Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Koselig da med familier som gleder seg over baby som kommer. Her er det barnebarn nummer 7 for mine foreldre, og nummer 5 for mine svigerforeldre. Så det er liksom bare enda et til; har dere ikke nok barn nå da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ruccola

Koselig da med familier som gleder seg over baby som kommer. Her er det barnebarn nummer 7 for mine foreldre, og nummer 5 for mine svigerforeldre. Så det er liksom bare enda et til; har dere ikke nok barn nå da... :sjenert:

Her er det arnebarn nr 9 på min side, mens det er første på sambo sin :)

Men min familie ble også veldig glade, de har ventet lenge på dette sa de :)

(Er jo fortsatt min første selv om alle andre har barn ;) )

Tipper nok familien din også er glad, bare at de kanskje ikke er noe gode på å utrykke det :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er helt sikkert like stolte nå som med de andre, selvom det er spesielt med 1. fødte på begges side. Her er det første på min side og 4 på mannens side. De er tålig flinke til å behandle de likt alle sammen, og da er det litt greiere. Opplevde litt forskjellsbehandling når L var litt mindre men det endret seg etter de ble gjort klar over det :)

Min mor er i ekstase over å bli mormor igjen, hun hadde kost seg like mye om vi fikk 7 barn hver er jeg sikker på :fnise:

Nå er det kombinert og etterpå langrenn :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir første barnebarn på min side, og...skal vi se...nummer 17 på min samboers side. :fnise: I tillegg er det 4 oldebarn. For å si det sånn, familien hans har vært flinke til å leve opp til stereotypien om å få barn tidlig, og få mange. Det er kanskje derfor de har forventet at vi skulle sette i gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Er ikke så aktiv her, men nå er det noe som jeg går å tenker på som jeg bare må høre med andre om som er like langt på vei som meg...

Jeg er andre gangs fødende, i uke 20...Har kjent liv tidligere men i de siste 14 dagene kan jeg ikke påstå at jeg har kjent noe som helst... Er det normalt å ha så langt imellom livstegnene? Og når kan jeg bli hysterisk og ta kontakt med jordmor?? :)

Skjønner at jeg ikke skal kjenne liv hver dag så tidlig men sååå lett å bekymre seg når det er lenge mellom kontrollene til jordmor... (Var på ultralyd i uke 18, og da var alt ok)....

Phu.... er 7 år siden jeg fikk mitt føste barn...så er jo helt uvant dette:)

Om morkaken ligger foran er det ofte man kjenner det mye senere. Hvor ligger morkaken din?

Når kjente du liv første gangen, og hvor lenge før det forsvant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de sier at man bør kjenne daglig fra uke 28, men mulig det er før?

For å være helt ærlig hadde jeg blitt litt bekymret, har du prøvd å drikke noe søtt eller kaldt? Hvis jeg sitter på huk er det også lettere å fremprovosere spark...

De kan jo legge seg innover, men 2 uker uten å kjenne noe syns jeg var litt lenge selv om du "bare" er 20 uker når du har kjent liv fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ruccola

hmmmm...usikker hvor morkaken ligger ja... bet meg ikke merke i det på ultralyden...

Kjente vel liv første gang rundt uke 15 tenker jeg..også kunne jeg kjenne litt innimellom...(Ikke hver dag da) Har ikke kjent noe siden jeg kom i uke 18...men var på ultralyd (18+2), og da var alt ok....

Men når SKAL man kjenne liv da?? Er jo noe med at man skal kjenne hver dag også, når man har komet et stykke på veg ?

Jeg fikk et blått ark fra UL'en, der det sto avkrysset på hvor morkaken lå. Kanskje du fikk det også?

Ellers sier boken min at fra uke 30 skal man kunne ta en "sparketest" et eller annet tidspunkt på dagen, der man skal kjenne 5 spark på en halvtime.

Så tror ikke du skal bekymre deg for mye. Babyen er vel inne i en veldig vekstperiode, så kanskje den er mer sliten i kroppen av store vekstforandringer :)

MEn ta deg en telefon til jordmoren og få komme innom å høre hjertelyden om du er bekymret, det gjør hun sikkert gjerne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje du ville fått beskjed om morkaken lå forran(?) Uten at jeg skal påstå det for jeg har ikke vært borti det selv. Men morkaken kan jo flytte på seg også nå når det er så god plass så det kan jo være. Ellers ville jeg ha drukket noe søtt som Møffi sa, klemme litt på magen og forsøkt å hoppe litt/være i aktivitet for så å legge meg ned.

Om du ikke kjenner noe da synes jeg du skal ringe jordmor i morgen bare for å høre hjertelyden. Hun har nok 10 minutter til å lytte :) Ikke godt å gå slik hele helgen uten å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Tror kanskje du ville fått beskjed om morkaken lå forran(?) Uten at jeg skal påstå det for jeg har ikke vært borti det selv.

Foran er helt vanlig, det er om den ligger langt nede de følger med om den flytter seg utover svangerskapet ;)

(For om den ligger foran "utgangen" til babyen kan man ikke føde babyen, da blir det KS. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har vært heldig med din familie Meaty - når det gjelder "mas" :fnise:

Her har det vært "mas" fra min mor siden vi giftet oss for 3,5 år siden. Så denne bebisen er sterkt etterlengtet av den kommende mormor! Det blir første på min side og nr 3 på min manns side. Mannens søster gleder seg veldig til å bli tante til en prinsesse (hun har to gutter selv) :)

men hvis det er noen andre her som er like langt på vei som meg...kjenner dere liv?? Evt hvor ofte??

Jeg er ca like langt på vei som deg og kjenner ikke så mye liv enda.

Kan gå flere dager i mellom, men så har jeg også foranliggende morkake så det var helt vanlig sa JM på ordinær UL til meg.

I og med at du skal til GU en av de nærmeste dagene så ville jeg spurt der, eller ringt JM.

Ikke noe særlig å gå å bekymre seg, da er det bedre å "mase" litt på lege eller JM.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent masse liv siden uke 18. Hadde 3 dager det var helt stille og da ringte jeg jordmor for å høre om det var vanlig ettersom jeg hadde lest at 1-2 dager var vanlig, ikke mer. Jeg var i utlandet på tidspunktet, og jordmor anbefalte en tur innom en lege. Det slapp jeg heldigvis for babyen begynte å sparke like etterpå så hun hadde nok bare ligget med ryggen til og sparket innover. Jeg hadde ringt jordmor i morgen tidlig, hun vil sikkert be deg komme inn for å lytte etter hjertelyd. Antagelig er alt fint, men å gå og tenke på det i flere dager synes jeg du skal slippe :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telise: jeg tror det er helt normalt at det kan gå tid imellom hver gang man kjenner spark i starten. Det kommer jo helt an på hvordan morkaka ligger og hvordan gullet ligger :)

---------------

Hvordan er det med nesen deres jenter? Tett om natten? :sjenert:

Det er jeg. :daane: Tror det har hatt en del med å gjøre at jeg har sovet dårlig og våknet med hodepine. Har brukt saltvannsspay og snorkespray! til nå, men det funker ikke lenger. Så i går brukte jeg otrivin før jeg la meg. Det var som å få 4-felts motorvei med fri flyt av pust igjen :nigo: himmelen altså! :ler:

Så i dag våknet jeg så utvilt som jeg aldri har vært før og 0 nada hodepine... :) Jeg skal ta opp otrivin-spray med lege på mandag - om det er greit i små mengder... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke sånn blått ark nei... og det ble heller ikke sagt noe om morkaken :) Så regner med at den ligger greit til:)

Når det er sagt så er jeg 80% sikker på at jeg kjente et spark i går når jeg la meg... lå på ryggen og klemte hendene ned mot magen... Da kjente jeg det både innvendig og utvendig:)

Men skal uansett nevne d for gynekologen på føden på mandag:) (Iallefall hvis jeg ikke kjenner noe mer)

Utrolig hvor bekymret man kan bli altså... Syntes det var mye bedre med førstemann, da jeg var mye oftere på kontroll ... man rakk liksom ikke å bli bekymret :)( ... Nå var jeg på førstegangskontroll i uke 12, ultralyd i uke 18 ...neste kontroll er ikke før uke 23...

Det er omtrent som mine kontroller det, men jeg hadde min første kontroll hos lege i uke 10 (kontroll og kontroll... Vi fylte ut det grønne skjemaet, målte blodtrykk og tok blodprøver ellers ingenting). Første jordmortime var i uke 14, UL uke 19 og neste jordmortime er i uke 25. Det er ingen som har sjekket urinen min eller veid meg siden uke 14, det synes jeg er litt lenge i mellom.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telise: jeg tror det er helt normalt at det kan gå tid imellom hver gang man kjenner spark i starten. Det kommer jo helt an på hvordan morkaka ligger og hvordan gullet ligger :)

---------------

Hvordan er det med nesen deres jenter? Tett om natten? :sjenert:

Det er jeg. :daane: Tror det har hatt en del med å gjøre at jeg har sovet dårlig og våknet med hodepine. Har brukt saltvannsspay og snorkespray! til nå, men det funker ikke lenger. Så i går brukte jeg otrivin før jeg la meg. Det var som å få 4-felts motorvei med fri flyt av pust igjen :nigo: himmelen altså! :ler:

Så i dag våknet jeg så utvilt som jeg aldri har vært før og 0 nada hodepine... :) Jeg skal ta opp otrivin-spray med lege på mandag - om det er greit i små mengder... :sjenert:

Nei jeg er ikke så veldig tett, men litt. Kjenner at slimhinnene er veldig irriterte og har mye sår i nesa. Akkurat nå har jeg hatt noen gode dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Jeg ble litt tett i går, men det blåste jo verre enn gamleErik her i går også, så satser på det var bare vinden som gjorde det! :)

Må bare juble litt her inne også for LineG som er helveis i dag!!!!

:hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Endret av Ruccola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo først senere i svangerskapet at det er veldig viktig å følge med på urin og vektoppgang i forhold til svangerskapsforgiftning eller diabetes, så at det ikke er kontroll igjen før i uke 24 er helt uproblematisk så lenge mor føler seg i fin form.

Svangerskapsdiabetes oppstår sjelden i større grad før i uke 26-27, og svangerskapsforgiftning kan forekomme fra den 20. svangerskapsuken, i ytterst sjeldne tilfeller kan man få det enda tidligere. Den er ansett som tidlig om den forekommer før uke 32. Som regel vil man føle symptomer om man har en av disse, og er man usikker skal man selvsagt oppsøke lege. Men det er altså ingen grunn til å rutinemessig undersøke normale friske gravide kvinner for dette.

Om det er generell vektoppgang dere er bekymret for er det jo greit å følge litt med selv også ved å passe på kostholdet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også problemer med nesen, men mest det at jeg veldig lett blør neseblod, opptil to ganger om dagen. Dette begynte etter at jeg ble gravid. Alt blodet som størkner oppi nesegangene gjør at det føles tett, og hvis jeg prøver å blåse ut så begynner det å blø igjen. (Beklager grafiske detaljer)

Tannkjøttet mitt har også vært veldig sårt og blødd mer enn vanlig, men jeg har kjøpt meg en fancy elektrisk tannbørste med "sensitiv" innstilling, og det har hjulpet masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå "bestilt" noen nye gravidklær på finn. Fikk en hel pose med klær til 500 kr + porto, skal visst være over 20 plagg, så håper det passer. Jeg har jo noe fra forrige svangerskap, men kjøpte ikke så mye da, gikk mye i tights og tunika. Nå er jeg lei de klærne og har lyst på noe nytt, men gidder ikke ruinere meg på det heller. Er bare spent på str. om det passer, klærne så fine nok ut. Noen bukser, shorts og skjørt, + en god del topper og et par søte sommerkjoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare juble litt her inne også for LineG som er helveis i dag!!!!

:hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe:

:nigo::strix::nigo:

Takk Ruccula :)

------------------

Jeg har vært på sats storo og trent jeg! :trene:

Har ikke vært på storo-senteret siden de holdt på å bygge. Det har jo blitt et kjempefint stort senter! :jepp: Var også innom baby shop og kikket litt på vogner. Jeg er rimelig sikker på at valget faller på Simo :Nikke: Antagelig duo'en :)

Jeg spurte kjære om det var greit at vi kjøpte lilla, da fikk jeg til svar at den skal være svart eller blå - no discussion.. Javel, ok :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med halvveis line, og bra du kjente liv telise :)

Apropos slim, så er jeg både tett i nesa og har fått økt utflod. Litt usikker på hva som er mest plagsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...