Sunshine Skrevet 12. januar 2011 #561 Del Skrevet 12. januar 2011 Min teller ikke hjerteslag så det er litt kjedelig. Eller telte du selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 13. januar 2011 #562 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg fant hjertelyden i dag Jeg fikk doppleren jeg bestilte i begynnelsen av desember i posten i dag, og da måtte jeg selvsagt se om jeg fant den, og etter litt leting dukket de raske slagene opp :rødme: Det hjalp på trua om at jeg faktisk er gravid Så koselig Sunshine Leste på nett at mini ved enden av denne uken veier 50 gram og er 10 cm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barnehagetanten Skrevet 13. januar 2011 #563 Del Skrevet 13. januar 2011 Ja: tenk at noe så lite skaper så mye oppstandelse i kroppene våre? :rødme: Har passert 12 uker jeg også. Bestilte meg ekstra ultralyd på Volvat til mandag i neste uke. Klarer ikke vente til den ordinære ultralyden kjenner jeg. Synes magen har vokst mer enn på samme tid i de to foregående svangerskapene, og krysser fingrene for at det bare er en baby inni her... Sover litt dårlig om natten: har så vondt i høyre side bak i ryggen. Ellers er kvalmen bedre, men ikke helt borte. Kjenner jeg er pingle med å gå ute: det er klink is med vann på. Jeje: var innom 7 butikker og fikk til slutt tak i brodder. Litt tryggere å gå, men er fortsatt pingle. På jobb merker jeg at de barna som er utagerende skremmer meg litt: prøver å holde meg unna slik at jeg ikke skal få spark eller slag i mageregionen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myzia Skrevet 13. januar 2011 #564 Del Skrevet 13. januar 2011 Hurra for de som har passert 12 uker! Jeg følte meg heller ikke gravid de første mnd, men nå er det ikke mulig å skjule det lenger - og siden alle kommenterer magen, lar jeg meg rive med i begeistringen Jeg har funnet ut at det er bedre å framheve "bulken" istedet for å føle seg stor og tykk - og det funker finfint! Ellers er ikke formen spesielt bra, har ligget i senga siden i går med feber og vond kropp.. Lurer på om det er både influensa og noe i urinveiene, ikke godt iallefall. Fikk heldigvis mast meg til en legetime i dag (det er visst helt stappfullt hos fastlegen), men jeg bare "JEG ER GRAVID OG BEKYMRET!!!" og da satt hun meg opp med én gang.. krysser fingrene for at det ikke påvirker den lille noe.. Håper dere andre holder dere friske og raske gjennom vinteren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 13. januar 2011 #565 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Ellers er ikke formen spesielt bra, har ligget i senga siden i går med feber og vond kropp.. Lurer på om det er både influensa og noe i urinveiene, ikke godt iallefall. Fikk heldigvis mast meg til en legetime i dag (det er visst helt stappfullt hos fastlegen), men jeg bare "JEG ER GRAVID OG BEKYMRET!!!" og da satt hun meg opp med én gang.. krysser fingrene for at det ikke påvirker den lille noe.. Håper dere andre holder dere friske og raske gjennom vinteren! Masse god bedring Myzia! Det er godt du står på krava! Don't mess with the pregnant woman! Er veldig sånn her for tida og! Edit: trykkleif :gjeiper: Endret 13. januar 2011 av mjau-mjau Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peace Skrevet 13. januar 2011 #566 Del Skrevet 13. januar 2011 Min teller ikke hjerteslag så det er litt kjedelig. Eller telte du selv? Telte selv i 15 sekunder og ganget med 4 Ble for lenge med den raske pulsen å skulle telle i et helt minutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 13. januar 2011 #567 Del Skrevet 13. januar 2011 Har en oppgave på skolen nå om trisomi 21 (downs syndrom) og er helt sikker på at jeg ser en forstørret nakkefold på UL-bildet av mini De hadde vel sagt i fra på UL hvis de så avvik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 13. januar 2011 #568 Del Skrevet 13. januar 2011 Har en oppgave på skolen nå om trisomi 21 (downs syndrom) og er helt sikker på at jeg ser en forstørret nakkefold på UL-bildet av mini De hadde vel sagt i fra på UL hvis de så avvik? Huff, du må ikke tenke sånn! De SKAL si fra om de ser avvik såvidt jeg har forstått, og sende deg videre... Men ville tatt med bildet til lege/JM neste gang for å roe nervene. Jeg spurte spesielt på mine tidlige UL om nakkefold så OK ut, de har vel egentlig ikke lov å sjekke men en del private gjør det uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 13. januar 2011 #569 Del Skrevet 13. januar 2011 Huff, du må ikke tenke sånn! De SKAL si fra om de ser avvik såvidt jeg har forstått, og sende deg videre... Men ville tatt med bildet til lege/JM neste gang for å roe nervene. Jeg spurte spesielt på mine tidlige UL om nakkefold så OK ut, de har vel egentlig ikke lov å sjekke men en del private gjør det uansett. Hun sa at alt var fint, men jeg vet ikke om hun har "lov" til å se etter nakkefold i det hele tatt da... Tror ikke fastlegen min klarer å se sånt en gang.. Nei, nå må jeg hjem fra skolen for å se på bildet en gang til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 13. januar 2011 #570 Del Skrevet 13. januar 2011 Hun sa at alt var fint, men jeg vet ikke om hun har "lov" til å se etter nakkefold i det hele tatt da... Tror ikke fastlegen min klarer å se sånt en gang.. Nei, nå må jeg hjem fra skolen for å se på bildet en gang til! Hun har vel egentlig ikke lov, men jeg går da ut i fra at de gjør det allikvel for de skal jo opplyse om synlige avvik og sende deg videre til flere tester o.l. Satser på at alt er like fint som hun sa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peace Skrevet 13. januar 2011 #571 Del Skrevet 13. januar 2011 Her sa han som foretok ul (privat) spesifikt at han ikke kunne se at det var noe forstørret nakkefold -og forklarte hva det betydde osv... Jeg spurte ikke, men tok det igrunn som en selvfølge at de sjekket sånn jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 13. januar 2011 #572 Del Skrevet 13. januar 2011 Mannen syns ikke han kunne se noe spesielt på bildet, den streken som er bak utenfor ryggen går dessuten nesten helt ned til rompa, og det er kanskje litt lavt for nakkefold? :klø: Jaja, Downs er jo faktisk ikke det værste som kan skje med en unge heller da Rart egentlig, i flere år har jeg lært om rare sykdommer og sånt og dette var første gangen jeg ble "hypokonder". Er nok litt hormonell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 13. januar 2011 #573 Del Skrevet 13. januar 2011 Hallo da blir jeg også med her... er ca 10 uker selv om det står 11 under her... har ikke retta den enda, hadde en tidlig ultralyd og da regna hun med at jeg bare var 10 uker. venter med å rette den til jeg kommer på den ordentlige ultralyden og er helt sikker... HUff er så uggen og kvalm om dagen, håper dette går snart over.. Ellers gleder jeg meg til vi blir 4:) blir moro med en liten til:) Hurra for alle her inne:):) Da er vi ca like langt på vei, er 10+1 idag Kynnere er når livmora forbereder seg på fødselen, så det er på en måten mini mini rier og jeg tror ikke de kommer før i siste trimester. Jeg tror du kjenner at ligamentene strekker seg, jeg har også plutselige smerter i maken og de er lokalisert litt på siden. Ellers hadde jeg et vanvittig blodtrykksfall tidligere i kveld.Det var skikkelig skummelt. Jeg satt stille og trodde jeg skulle besvime. Føler meg fremdeles litt svimmel. Ligamentsmerter er grusomt vondt, du kjenner godt når de kommer. Synes det høres rart ut med kynnere så tidlig, men hva vet jeg ? Jeg merker at jeg blir lett "sliten" og øm i magen og må innimellom sette meg ned litt. Har noen kg ekstra, men ikke sånn at det henger, alikevel må jeg innimellom "løfte" litt på magen. Åh, det hørtes utrolig sexy ut merker jeg Jeg fant hjertelyden i dag Jeg fikk doppleren jeg bestilte i begynnelsen av desember i posten i dag, og da måtte jeg selvsagt se om jeg fant den, og etter litt leting dukket de raske slagene opp :rødme: Det hjalp på trua om at jeg faktisk er gravid Fikk min i går og fant den også :rødme: 156 slag i minuttet! Jeg har vært på tidlig ul så det hjalp på, men er noen uker siden nå så var betryggende at jeg fant hjertelyden... Syns den var ganske vanskelig å finne så tok litt tid.. Så herlig, da kan dere virkelig roe dere ned. Hurra for de som har passert 12 uker! Jeg følte meg heller ikke gravid de første mnd, men nå er det ikke mulig å skjule det lenger - og siden alle kommenterer magen, lar jeg meg rive med i begeistringen Jeg har funnet ut at det er bedre å framheve "bulken" istedet for å føle seg stor og tykk - og det funker finfint! Ellers er ikke formen spesielt bra, har ligget i senga siden i går med feber og vond kropp.. Lurer på om det er både influensa og noe i urinveiene, ikke godt iallefall. Fikk heldigvis mast meg til en legetime i dag (det er visst helt stappfullt hos fastlegen), men jeg bare "JEG ER GRAVID OG BEKYMRET!!!" og da satt hun meg opp med én gang.. krysser fingrene for at det ikke påvirker den lille noe.. Håper dere andre holder dere friske og raske gjennom vinteren! Så herlig med synlig mage, det er så koselig å vise den frem Var den herligste tiden i mitt liv når jeg gikk gravid og gleder meg til vi har passert 12 uker. Hehe, en må bruke graviditeten for det den er verdt, dessuten står det overalt at gravide er førstepri på å vaksineres mot influensaen. Er det andre her som har/skal ta vaksinen? Idag har jeg kjøpt mine første mammaklær, typisk at vi mister det nå, har også fortalt det til jobb og noen venninner Vi skal på ul den 26, men merker jeg er kjempebekymret om dagene. Siden vi har mistet en del før så klarer jeg ikke å la være å tenke på det. Selvom jeg har kvalmen og flere tegn er jeg alikevel redd. Kjenner jeg gleder meg masse til 12 uker er passert, det er ca 1 1/2 uke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyva Skrevet 13. januar 2011 #574 Del Skrevet 13. januar 2011 Huff, du må ikke tenke sånn! De SKAL si fra om de ser avvik såvidt jeg har forstått, og sende deg videre... Men ville tatt med bildet til lege/JM neste gang for å roe nervene. Jeg spurte spesielt på mine tidlige UL om nakkefold så OK ut, de har vel egentlig ikke lov å sjekke men en del private gjør det uansett. Ikke lov å sjekke? Så rart. Det er jo nettopp det de sjekker når man får en sånn duotest som vi gamlingene får tilbud om. Jeg hat sjekket nakkefold på min spire på rikshospitalet. Kanskje man må ha tilleggsutdannelse eller noe for å kunne måle nakkefold lovlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 13. januar 2011 #575 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Ikke lov å sjekke? Så rart. Det er jo nettopp det de sjekker når man får en sånn duotest som vi gamlingene får tilbud om. Jeg hat sjekket nakkefold på min spire på rikshospitalet. Kanskje man må ha tilleggsutdannelse eller noe for å kunne måle nakkefold lovlig? Ja de sier så - hvis du ikke er i risikosonen (arvelig og/eller over 38) så får de ikke "lov" til å sjekke. Dette fordi det ikke ønskes et utvelgelsessamfunn i Norge. Men jeg tror de fleste som kan/vil gjør det allikevel. Det stemmer også at alle ikke har kompetansen som krever det. Har lest masse om dette for jeg er redd for det selv, selv om jeg ikke er i noen risikogruppe. Endret 13. januar 2011 av mjau-mjau Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 13. januar 2011 #576 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Det er riktig at kreves spesialkompetanse for å se etter avvik på fosteret, men enda viktigere er at det kreves spesiell tillatelse, og det er kun 6 sykehus i Norge som har lov til å drive såkalt forsterdiagnostikk. Disse er: Haukeland sykehus Universitets-sykehuset i Nord-Norge St. Olavs hospital Rikshospitalet Ullevål universitets-sykehus Sentral-sjukehuset i Rogaland Det betyr at ingen andre har "lov" til å se etter avvik av denne typen, fordi det det som sagt kreves spesiell tillatelse. Men det er lov for å andre å foreta såkalte "rutinemessig" ultralyd, og de lærde strides om hvorvidt det å sjekke nakkefolden og nesebeinet inngår i en rutinesjekk. Det er uttalt fra politisk hold at det etter lovens rette forstand ikke gjør det, og at de leger som gjør det bryter loven. Men det ser ikke ut til at noen partier har funnet det viktig å forfølge dette videre, så det er en viss stilltiende aksept for at det gjøres likevel. De fleste leger ser på nakkefold og neseben og sender videre til utredning hos et av de spesialist-godkjente sykehusene om de avdekker avvik ved tidlig ultralyd. Det er de også pliktig til, altså å henvise videre dersom de oppdager avvik. Så det løses ved at de sier noe ala, "uten at jeg bevisst så etter det, oppdaget jeg forstørret nakkefold ved en rutinemessig ultralydundersøkelse". Helt forferdelig lovverk spør du meg. Endret 13. januar 2011 av flickan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 13. januar 2011 #577 Del Skrevet 13. januar 2011 Det er riktig at kreves spesialkompetanse for å se etter avvik på fosteret, men enda viktigere er at det kreves spesiell tillatelse, og det er kun 6 sykehus i Norge som har lov til å drive såkalt forsterdiagnostikk. Disse er: Haukeland sykehus Universitets-sykehuset i Nord-Norge St. Olavs hospital Rikshospitalet Ullevål universitets-sykehus Sentral-sjukehuset i Rogaland Det betyr at ingen andre har "lov" til å se etter avvik av denne typen, fordi det det som sagt kreves spesiell tillatelse. Men det er lov for å andre å foreta såkalte "rutinemessig" ultralyd, og de lærde strides om hvorvidt det å sjekke nakkefolden og nesebeinet inngår i en rutinesjekk. Det er uttalt fra politisk hold at det etter lovens rette forstand ikke gjør det, og at de leger som gjør det bryter loven. Men det ser ikke ut til at noen partier har funnet det viktig å forfølge dette videre, så det er en viss stilltiende aksept for at det gjøres likevel. De fleste leger ser på nakkefold og neseben og sender videre til utredning hos et av de spesialist-godkjente sykehusene om de avdekker avvik ved tidlig ultralyd. Det er de også pliktig til, altså å henvise videre dersom de oppdager avvik. Så det løses ved at de sier noe ala, "uten at jeg bevisst så etter det, oppdaget jeg forstørret nakkefold ved en rutinemessig ultralydundersøkelse". Helt forferdelig lovverk spør du meg. Flott forklart Flickan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 13. januar 2011 #578 Del Skrevet 13. januar 2011 Har en oppgave på skolen nå om trisomi 21 (downs syndrom) og er helt sikker på at jeg ser en forstørret nakkefold på UL-bildet av mini De hadde vel sagt i fra på UL hvis de så avvik? Min bror har en datter med downs syndrom og jeg var på ultralyd på rikshospitalet da jeg ventet jenta vår. Jeg kjenner ei som jobber med fosterdiagnostikk og hun har sagt at på et så bittelite foster er det veldig vanskelig å finne en bittebittebitteliten nakkefold. For å se denne må du nesten jobbe med dette 8 timer om dagen, fem dager i uka og hun mente at dette klarer ikke de private legene som jobber med all slags ultralyd og ser etter dette på en og annen som er innom. Tror man måtte ha både spesialkompetanse, erfaring, mengdetrening og kanskje også ekstra godt utstyr for å finne denne (med sikkerhet). Jeg var på mange ultralyder sist, men den på rikshospitalet husker jeg som, tja, hva skal jeg kalle det, den var på en måte i en helt annen skala (det lyste liksom spesialkompetanse, men det kan jo ha hatt med mange ting å gjøre) enn de jeg hadde på sykehuset her. Ei på barselgruppa fikk et downs syndrom-barn og hun hadde vært til sånn privat ul i ca uke 12 hvor legen hadde sagt "ja, downs syndrom er det ihvertfall ikke". Det bekrefter jo det jeg skrev over. Nå vet/husker ikke jeg hva du studerer, men jeg håper du har forstått det jeg har prøvd å si med dette: Jeg tror ikke du klarer å se dette selv. (Og dette var ikke ment for å skremme dere som går til privat ul i uke 12 for å luke ut DS) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 13. januar 2011 #579 Del Skrevet 13. januar 2011 (Og dette var ikke ment for å skremme dere som går til privat ul i uke 12 for å luke ut DS) Det var hun spesialisten jeg var hos på Volvat også veldig klar på - at det slettes ikke var noen garanti selv om alt så bra ut per da. Hun sa det var veldig vanskelig å være mer enn 70% sikker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 13. januar 2011 #580 Del Skrevet 13. januar 2011 Fikk ikke sitere... Nyva skrev: Kynnere er når livmora forbereder seg på fødselen, så det er på en måten mini mini rier og jeg tror ikke de kommer før i siste trimester. Jeg tror du kjenner at ligamentene strekker seg, jeg har også plutselige smerter i maken og de er lokalisert litt på siden. i boken min står det altså at man kan merke kynnere så tidlig som uke 12, men at det helst er fleregangsfødende som kjenner det så tidlig. Livmoren er jo fortsatt veldig liten på et så tidlig tidspunkt, så vil tro man ofte ikke klarer å definere hva man kjenner rett og slett. Jeg er veldig øm i magen generellt, og det har jeg vert siden uke 6. Tåler ikke å ha noe stramt på magen, og til og med trusestrikken kan til tider vere ubehagelig! Hun ene på jobben min trodde jeg tullet når jeg sa jeg nesten ikke har bukser å gå i lenger..... Hun kunne jo selvfølgelig bruke sine egne bukser HELE graviditeten..... :dåne: Tenkt på at vi er ferskjellige kanskje...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå