 2011 #1404 Del Skrevet 16. mars 2011 Når det gjelder tisselaken så har jeg kjøpt noen på sparkjøp, billige og ikke så store. Vi har kun brukt pose og teppe på vinteren. Hvis du skal ha pose så trenger du ikke dyne (etter min mening) Har du sett de teppene de har på kid? Sånne kosetepper med silkekant i rosa,blå og hvite. Tisselaken på Sparkjøp hørtes ikke så dumt ut. Er dessverre ganske langt til nærmeste butikk, men jeg tror mamma handler litt derifra så kan jo få henne til å kjøpe noen. Har ikke satt meg helt inn i pose-verdenen, men virker jo som de fleste har dette og både vinterpose og vinterdyne må jo bli litt unødvendig. Aner ikke hva slags posejeg skal ha da. Kjøper aldri produkter av dun til meg selv pga måten dyrene blir behandlet på, men vi får se om jeg må gjøre et unntak på vognpose Sånt teppe hørtes kjempesøtt ut Treningslogg: gikk opp og ned trappen til 2.etg 10 ganger på søndag. Da var jeg nokså andpusten. Deretter var det 8 pushups og endel sånne skrå ryggøvelser (løfte høyre arm og venstre bein) og krumme ryggen + skyte rygg. Jeg burde trene mer på rygg og holdning... Så flink du er. Jeg har vært elendig til å trene siden jeg ble gravid. Var ikke så veldig flink før heller, men har stoppet helt opp nå. Hektisk periode på jobb kombinert med et enormt behov for å sove gjorde at jeg kom ut av de få gode treningsvanene jeg hadde... Da har vi vært på ultralyd og hjertet banket som bare det En herlig følelse Gratulerer med en liten prinsesse i magen Ellers har jeg opplevd noe veldig rystende i dag, som ikke angår babyen egentlig, men mer hvilke følelser som er i sving om dagen. For en fryktelig historie! Mennesker kan gjøre noen fryktelige ting noen ganger Sorry! Jeg må korrigere meg selv her, det var ikke go men singdet var tilbud på... Det går bra Tror jeg må gå bort i fra Brio Go uansett for den blir nok for vanskelig på vinterføre. Easywalker Qtro har ca 5 cm større diameter på de små svingbare forhjulene enn Brio Go og jeg har lest flere som derfor synes den fungerer ganske greit på snø. Men ja hva jeg ender opp med er jeg enda ikke sikker på. Holder fremdeles en knapp på City Cross, men er litt usikker... Skal sjekke ut litt Emmaljunga City Cross og se om den kan være et alternativ også. Den er nok bedre på snø enn EasyWalker og så må man bare vurdere alt det andre opp mot hvernadre. Ikke lett det her, men takk for tips om City Cross Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 16. mars 2011 #1405 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Her er formen dårlig i dag. Har måttet sette meg ned to ganger fordi jeg har holdt på å svime av, den ene gangen rett på gulvet fordi det ikke fantes noen møbler. I tillegg har jeg veldig vondt i korsryggen og nedover og det kjennes ut som mensmerter i resten av underlivet :klø: Endret 16. mars 2011 av Sunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 16. mars 2011 #1406 Del Skrevet 16. mars 2011 Her er det iallefall brio go som selges billig. Butikk fra Sverige, noen som har hørt om den? De hadde ikke så gale komivogner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille*Trille Skrevet 16. mars 2011 #1407 Del Skrevet 16. mars 2011 Her er formen dårlig i dag. Har måttet sette meg ned to ganger fordi jeg har holdt på å svime av, den ene gangen rett på gulvet fordi det ikke fantes noen møbler. I tillegg har jeg veldig vondt i korsryggen og nedover og det kjennes ut som mensmerter i resten av underlivet :klø: Uff, hørtes ikke noe godt ut. Har det blitt bedre utover dagen? Her er det iallefall brio go som selges billig. Butikk fra Sverige, noen som har hørt om den? De hadde ikke så gale komivogner. Fant ikke Brio Go der jeg... Kanskje bare jeg om er for trøtt akkurat nå til å se klart Har ikke hørt om butikken. Uansett så tror jeg det må bli Easywalker Qtro eller Emmaljunga City Cross (hvis det ikke dukker opp noen nye alternativer). ------------ Er det forresten noen som vet når man må søke NAV om foreldrepenger? Og hvor man finner skjema? Må vi vite når den kommende far skal ta sin permisjon allerede før fødselen eller kan man se det an? Muig han skal ta gradert permisjon som en dag i uka eller lignende. Og er det 10 eller 12 uker som er minimun for far for oss som får barn etter 1. juli? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 16. mars 2011 #1408 Del Skrevet 16. mars 2011 Beklager, mente brio sing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VirreVapp Skrevet 16. mars 2011 #1409 Del Skrevet 16. mars 2011 ------------ Er det forresten noen som vet når man må søke NAV om foreldrepenger? Og hvor man finner skjema? Må vi vite når den kommende far skal ta sin permisjon allerede før fødselen eller kan man se det an? Muig han skal ta gradert permisjon som en dag i uka eller lignende. Og er det 10 eller 12 uker som er minimun for far for oss som får barn etter 1. juli? Man kan søke etter uke 26. Må sende med terminbekreftelse. Alle skjemaer man trenger finner man på nav.no Man trenger ikke vite når far skal ha permisjon med en gang. Det dere må vite er om dere skal gå for 80% eller 100% løsning på permisjonen. Litt usikker på det 10 eller 12 uker, men tror det er 12 etter 1 juli. Ville tatt turen innom nav. Eller kanskje de har slike infomøter der du bor? Det har de i alle fall her, veldig kjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 16. mars 2011 #1410 Del Skrevet 16. mars 2011 Ja jeg har bare vært svimmel en liten stund nå etter å ha sovet, men ellers har det gått fint. Jeg har vært hos jordmor i dag og hun mente at svimmelheten kan komme av at jeg har litt lavt blodtrykk (100/60). Det har sunket for hver måling faktisk, startet på 117/80, så 110/70 og nå 100/60. Håper det stopper der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 16. mars 2011 #1411 Del Skrevet 16. mars 2011 Jeg hadde 100/50 på kontrollen forrige uke. Føler meg i kanonform jeg da. Hadde 95/65 i uke 15 og da var jeg mye mer svimmel enn jeg er nå - forstå det den som kan Delig å endelig ha så mye energi forresten! Håper virkelig det fortsetter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barnehagetanten Skrevet 16. mars 2011 #1412 Del Skrevet 16. mars 2011 Gratulerer med vellykket ultralyd og jente i magen, minni. Grusom historie, Meaty. Har vært au-pair i Irland og kjenner til hvor fryktelig konfliktene har vært. I motsatt ende på blodtrykkskalaen dere og jeg, ruccola og sunshine: jeg har 138/90... Føler meg ikke i topp form for tiden: er på aktiv sykemelding; men kjenner at jeg muligens burde hatt litt kortere dager enn jeg "tillater" meg selv. Men så er det det at jeg har ikke lyst å være en slik "pingle-gravid"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 16. mars 2011 #1413 Del Skrevet 16. mars 2011 Om far får 10 eller 12 ukers pappaperm er vel foreløpig bare et forslag/oppe til behandling? Jeg tror ikke det er vedtatt og sist jeg sjekket sidene til nav sto det 10. Vi får håpe det blir vedtatt snart så vi får med oss de to ukene. Ang nav og søknadspapirer så er mitt helt klare råd: Ta kopi av det dere sender fra dere, les svar grundig, sjekk at datoer og fakta stemmer og for all del: OVERHOLD ALLE FRISTER DE MÅTTE SETTE! Sist leste de av vår søknad feil og klusset det til med datoer på når jeg sluttet min permisjon. Dermed blei det "for lite" permisjon igjen til han (han skulle ha noe av min, men det var her de klusset). Da vi fikk et tettskrevet svar på to sider mange uker senere og midt i ammetåka, husket ikke vi eksakte datoer på når jeg hadde regnet meg fram til at min permisjon sluttet og tok deres datoer for god fisk. De skrev så en utrolig lang og innviklet setning om noe vi måtte svare på, men dette skjønte selv ikke folka i nav-skranken. Så gjorde vi den ENORME feilen at vi ikke overholdt den fristen de satte for at vi skulle svare/søke/sende inn noe og dermed hadde de rett til å ta fra oss ALLE ukene med pappaperm!!!!! Tror det var 12 uker mannen skulle være hjemme og det er ganske mye penger det er snakk om! Heldigvis seiret fornuften til slutt og det gikk i orden, men det var IKKE noe gøy da det sto på og det kunne like gjerne endt annerledes. Dessverre har jeg hørt flere liknende historier i ettertid fra våre venner, så dette er ikke helt unormalt og sier noe om jungelen... Og når vi er inne på tips om nav: Det er ÉN ting på papirene som ikke kan endres og det er om dere vil ha 80/100%, så tenk grundig over alle konsekvenser de to alternativene gir både i tid og penger før dere sender inn. Meaty: hvordan kan sånne mennesker sove om natten?? Og dette var liksom gjort "i Guds navn"! Jeg grøsser langt ned i stortåa. Jeg har også lavt blodtrykk og fikk beskjed om at jeg kunne bli svimmel, men har blitt det kun en gang. Tipset fra legen var å drikke mye. Minnipus: Gratulerer med jente Vi har vel termin ca likt vi nå da? Jeg har 25. august. Hvor gammel er L igjen? M er 2 år og 3 mnd og jeg håper trassalderen kommer før jeg blir alt for stor og tung og babyen kommer. Helt enig i at andre svangerskap ikke er like enkelt som det første! Vi skal forresten til Dyreparken en fredag i mai når det er lavsesong, vil du anta at det holder med én dag der da? Jeg tror vi dropper badeland siden det er så tidlig og trolig litt for kaldt i lufta. Noen mening om det? Har ikke vært der siden jeg var barn. Også ang poser og vinterdyner og alt sånt som man ikke trenger før babyen har blitt noen mnd. Jeg ville ventet for det er så mye man erfarer på hva som er praktisk og ikke når babyen er ute og da slipper man å gjøre dårlige kjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 16. mars 2011 #1414 Del Skrevet 16. mars 2011 Jeg hadde 100/50 på kontrollen forrige uke. Føler meg i kanonform jeg da. Hadde 95/65 i uke 15 og da var jeg mye mer svimmel enn jeg er nå - forstå det den som kan Delig å endelig ha så mye energi forresten! Håper virkelig det fortsetter! Oi det var lavt! Men det kan vel kanskje hende du normalt sett har litt lavt blodtrykk? Da vil du ikke slite så mye med svimmehet som oss som er vant med normalt trykk. Jeg tror nok du var mer svimmel i uke 15 for da er kroppen generelt mer sliten og utafor pga graviditetshormonene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 16. mars 2011 #1415 Del Skrevet 16. mars 2011 Nav kan være utrolig firkantet og de står virkelig på sitt. Husker vi også hadde litt krøll med permisjonspengene, denne gangen skal vi være tidlig ute. Når det gjelder dyreparken så ville jeg ikke valgt badeland i mai, hørte mange klager i fjord om at det er kaldt, spesielt for de minste. Hvis dere er heldige med været kan det være koselig med 2 dager i parken i mai også, men nå er jo ikke eldste så gammel så det er jo begrenset hva som er av interesse. Vi kommer til å kjøpe 2-dagers pass i år, han er blitt så glad i sabeltann og elsker barnas seter Husk at det har kommet mye nytt på få år Kiri Min fyller 2 år 5. juli så det blir rett over 2 år mellom dem. Vi har hatt små perioder med trass men denne er definitivt den verste. Han er som en konge når han tror han kan bestemme akkurat hva han skal gjøre og mamma og pappa får naturligvis testet tålmodigheten sin I morgen reiser vi til "mommo" og selvom han elsker henne så er hun litt streng, det trenger han nå, he he. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfuglen1982 Skrevet 16. mars 2011 #1416 Del Skrevet 16. mars 2011 Trodde det var vedtatt vedr 12 uker til far for barn født etter 01.07.11 jeg men Ser i allefall sånn ut på NAV sine sider: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/263060.cms Mulig jeg har tatt feil, men vi legger opp til 12 uker til far iallefall (gitt at termin stemmer) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 16. mars 2011 #1417 Del Skrevet 16. mars 2011 Grusom historie, Meaty. Har vært au-pair i Irland og kjenner til hvor fryktelig konfliktene har vært. Uff ja, det er liksom så uvirkelig å tenke på at det såpass nylig har vært krig i et land som tross alt ikke er så ulikt Norge. Meaty: hvordan kan sånne mennesker sove om natten?? Og dette var liksom gjort "i Guds navn"! Jeg grøsser langt ned i stortåa. Det er mye ondskap som gjøres i Guds navn ja. Og det er stort sett det vi hører om i norsk media. Men egentlig er konflikten mer basert på politikk og tilhørighet enn noe annet. Like galt er det uansett. Jeg drømte jo selvfølgelig om dette i natt, men i dag har jeg vært ute på en skikkelig shopperunde for å prøve å tenke på noe annet, og har fått det litt på avstand. Det ble handling av en del mammatøy i dag, fant ikke noe på TopShop selv om de hadde litt, men fikk tak i en del annet. Litt babytøy ble det også, selv om det er vanskelig å finne nøytrale farger. Jeg har jo ikke vært på ultralyd enda, skal til onsdag. Magen min har virkelig poppet ut de siste to ukene, så nå har jeg begynt å gå med "mammatights". De er jo fortsatt litt store, men mye mer behagelig enn olabukse eller cargobukse som jeg pleier å gå med. Men jeg er spent på hva som skjer når jeg skal begynne å jobbe etter ferien, for jeg er sikker på at arbeidsbuksene mine er ALT for små nå! Så da blir det vel å stille opp i joggebukser i butikken jeg jobber i. Arbeidsgiver er en typisk mann, som ikke har fått rumpa i gir når det gjelder å bestille større størrelser til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 17. mars 2011 #1418 Del Skrevet 17. mars 2011 Trodde det var vedtatt vedr 12 uker til far for barn født etter 01.07.11 jeg men Ser i allefall sånn ut på NAV sine sider: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/263060.cms Mulig jeg har tatt feil, men vi legger opp til 12 uker til far iallefall (gitt at termin stemmer) Jeg har fått det bekreftet av NAV i bydelen min at det er vedtatt. Måtte sende mail å spørre... Men hun visste ikke når søknadsskjemaet blir oppdatert md ny info... Nesten Alltid Vanskelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfuglen1982 Skrevet 17. mars 2011 #1419 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg har fått det bekreftet av NAV i bydelen min at det er vedtatt. Måtte sende mail å spørre... Men hun visste ikke når søknadsskjemaet blir oppdatert md ny info... Nesten Alltid Vanskelig.. Okei, da har vi fått samme svar Jeg spurte også ang oppdatering av skjemaet og veilederen på "mitt" NAV kontor sa at far ikke trenger å sende inn sitt skjema før etter fødselen (fedrekvoten kan uansett ikke avvikles før tidligst fom uke 7). Da vet vi jo om vi skal forholde oss til 10 eller 12 uker til far (for dem som er i grenseland juni/juli 2011). Har ikke studert skjemaene så mye, men har skrevet ut og fylt ut og synes egentlig ikke det er så mye styr.. Men mulig det er noe jeg ikke har fått med meg Dvs, skjemaene er ok men ofte litt vanskelig å få gode svar fra NAV er vel mitt inntrykk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myzia Skrevet 18. mars 2011 #1420 Del Skrevet 18. mars 2011 Vi har også begynt å sette opp perminsjonsplan og titte på papirer.. Ser at flere av dere skriver at man "håper" at det er 12 uker som gjelder nå så far får såpass, men er det ikke slik at far kan ta ut så mange han vil (dvs at man deler permisjonen som man selv ønsker)? Jeg trodde de 10/12 ukene var minstekrav for begge to (selv om mor jo nesten alltid tar store deler av permisjoenen).. Vi planlegger at sambo skal ta de 20 siste ukene - han vil gjerne bli godt kjent med barnet, og jeg vil gjerne tilbake igjen i jobb (får se hvordan det går med amming, men man har jo rett på ammefri). Er det ingen andre som tenker at pappa'n skal ha mer enn han må ha? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå