Gå til innhold

Hvor realistisk er du?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Kunne godt tenkt meg å fått det utsagnet utdypet. Jeg merker meg at du setter likhetstegn mellom et kompliment og smiger. Jeg mener det ene sies for å påpeke noe bra, oppmuntre, gi postiv oppmerksomhet - det andre blir sagt for å oppnå noe - og det er ganske stor forskjell på det.

Nei, jeg setter ikke likhetstegn mellom et kompliment og smiger.

Men i visse sammenhenger kan det være vanskelig å skille på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette noe du har opplevd? Lurer på om det var et kompliment eller om du ble lurt?

Det er et litt vanskelig spørsmål å svare på... :sukk:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det menes når det sies fra en man er glad i eller liker godt. Verdens vakreste har jeg aldri hørt noen si, men har ikke savnet det heller.

Fikk litt problemer da en venn av eksen ga meg et kompliment for utseendet mens eksen hørte. Vi var på vei ut til bilen og samboer var sjåfør inntil videre før vi kom hjem. Jeg ble litt perpleks, men sa bare takk og smilte. Men jeg tror han mente at jeg var utrolig pen. Må legge til at det ikke var i fullt dagslys, men lyst nok. :)

Det kom uventet men gledelig. Han jeg var sammen med ble ikke sjalu, og måten jeg fikk komplimentet på var heller ikke inviterende eller flørtende.

Klart jeg tar til meg komplimenter, men de kommer alltid uventet fordi jeg ikke tenker så mye på hva jeg har på meg, om jeg er sminket. Etter en dusj, må jeg alltid ha et glass vann og en sigarett. Trenger ikke tenke så mye over hva jeg skal ta på meg, har en enkel stil og det meste passer til hverandre. Er bevisst på farger. Jeg kan også gi komplimenter uavhengig av kjønn. Også til folk jeg ikke kjenner, hvis jeg mener det. Tror jeg er flink å gi andre komplimenter, så jeg forstår ikke spørsmålet helt...:)

Jeg ser også helt ræva ut når jeg må møte blikket mitt i speilet på en dårlig dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe du har opplevd? Lurer på om det var et kompliment eller om du ble lurt?

Det er et litt vanskelig spørsmål å svare på... :sukk:

Jeg vil tro det er vanligere at kvinner blir smisket med enn menn.

Men f.eks selgere er jo selvfølgelig "flinke" til å smiske med alle de ser ;)

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er vanligere at kvinner blir smisket med enn menn.

Men f.eks selgere er jo selvfølgelig "flinke" til å smiske med alle de ser ;)

Du mener at vi jenter bør være mer kritisk til kompliment vi får?

Ikke ta det for god fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hvilke sammenhenger da?

Jeg syns det er ganske enkelt å skille på det - det kommer som sagt av setting (tid og sted) og hvem som kommer med utsagnet (og vedkommendes relasjon til meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kildekritikk er et nøkkelord her som så ofte ellers.

:fnise:

Well said!

Sier kjæresten min at jeg er verdens vakreste, så er det sant og da helt realistisk og tro på ham.

Sier en fremmed mann at jeg er verdens vakreste for å få seg pul, da er det tomt smiger, og det funker ikke på meg.

Endret av KateW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at vi jenter bør være mer kritisk til kompliment vi får?

Ikke ta det for god fisk?

Selvfølgelig. Problemet er bare at veldig mange - spesielt yngre jenter - ikke har den nødvendig erfaringen til å forstå hvordan verden fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Problemet er bare at veldig mange - spesielt yngre jenter - ikke har den nødvendig erfaringen til å forstå hvordan verden fungerer.

Akkurat det tror jeg kan gjelde menn over førti også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Når noen sier at du er verdens beste eller vakreste, tror du da på det?

Hvor viktig er smiger og komplimenter for deg i kjærligheten?

Selvsagt tror jeg ikke på det. Det er vel bare smørklatter som sier "verdens.."? Det er ganske flåsete og fjortisaktig.

Smiger og komplimenter er svært viktig i enhver parrelasjon for meg - men det må være gjennomtenkt og passende til personen i sin helhet, og avhengig av situasjonen. Komplimenter kan også gjelder for hvordan man tenker, ens atferd og handlinger, ikke bare som det du presenterer, som på en måte blir komplimentenes svar på "Elg i solnedgang": http://il.youtube.com/watch?v=FJRs4PMbz64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt tror jeg ikke på det. Det er vel bare smørklatter som sier "verdens.."? Det er ganske flåsete og fjortisaktig.

Smiger og komplimenter er svært viktig i enhver parrelasjon for meg - men det må være gjennomtenkt og passende til personen i sin helhet, og avhengig av situasjonen. Komplimenter kan også gjelder for hvordan man tenker, ens atferd og handlinger, ikke bare som det du presenterer, som på en måte blir komplimentenes svar på "Elg i solnedgang": http://il.youtube.com/watch?v=FJRs4PMbz64

Vikingarna? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hvorfor du sier det. Et velment kompliment uten baktanker er bra, smisking for å oppnå noe med det er ikke så bra.Hvis noen sier at du er verdens vakreste mann, tror du da på det?

Hvis jeg er i et forhold og sier til den mannen at han er verdens vakreste mann så har det ingenting med skjønnhetskonkurranser å gjøre. Det betyr ikke at han er Mr. World eller noe sånt, eller at han danker ut x antall filmstjerner og modeller (eller hvem det nå er som regnes som vakre)

Jeg mener jo da hans personlighet, hva jeg ser i ham og hva han betyr for MEG. Og at jeg synes at han er vakker.

Sånn rent billedlig sett er sikkert Bratt Pitt vakrere. Men MIN kjæreste er vakrest for MEG.

På samme måte så vet jeg at jeg ikke troner på verdenstoppen over vakker og sexy - selv om jeg vet at jeg i min manns øyne er den vakreste og mest sexy i verden. "I verden" er et begrep!!

Akkurat som jeg elsker deg over alt på jord!

Man kan ikke gå rundt å si at "det er så urealistisk" for jeg vet at det er andre som er penere. Selvfølgelig er det alltid noen som er penere!!! Men det betyr ikke at kompliment man får ikke er ekte.

ÅÅå jeg fikser ikke dette med å ha venner lenger as! Nå søkter jeg asyl i ingenmannsland! :fnise:Jeg sier det fordi jeg har lyst, fordi jeg liker å gi folk oppmerksomhet og glede. Folk blir glade hvis man sier at de har fine bukser for eksempel :)Hva er det som definerer "verdens vakreste mann"? Mange sier at Angelina Joile er verdens peneste, men jeg syns hun ikke er noe særlig. Så hvis en person hadde sagt at jeg var verdens vakreste mann så hadde jeg tatt det med et smil og sagt "syns du det? ;) ". Tviler på at personen som sa det har onde planer bak kommentaren :ler:

Nå er det vel heller ingen som har sett absolutt alle menn i verden heller da. Og det med "verdens" er bare et begrep for å vise at man setter noe høyt. :)

Jeg vil tro det er vanligere at kvinner blir smisket med enn menn.Men f.eks selgere er jo selvfølgelig "flinke" til å smiske med alle de ser ;)

Men hva skjer da?

Hvis jeg sier noe pent til noen og det blir klassifisert som smisk. Hvorfor er det smisk? Det må jo da være en "what's in it for me" faktor der.

Sier jeg til han på nabokontoret at han så stilig ut i dag, kjempefin med den nye frisyren. Er det smisk? I så fall hvorfor?

Hvem kan stemple det som smisk? Kan han gi meg lønnsforhøyelse? (nei), vil han hjelpe meg med printeren neste gang det er papirstopp (nei), vil han invitere meg på lunch? (...kanskje...).

Og hvis denne komplimenten fører til at vi snakker mer sammen og flørter og han virkelig inviterer meg på lunch - er det da fordi jeg smisket?

Og er det smisk også når det fra min side var en ærlig kompliment?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen sier at du er verdens beste eller vakreste, tror du da på det?

Hvor viktig er smiger og komplimenter for deg i kjærligheten?

Hvis man tror at man faktisk er den vakreste i hele verden fordi kjæresten sier det - da har vel den kjæresten som gir komplimentet er problem med at han har valgt seg en kjæreste som er noe dum i hue!

Alle vet jo at de ikke er den vakreste i hele hele hele store verden. Men at det bare er en måte å gi et kompliment på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...