Gå til innhold

Tornerosas vinter

Tornerosa

Anbefalte innlegg

Nå hadde jeg skrevet en lang og detaljert utredning om rotet i min stue - slik at du skulle bli midre oppgitt av ditt eget rot. Men den forsvant i cyberspace. Kanskje like greit for forrige gang jeg skrev detaljert om rotet mitt her på KG ble jeg moderert, gitt. :blink: Og det burde kanskje fortelle meg at rotet her i heimen er rimelig uakseptabelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av smiley'ene du etterlot hos meg tror jeg at jeg velger å beholde høna og egget, holdt jeg på å si, høna og gullfisken. Synes helt klart det var mest treffende, og veldig i tråd med den totalt surrealistiske følelsen det er når hormonene gjør akkurat som de vil :ler:

Det er i grunnen hyggelig å lese mellom linjene her om dagen. Et glimt av noe mer. I deg, mener jeg, uavhengig.

Høna og gullfisken, ja, det ante meg at du ville velge dem. Og kanskje den nedsnødde snømannen?

I grunnen ikke så aller verst om dagene, sjø. Håper det er uavhengig.

Nå hadde jeg skrevet en lang og detaljert utredning om rotet i min stue - slik at du skulle bli midre oppgitt av ditt eget rot. Men den forsvant i cyberspace. Kanskje like greit for forrige gang jeg skrev detaljert om rotet mitt her på KG ble jeg moderert, gitt. :blink: Og det burde kanskje fortelle meg at rotet her i heimen er rimelig uakseptabelt. :)

Jøss, hvilken type rot var det som ble moderert?? Bra prestasjon! :ler:

Jeg bare MÅ, jeg skal jo tross alt være her litt innimellom i jula, alene, da orker jeg ikke komme til rotete hus. Da går det ikke bra...

Nå kaninbur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, der stranda det hele litt. Men kaninene har fått sitt. Stua litt bob bob. Men det kommer flere dager. I morgen en tur til byen, møte venninne for kaffe. Fortjent. Så er det avslutning med musikkskole, og så skal jeg :lur:

Jepp.

Jeg er forresten involvert i uhyrligheter, jeg forstår stadig mer av verden rundt meg... :roll:

Jeg var sjokkert før, enda mer sjokkert nå.

Og samtidig litt lettet, på en bisarr og egoistisk måte...

Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, der stranda det hele litt. Men kaninene har fått sitt. Stua litt bob bob. Men det kommer flere dager. I morgen en tur til byen, møte venninne for kaffe. Fortjent. Så er det avslutning med musikkskole, og så skal jeg :lur:

Jepp.

Jeg er forresten involvert i uhyrligheter, jeg forstår stadig mer av verden rundt meg... :roll:

Natta!

Og jeg ble jo ikke nysgjerrig i det HELE tatt.......

(Men en :lur: -smiley lover jo godt, da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommende døgnet blir fabelaktig! :biggrin:

Starter med frokost med veninne på café klokka 09! I mørket, før shoppehysteriet tiltar.

Gjøre unna siste julegaver. Og bursdagsgave til pappa... :klø:

Ærender, litt jobb.

Juleavslutning musikkskolen (potensiell fare for at dagen mister sitt utvetydige gode rykte, da å finne parkeringsplass i byen klokka 16.30 kan bli ganske interessant...

Barnevakt i kveld.

I det hele tatt. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? :sjokk:

Tell tell!

:klem: Klips (for anledningen på engelsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips til parkering: Det nye parkeringshuset på Solsiden pleier aldri å være fullt. Og hvis musikkskolen fortsatt er i Olavshallen går det jo like fort å gå over blomsterbrua som å kjøre 10 runder i sentrum og ende opp langt unna Olavshallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til parkering: Det nye parkeringshuset på Solsiden pleier aldri å være fullt. Og hvis musikkskolen fortsatt er i Olavshallen går det jo like fort å gå over blomsterbrua som å kjøre 10 runder i sentrum og ende opp langt unna Olavshallen.

Nytt? Vet ikke engang hvor det er, jeg... Vet jo av det hvor jeg alltid parkerer, men det nye? :klø: Uansett, det ble så vi tok bilen. Hadde planlagt parkering på skolens parkeringsplass, og derfra buss, men det var så jæskla kaldt... Og jaggu, vi fant parkeringsplass like utenfor med én gang! Utrolig flaks!

What? :sjokk:

Tell tell!

:klem: Klips (for anledningen på engelsk)

Nja, egentlig bare en bekreftelse på noe jeg allerede visste, men nå i autentisk språkdrakt. Du vet, mennesker man har hørt og forstått at er klin gærne men uten at man kjenner dem selv, og når man så får en mer direkte kjennskap til galskapen, uttrykt fra personen selv, et levende bevis så og si...

Ojojoj, trøtt! Sulten! Kald! Stod fast med bilen klokka 6.55 i morges, tvers over liten vei, med venstre bakhjul godt plantet i grøfta. Overmot, happy over å ha greid å rygge opp såpeglatt bakke. Litt for sen til å legge over, litt for trangt, litt for mye snø på kantene, litt for glatt... Det lovet veldig, veldig dårlig en stund, jeg begynte å febrilsk gå gjennom hodet etter tegn på at jeg kunne være NAF-medlem (er jeg det? :klø: ), men heldigvis kom stor, sterk mann i bil ned bakken og hjalp meg. Etter at jeg fortvilet hadde sjaua i tyve minutter. Interessant start på dagen, kan man si. Man får ikke mer moro enn man lager selv... :roll:

Men resten av dagen... Den blir bra! Kanskje. Nå skal jeg ha litt frokost, deretter julesjaue meg varm i stedet for å dusje meg varm, så en tur på kontoret, så til skolen på et éntimes opplegg, vurdere tur til Solsiden med ungene - julegaveshopping, deretter tog hjem til mams og paps. Tog, fordi jeg blir litt stressa av vinterføret og stor trafikk.

Jepp, det er hva jeg skal. Ikke så verst nå. Dette liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara
Nja, egentlig bare en bekreftelse på noe jeg allerede visste, men nå i autentisk språkdrakt. Du vet, mennesker man har hørt og forstått at er klin gærne men uten at man kjenner dem selv, og når man så får en mer direkte kjennskap til galskapen, uttrykt fra personen selv, et levende bevis så og si...

Vil "skrekkblandet fryd" være en passende beskrivelse? :ler:

God helg!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Nå var det ikke sangen som var greia, selvfølgelig, men synginga. Hør henne synge Amazing Grace og O Holy Night, f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal jeg formidle at jeg er sur? Her? :forvirret:

Arbeidsgiver oppdaget at det skulle trådt i kraft en lønnsøkning fra 1. juli, så nå har jeg fått ettebetalt for mange måneder. So far, so good. Men jeg har jo tildels fått all lønn fra NAV, tildels en deling 20/80, deretter en deling 60/40. Arbeidsgiver sier at jeg må høre med NAV, de har sikkert en egen praksis på hvordan dette gjøres.

Jovisst har de det. Det er uaktuelt å etterbetale penger, fordi jeg har vært sammenhengende sykmeldt. Dersom jeg hadde vært friskmeldt i én uke, deretter blitt sykmeldt igjen og da innrapportert økt lønn, hadde det vært greit. For et system! Idiotisk! :frustrert: Jeg taper mange tusen på dette! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er veldig dumt for deg. Men at det er et idiotisk system er jeg veldig uenig i.

Hvis det var slik at man som sykmeldt kunne få lønnsøkning ville dette blitt en ganske lett måte å utnytte NAV på. De som da av en eller annen grunn har et nært forhold til sjefen sin kan bare be han/hun om å sende melding dit om at de har fått mye høyere lønn, så utbetaler NAV masse ekstra i sykepenger, og deretter evt. i uførestønader etc. i årevis hvis de er så syke. Og i tillegg baserer forsikringsselskapene seg også på opplysninger fra NAV, så de ville også måtte betale ut mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en lønnsøkning ut av det blå, det er en ansennietetslønnsøkning. Jo, jeg synes det er fullstendig idiotisk! :sinna:

Jeg skjønner at sikkert er mange tullinger der ute som utnytter NAV, men det skal jo ikke jeg svi for! Jeg forventer at jeg blir stolt på, og enda mer forventer jeg at NAV stoler på en seriøs arbeidsgiver. Fyttekatta. Jo, jeg er sur. :forvirret: Det hjelper jo ikke spesielt at jeg har x antall "episoder" med NAV, hvor jeg har følt meg mistenkeliggjort, dårlig behandlet og avspist. Halleluja og amen for at vi har NAV, men duverden... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er urettferdig - jeg er offentlig ansatt og får nå som jeg har svangerskapspermisjon lønnen min direkte betalt for arbeidsgiver. Dersom jeg hadde jobbet hos Tornerosas arbeidsgiver som lar NAV ta seg av sykepengene ville jeg tapt både det "faste" lønnsopprykket i tillegg til de lønnstrinnene jeg fikk i lokalt lønnsoppgjør mens jeg hadde permisjon. Kan ikke se for meg at problemet Alice skisserer er så stort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsikre deg om dette er et relativit stort problem ja. Uten å gå inn på hvordan jeg vet det. ;) Oppfinnsomheten rundt å svindle NAV og forsikringsselskaper er ganske stor.

Regelen er at man ikke får lønnsøkning mens man er sykmeldt eller i permisjon (på den delen man er sykmeldt eller permittert på). (Med andre ord får dermed ikke arbeidsgivere som utbetaler lønn når arbeidstakere er syke eller i permisjon fullt tilbakebetalt fra NAV for hele lønnen om arbeidstaker går opp i lønn).

Hvis man går opp i lønn mens man er syk eller i permisjon bør man selvfølgelig få denne lønnsøkningen når man kommer tilbake i jobb, sånn at man ikke henger tilbake for kollegaer f.eks. Det er det dessverre ulik praksis på, og ingen regler som gjelder så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes fortsatt det er frekt. Sykepenger fra NAV burde stå i forhold til/tilsvare den lønna man til enhver tid faktisk har. Min arbeidsgiver oppfyller her sitt ansvar, og etterbetaler det de skylder meg, ettersom man har "glemt" å ta hensyn til lønnsøkningen jeg skulle hatt pr. 1. juli. Nå er engang velferdssystemet i Norge slik at man (nesten) ikke taper på å gå sykmeldt, og da synes jeg at man bør kunne forvente at systemet er konsekvent. NAV er jo veldig ofte så til de grader konsekvent at det nesten er plagsomt. Men altså ikke når det gjelder dette.

Og igjen - jeg nekter å skulle straffes for at andre svindler! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler det heller ikke bare om at du straffes for at andre svindler.

Når noen blir syk vet man ikke hvor lenge sykdommen varer, det kan være en uke, eller det kan være resten av livet. Pengene du får mens du er syk kommer fra alle andre i samfunnet, og baseres på lønnen du hadde når du ble syk (ikke hva andre får når de er friske, eller hva du hadde fått/kunne fått om du var frisk.) Jeg synes faktisk dette er helt rettferdig, det ville blitt feil om det var annerledes.

Nå har du faktisk fått lønnsøkningen din, du får all den lønnen du skal ha når du jobber, du får bare ikke lønnsøkning for den delen du er syk for mens du er syk. Nei, det lønner seg ikke å være syk, og det skal det heller ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man blir syk utover et år, trer jo uansett andre regler i kraft. Da er man ikke ordinært sykmeldt lenger. Det finnes verre ting i livet enn å gå glipp av en lønnsøkning fordi man er sykmeldt, men det gjelder en del tusenlapper som for meg er sure penger å miste. Jeg mister jo også feriepenger neste år, pga sykmeldingen. Og jeg synes fortsatt det er skralt av en ellers god sykelønnsordning her i lanet, men jeg skal legge det fra meg. Jeg skal overse det, på samme måte som jeg har prøvd å overse korrespondansen som NAV har sendt meg med ujevne mellomrom, hvor jeg først har fått én setning som handler om at "noen ganger trenger man å være borte fra jobben", MEN...og så handler resten av A4-arket om hvilke plikter man har som sykmeldt, trusler om hva som skjer dersom man ikke ditt og datt, samt insistering på at det som aller, aller oftest er mulig og dessuten forventet at man i hvertfall jobber LITT. Det tok meg ganske mye energi å overbevise meg selv om at dette brevet egentlig ikke var til meg.

Sånn. Jeg mener at NAV burde tatt i betraktning lønnsøkninger som måtte forekomme innen det året man har mulighet til å være ordinært sykmeldt.

Her hersker det komplette kaos. Stor familiefest i ettermiddag. Så mye kunne vært sagt, at jeg skal droppe det alt. Bare komme meg gjennom, og prøve å ha det hyggelig. Det blir nok absolutt mulig, det er bare nå i forkant med visse personers stressnivå at det hele blir veldig lite lystbetont. Men det viktigste er at hovedpersonen får en fin dag.

Phu. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...