Sunshine Skrevet 5. januar 2011 #501 Del Skrevet 5. januar 2011 Så kjedelig med bilen! Jeg tror jeg har begynt å kjenne liv! Det kiler litt forsiktig nederst i magen innimellom på kveldstid når jeg slapper av på soffaen. Det må vel være spark? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 6. januar 2011 #502 Del Skrevet 6. januar 2011 Det er veldig tidlig å kjenne liv så tidlig, men noen gjør det. Jeg har oppdaget at det er mye liv i magen uansett om jeg er gravid eller ikke. Luftbobler, osv kan kjennes ganske likt ut som tidlige spark noen ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 6. januar 2011 #503 Del Skrevet 6. januar 2011 Dette er i allefall helt ulikt de luftboblene jeg har kjent tidligere i svangerskapet som også minnet om kiling. Dette begynte først for to-tre dager siden. Jeg ser rundt omkring at det er helt normalt å kjenne den type kiling allerede fra uke 12-13, mens babyverden opererer med uke 15 (og nå er jeg midt i uke 14). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 6. januar 2011 #504 Del Skrevet 6. januar 2011 Dette er i allefall helt ulikt de luftboblene jeg har kjent tidligere i svangerskapet som også minnet om kiling. Dette begynte først for to-tre dager siden. Jeg ser rundt omkring at det er helt normalt å kjenne den type kiling allerede fra uke 12-13, mens babyverden opererer med uke 15 (og nå er jeg midt i uke 14). Jeg tror det er babyen! :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 6. januar 2011 #505 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg er ganske sikker på det selv siden jeg både opplever disse luftboblekilingene og denne nye kilingen Jeg ser at mange kjenner liv rundt disse ukene, så det er nok ganske vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 6. januar 2011 #506 Del Skrevet 6. januar 2011 Åååå, så koselig at du kjenner babyen, Sunshine :rødme: Gleder meg til jeg gjør det (og så blir jeg sikkert bittelitt lei når mini sparker hele natta mot slutten ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VirreVapp Skrevet 6. januar 2011 #507 Del Skrevet 6. januar 2011 I følge min lege er det ytterst få som kjenner liv så tidlig, men noen er det jo. Og hvorfor skal ikke du være en av de heldige Jeg har ikke kjent noe som helst enda, men er helt vanlig at førstegangs ikke kjenner noe før nærmere 20 uker.. Kommer vel an på hvordan morkaken ligger bla. Kjenner mye romling og bobling nedi der, men tror det er magen som lager litt leven gitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barnehagetanten Skrevet 6. januar 2011 #508 Del Skrevet 6. januar 2011 Så koselig med bevegelse. Litt mindre kvalme her i gården: deilig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 7. januar 2011 #509 Del Skrevet 7. januar 2011 Håper alle har en fin fredag! Her er det kjempefint vær med blå himmel og nysnø Jeg har definitivt funnet livmoren min litt ovenfor skambenet, veldig spennende når man endelig kjenner noe til graviditeten annet enn hormoner :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barnehagetanten Skrevet 7. januar 2011 #510 Del Skrevet 7. januar 2011 Milepæler hver dag, Møffi. :rødme: Her snør det tett: men jeg er hjemme fra jobb i dag: Falt på isen i går (udramatisk, men litt mørbanket ja). Godt det er helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 7. januar 2011 #511 Del Skrevet 7. januar 2011 Mannen hadde vært i ostedisken i dag og funnet pasteurisert brie og et par andre pasteuriserte bløtoster - drømmemannen altså :rødme: Og sååå digg med ost og kjeks igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 7. januar 2011 #512 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg melder meg inn i gjengen Jeg er nå i uke 7+3 og termin 25. august om dette går bra. Var på tidlig ultralyd i går og så en 10 mm liten sak med bankende hjerte Jeg har en datter på to år og merker STOR forskjell på hvor mye jeg leser om graviditeten nå i forhold til sist... Blir lett trøtt og kvalm og er nå 50% sykmeldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 7. januar 2011 #513 Del Skrevet 7. januar 2011 Mannen hadde vært i ostedisken i dag og funnet pasteurisert brie og et par andre pasteuriserte bløtoster - drømmemannen altså :rødme: Og sååå digg med ost og kjeks igjen! Hei, jeg må bare kommentere dette. Matportalens offisielle anbefalinger er at man holder seg unna alle myke oster. Listeria kan også forekomme i mykoster av pasteurisert melk. Fra Matportalen.no : Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten. Listeria er også blitt påvist i myke oster som er laget av pasteurisert melk f. eks. brie, camembert og blåmuggost som gorgonzola. Sjansen for at det er noe i de er veldig lav, så jeg skal selvsagt ikke legge meg opp i hva du velger å spise, men tenkte bare jeg skulle opplyse om at heller ikke de av upasteurisert melk er risikofrie sånn at du er klar over det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 7. januar 2011 #514 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Jeg har ringt Ullevål i dag. Fikk bekreftet at jeg har fått fødeplass og innkalling til ordinær UL i februar, men jeg måtte snakke med avdeling for medisinsk genitikk om UL'n i uke 11/12. Der viste det seg at de ikke har mottatt noen henvisning! Urgh - og verken legesenter eller helsestasjonen tar telefonen. Det er sikkert stengt i romjulen Dette skjedde med meg første gangen også. Jeg ble henvist fra legen til sykehuset her i byen til tidlig UL og skulle blitt henvist videre til Rikshospitalet/Ullevåll. Da jeg purret viste deg seg at sykehuset ikke engang hadde skrevet journalen, men fikk da gjort det i en fart. Det er viktig å følge opp hva som skjer. Lykke til på fosterdiagnostikk! Har dere begynt å tenke på permisjonstiden? Jeg er så usikker på om jeg skal ha 100% eller 80% lønn. I utgangspunktet var jeg helt bestemt på 100% lønn, men nå ser jeg at vi i såfall må ha permisjon uten lønn for å holde frem til barnehagestart... Du får uansett mest penger penger i kassa av å ta 100% lønn + ulønnet permisjon enn å ta 80% lønn. Dette har ikke noe med om du tjener over eller under 6G å gjøre, men er fordi 1,00*46= 46 som er mer enn 0,8*56= 44,8. Men da må man jo spare opp selv så man har til tiden uten inntekt og det kan jo være vanskelig nok... Har ikke lest alle sidene her, men kommer til å følge med fra nå Endret 7. januar 2011 av kiri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 7. januar 2011 #515 Del Skrevet 7. januar 2011 Du får uansett mest penger penger i kassa av å ta 100% lønn + ulønnet permisjon enn å ta 80% lønn. Dette har ikke noe med om du tjener over eller under 6G å gjøre, men er fordi 1,00*46= 46 som er mer enn 0,8*56= 44,8. Men da må man jo spare opp selv da og det kan jo være vanskelig nok. Det regnestykket blir ikke helt riktig det heller, fordi det ikke er tatt hensyn til skatt. De fleste betaler rundt 30-40% skatt, så fordelen ved å velge 100% blir redusert med omtrent det samme. Hvis man i tillegg tar i betraktning risikoen ved å miste retten til sykepenger og risikoen for at man ikke er disiplinert nok til å sette av nok penger bør man tenke seg godt om om det er verdt det for å tjene noen få hundrelapper ekstra i mnd, som det for de fleste i realiteten vil være snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 8. januar 2011 #516 Del Skrevet 8. januar 2011 Hei, jeg må bare kommentere dette. Matportalens offisielle anbefalinger er at man holder seg unna alle myke oster. Listeria kan også forekomme i mykoster av pasteurisert melk. Fra Matportalen.no : Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten. Listeria er også blitt påvist i myke oster som er laget av pasteurisert melk f. eks. brie, camembert og blåmuggost som gorgonzola. Sjansen for at det er noe i de er veldig lav, så jeg skal selvsagt ikke legge meg opp i hva du velger å spise, men tenkte bare jeg skulle opplyse om at heller ikke de av upasteurisert melk er risikofrie sånn at du er klar over det. I Norge anbefaler de dette ja, men i mange andre vestlige land er det helt ok og spise pasteurisert brie. Denne anbefalingen er relativt ny (fra 2008 tror jeg) etter en hendelse der 5 døde etter å ha spist pasteurisert mykost ved rikshospitalet og radiumhospitalet, dette inkluderte 2 tvillingfostre. Jeg har over gjennomsnittet kunnskap om listeriose og har forhørt med meg både professorer og min lege som sier det går greit såfremt det er lenge til utløpsdato, så da stoler jeg på det I tillegg stoler jeg såpass på matprodusenter ifht hygiene og mikrobiologiske undersøkelser i produksjonsprosessen, hvis ikke kunne jeg jo ha blitt paranoid som gravid forbruker! (Forøvrig litt morsomt at de største utbruddene av listeriose i verden er knyttet til kål, mais og tunfisksalat og paté, men det er det ingen som advarer mot... ) Ps: Dette er ikke noen "spis bløtost"-kampanje altså Bare tenkte jeg skulle utdype mitt valg litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 8. januar 2011 #517 Del Skrevet 8. januar 2011 Ps: Dette er ikke noen "spis bløtost"-kampanje altså Bare tenkte jeg skulle utdype mitt valg litt Da er det greit! Men jeg tenkte litt det samme som Flickan med en gang. Fordi jeg tok meg en liten skive med brie selv rett før jul her, fordi jeg leste på pakken at den var pasteurisert. Så sånn jeg leste anbefalingene på matportalen så misforsto jeg de, fordi jeg trodde at all brie etc var upasteurisert. Det var først etterpå at jeg skjønte at de mente upasterusierte oster + myke oster som brie.. Men som du sier: det er jo en liten risiko med absolutt alt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 8. januar 2011 #518 Del Skrevet 8. januar 2011 En ting jeg lurer på angående permisjonsreglene: :klø: Vi har rett på å kunne ta gradert uttak, men er dette med forbehold om at arbeisgiver finner at det "passer" for bedriften? Eller har vi rett på det uansett? Jeg har så og si sluppet ut magen.... Den er der, enten jeg vil eller ikke Rund og ganske stinn er den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 8. januar 2011 #519 Del Skrevet 8. januar 2011 (endret) Du får uansett mest penger penger i kassa av å ta 100% lønn + ulønnet permisjon enn å ta 80% lønn. Dette har ikke noe med om du tjener over eller under 6G å gjøre, men er fordi 1,00*46= 46 som er mer enn 0,8*56= 44,8. Men da må man jo spare opp selv så man har til tiden uten inntekt og det kan jo være vanskelig nok... Har ikke lest alle sidene her, men kommer til å følge med fra nå Vi har faktisk regnet på det (mamma er lønnsjef og kan alle regler og utregninger ut og inn), og for oss har det så lite å si økonomisk om vi tar 80%, eller 100% lønn med to mnd permisjon. Velger vi 100% lønn kan vi kun ha 2 uker ferie sammen i år og neste år så da går vi for 80% lønn. Og permisjon uten lønn er en dårlig løsning hvis man har planer om to veldig tette, noe vi tror vi ønsker. Sparingen i seg selg ville ikke vært noe problem for vi sparer mye hver mnd, men jeg ønsker at vi skal kunne ta ferie sammen som familie både i år og neste år. At vi taper mellom 5-7000 kr på det er det virkelig verdt, og spesielt om jeg skulle bli gravid veldig raskt igjen. Endret 8. januar 2011 av Sunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 8. januar 2011 #520 Del Skrevet 8. januar 2011 En ting jeg lurer på angående permisjonsreglene: :klø: Vi har rett på å kunne ta gradert uttak, men er dette med forbehold om at arbeisgiver finner at det "passer" for bedriften? Eller har vi rett på det uansett? Jeg mener at arbeidsgiver må ha tungtveiende grunner for at du ikke skal kunne ta gradert uttak. Som at du jobber skift i nordsjøen eller at det ikke er praktisk mulig. Er ikke 100% sikker, men tror det er noe ala den formuleringen. Jeg fikk dog klar beskjed fra min arbeidsgiver sist om at de ikke ønsket tidskonto el.l, men jeg jobber i en veldig konservativ (og mannsdominert) bransje, så hadde ikke ventet annet. Mao er det forskjell på hva du har krav på og praksis (om man ikke vil gjøre seg upopulær), men ta det opp med din arbeidsgiver og hør om hva de synes og ta det derfra. For mange arbeidsgivere kan det være en stor fordel med gradert uttak. En ting jeg skulle ønske vi gjorde annerledes sist var at barnehagestart hadde god overlapp med permisjonen. Vi var begge tilbake i mer enn fulle jobber da førstemann begynte fulltid i barnehagen og det var veldig "kastet rett inn i virkeligheten". Vi fikk alt av sykdommer alle tre og hun var utrolig sliten etter 7 timer i bhg med masse inntrykk, lyd, nye mennesker og lite søvn. Hun beg også i januar sammen med flere andre barn og har hørt at andre barn som har begynt midt i sesongen har hatt lettere tilvenning fordi de voksne da bare har ett nytt barn å ta ekstra vare på. Jeg skulle gjerne hatt en mnd med myk start hvor vi så an fra dag til dag istedenfor tre dager med tilvenning før "det harde livet" startet for fullt. Anbefaler derfor alle å tenke på muligheten til å ha overlapp mellom permisjonslutt og barnehagestart. Men dette er jo laaangt fram da, men tiden går kjempefort! Hvordan er humøret deres? Sist var jeg mye sur og lett irritabel og føler noe av det samme nå, men tror ikke like mye. Føler jeg av og til går med sinnarynke/bekymringsrynke i panna uten at jeg kommer på en spesiell grunn for hvorfor jeg føler det sånn. Jeg kan irritere meg veldig over filleting, men klarer heldigvis å holde det inni meg - ennå... Hva med dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå